Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Havalı Maşa vs. Yağlı Maşa

Konu, 'Süspansiyon' kısmında Mümin Zorcan tarafından paylaşıldı.

  1. Mümin Zorcan

    Mümin Zorcan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    5 Aralık 2010
    Mesajlar:
    205
    Beğeniler:
    121
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Arkadaşlar bu soruyu soranı görmedim bu yüzden ben yeltendim mukayese etmek gerekirse;
    Axon(Yağlı Sistem) Epicon(Havalı Sistem) bu iki maşanın kıyaslaması nasıl olur ağırlık hariç....
    Yani yağlı sistemle havalı sistemi kıyaslamak istiyorum tecrubelı yorumlara ihtiyacım var.
    Her iki sisteminde artıları eksileri nelerdir ?
     
    Derviş Özcan bunu beğendi.
  2. akgulcemal

    akgulcemal Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    19 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    551
    Beğeniler:
    656
    Şehir:
    Ardeşen / RİZE
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    İkiside aynı şey değilmi ? Ben mi yanlış biliyorum ? Axon'a da hava basılıyor.Çok tecrubeli değilim yanlış bilgi vermek istemem ama ikiside aynı şey diye biliyorum.
     
    Derviş Özcan bunu beğendi.
  3. Derviş Özcan

    Derviş Özcan Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    21 Ocak 2011
    Mesajlar:
    470
    Beğeniler:
    150
    Şehir:
    Çarşamba, Samsun
    Bisiklet:
    Cervélo
    Seviye:
    olayı açıklayayım axon da bi kaç tür var rld drl vsvs..biri yağlı diğeri havalı ..gerçi havalı olandada yağ vardı galiba ..
    karçılaştırmaya glirse sağlamlıkta axon /çalışmada apicon bana göre..
     
  4. OSMAN BATUHAN KUÇAK

    OSMAN BATUHAN KUÇAK Aktif Üye

    Kayıt:
    11 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    166
    Beğeniler:
    91
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Axon havalı değilmi Mümin baktım sitesine göremedim yağlı diye bir yazı yanlış yerleremi baktım acaba.
     
  5. ilker çelikcan

    ilker çelikcan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    14 Eylül 2010
    Mesajlar:
    323
    Beğeniler:
    220
    Şehir:
    aydın / izmir
    Seviye:
    Yanlış bilmiyorsam yağ amortisörün hareket hızını kontrol etmeye yarıyor.
    Yağın geçişini engelleyerek sıkışma ve açılmayı yavaşlatabiliyorsunuz.
    Bu sayede tümseklerde sıkışan amortisör sizi geri fırlatmıyor. (rebound)
    Bir de yağı tamamen engelleyerek amortisörü kilitleyebiliyorsunuz.

    Amortisörün yaylanması ise iki şekilde sağlanıyor.
    Yaylı ve havalı sistemlerle.
    İçine ya bir yay koyuyorsunuz (coil), ya da bir hava silindiri (air) koyup gazın sıkışmasından faydalanıyorsunuz.

    Hiç havalı kullanmadım ama bildiğim kadarıyla havalı sistemler daha hafif ve çalışması hassas olduğundan daha konforlu.
     
    BF Okuru_ bunu beğendi.
  6. şans topoğraf

    şans topoğraf Kıdemli Üye

    Kayıt:
    10 Eylül 2010
    Mesajlar:
    234
    Beğeniler:
    105
    Şehir:
    Sofia
    Seviye:
    Yagli sistemler daha agir,dayanikli ve daha tepkili masalardir bu sebeple ekstrem islerle ugrasanlarin en cok tercih ettigi modeller marzocchi nin full yagli sistemleridir yada downhill freeride masalari bu sebepten ful yagli sistem uretilir.Periyodik olarak temizlik,yag degisimi ,kece degisimi ve yay degisimi yapildigi surece yillarca kullanilir.
    Havali masalar ise Cross country modellerde genelde tercih edilir daha az tepkili olan cok hafif masalardir...Onemli olan kullanim amacina uygun masa secmek.
     
