Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Hayatınızın seçimi

Konu, 'Serbest Kürsü' kısmında Derya AKYILDIZ tarafından paylaşıldı.

  1. Derya AKYILDIZ

    Derya AKYILDIZ Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2006
    Mesajlar:
    1.551
    Beğeniler:
    1.807
    Şehir:
    Ataşehir
    Seviye:
    Sevgili arkadaşlarım ve kardeşlerim; ÖSS'nin yaklaşmakta olduğu şu sıralarda,
    evet gerçi 17 Hazirana 2007' ye daha çok var gibi gelebilir, ama zaman çabuk
    geçer, birde bakarsınız sınav günü gelmiştir.

    İşte arkadaşlar; ben sizlerle, faydalı olabileceğini düşündüğüm. Yrd. Doç. Dr.
    Ali Temel'in bir yazısını paylaşmak istiyorum.

    Her ne kadar direk ÖSS ile ilgisi olmasada genel olarak hepimize kararlarımızı
    verme aşamalarında ışık tutabilecek bilgiler var. Umarım yardımcı olur..

    Hani bazen insan ne yapacağını, nasıl bir metod izlemesi gerektiğini bilemez;
    kafası karışır ya.. işte o zamanlar için ve hayatımızın seçimini doğru yapmak,
    yönlendirmek adına bize yardımcı olabilecek metodoloji, bir pencere.. Allah
    yardımcınız olsun. Sevgilerimle,


    ***

    Hayatınızın seçimi

    Günümüzde meslek seçme, gençlerin ciddî araştırmalar sonucu vermeleri
    gereken önemli bir karardır. Üniversiteye girişte, birey seçmeyi düşündüğü
    alanın ilgi ve yeteneklerine uygunluğunu; lisede öğrenim gördüğü alanla
    yükseköğrenim programları arasındaki ilişkiyi ve şimdiye kadar hangi alanlarda
    daha başarılı olduğunu, iyi irdelemek durumundadır.

    İlköğretimin sonunda ve ortaöğretimin başında, öğrencilerin değişik
    programlara yönelmeleri, çeşitli ölçme araçları ile bireyi tanıma tekniklerinden
    yararlanılarak elde edilen bilgilerin değerlendirilmesi sonucu olmalıdır. Bir
    öğrencinin hangi tür okula ve programa yönelmesinin uygun olacağı kararına
    varılırken öğrencinin:

    1- Yetenek ve başarı durumu,
    2- Kişisel nitelikleri,
    3- İsteği ile işin veya programın özellikleri,
    4- Ailesinin görüşü,
    5- Programa, işe girme ve devam edebilme koşulları
    6- Toplumun mesleğe olan ihtiyacı bilinmelidir.

    Gerek 8. ve gerek 9. sınıfta bu ölçütlerle ilgili ne kadar çok bilgi toplanırsa,
    yönelmenin “geçerliliği” de o denli yüksek olacaktır.

    Meslek seçmede etkili olan faktörler

    Tutarlı tercih, yükseköğretim programlarını puanımıza göre büyükten küçüğe
    doğru sıralamak değildir. Doğru seçim için önceden araştırma yapmak ve
    tercihimizi etkileyebilecek faktörleri irdelemek gerekmektedir.

    Kendini tanıma

    1. Yetenekleri bilme: Yükseköğretim programlarının gerektirdiği yetenekler ile
    bireyin hangi alanlarda ne düzeyde yetenekli olduğunun bilinmesi
    gerekmektedir. Bu bilinmediğinde, bireyin ya yeteneğinin üzerinde ya da
    altında, yetenek gerektiren bir alana yönelmesi mümkündür. Durumun böyle
    olması bireyde sıkıntı, başarısızlık ve doyumsuzluklara neden olacaktır. O halde,
    bu aşamada güçlü ve zayıf olunan alanlar göz önüne alınmalı ve en çok sahip
    olunan yetenekleri, en fazla gerektiren meslekler tercih edilmelidir.

