Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Hızda Vites Farkı

Konu, 'Bisiklet Püfleri' kısmında superonlayn tarafından paylaşıldı.

  1. superonlayn

    superonlayn Kıdemli Üye

    Kayıt:
    12 Şubat 2006
    Mesajlar:
    270
    Beğeniler:
    49
    Şehir:
    ankara
    Seviye:
    bisiklette hızın sadece yüksek vitese baglı olmadıgını bir yerde okudum:rolleyes:
    örnek olarakta 24 le 27 vites arasında süratte bir fark olmayacagıda anlatılıyordu:eek:
    bu durumda bendeki 24 alivioyu 27 deoreyle değiştirmenin anlamsız olacağı görüşündeyim...
    üstadlar,sizler ne diyorsunuz bu konuda?
     
    yighitjan bunu beğendi.
  2. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Murat şöyle ki;
    21 vites de olsa, 24 vites de olsa, 27 vites de olsa hızın arkadaki en küçük dişlin ve öndeki en büyük dişlin ile alakalıdır. Tabi en çok da senin ne kadar basabildiğine... Kaç vites olduğunun ne önemi olduğuna daha sonra değineceğim. Ama öncelikle, bir defa Deore ile Alivio'nun vites geçişi gibi konularda aynı alanda olmadığını daha önce de forumda konuşmuştuk :). Yani Alivio, Deore abisinin eline su dökemez :).
    Dişli oranları, dağ bisikletleri için en küçük arka dişli 11'lidir (8 ve 9'lu sistemlerde. 6 ve 7'li sistemlerde bu dişli daha büyük 13-14 gibi...). Ayna kolun da en büyük dişlisi 42, 44 veya 48'li olur. Bu durumda 11-48 diş kombinasyonu en hızlı vites kombinasyonudur. Tabi senin de ne kadar basabildiğin önemli. Buna bir de lastik seçiminin etkisini ekle lütfen :).
    Gelelim arkada 8 veya 9 dişli olmasına. Burada da yumuşak vites geçişleri önem kazanır. 9'lu ve 34-11 ölçüde bir rublenin diş sayısı değişimleri her çarkta 8'li ve 34-11'li bir rubleye göre daha yumuşak olacaktır. Düz yolda hissetmesen de arazide bu mutlaka fark edeceğin bir şey olacaktır.
    24 Alivio'yu 27 Deore ile değiştirmek değil de, Sadece Alivio'yu Deore ile değiştirmek olarak düşün derim :). O zaman daha sağlıklı bir karar vereceğine inanıyorum. Farzet ki 27 Deore'den 27 Deore LX'e geçiyorsun :).
     
    titus, Alican, Ercan Bayram ve 5 kişi daha bunu beğendi.
  3. burgazz

    burgazz Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    23 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    929
    Beğeniler:
    366
    Şehir:
    Istanbul / Çapa
    Seviye:
    bence kesin olarak etkısı var benim pislette eskiden 12-26 sram vardı ve tam performans alamıyordum ve 11-21 dura ace taktım sonuc super hem pislet hafifledı hem vites oranlarından dolayı bariz hız kazandı
     
  4. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Ayna kolunuzun 53'lü olduğunu düşünürsek; Eskiden ayna kol en büyük, rubleniz de en küçükte iken, bir ayna kol turunda tekerleğiniz 53/12=4,4166.. tur atıyordu. Şimdi ise 53/11=4,8181.. tur atıyor :). Yani her tam pedal turunuzda 4,8181/4,4166=1,0909 ve buradan 1,0909-1=0,0909 tur fazla dönüyor tekerleğiniz. Bu da dakikada 60 tur pedal çevirdiğinizi düşünürsek 60*0,0909=5,454 fazla tur eder.
    Kısacası bisikletiniz 53 ayna kollu ise ve siz dakikada 60 devir pedal çeviriyorsanız, tekerlekleriniz bir dakikada 5,454 tur fazla dönecek. Tekerleğinizin çevresinin kaç metre olduğunu bulup bu sayıyla çarparsanız yeni dişliniz sayesinde dakikada gittiğiniz fazla yolu bulabilirsiniz :). Hatta buradan elde ettiğiniz hız farkını da hesaplayabilirsiniz :).
    Tabi ki bunlar çok teorik rakamlar ancak bu şekilde oluşan bariz fark, sayısal olarak daha bariz ortaya çıkıyor ;).
    Örneği sayısallaştırmama yardım ettiğiniz için ayrıca teşekkür ederim :).
     
  5. İsmail Ağıllı

    İsmail Ağıllı Onursal Üye

    Kayıt:
    5 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    1.707
    Beğeniler:
    930
    Şehir:
    Ürgüp, Kapadokya
    Seviye:
    ögrenmiş olduk sagolun
     
  6. okan_ergun

    okan_ergun Kıdemli Üye

    Kayıt:
    24 Haziran 2006
    Mesajlar:
    215
    Beğeniler:
    44
    Şehir:
    Kiev
    Seviye:
    vites sayısı önelı değildir mesela benım bisiklet 18 vites (aynakol 2 dişli)önemlı olan yapraklardakı diş sayısıdır 42-11 27vites ile 46-11 18vites karşılaştırıldığında 46-11 daha süratlıdır tabı 46-11 çewircek bacağın warsa
     
    hippix bunu beğendi.
  7. Gürsel A.

