Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

İlk kadrom: Columbus, Lugs andabitof Silver

Konu, 'Kadrolar' kısmında Burçak Erbil tarafından paylaşıldı.

  1. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    869
    Beğeniler:
    2.064
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Evet, bu ilk kadrom ancak tahmin ettiğiniz anlamda değil! Yani bu konu yeni aldığım bir kadro ile ilgili değil. Hatta her ne kadar “kadrom” desem de bu kadro kendim için bile değil! Ama benim için önemi büyük. Konu şu ki; son iki senedir hazırlıklarını yaptığım çelik kadro yapımı serüvenine Cengiz Parlakgül arkadaşımıza yaptığım ilk ciddi kadro ile atılmış bulunuyorum! Gerçekten bu iş için uzun uzun hazırlık yaptım, hatta belki biraz fazla uzattım, artık biryerden başlamak lazımdı ve işte şu an itibariyle kadro #1 bitime yaklaştı...

    Durum böyle olunca tabii ki üşenmedim, bütün adımları da fotoğrafladım. O zaman baştan başlayalım: Hiç şüphe yok ki herşey kadronun (daha doğrusu görev alacağı müstakbel bisikletin) tasarımı ile başlıyor. Kadro tasarımı için birkaç tane basit 2 boyutlu program bulunmakta. Bunlar yaygın olarak kullanılsa da Tasarım Mühendisi olmamın katkısıyla bunlardan daha iyisini yapabileceğimi düşündüm ve kendim Catia’da tamamen parametrik 3D bir bisiklet modeli oluşturdum; oldukça vakit harcadığım bu model sayesinde bu ve gelecek kadrolarımda sadece tasarım parametrelerini girerek/değiştirerek, tasarım üzerindeki etkilerini anında görmek veya sıfırdan bir tasarım ortaya çıkarmak mümkün olacak. Ayrıca modelin 3 boyutlu olması, gerekli olduğunda her türlü nominal ölçümü model üzerinden almaya olanak sağlıyor.

    İlk olarak yaptığımız Cengiz’in vücut ölçülerini almak oldu. Çeşitli kaynaklardan yararlanarak ve bisiklet üzerinde denemeler yaparak Cengiz için en uygun fit’i bulmaya çalıştık. Sonuçta ortaya çıkan tasarım kişiye özel kadro yapımının avantajlarını ortaya koyar nitelikte: Cengiz için tasarladığım kadronun boyutları merkezden merkeze 59cm (seattube) x 55cm (toptube). Cengiz’in vücut yapısı üst borunun sele borusuna oranla normalden daha kısa olmasını gerektiriyor. Üst boru uzunluğu yeterli ayar marjı ile birlikte Cengiz için uygun olan sele-gidon mesafesini sağlarken, seattube ölçüsünü de bacak boyuna uygun olan en uzun seviyede tutmak istedim (tüm kadronun daha rijid olması için). Standart olarak satılan kadrolarda bu pek de bulunmayan bir kombinasyon olduğundan ya daha kısa bir seattube ya da daha uzun bir toptube’a razı olarak bu özelliklerin birinden taviz vermek gerekecekti.

    Tasarımı dondurduktan sonra hazırlıklara başlıyorum; kullanacağım lug’lar bunlar. Lug’lar hassas döküm olsa da daha profesyonel bir görünüm için kenarlarını daha itinalı bir şekilde düzeltmek gerekiyor. Ayrıca kenarların keskin olması makbul:

    Daha sonra boruların temizliği ve kontrolü geliyor.

    Boru olarak, nispeten fazla et kalınlığıyla hem acemi kadrocular için daha affedici, hem de sprinter yapılı Cengiz’e :in: daha uygun Columbus Cromor kullandım. Boruların butt kısımlarını en iyi şekilde kullanmak için et kalınlığının arttığı yerleri bütün borularda işaretliyorum. Ve 90° aralıklarla merkez çizgileri çiziyorum. Fotoğraftaki komparatörlü basit boru kalınlığı ölçüm aletini kendim yaptım.