    2. İlgi alanlarını bilme: İlgi duyulan bir faaliyet alanı, aynı zamanda yetenekli
    olunan bir alandır. Doğal olarak sadece yetenekli olunan alanlarda başarılı
    çalışmalar yapılabilir. O halde, ilgi alanını belirlemek, meslek seçimini
    kolaylaştıracak çok önemli bir etken olmaktadır.

    3. Değerleri veya kişilik özelliklerini bilme: Değer, mesleğin yapıldığı ortamdan
    ve toplumsal ödüllerden gelen doyumlardır. Bu durumda ne için çalışacağınız,
    mesleğinizden beklentilerinizin ne olacağı sorusuna vereceğiniz cevap,
    mesleklere yükleyeceğiniz değerleri yansıtacaktır. O halde değerleri yakından
    tanımak bireyi, bu değerlere uygun mesleklere götürecektir.

    Meslekleri tanıma

    Meslek seçme kararını verirken bocalanmakta ve çoğu zaman seçimler
    tesadüflere bırakılmaktadır. Bu da ileride hayal kırıklığına neden olur. Meslek
    seçimi kararı bireyin; başarı ve başarısızlığını, işinden hoşlanıp hoşlanmadığını,
    yaşamın diğer alanlarındaki mutluluğunu etkileyecektir. O nedenle, doğru
    seçimler yapabilmek için yeteneklerle, ilgi duyulan meslekler hakkında ayrıntılı
    incelemelere ihtiyaç vardır.

    Akademik bakımdan güçlü olunan alanın bilinmesi

    1- Genel okul başarısı,
    2- En çok başarılı olunan ders/dersler,
    3- Hatasız ve hızlı cevaplanan testler, göz önünde bulundurularak daha doğru
    tercihler yapılabilir.

    Gelecekle ilgili planları netliğe kavuşturmak

    Tercih edilecek alanda, gelecekte nelerin yapılacağı baştan ortaya
    konulmalıdır. Çünkü, hedef belirlememek, öğrenim yaşantısı sırasında alınması
    gereken önlemlerin göz ardı edilmesine neden olur. Bu da, yaşantıdaki
    eksikliklerle beraber mesleğe başlamayı getirir. Bunu önlemek için, okuyacağınız
    alanı hangi nedenden dolayı seçtiğiniz ve ileride neleri yapacağınız mantığıyla
    yola çıkılmalıdır. Hâlâ fakülte son sınıf öğrencileri arasında mezun olunca ne iş
    yapacağına karar verememiş olanlar vardır.

    Dış etkenlerden arınmak

    1. Aile ile uzlaşmak: Genellikle, ana babalar kendilerinin giremedikleri
    gönüllerindeki mesleklere, çocuklarının sahip olmasını; “toplumsal statüsü
    yüksek meslek” mensupları da çocuklarının kendi mesleklerini seçmesini isterler
    ve onları yönlendirirler. Bu tür teklifler ilgimizi çekmiyorsa, mümkün olabildiği
    kadarıyla onlarla çatışmaya girmeden, yönlendirme çabalarından etkilenmemek
    gerekir.

    2. Yakın çevrenin etkisinden kurtulmak: Yakın çevrenizin etkisiyle
    seçimlerinizde kararsızlık yaşamanız ve başkaları istiyor diye tercihlerinizi
    değiştirmeniz sizi geri dönüşü zor ve imkânsız bir yola götürebilir. Bu durum,
    istemediğiniz bir alanda öğrenim görmenize neden olabilir. Kuşkusuz, alan ve
    meslek seçiminde çevreden fikir alınabilir. Ancak, danışacağınız insanlar
    konularında uzmanlaşmış olmalıdır.

