Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Hidrolik çalışma prensibi.

Konu, 'Frenler' kısmında sebo tarafından paylaşıldı.

  1. sebo

    sebo Üye

    Kayıt:
    18 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    75
    Beğeniler:
    33
    Şehir:
    Trabzon
    Seviye:
    Hidrolik diskli frenlerde ki mekanizmayı şöyle merak ediyorum.Biz fren kolunu sıkıyoruz ve balatalar birbirine yaklaşarak rotoru sıkıştırıyor.Burada merak ettiğim kolu bırakınca balataları bibirinden uzaklaştıran kuvvet ne?

    Bu arada şunu biliyorum;balataların üzerinde yayımsı bir parça var fakat bu parça o kadar güçlü değil.
     
  2. gurkankas

    gurkankas Onursal Üye

    Kayıt:
    20 Mart 2007
    Mesajlar:
    2.655
    Beğeniler:
    1.393
    Şehir:
    Balıkesir/Merkez
    Seviye:
    o kelebek gibi olan parça ve fren kolunun içindeki ufak bir yay.

    [​IMG]

    oradaki ufak yay büyük ihtmalle geri çekiyor balataları.

    ayrıca hidrolik frenlerin en güzel yanı fren kolna bastığınız zaman sizin bastığınızdan katlarca fazla güç kaliperlere iletiliyor buda kusursuz ve güçlü bir frenleme sağlıyor ;)
     
  3. başarist

    başarist Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    14 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    611
    Beğeniler:
    718
    Şehir:
    İSTANBUL Beşiktaş
    Seviye:
    balatalar arasındaki yay, sadece diske sürtmelerini engelliyor. Kaliperin içinde bu iş için yay yok, balatalar elcik içindeki pistonun fotoğraftaki yay ile yerine gelmesi sonucu vakum etkisi ile ayrılıyorlar.
     
    EMRESKA384, kocak04, d.berkay ve 2 kişi daha bunu beğendi.
  4. kazıma

    kazıma Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    29 Ekim 2007
    Mesajlar:
    594
    Beğeniler:
    70
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Birde fren paed leri geri çeken mıknatıslar olması lazım
     
    başarist bunu beğendi.
  5. kron_xc4000 esk

    kron_xc4000 esk Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    938
    Beğeniler:
    502
    Şehir:
    ESKİŞEHİR
    Seviye:
    ben bu özelliğin magurada olduğunu biliyorum
     
  6. ZekiAlper

    ZekiAlper Antalya Downhill Prof MTB rider

    Kayıt:
    4 Ekim 2007
    Mesajlar:
    2.905
    Beğeniler:
    1.647
    Şehir:
    Antalya
    Adı:
    Antalya Downhill Özel Antrenör
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Mıknatısların belli bir kullanım ömürleri olmuyor mu? Yani ömrü biterse o mıknatıslar değiştirilmek zorunda mı kalıyor:eek:? Magura kullanan deneyimli arkadaşların yorumlarını bekliyorum:)..
     
  7. Hasan Çağri

    Hasan Çağri Onursal Üye

    Kayıt:
    12 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    4.584
    Beğeniler:
    4.961
    Şehir:
    Bostancı, İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Balataları geri geçen en büyük etken Başarist inde söylediği gibi koıl içindeki yayın pistonu geri itmesiyle oluşan vakum etkisidr...

    Mıknatıslar sadece adlerin yerlerinde doğru durmasını sağlarlar... Geri çekmeden pek bir etkileri yoktur...
     
  8. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Acip bakmadim, ama mantigim bana ayni yay sisteminin pistonlarin icinde de olabilecegini söylüyor. cok kuvvetli olmasa da, yine yardimci bir yay belki kaliperin icinde pistonlarda görev aliyor olabilir.
     