    Daha sonra down-tube’ün headtube’e uydurulması; balıkağız’larını (mitering) elde yapıyorum:

    Downtube ve seattube’ün orta göbek yuvası (BB shell)’e giren uçlarını hazırlayıp, bu üç boruyu jig üzerinde deniyorum. Fotoğraftaki jig’in tasarımı da bana ait ;) Aslında başlangıç için çok gerekli değildi belki ama kullanması zevkli.. (Bundan önce mdf’den bir jig yapmıştım, ancak o pek yeterli değildi) Herşeyin düzgün hizalandığından emin olmak için son bir kontrol yapıyorum. (Ölçümler için profesyoneller mikron mertebelerinde düzlemselliği olan granit/çelik yüzeyler kullanıyor, ancak başlangıç için ben bu cam masayı kullandım :) Düzlemselliği 0.2-0.3mm civarlarında ve ideal olmamakla birlikte yeterli. Buna benzer bir ölçüm tezgahı kesinlikle gerekli).
     
  2. Atilla.C

    Atilla.C Aktif Üye

    Kayıt:
    5 Haziran 2012
    Mesajlar:
    177
    Beğeniler:
    97
    Şehir:
    Pendik/İST
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    bitmiş halini çok merak ediyorum. Ellerinize sağlık Kolay gelsin.
     
    İslam Gölge ve Cyclist999 bunu beğendi.
  3. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    869
    Beğeniler:
    2.064
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Lug’lardan önce ilk olarak matara bosslarının lehimlenmesi gerekiyor. Özellikle boruların ince kısımlarını ısıtmak borunun şeklini değiştirdiğinden bu işlem daha sonra yapıldığında kadronun şekli bozulacaktır. Daha sonra üç boruyu birbirine lehimliyorum. Kısaca lehim olarak bahsettiğim yöntem aslında “Sert Lehim” veya “Sarı Kaynak” olarak geçiyor. İngilizce’de brazing. Bazı bölgeler dışında genelde gümüş alaşımı kullanıyorum. Pirinç veya bronza göre çok daha düşük sıcaklıkta çalışmaya izin vererek boruların mukavemetini daha az kaybetmesini sağladığından çoğu üst kalite “lugged-steel” kadro imalatçısı gümüş kullanıyor. (sadece “fillet brazing” yapanlar hariç; orada pirinç kullanmak şart)

    Lehimden sonra tekrar üç borunun hizada olup olmadığına bakıyorum. Orta göbek yuvası seattube ve downtube’a göre dik olmalı ve headtube ile seattube aynı düzlemde olmalı (headtube twist). Bu safhada hata olduğu takdirde ufak ayarlamalar yapılabilir: seattube içersine dolu bir mil sokarak boruyu bükmeden, sadece lug’da ufak deformasyonla hizaya getirmek mümkün. Bu tip ayarlamalara “cold-setting” deniyor.

    Sıra geldi üst borunun hazırlanıp yerine lehimlenmesine. Bu zor ve dikkat isteyen işlemlerden birisi; iki uçtaki balıkağızlarının hem birbirine paralel olup, hem de yerlerine zorlamadan oturması gerekli. Öte yandan boruyu fazla kısaltırsanız da bunun geri dönüşü yok, artık bu boruyu ancak daha küçük bir kadroda kullanabilirsiniz. Ve tabii ki yine fren kablosu stoplarını önce lehimliyorum.

    Ve ön kısım tamam! Üst boruyu da yerine lehimledikten sonra headtube twist (seattube ile headtube’ün birbirine göre sapması) 1.2mm/1m seviyelerinde çıktı ki, bu özellikle ilk kadro için oldukça iyi bir değer. (Kıyaslama açısından; elimdeki ’84 senesinin top modeli olan Pinarello Montello kadroda bu sapmayı 6mm/1m mertebelerinde ölçtüm)

    Arka tarafa geçmeden önce seatlug’ın temizlenmesi gerekiyor, çünkü buraya seatstay’ler lehimlendikten sonra bu iş çok zorlaşacak.