    3. Toplumsal yargıların üstünde düşünebilmek: İlgi ve yeteneklerinize uygun
    değilse, iyi kazanç getiren toplumsal statüsü ve saygınlığı yüksek meslekleri
    tercih etmeniz sağlıklı bir seçim olmayacaktır.

    Bilinçsiz tercih sene kaybettiriyor

    Meslek seçiminde rol oynayan faktörler fazladır ve hepsi de önemli birer
    belirleyicidir. Yapılacaklar, ya iyi bilinmediği ya da bilindiği halde yeterince
    önemsenmediği için, okullarımız “rehberlik hizmeti”ni yeterince verememektedir.
    Bilinçli tercih yapamadığı için yükseköğrenimde başarılı ve mutlu olamayan, o
    nedenle ikinci, üçüncü yılda okul değiştiren, mezun olduktan sonra tekrar
    sınava giren birçok tanıdığımız ve öğrencimiz oldu.

    Yetenek türleri

    Soyut düşünebilme: Sayı ve şekillerle ifade edilen soyut kavramları
    öğrenebilme ve bunları kullanarak akıl yürütme gücü olarak tanımlanabilir. Bu
    yeteneğe sahip kişilerin fizik, biyoloji ve sosyoloji gibi alanlarda daha başarılı
    oldukları görülür.

    Akıcı bir dille yazabilme: Sözcükleri ustalıkla kullanabilme, zengin bir kelime
    dağarcığına ve çağrışım gücüne sahip olma şeklinde tanımlayabileceğimiz bu
    yetenek, dil-edebiyat programlarında başarı için gereklidir ve daha çok
    yazarlarda görülür. Yalnız bu yeteneği, sözcüklerle ifade edilen kavramları
    kullanarak akıl yürütebilme yeteneği ile karıştırmamak gerekir.

    Başkalarını anlayabilme: İletişim sırasında karşıdaki insanın ne düşündüğünü,
    neler hissettiğini anlayabilme gücü olarak tanımlanan bu yetenek “eş duyum”
    (empati) olarak adlandırılmaktadır. Psikologlar, psikolojik danışmanlar,
    öğretmenler, yöneticiler, hekim ve hemşireler bu yeteneğe sahip iseler
    mesleklerinde daha başarılı olurlar.

    Şekil iletişimini görebilme: Şekilleri ayrıntıları ile algılayabilme, şekiller arasındaki
    benzerlikleri ve farkları görebilme gücünü yansıtan bu yetenek, teknik
    alanlarda ve plastik sanatlar alanında başarı için gereklidir.

    Uzay ilişkilerini görebilme: Bu yetenek, cisimleri üç boyutlu görebilme, bir şeklin
    düzlem üzerinde veya bir cismin uzayda hareketini göz önünde canlandırabilme
    (örneğin, bir evin planına bakarak yapılmış halini görür gibi anlatabilme) gücünü
    ifade eder. Tahmin edileceği gibi bu yetenek mimarlıkta, plastik sanatlarda,
    marangozluk ve terzilikte ve benzeri mesleklerde başarı için gereklidir.

    Mekanik yetenek: Uzay ilişkilerini görebilme ve şekil iletişimi yetenekleri ile ilgili
    olan bu kabiliyet, bir makinenin işyerindeki işlevini kavrayabilme, makinenin
    parçaları arasındaki ilişkiyi görebilme, makine desenleri çizebilme veya makineyi
    geliştirici fikirler üretebilme gücünü ifade eder. Makine tamiri ve yapımı
    alanında çalışanlarda bu yeteneğin çok güçlü olması gerekir.

    El-parmak becerisi: Elleri ve parmakları ustalıkla kullanabilme de özel bir
    yetenektir. Kuyumculuk, cerrahlık gibi küçük objelerle uğraşmayı gerektiren
    mesleklerde çalışanların bu yeteneklerinin gelişmiş olması gerekir.