  9. Gürsel BARANLI

    Gürsel BARANLI Kıdemli Üye

    Kayıt:
    17 Kasım 2008
    Mesajlar:
    201
    Beğeniler:
    183
    Şehir:
    yalova
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Arkadaşlar bisiklet kaliperi ve rotorunu (disk) canlı görmedim ama çalışma mantığı olarak aynı.Hidrolik basınç demek siz basıncı uygulamadığınız sürece tekrar hidrolik eski yerine dönecektir,yani pedala.Kaliperin çalışma mantığı yuvası çok temiz sıkısıkaya piston pistonda oring.Pedaldan yapılan baskı ile hidrolik sıvısı kaliperin içindeki oringe kadar gelir ve bu baskı kuvvetinin şiddetiyle piston balatayı diske (rotora) yapıştırararak çalışır.Kaliper pistonlarında hiç bir zaman şu ana kadar yay olmadı.Aklıma gelen örnek iki parmak aranıza her hangi bir cisim (ör:kagıt) alın bakı uygulamadan kagıt her zaman parmak aranızda haraket edebilir parmaklarınızla baskı uygulayın bırakın tekrar deneyin kagıdın rahat hareket etmesinde hiç bir tekrar itici kuvvete gerek olmayacaktır.Umarım anlata bilmişimdir.
     
    başarist ve neuro bunu beğendi.
  10. Onur Kula

    Onur Kula Bisikletkolik

    Yaş:
    33
    Kayıt:
    23 Eylül 2006
    Mesajlar:
    1.008
    Beğeniler:
    905
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Onur Kula
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    Mıknatısın çekim gücündeki azalmayı kastediyorsun galiba.
    Çekim kuvvetinde zamanla bir azalma olmaz.:in:
     
    başarist bunu beğendi.
  11. gurkan

    gurkan Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    29 Ekim 2004
    Mesajlar:
    493
    Beğeniler:
    559
    Şehir:
    İzmit
    Seviye:
    Kaliperin içinde değil kollarda yay bulunuyor. Kolun tekrar yerine gelmesiyle oluşan vakumla pistonlar geri çekilir.
     
  12. başarist

    başarist Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    14 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    611
    Beğeniler:
    718
    Şehir:
    İSTANBUL Beşiktaş
    Seviye:

    Ben aldığım gün avid7 kaliperi açtım :D (bilinçsizce hava yaptırmıştım) bütün parçalarını söküp temizledim, içinde yay yoktu ve bu modelde pistonlar metal olmadığı için mıknatıslı değilerdi.

    Bu durum yeni alınan frenlerde bile olabiliyor
     
  13. başarist

    başarist Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    14 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    611
    Beğeniler:
    718
    Şehir:
    İSTANBUL Beşiktaş
    Seviye:

    Alakasız olacak ama :D ek bilgi : bir keresinde mıknatıslı bir parçaya (bit uc ilavesi) kaynak yapmıştım, mıknatıs özelliği anında tamamen kaybolmuştu
     
  14. Gürsel BARANLI

    Gürsel BARANLI Kıdemli Üye

    Kayıt:
    17 Kasım 2008
    Mesajlar:
    201
    Beğeniler:
    183
    Şehir:
    yalova
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Arkadaşlar hangi cisime baskı uygulandıda o cisim baskı uygulandığı şekilde kaldı.Mutlaka baskıdan kurtulduktan sonra eski şekline doğru yol alır.Kaliper pistonu da baskı bitince eski yerine döner dönerkende hiç bir zaman yay ve mıklantısa ihtiyacı yoktur.Otomotiv dünyasında fren devi BREMBO dur 8 pistonlu çalışan modelide aynı mantıkla çalışır 1972 model 124 MURAT ön arka disk frendir onunda çalışma mantığı o zamandan şimdinin aynısıdır.
     
    kron_xc4000 esk bunu beğendi.
  15. başarist

    başarist Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    14 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    611
    Beğeniler:
    718
    Şehir:
    İSTANBUL Beşiktaş
    Seviye:
    Kaliper içindeki pistona baskı uygulandığında, pistonun formu değişmez, silindir içindeki konumu değişir. konumunun eski haline gelmesi için dışardan güç uygulanmasına ihtiyacı vardır. Bu güç koldaki yay sayesinde ters çalışarak emiş yapan pistondur.