    Yine kendi tasarladığım arka maşa jig’i ve kurulumu:

    Chainstay’leri gereken uzunluğa kesiyorum:

    Dropout’ların çamurluk bağlantılarını uçuruyorum:

    Yine önce arka aktarıcı kablo stopu lehimleniyor:

    Son kontroller ve herşeyi flux (pasta)’layarak lehime hazır hale getiriyorum. (Flux çelik yüzeyinin oksitlenmesini engelleyerek gümüşün yapışmasını sağlıyor):

    Lehim sonrası..

    Bu arada flux, karardığı bölgelerin aşırı veya uzun süre ısınmaya maruz kaldığını gösteriyor. Özellikle borular üzerinde bunun görülmemesi lazım. Lug’lar ise çok kritik değil. Halen etrafa çok fazla gümüş bulaştırıyorum ancak burada görülenler büyük problem sayılmaz; önemli olan topaklar halinde gümüş bırakmamak. Bunların temizlenince oldukça düzgün lug hatlarının ortaya çıktığını göreceksiniz ;) Yavaş yavaş tekniğimi geliştiriyorum..

    Aşağıdaki gibi BB yuvasına bakınca gümüşün içeri kadar işlediğini görebilmek çok önemli. Bu başarılı bir lehimin göstergesi.

    Seatstay’lere geçmeden önce dropoutları özel aparatlarıyla hassas olarak hizalamak gerekiyor:

    Seatstaylerin seatlug ile birleşimi sayısız şekilde olabiliyor: ben klasik yandan bağlantılı tasarımı seçtim. Bu tasarım için öncelikle seatstaylerin oturacağı olukları açıyorum:

    Daha sonra seatstaylerin tepesini kapatmak gerekiyor. Klasik bisikletlerin en üst modellerinde bile seri imalat mantığına daha yakın olan hazır döküm kapaklar kullanılıyor. Bu kapaklar lehimleme açısından çok pratik olsa da, kadroya tamamen gereksiz ağırlık ekliyor. Ayrıntıya önem veren kadro ustaları ise kolaya kaçmayıp seatstaylerin tepesini kendisi kapatıyor. Ben de birkaç saat daha fazla harcayarak bu yoldan gitmeyi tercih ettim. Bunun için önce iki boru parçası seatstaylerin tepesine pirinç ile lehimleniyor, daha sonra ise boru parçası kesilip şekillendiriliyor. Bu yöntemle güzel bir sonuç elde etmek gerçekten beceri istese de, bu çelik ve pirinç yumağı içersinden son şekli yavaş yavaş ortaya çıkarmak da bir o kadar da tatmin edici :)

    Fren kaliperinin takılacağı köprünün iki yanına yine boru parçalarından kendi hazırladığım ayakları lehimliyorum (ortadaki delikler lehimleme esnasında çıkan gazların tahliyesi için):

    Ve bu şekilde seatstayler lehime hazır hale geliyor:

    Bu bölgeyi lehimlemek gerçekten çok zor, temizlemek daha da zor; daha temiz iş çıkarmak için biraz daha pratik yapmam lazım. Buraya iyi bir eğe/zımpara seansı gerekecek.

    Evet, şu an itibariyle durum bu! Bu yoğun çalışmadan sonra biraz ara vermem gerekiyordu, ancak şimdi kaldığım yerden devam etme zamanı...
     
  4. berkan1994

    berkan1994 Kıdemli Üye

    Kayıt:
    27 Nisan 2010
    Mesajlar:
    371
    Beğeniler:
    46
    Şehir:
    eskişehir
    Seviye:
    Kutlarım gerçekten çok başarılı sonu kazasız belasız en iyi şekilde gelir umarım...
     