    Göz-el iş birliği: Düz bir çizgi çizebilme, bir hedefi uzaktan vurabilme gibi
    becerilerde ifadesini bulan bu yetenek, el-parmak becerisi gibi mimarlıkta,
    sanatta, kaynakçılıkta, marangozlukta ve cerrahî alanında başarı sağlanması
    için gereklidir.

    Kas koordinasyonu: Güçlü kaslara sahip olmak ve bunları eşgüdümle
    kullanabilmek de bir yetenektir. Bu yetenek tahmin edileceği gibi sporla
    uğraşan kimselerde çok gelişmiştir. Spor meslekleri yanında ritmik dans, bale
    gibi sanat dalları da bu yeteneği gerektiren alanlardır.

    Renk algısı: Bu yetenek renkleri ve aralarındaki ince farkları algılayabilme
    gücünü anlatır. İç mimarlık dekorasyon gibi sanat dallarında, gıda üretimi gibi
    mesleklerde çalışanların renk körü olmamaları, renkleri iyi algılamaları
    gerekmektedir.

    Yapıcılık/yaratıcılık: Alışılmış olanın dışına çıkabilme, yeni ve değişik fikirler,
    yöntemler ortaya koyabilme gücü olan yapıcılık, her türlü çalışma alanında
    kendini gösterebilir. Bu yeteneğe sahip kişi, bilim ve sanat çalışmalarında,
    teknik alanlarda, işletmecilikte yapıcı/yaratıcı gücünü daha fazla ortaya koyma
    fırsatı bulabilir.

    Yukarıda tanımlananlardan başka müzik, resim gibi çok erken yaşlarda kendini
    gösteren sanat yetenekleri, herkesçe bilinen ve belli çalışma alanları ile ilgili
    olan yeteneklerdir. Okullardaki çeşitli dersler ve ders dışında yapılan etkinlikler
    bu yeteneklerin kullanıldığı ve geliştirildiği çalışma alanlarıdır. Yeteneklerini
    tanımak isteyen bir kimse, okulda çeşitli konuları öğrenmeye çalışırken
    yaşadıkları üzerinde düşünebilir; hangi konuları daha çabuk ve kolay,
    Birey, geçmiş başarılarını tarafsız bir tutumla değerlendirebildiği ölçüde,
    yetenekleri hakkında doğru karar verebilir.

    Sonuç

    Bireyin kendini tanıması, toplumdaki olanakları ve sınırlılıkları fark etmesi, ilgi
    duyduğu mesleklerin özelliklerini öğrenmesi, doğru karar vermesini
    kolaylaştıracaktır. Bu bağlamda, özellikle rehber öğretmenlere önemli görev
    düşmektedir. Öğrencilerin kendilerini tanımalarına yardım ve rehberlik etme
    amacıyla, onları akademik, sosyal ve meslekî yönelimleri bakımından daha
    yakından tanımak durumundadırlar. Bu görevi yerine getirebilmek için
    öğrencinin önceki ve şimdiki akademik başarılarını diğer öğretmenlerle, ailesiyle
    ve kendisiyle birlikte irdelemek yanında; yapılan gözlemler, uygulanacak
    kontrol listeleri ve psikolojik test sonuçlarını değerlendirmek gerekir. Okul
    rehber öğretmeni, yoksa sınıf öğretmeni tarafından, öğrencinin hangi kola,
    programa, mesleğe yönelmesinin uygun olacağı hakkındaki görüş ve önerilere
    dayalı seçeneklerin tümü ortaya konulmalı, tercih etme sorumluluğu ise
    öğrenciye bırakılmalıdır.

    Cevaplanacak sorular

    Mesleğin niteliği:
    • Meslekte çalışan kişiler çalışma süreleri içinde neleri gerçekleştirmektedir?
    • Meslek çalışanının yapmakla yükümlü olduğu faaliyetler nelerdir?

    Çalışma ortamı:
    • Mesleğin tehlikeli yanı var mı?
    • İş ortamının ısısı, ışığı, gürültüsü nasıldır?
    • İş kapalı veya açık bir havada mı yapılıyor?

