Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

hava basılan maşalarmı yoksa yaylı olanlarmı

Konu, 'Süspansiyon' kısmında KinqFriends tarafından paylaşıldı.

  1. KinqFriends

    KinqFriends Aktif Üye

    Kayıt:
    1 Ekim 2010
    Mesajlar:
    123
    Beğeniler:
    38
    Şehir:
    Bursa
    Seviye:
    arkdaslar borla alıcam ama maşası yaylılardan sizce hava basılanlanlar dahamı iyi yaylı olanlar fazla zıplamazmı havalı olanlara göre cvplarınızı bekliyorum
     
  2. Mustafa Acar

    Mustafa Acar Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    2 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    821
    Beğeniler:
    537
    Şehir:
    Konya
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    genel performansa bakıldığında yaylı olanların daha iyi tepki verdikleri bilinorki üst düzey dh yada fr kullanıcıları yaylı sisitem maşaları tercih ediyorlardı( şimdi havalı olarak kullananlarda var mış). ama bir xc bisikleti için bence havalı ile yaylı modellerin arasıda performans farkı yok diyebilirim,hatta havalı olan maşaları öneririm çünkü yaylı maşaların sertliğini belli ölçülerde ayarlarken. havalı maşaları kendi kilonuz ve sürüş stilinize göre ayarlayabilirsiniz..:).. Tercih sıkıntısı yaşıyorsanız ikisi arasında benim tercihim havalı olan modellerdir...:D
     
    Abdullah Safa Karabacak bunu beğendi.
  3. Bülent Onutkan

    Bülent Onutkan Bisikletkolik

    Kayıt:
    17 Eylül 2006
    Mesajlar:
    1.230
    Beğeniler:
    969
    Şehir:
    Eskişehir
    Seviye:
    Xc ıcı kullanılacaksa hafıflık,performans ve hassasıyet konusunda kesınlıkle havalı tavsıye ederım.Yaylı maşalar daha agır ve fr-am tarz surusler ıcın tavsıye edılebılır.
     
    akifberkant bunu beğendi.
  4. KinqFriends

    KinqFriends Aktif Üye

    Kayıt:
    1 Ekim 2010
    Mesajlar:
    123
    Beğeniler:
    38
    Şehir:
    Bursa
    Seviye:
    MTB olarak kullanıcam arazide hangisi daha konforludur
     
  5. Mustafa Şükrü Yıldırım

    Mustafa Şükrü Yıldırım Bisikletkolik

    Kayıt:
    17 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    1.412
    Beğeniler:
    823
    Şehir:
    Yalova
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    Arazide tabikide havalı maşalar daha konforludur. Havalı maşaların en başlangıç modeli bile yaylılara göre biraz pahalıdır.
     
    Abdullah Safa Karabacak bunu beğendi.
  6. Barış BİRLİK

    Barış BİRLİK Engineer / Archer / Cyclist

    Kayıt:
    12 Ekim 2009
    Mesajlar:
    654
    Beğeniler:
    301
    Şehir:
    Eskişehir - Morphou
    Adı:
    Barış Birlik
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    Havalı maşayı tek geçerim benimle gezen XCM olsun XCT olsun hepsi performans kaybetti , birazcık dondu , bende Epicon RLD var havalı olduğu için en ufak bir performans kaybı yok ve müthiş ötesi bir konfor var , ciddi fark var arada :) XC için daima havalı , ama DH, FRde iş değişir :)
     
    Abdullah Safa Karabacak bunu beğendi.
  7. atakibrahim

    atakibrahim Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    6 Ocak 2008
    Mesajlar:
    815
    Beğeniler:
    320
    Şehir:
    Ankara Bisikle
    Seviye:
    Yapmayın lütfen havalı ve yaylı maşa diye böyle ikiye ayırma çok mantıksızca sadece alt ve üst seviye maşalar vardır.Süspansiyon demek konforu ve kontrolü artırmak amacı ile hava ve yay sıkıştırmalı üretilerek imal türüne göre ikiye ayrılır.Üst seviye maşalar hava sıkıştırmalı olarak imal edilerek oluşan havanın sıkışması sonucu havanın basıncı dolasıyla yükselecektir bununla birlikte yağ tüpünün olduğu tarafda Rebaund kontrolü denen elle manuel kontrol edılebılen maşanın geriye tepme hızını ayarlayabılen yağ geçiş vanasını istenılen sevıyede daha kararlı ve konforlu çalışması için kullanılır.Yaylı üretimde bu olay yoktur zaten metalın direnci basınçla orantılı olmadığı için gerek duyulmamıştır.Ayrıca Freeride sınıfında kullanılan tüm maşalar yaylı değildir.Havalı olan üst seviye modeller mevcuttur.
     
  8. atakibrahim

    atakibrahim Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    6 Ocak 2008
    Mesajlar:
    815
    Beğeniler:
    320
    Şehir:
    Ankara Bisikle
    Seviye:
    Yaylı Xc maşalarının Freeride sınfında kullanıcağından bahsetmiyorsunuz inşallah ?
     