    Burçak Erbil bunu beğendi.
  5. Cyclist999

    Cyclist999 Bisikletkolik

    Kayıt:
    17 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    1.157
    Beğeniler:
    789
    Şehir:
    izmir
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    Akıcı bir fantastik-kurgu romanı gibi okudum, :) gerçekten muazzam bir emek, ellerinize sağlık, kullanacak olan arkadaşın yerinde olmak isterdim. :) Devamını bekliyorum.
     
    karacelebig ve Burçak Erbil bunu beğendi.
  6. Eser Sevinç

    Eser Sevinç Onursal Üye

    Yaş:
    34
    Kayıt:
    5 Nisan 2011
    Mesajlar:
    1.782
    Beğeniler:
    2.582
    Şehir:
    Eskişehir
    Adı:
    Eser Sevinç
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    Sevindirici bir yazı bugünleri de görecekmişiz demek ki ne mutlu ki Türkiyeden birisi kadro imal etmeye başladı, elinize emeğinize sağlık.
     
  7. Aybars Öge Sürücü

    Aybars Öge Sürücü Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.548
    Beğeniler:
    1.509
    Şehir:
    Izmir / Istanbul
    Seviye:
    Cuma'ya şaka gibi bir başlangıç!!!

    Ellerine sağlık; yıllardır hayalini kurduğum bir şey, ne yapacak zamanım oldu; ne fırsatım... Colombus'tan istediğim boru setini alma imkanım vardı, para yoktu. Para oldu, vakit olmadı...

    Steel is real!!!
     
    Burçak Erbil bunu beğendi.
  8. üstüninanç bayram

    üstüninanç bayram Yeni Üye

    Kayıt:
    12 Ekim 2012
    Mesajlar:
    36
    Beğeniler:
    20
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Tebrikler ve başarılar...
     
    Burçak Erbil bunu beğendi.
  9. Hakan Gencer

    Hakan Gencer Aktif Üye

    Kayıt:
    13 Eylül 2012
    Mesajlar:
    165
    Beğeniler:
    50
    Şehir:
    İstanbul, Şişli
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    çok güzel görsel açıdan, kendim yapasım geldi bi anda :)
     
  10. erendiz çetiner

    erendiz çetiner Forum Bağımlısı

    Yaş:
    38
    Kayıt:
    6 Ekim 2011
    Mesajlar:
    903
    Beğeniler:
    1.009
    Şehir:
    Manisa
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    Iron Man deki robot yapımı gibi evre evre ekrana yapışıp izledim.Hiç bitmesin istedim.Ellerinize ve yüreğinize sağlık.

    Takipteyim :in:
     
    Burçak Erbil bunu beğendi.
  11. sedat_slave

    sedat_slave Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    28 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    562
    Beğeniler:
    508
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Beldeyama
    Seviye:
    tasarım ve üretmekten öte,apartman dairesinde bunları yapıyor olmanız gerçekten müthiş.ben zaten bi çok işe sırf atölyesizlikten başlayamadım :)
    harika bir çalışma,elinize sağlık.
     
    Burçak Erbil bunu beğendi.
  12. Cengiz Parlakgül

    Cengiz Parlakgül Bisikletkolik

    Kayıt:
    3 Nisan 2008
    Mesajlar:
    1.145
    Beğeniler:
    763
    Şehir:
    istanbul
    Adı:
    cengiz parlakgül
    Seviye:
    Mutluluk kavramini sorguluyorum kadroyu yapmaya basladigimizdan beri :) test surusune butun forumu bekleriz degil mi Burcak abi? "Bisiklet öyle alınmaz, boyle taze yapilir annem"diyesim geliyor surekli:)

    Gurur duyuyorum, cok sansliyim!

    Dur birdaha bakayim.
     
  13. MuratHan

    MuratHan Bisikletkolik

    Yaş:
    46
    Kayıt:
    19 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    1.314
    Beğeniler:
    1.438
    Şehir:
    Alanya
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    Çeliğe hakkını vermek bu olsa gerek. Sonucu büyük bir sabırsızlıkla bekliyorum.
     