    Osman D., Ferhat Öz ve BF Okuru_ bunu beğendi.
  7. BF Okuru_

    BF Okuru_ Bisikletkolik

    Kayıt:
    3 Eylül 2010
    Mesajlar:
    1.077
    Beğeniler:
    349
    Seviye:
    cross country maşaların kullanım ömrü ne kadar?Ben epicon rld almayı düşünüyorum bisikleti hafifletmek için.
     
  8. şans topoğraf

    şans topoğraf Kıdemli Üye

    Kayıt:
    10 Eylül 2010
    Mesajlar:
    234
    Beğeniler:
    105
    Şehir:
    Sofia
    Seviye:
    Epiconun omrunu bilemiyorum forumda kullanan arkadaslar cok sayida yardimci olurlar.fakat soyle bir ek bilgi verebilirim.Dirt jump yapan tanidiklarim arasinda bisikleti hafiflik adina epicon kullananlar var gayet memnunlar 2 sene gecti hala keceler flan saglam.Tabi uzun yillar kullanirim diyorsan sr suntour tercih etme.Fox masalarinda omrunun az oldugunu duymustum...Marzocchi bile 2008de sr suntourla birlesmeden once daha kaliteli masalar uretiyordu.Benim gorusum evladiyelik masa icin Rock shox un ust modelleri yada marzocchi 2008 oncesi modelleridir.Unutmayin ki sr suntour her zaman ust seviye masalara rekabeten uretilen ekonomik urunler cikarir.Her sey fiyatina gore, iyi forumlar :))
     
    Vedat METİN ve BF Okuru_ bunu beğendi.
  9. Enis Özer

    Enis Özer Kıdemli Üye

    Kayıt:
    25 Kasım 2008
    Mesajlar:
    302
    Beğeniler:
    63
    Şehir:
    Mersin
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Arkadaşlar yağlı maşa diye birşey yoktur. Yani evet maşalarda yağ vardır ancak eğer yaylanmayı kastediyorsanız yağlı maşa diye birşey yoktur. Bir kere sıvılar sıkıştırılamaz yani sadece yağ ile maşa yapmak imkansızdır. Full yağlı dediğiniz maşalar yaylıdır. Maşalar havalı yada yaylı , çok büyük bir bölümünde yağ zaten vardır. Görevide rebound mekanizmasının çalışması yada lockout için kullanılır. İki yönlü bir hazne vardır, aradada bir vana. işte siz o vanayı kapattığınızda aradaki yağ akışı kesersiniz ve yağ bir tampon görevi görerek maşayı kilitler. Rebound mekanizmasında da o aradaki vanayı kısıp yağ akışını azaltırsınız. Şu anda iki tür maşalar piyasada 1- yaylı 2- havalı. Eskiden elastomer vardı ancak sanırım artık kullanılmıyor. Birde şunu ekleyeyim, üzerinde lockout olan her maşanın içinde kesinlikle yağ vardır. (Eski mekanik lockout olanlar dışında.)
     
    Mutlu Onur ÖZDEMİR bunu beğendi.
  10. Mutlu Onur ÖZDEMİR

    Mutlu Onur ÖZDEMİR Aktif Üye

    Kayıt:
    17 Aralık 2011
    Mesajlar:
    106
    Beğeniler:
    43
    Şehir:
    Gaziantep
    Bisiklet:
    Ghost
    Seviye:
    Yanlız arkadaşlar yaylı maşa'dır aslı,yağlı maşa demişsiniz öncelikle izninizle bu yanlışı düzelteyim dedim :) Soruya gelince : çok tecrübeli bir bisiklet kullanıcısymış gibi konuşmak istemem ; ama yaylı maşayı daha önce bir arkadaşımın borla'sında kullanmıştım (XCM maşa ),bir de abimin yaylı maşalı bisikletini sürdüm,axon maşa ve aradaki fark bana göre küçümsenecek kadar da az değil ; çünkü havalı maşa,yani axon ufacık taşın üzerinden bile geçtiğinizde çalışabiliyor,xcm o kadar değil tabii ki çabucak çalışmıyor,ama o da hafif zorlu arazide idare edebilecek kadar iyi bir maşa :)
     