    Mesleğe hazırlanma:
    • Gerekli olan eğitim dönemi ne kadar?
    • Okul sonrası özel bir hazırlık gerekiyor mu?

    Mesleğe girmek için aranan özellikler:
    • Yaş, cinsiyet, boy, kilo ve dış görünüşle ilgili belli şartlar var mı?

    Mesleğe giriş-emekli olma koşulları:
    • Mesleğe nasıl girilir?
    • Sınavla, atama veya kişisel gayretle mi?
    • Hangi yaşlar arasında yapılabilir?
    • Sosyal güvenliği var mı?

    Meslekte ilerleme:
    • Meslekte ilerleme neye bağlıdır?
    • Çalışmaya mı, kıdeme mi?
    • Bu meslekten başka mesleklere geçiş yapılabilir mi?

    Mesleğin olumlu ve olumsuz yönleri:
    • Mesleği yapanlar için mesleğin en olumsuz ve en cazip tarafları nelerdir?
    • Mesleğin toplumdaki yeri ve saygınlığı nedir?

    İş bulma imkânı:
    • Mesleğe olan talep ne durumda?
    • Bölgeye veya mevsime göre gereklilik gösteriyor mu?
    • İş bulmak kolay mı?
    • Bu mesleğe duyulan ihtiyacın azalması veya artması söz konusu mu?
    • Kamu ve özel sektörde iş bulunabileceği gibi serbest çalışma imkânı da var mı?

    Mesleğin getireceği kazanç:
    • Bu meslekte çalışanların ortalama kazançları ne kadar?
    • Kazançlar günlük, haftalık, aylık veya mevsimlik olarak değişiyor mu?
    • Aynı meslekte çalışanlar arasında ülkenin değişik bölgelerinde yaşayanlarda
    kazanç bakımından fark var mı?


    Yrd. Doç. Dr. Ali Temel
     
    basri, t-genc, HaliliOzturk ve 1 kişi daha bunu beğendi.
  2. İsmail Ağıllı

    İsmail Ağıllı Onursal Üye

    Kayıt:
    5 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    1.707
    Beğeniler:
    930
    Şehir:
    Ürgüp, Kapadokya
    Seviye:
    çok ama çok yararlı bilgiler sınava girecek herkez ciddiye almalı çok sağolasın derya abi gençlerin önüne ışık tutuyorsun teşekkürler :)
     
  3. Derya AKYILDIZ

    Derya AKYILDIZ Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2006
    Mesajlar:
    1.551
    Beğeniler:
    1.807
    Şehir:
    Ataşehir
    Seviye:
    Sende sağol İsmailcim. yorumun ve güzel sözlerin içinde ayrıca teşekkür ederim. Sevgiler.. ;)
     
  4. t-genc

    t-genc Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    21 Haziran 2006
    Mesajlar:
    715
    Beğeniler:
    440
    Şehir:
    etiler/istanbul
    Seviye:
    sağol çok yararlı oldu bu sene sınava gircem de:)
     
    cobike ve Ozge Deniz bunu beğendi.
  5. Derya AKYILDIZ

    Derya AKYILDIZ Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2006
    Mesajlar:
    1.551
    Beğeniler:
    1.807
    Şehir:
    Ataşehir
    Seviye:
    Sende sağol t-genc sana şimdiden başarılar dilerim :)
     
  6. Derya AKYILDIZ

    Derya AKYILDIZ Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2006
    Mesajlar:
    1.551
    Beğeniler:
    1.807
    Şehir:
    Ataşehir
    Seviye:
    Arkadaşlar zaman daralıyor :)
     
  7. Ozge Deniz

    Ozge Deniz Bisikletkolik

    Kayıt:
    11 Kasım 2006
    Mesajlar:
    1.002
    Beğeniler:
    342
    Şehir:
    Izmir
    Seviye:
    valla çok düşüncelisiniz Derya Abi.gerçi ozamanlar banada çok demişlerdi ama kimseye kulak asmadım.kendi seçimimdi çalışmamak.genede umarım arkadaşlar olayın farkındadırlar.ve istedikleri gibi geçer sınavları.yararlı bilgi için teşekkürler.arkadaşlarada başarılar tabiki...
     