  14. yusuf dündar

    yusuf dündar Üye

    Kayıt:
    20 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    60
    Beğeniler:
    27
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    Çok güzel bir yazı tekrer tekrer fotoğraflara baktım, çok harika sizi tebrik ediyorum.
    Tamamlanmış ve yola çıkmış halini sabırsızlıkla bekliyorum,elinize sağlık.
     
  15. Bülent ÖZER

    Bülent ÖZER Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    3.110
    Beğeniler:
    2.967
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Colnago
    Seviye:
    Konuyu görünce ağzımdan çıkan ilk laftır ,tabirim biraz kaba gibi gözüksede şoke olduğumun ardındanda yapılan bu işe ve işçiliğe olan derin hayranlığımın tepkisel bir dışa vurumu olarak algılanmasını isterim, boya işçiliği de bittikten sonra 30 sn kadar saygı duruşu gerçekleştireceğim yapılan işçilik kullanılan alet edavat herşeyden önemlisi bu kadar titiz bir çalışma çok hoşuma gitti, bizdede böyle ustalar varmış çok şükür, youtube de çelik kadro belgesi izleyip elin gavuruna imrenmeyeceğim artık.
     
  16. Cengiz Parlakgül

    Cengiz Parlakgül Bisikletkolik

    Kayıt:
    3 Nisan 2008
    Mesajlar:
    1.145
    Beğeniler:
    763
    Şehir:
    istanbul
    Adı:
    cengiz parlakgül
    Seviye:
    Hazir boya isciliginede deginmisken:) o konudada beklenmedik birseyler yapmayi planlamaktayiz. Hepimizin hosuna gidecek, beklentileri yukseltiyorum ancak uzerine bir hayli kafa yorduk ve kararimizi verdik. Umarim o asamada diger tum asamalar gibi surukleyici ve tatmin edici bir sekilde ilerler.
     
    Bülent ÖZER bunu beğendi.
  17. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    869
    Beğeniler:
    2.064
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Herkese güzel yorumları için teşekkürler! Evet Sedat, evde yapma konusu oldukça sıkıntılı. Özellikle lehim yaparken dar alanda kadroyu istediğim pozisyona getirememek, bir de hamlaçın hortumlarıyla "boğuşmak" lehim kalitesini de etkiledi aslında.. Neyse ki şimdiye kadar birtarafı yakmadım! :p

    Ben de baya bir atölye baktım, ama şayet mali durumunuz çok iyi değilse İstanbul'da tatmin edici bir yer bulmak çok zor :(
     
  18. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    869
    Beğeniler:
    2.064
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Hadi bakalım Cengiz, nasıl olacak ben de merak ediyorum valla.. :eek:
     
    Cengiz Parlakgül bunu beğendi.
  19. ozgurerdem

    ozgurerdem Kıdemli Üye

    Kayıt:
    14 Ağustos 2011
    Mesajlar:
    270
    Beğeniler:
    113
    Şehir:
    Eskişehir-Bolu
    Bisiklet:
    Raleigh-USA
    Seviye:
    Öldüm öldüm dirildim resmen Burçak Abi. Konuyu okurken fotoğraflarına bakarken işçiliğini (acemice saymana rağmen) görünce sanki yabancı bir forumda kadro üretimi konusunda bilgiler okuyormuşum zannettim. Hele ki sanki yabancı sitede bakıyorum ben bu ingilizce yazıları nasıl okuyorum diye sorguladım bile kendi kendimi. Ağlayasım geldi resmen. Türkiye 'de el yapımı kadroların bir başlangıcı olan bu kadroyu bizimle detaylı bir şekilde paylaştığın için TEŞEKKÜR EDİYORUM
    İYİ Kİ VARSIN
    :winkenlux
     
    Burçak Erbil bunu beğendi.
  20. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    869
    Beğeniler:
    2.064
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Çok sağol Bülent! Usta demeyelim, kendi kendimin çırağıyım şu anda daha çok ;)
     
    Bülent ÖZER bunu beğendi.