  11. şans topoğraf

    şans topoğraf Kıdemli Üye

    Kayıt:
    10 Eylül 2010
    Mesajlar:
    234
    Beğeniler:
    105
    Şehir:
    Sofia
    Seviye:
    Full yagli sistemden kastim,marzocchi rc3 ler...yay yag banyosu icinde calisiyor bu sebepten 3kg a varan agirligi var ve cok tepkili.Birde yagli dememdeki kasit,elastromer masalarda gres kullaniliyor bunlarin karistrilmamasi...icine 5w-10w gibi fork oil konan yayli masalarla xcr,xcm,rs dart gibi elastromer masalar arasinda daglar kadar fark var.elastromer masalar hava - derecelere dusunce donar bunun sebebi icindeki gres yagidir.elastromerlerdeki lock out sistemide sanirsam mekanik cunku eski xcr masami actigimda lock outu denedim tik klik seslerle lock out calisiordu...
    Uzun lafin kisasi...

    Elastromer...
    giris seviyesi masalar,bakimi kolay,az tepkili,hobi kullanicilarinin isini fazlasiyla gorucek nitelikte masalardir...

    Havali masalar...
    hafifliginden dolayi Cross country yada mtb yarislarinda tercih edilen,kullanicisina hava basincina gorede yumusaklik sertlik sunan en alinasi masalardir..

    Yayli ve yagli dedigimiz masalarda dayanikli tepkili ve geri tepme gucunden dolayi genelde ayaklari yere basmayan,agresif bisikletcilerin tercihi olur...

    Suan solo air gibi sistemlerde var onlari ben pek bilmiyorum :)

    yay yag karmasasini duzeltmeye calistim.Eksigim,yanlisim varsa onlarida siz soyleyin :)
    iyi forumlar...
     
    Sinan Ceylan bunu beğendi.
  12. Enis Özer

    Enis Özer Kıdemli Üye

    Kayıt:
    25 Kasım 2008
    Mesajlar:
    302
    Beğeniler:
    63
    Şehir:
    Mersin
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Bende şunun ekleyeyim, xcm xcr gibi maşalar yaylıdır. Artık elastomer hiçbir maşada kullanılmıyor. Sebebide ömrü çok kısa ve azıcık soğuktan çok etkilenmesi. Kendim Dart 3 maşa kullanıyorum ve bakımını kendim yaparım, oda yaylıdır. Ayrıca lockout ve rebound yağlı. Yalnız yayı yağ banyosu içinde değil, ancak bol bol gresli olması gerekiyor.
     
  13. Enis Özer

    Enis Özer Kıdemli Üye

    Kayıt:
    25 Kasım 2008
    Mesajlar:
    302
    Beğeniler:
    63
    Şehir:
    Mersin
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Yalnız karşılaştırdığınız maşa XCM ve Axon arada hem maddi olarak hemde teknoloji olarak çok büyük bir fark var yani o kadar fark olması doğal. Ben Dart 3 maşa kullanıyorum ve 75 kiloyum, maşam sürekli bakımlıdır, açıkçası çok memnunum oldukça tepkili çalışıyor. Fox, Sid gibi maşalar denedim. Evet arada fark var mutlaka ancak en fazla %10 gibi bir fark. Ancak fiyat olarak arada %500 gibi bir fark var :)
     
    mertcan kurtcebe bunu beğendi.
  14. BF Okuru_

    BF Okuru_ Bisikletkolik

    Kayıt:
    3 Eylül 2010
    Mesajlar:
    1.077
    Beğeniler:
    349
    Seviye:
    bu havalı(epicon axon) maşaların soğuukta çalışması nasıl?Yaylı olanların içindeki yağın donduğunu duymuştum forumda.Her iki maşa grubada kaç derecenin altında ve üstünde performans kaybı yaratıyor?
     