    Derya AKYILDIZ bunu beğendi.
  8. Derya AKYILDIZ

    Derya AKYILDIZ Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2006
    Mesajlar:
    1.551
    Beğeniler:
    1.807
    Şehir:
    Ataşehir
    Seviye:
    Sevgili Derya, konulara kayıtsız kalmaman bilakis duygu ve düşüncelerini paylaşman ve duyarlı yaklaşımların ile olumlu anlamda katgı sağlaman çok güzel. Bunun için seni, en samimim en içten duygularımla kutluyorum. Teşekkür ve Sevgilerimle,
     
    Ozge Deniz bunu beğendi.
  9. Ozge Deniz

    Ozge Deniz Bisikletkolik

    Kayıt:
    11 Kasım 2006
    Mesajlar:
    1.002
    Beğeniler:
    342
    Şehir:
    Izmir
    Seviye:
    ben teşekkür ederim bu övgü dolu içten duyguların için Derya Abi.çok mutlu oldum.sevgiler...
     
  10. bedo

    bedo Bisikletkolik

    Kayıt:
    11 Ekim 2006
    Mesajlar:
    1.248
    Beğeniler:
    368
    Şehir:
    istanbul-yeşilköy alan: trial ve street
    Seviye:
    paylaşım için teşekkürler derya abi :)
     
  11. Cemowski

    Cemowski Kıdemli Üye

    Kayıt:
    28 Ocak 2007
    Mesajlar:
    290
    Beğeniler:
    122
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    Bu bilgiler beni çok olumlu etkiledi. Benim de t-genc gibi haziranda büyük sınavım var. Paylaşımın için çok teşekkürler derya abi:)
     
    sare ve t-genc bunu beğendi.
  12. Karakartal Platton

    Karakartal Platton Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    31 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    763
    Beğeniler:
    180
    Seviye:
    Şimdiden başarılar.Murat.
     
    sare ve t-genc bunu beğendi.
  13. cobike

    cobike Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Şubat 2007
    Mesajlar:
    658
    Beğeniler:
    318
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    başarılar seninle olsun:)
     
    sare ve t-genc bunu beğendi.
  14. cobike

    cobike Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Şubat 2007
    Mesajlar:
    658
    Beğeniler:
    318
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    başarılar diliyorum... allah zihin açıklığı versin sana:)
     
  15. t-genc

    t-genc Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    21 Haziran 2006
    Mesajlar:
    715
    Beğeniler:
    440
    Şehir:
    etiler/istanbul
    Seviye:
    teşekkürler bilal...:in:
     
  16. t-genc

    t-genc Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    21 Haziran 2006
    Mesajlar:
    715
    Beğeniler:
    440
    Şehir:
    etiler/istanbul
    Seviye:
    teşekkürler sadece 3 ay kaldı bir de çok üşüttüm iyileşirim inşallah en kısa zamanda,çok telaşlanmıyorum ama derslerim iyi nasıl olsa:D;)
     
    Hasan Hakan Koç ve sare bunu beğendi.
  17. simplonmurat

    simplonmurat Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    7 Ocak 2007
    Mesajlar:
    741
    Beğeniler:
    332
    Şehir:
    Evka-6 / İZMİR
    Adı:
    Murat ALTINCAN
    Bisiklet:
    Simplon
    Seviye:
    İlgi ve paylaşımınıza teşekkürler.Sınava girecek olan tüm bisiklet dostlarınada buradan başarılar dilemek istiyorum.
     
    sare bunu beğendi.