    Gürsel A. Bisikletkolik

    Kayıt:
    10 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.403
    Beğeniler:
    2.248
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    VİTES? DİŞLİ? - Teknik ama yararlı bir yazı


    Vitesler, Dişliler

    Dağ bisikletinizde, büyük bir olasılıkla arkada 7, 8 veya 9, önde 3 dişli vardır. 7X3=21 veya 8X3=24 vites demektir. Doğru mu? Hayır, yanlış. Gerçekte (21 vites olduğunu varsayalım), 13 farklı vitesiniz var. Bunlar son yıllarda dağ veya şehir bisikletlerinin çoğalmasıyla kafaları karıştıran rakamlardır. Bunları bilerek, hem bisikletinizi daha iyi tanır, eğer yeni bisiklet alacaksınız da daha çabuk karar verebilirsiniz. 21 yerine, gerçekte 13 vitese sahip olmanızın nedeni iki yönlüdür: Biricisi, bazı kombinasyonlar 1 pedal devrinde aynı mesafeyi kat ettirir. Örnek olarak, benim bisikletimde en düşük vites önde (en küçük) 24 dişli “çark” arkada 30 dişli “çark” (en büyük) vardır. Bu da, 24 / 30=0.8 ve 0.8 X 26=20.8 vites katsayısı verir. Burada 26, dağ bisikletlerindeki teker çapıdır (inch olarak). Vites katsayısı pi sayısı ile çarpıldığı zaman tekerin 1 pedal devrinde kat ettiği mesafeyi buluruz. 20.8 X 3.14=65.3 inch (1 inch=2.54 cm), 65.3 X 2.54=165.9 cm. Eğer zinciri ön, en küçükteyken (24 diş), arkayı da 3. büyük dişliye (20 diş) geçirirsek bu da bize 31.2 vites katsayısı verir. Sonra, önde zinciri ortaya (36 diş), arkada en büyük dişliye (30 diş) geçirirsek, görürüz ki sonuç yine 31.2’dir. Diğer dişlilerde de bu hesabı uyguladığımızda birbirinin aynı veya birbirine çok yakın kombinasyonlar görürüz. Aslında, daha az vitese sahip olmamızın nedeni, zincirin olmaması gereken konumlarından ileri gelmektedir.

    Şimdi zincirinizi ön orta dişlideyken, arkada da orta dişliye geçirin. Sonra bisikletin arkasından zincir hizasına eğilip, zincire bakın. Zincirin dümdüz durduğunu göreceksiniz. Şimdi de, zinciri öndeki en küçüğe aktarın ve tekrar bakın. Zincirin biraz bükülmüş durumda olduğunu fark edeceksiniz. Sonra bu konumda zinciri arkada en küçük dişliye geçirin. Bükülme iyice artar. Bunun tersini yaptığınızda, yani zinciri önde büyük, arkada da en büyük dişliye geçirirseniz bükülme daha da fazla olur. Bu bükülme zincirde, rublede, (arka dişli takımı) ve ayna dişlide (ön dişli takımı) erken aşınmaya, zincirin yük altında kopmasına neden olur. Şunu unutmayın: Zincir önde en küçükteyken, arkada en büyük 3, zincir önde en büyükteyken, arkada en küçük 3, zincir önde ortadayken arkadaki tüm (7) dişlilerde bulunabilir. Fakat ön orta konumdayken arkada zinciri en büyük ve en küçük dişlide uzun süre ve zorlayarak kullanmaktan sakınmalıdır. Böylece “bu kadar vitese ne gerek var ?” diye düşünenlerin kafalarındaki sorulara yanıt vermiş oluyoruz. Gelelim bu vitesleri, hangi koşullarda, nasıl kullanacaksınız.

    Öncelikle unutulmaması gereken bir koşul var: Pedal devrinizi mümkün olduğu kadar, en az 60 devirde tutmanız gerekir. Bu, randımanlı bir sürüş için gerekli olduğu kadar, dizlerde oluşabilecek sakatlıkları büyük ölçüde engeller. Diz ağrılarının nedenlerini soran bisikletçi arkadaşlardan birkaç yüz metre kadar bisikletlerine binip, pedal çevirmelerini istiyorum. Ağrılarının nedeni hemen kendini ele veriyor. Bu arkadaşlar çok alçak devirde çevirdikleri pedallara sanki ezercesine basarlar. Zincirleri de genelde önde en büyük dişlide, arkada da ya en küçükte veya 2. küçükte bulunur. Yani bu arkadaşların ancak oldukça süratli giderken (30-40 km./saat) kullanacakları vites kombinasyonunu 10-15 km. hızla giderken kullanmaları söz konusu. 1 dakikada çevirdikleri pedal sayısı da 25-30’dur. Böylece 3. ya da 4. viteste kalkmaya çalışan otomobil motorunun dişlilerine binen yükün benzeri dizlere biner. Pedallara kuvvetlice basıp, bacaklarda da yük hissedilince, bisikletin daha hızlı gittiği düşünülür. Çabuk yorulup, tükenmek de yanında hediyesidir.