  15. Enis Özer

    Enis Özer Kıdemli Üye

    Kayıt:
    25 Kasım 2008
    Mesajlar:
    302
    Beğeniler:
    63
    Şehir:
    Mersin
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Denemişliğim yok ancak soğuktan etkilenmediğini söylüyorlar. Yaylı maşalar genelde alt seviye maşalar oldukları için içlerinde doğal olarak düşük kaliteli yağ kullanılıyor o yağlarda soğukta donuyor. Yani maşanın yaylı yada havalı olmasının soğukta donmasıyla alakası yok. İçerisinde kaliteli yağ koyarsanız soğukta havalı maşalar gibi donmadan çalışabilir.
     
    BF Okuru_ bunu beğendi.
  16. şans topoğraf

    şans topoğraf Kıdemli Üye

    Kayıt:
    10 Eylül 2010
    Mesajlar:
    234
    Beğeniler:
    105
    Şehir:
    Sofia
    Seviye:
    Ben soyle bir ornek verebilirim...icinde gres olan rock shox dart serisi -2,-3 derecelerde donuyor.Yayli yagli sistem olan dart in ust serisi,tora masa donmaz.Kendim sofyadayim ve bu kis -24 dereceleri gorduk...havali masalar hakkinda yorum yapamicam..
     
  17. Coşkun Kumru

    Coşkun Kumru Aktif Üye

    Kayıt:
    17 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    148
    Beğeniler:
    37
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Arkadaşlar maşa bakımı, yağ değişimi, vs gibi konularda resimli bir kaynak var mı acaba?
     
  18. Leventİ

    Leventİ Üye

    Kayıt:
    30 Mayıs 2011
    Mesajlar:
    94
    Beğeniler:
    91
    Şehir:
    Erzincan
    Adı:
    Levent
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    http://www.parktool.com/blog/repair-help/rock-shox-pike-suspension-fork-service Şöyle bi kaynak var ama ingilizce. Youtube'da fork meintenance veya fork service diye aratırsanız bi kaç vidyo da var. Ama modeline göre değişiklikler olabiliyor prosedürlerde.
     
    Coşkun Kumru ve Gökhan Ö. bunu beğendi.
  19. Gökhan Ö.

    Gökhan Ö. Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    15 Eylül 2010
    Mesajlar:
    513
    Beğeniler:
    269
    Şehir:
    Samsun
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    bi soruda ben sorayım, hazır bu kadar maşacı arkadaşı bi arada bulmuşken :)

    eski bisikletimde suntour XCT yaylı/yağlı artık herneyse , o maşadan vardı. kilitlendiğini zaman tamamen sabit maşa gibi davranıyordu.

    şimdiki bisikletimde gidondan kilitlemeli , havalı RAIDON maşa var. kilitliyken bile amörtisör tamamen iptal olmuyor. aldığım yer üst-orta grup bisiklet ve parçalarından pek anlamadığından orada bi cevap bulamadım.

    acaba maşamda sorun mu var yoksa hava basılması, remote telinin gerdirilmesi yahut başka bişe yapılması mı gerekli kilitleyken tamamen rijitleşmesi için?

    yoksa havalı maşaların huyu mu bu?
     
  20. Leventİ

    Leventİ Üye

    Kayıt:
    30 Mayıs 2011
    Mesajlar:
    94
    Beğeniler:
    91
    Şehir:
    Erzincan
    Adı:
    Levent
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Remote teli gevşek olabilir. Anlamak için maşanın üzerindeki remote telinin girdiği kapağı açın, ordaki dişliyi elinizle çevirin sonuna kadar, kitlenip kitlenmediğine bakın.
     
    Gökhan Ö. bunu beğendi.