    Hidrolikte kullanılan sıvılarda sıkışarak kayıta değer bir hacim kaybetmezler.
     
  16. kron_xc4000 esk

    kron_xc4000 esk Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    938
    Beğeniler:
    502
    Şehir:
    ESKİŞEHİR
    Seviye:
    [​IMG]

    böyle bir çalışma prensibi olabilir arkadaşlar
     
    Onur Kula, ujur, fecredall ve 4 kişi daha bunu beğendi.
  17. ujur

    ujur Bisikletkolik

    Kayıt:
    10 Nisan 2007
    Mesajlar:
    1.151
    Beğeniler:
    1.379
    Şehir:
    vancouver BC
    Seviye:
    spinergy arkadaşımızın çizdiği şekildeki kaliper, kulladığımız firenlerdeki kaliperlerin gibi bu şekildedir. kaliperde yay bulunmaz. firene bastığınızda koldaki piston ileri gider ve belli bi hacimdeki yağ sıkışır. bu sıkışma sonucunda kaliperdeki pistonlar dışarı doğru çıkar ve rotoru sıkıştırır. firen kolunu bıraktığımızda ise koldaki yay o ileri itip sıkıştırdığı yağı geri kendisine çeker ve firen kolu eski halini alır. içinde hava olmadığı için ve hiç bir sıvının sıkışma özelliği olmadığından yayın çektiği yağla birlikte pistonlarda vakum etkisiyle geri çekilir. bütün hidrolik firenlerde pistonları biri diğerinden daha çok çalışır. bu çalışma meselesi pistonların sürtünmesiyle alakalıdır. ama bazı firenlerde o kadar azdırki sürtünme fark edilmez bile. ama bazı firenlerde ise pistonların biri hiç çalışmamaktadır.
    gürkankas ın dediği güç ise geçen sene hidrolik dersinde görmüştüm ordan anlatıyım,
    kol incedir ve uzundur yani küçük olduğu için gücü uygularsınız, kaliperdeki piston ise geniş ve kısa olduğı için koldan gelen küçük gücü karşılayamaz ve ilerler. şöyle diyelim; firenkolundaki piston 1cm çapında ve 0 dan 4cm ye kadar ilerleyebiliyor. kaliperdeki pistonlar ise 2cm çapında 0 dan 1cm ilerleyebiliyor. siz firen koluna bastığınızda kaliperdeki pistonlar 2 tane olduğu için bu uyguladığınız güç 2 ye ayrılır. koldaki piston 4cm ilerlediğinde kaliperdeki pistonların her ikiside 1 cm ilerler. eğer koldaki piston büyük, kaliperdeki küçük olursa firen kolu çok sert olur ve basarken zorlanırız. yokuş yukarı çıkarken düşük viteste pedala bastığımızda arka tekere büyük bir güç uygularız ve teker döner ama büyük viteste tekeri çeviremeyiz zinciri ve ayağımızı zorlarız ama teker dönmez. yani rotora uygulanan güç abartılıcak kadar büyük bir güç değildir ama parmağınızla firen koluna uyguladığınız gücün yaklaşık 3-4 katı kadar bi güç uygulanır rotora. bu vites örneği gibi düşünebilirsiniz firenin çalışma prensibini. firenin iç yapısını anlamayan olursa juicy 5 firenimi tamamen söktüm resimlerini çekip koyabilirim. daha aydınlatıcı olabilir.
     
  18. gurol

    gurol Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.744
    Beğeniler:
    3.119
    Şehir:
    Kapadokya
    Seviye:
    fecredall ve Onur Kula bunu beğendi.