    Aşırı yüklenen her türlü adale fazla oksijen tüketir. Yüklenme de bisikleti düşük pedal devrinde kullanmaktır ve kaçınılması gerekir. Tüm yapacağınız biraz daha fazla pedal çevirmek ve bunu elinizin altındaki vites kollarıyla ayarlamaktır. Zinciri, genelde önde orta dişlide bırakıp arkada çoğunlukla ortalardaki dişlileri kullanabilirsiniz. Bu durum, “genelde” düz ya da eğimli yollar için geçerlidir. Fakat bazı yanıltıcı yayınlarda olduğu gibi “düz yol vitesi”, “yokuş vitesi” gibi tanımlar yanlıştır. Viteslerin konumunu belirleyen birçok faktör vardır; sürat, teker çapı, “çarklardaki” diş sayıları, pedal kollarının uzunluğu (170-175-180 mm.), lastiklerin dış yapısı (yüksek ve seyrek dişli/ sık dişli, dişsiz) yolun yapısı, eğimi, yumuşaklığı (asfalt, çamur, ıslak, toprak, taşlık, kuru), rüzgarın yönü, kuvveti, ayakta pedal basılması ve son olarak da bisikletçinin fizyolojisi. Tüm bu sayılanlar pedal devrinizi doğrudan etkiler. Sizin yapmanız gereken bu koşullara ayak uydurarak viteslerinizi ve pedal devrinizi ayarlamaktır.

    Örnek olarak, dik sayılabilecek bir asfalt yokuşta tırmanırken kullanılan vites kombinasyonunu, düz fakat iri taşlı, yoğun çamurlu veya kumlu yolda da kullanılabilir. Ya da az eğimli bir yolda tırmanırken karşıdan gelen kuvvetli bir rüzgar sizi en düşük vitese geçirmeye zorlayabilir. Görüldüğü gibi her koşula göre viteslerinizi ayarlamanız gerekiyor. Eğer bunlara uyarsanız bisikletinizi verimli bir şekilde kullanmış olursunuz. Bu verimde ancak pedal devrinizi en az 60’ta tutarak elde edilir. Bu koşula uymak bazı durumlarda zor olabilir. Özellikle ayakta yokuş çıkarken pedal devri daha düşük olmak zorundadır. Ayakta pedal çevirmek genelde bir küçük dişliyi kullanmaya olanak verir.

    Dönelim bisikletinizdeki vites kombinasyonlarına. Zinciri “genellikle” ön dişlide bırakıp, değişen koşulları çoğunlukla arka vitesle idare edebilirsiniz. Öndeki en küçük ve en büyük dişlileri, özellikle yeni başlayanların daha iyi anlayabilmesi için bir anlamda “takviye vitesleri” olarak adlandırabiliriz. En küçük dişli, ”ön orta dişli/arka büyük dişli” kombinasyonunun yetmediği durumlarda imdada yetişir. Bu durum, dik bir yokuş ya da yukarıda söz edilen koşullardan biri olabilir. Öndeki büyük dişli de, yine orta dişli/arka küçük dişliler kombinasyonunun yetmediği durumlarda kullanılır. Tabii, bu en yüksek vitese geçebilmeniz için de pedal devrinizin en az 60 olması demektir. Bu da 26 tekerli “dağ bisikletlerinde” hatırı sayılır bir sürattir. (30-40 km/saat).

    Örnek olarak, öndeki en büyük “çark” 48, arkadaki en küçük de 13 dişli olduğunu varsayalım. 48/ 13=3.692, 3.692 X 26=96. Tekerin bir pedal devrinde aldığı yol da 96 X pi(3.14)=301.5 inch ya da 301.5 X 2.54=766 cm.dir,yani 1 saniyede alınan yol. Pedal devrinin de 60 olduğunu kabul edersek bu da hızın 27.5 km/saat olduğunu gösterir. Bu örneği bir de yol bisikleti (27” tekerli) kombinasyonunda görelim: Ön 52, arka 11 olsun. Bu durumda 60 pedal devrindeki sürat 36.6 km/saat olur. Zaten 60 devir yol bisikleti yarışçıları için çok düşüktür. Onlar çoğu zaman 90, hatta bazen 110-120 devirde kullanırlar. (120 devirde aynı kombinasyondaki sürat: 73.2 km/saat). Umarım artık şu vitesler kafanızı karıştırmıyordur.. Bu bilgilerkafanızın bir kenarında dursun ama siz pedal basmaya devam edin.

    Bol pedallı Günler! Gürsel AKAY
     
    hippix, BBK, ertr ve 8 kişi daha bunu beğendi.
  8. wbw95

    wbw95 Yeni Üye

    Kayıt:
    28 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    19
    Beğeniler:
    2
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    24 vitesle daha az dinlenme ihtiyacın olur 27 vitesle daha çok dinlenme ihtiyacın olur. araların daki hız eşittir:D
     
    Volkan Çağlar bunu beğendi.