  9. Mustafa Şükrü Yıldırım

    Mustafa Şükrü Yıldırım Bisikletkolik

    Kayıt:
    17 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    1.412
    Beğeniler:
    823
    Şehir:
    Yalova
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    Yaylı üretimde rebound neden olmasın hocam en basitinden rs. dart3 örnek verilebilir.
    Metalin direncide sonuçta bir basınç oluşturmuştur zaten. Sonuçta birinde sıkıştırılmış yay var diğerindede sıkıştırılmış hava. İkiside darbe emici olarak kullanılıyor tabiki konfor havalıda daha fazla.
     
    Abdullah Safa Karabacak bunu beğendi.
  10. atakibrahim

    atakibrahim Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    6 Ocak 2008
    Mesajlar:
    815
    Beğeniler:
    320
    Şehir:
    Ankara Bisikle
    Seviye:
    Ben tüm yaylı maşalarda rebaund yoktur dememdımki alt sevıye olduğu için gerek yoktur dedim orda sadece bir kelıme hatası olmuş, haklısın Rock Shox Dart modelın vb modellerde var bılıyorum konfor tabı hava sıkıştırmalı maşalarda daha mükemmel çünki sürtünme minumum sevıyeye yaklaştığı için...
     
  11. Özgür Tunalı

    Özgür Tunalı Bisikletkolik

    Kayıt:
    26 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    1.220
    Beğeniler:
    716
    Şehir:
    Bahçelievler, İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Unutulmaması gereken birşeyde havalı maşaların bakımının mutlaka klavuzlarında yazan sürede yapılması o ringlerinin mutlaka değişmesi gerektiğidir.Yaylılara nazaran ihmale pek gelmezler.Aksi durumda hava kaçırması maşanın iş görmemesi kaçınılmazdır.
     
  12. MehmetErtuğrul

    MehmetErtuğrul Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    304
    Beğeniler:
    62
    Şehir:
    fethiye
    Seviye:
    o süre ne kadardır ortalama olarak?
     
  13. Barış BİRLİK

    Barış BİRLİK Engineer / Archer / Cyclist

    Kayıt:
    12 Ekim 2009
    Mesajlar:
    654
    Beğeniler:
    301
    Şehir:
    Eskişehir - Morphou
    Adı:
    Barış Birlik
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    Havalılar narin sürüş , yaylılar ağır sürüş koşullarında daha iyi tepki verir kısası :) FRde havalı çok iyi değil XCde yaylı çok iyi değil
     
  14. onur demirer

    onur demirer Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    328
    Beğeniler:
    325
    Şehir:
    Austin/TX
    Bisiklet:
    Marin
    Seviye:
    Bu tip karsilastirmalarda herhangi bir genelleme yapmak genelde imkansizdir, sonucta her tipte masalarin da farkli seviye modelleri var.

    Konfor havali masalarda iyi diye bir olay yok ki. Tersine havali masalarin kullanmasi gereken yuksek basinclar yuzunden O-ring ve masa bacaklari arasindaki surtunme daha yuksek seviyededir ve bu da "stiction" denen olaya yol acar. Bu nedenle hicbir havali masa ayni seviyedeki yayli masa kadar iyi kucuk engel duyarliligi sunamaz. Uzun sure agresif kullanimda da bu surtunme yuzunden isinarak performans kaybederler. Bu masalarda pek sorun olmasa da arka amortisorlerde daha belirgin bir sekilde anlasiliyor.
     
    Abdullah Safa Karabacak ve İsaAlp bunu beğendi.
  15. atakibrahim

    atakibrahim Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    6 Ocak 2008
    Mesajlar:
    815
    Beğeniler:
    320
    Şehir:
    Ankara Bisikle
    Seviye:
    Bence yanılıyorsunuz sürtünme oranı yaylı maşalarda daha yüksektir.Kayar boruların içerisinde bulunan yayın esnemesi sonucu yayın orta hatvesi esneyerek iç borulara sürtünür dolayısıyla tepkime ve duyarlılık azalır sürtünme mahruz kalan iç borular ve konforu bozar,bahsettiğin olay havalı maşalardaki performans, çalışma performansı değildir.Sadece kayıplardır.Bakım yerınde ve zamanında yapılmazsa sürtünme ile birlikte oring ısınarak sürtünme (kayıp) ortaya çıkabilir.Isıyı yağ ile izole ettikleri gibi maşanın içerisinde genlıkle yağlar değişime ihitiyaç duyarlar.Genlikle rebound tarafında oring kullanılmaktadır.Ve zamanla yağ kararır ve değiştirilir.Burada yağın yandığı anlaşılmaktadır.Hava basıncına ilk mafruz kalan kısımlarda ise daha nitelıyıcı boğaz keçesi kullanılmaktadır.Boğaz keçesi kullanım ömrü ekstra olarak yüksek olduğu gibi hava basıncı ile içeride şişerek iç boru duvarlarına dokunur.Oringte böyle bir olay yoktur.Oringin et kalınlığı aşındığı zaman yenısını takmak gerekecktır.Havalı maşalarda sadece hafifletmek amacıyla hava basıncı kullanılmamıştır.Bunu açıklayıcı bir örneği dh freeride sınıfında kullanılanan arka süspansiyonların hepsi yaylıdır.Dışırda olan yay sürtünmeye mahruz kalmadığı için buna gerek duyulmamıştır. :)
     
  16. onur demirer

    onur demirer Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    328
    Beğeniler:
    325
    Şehir:
    Austin/TX
    Bisiklet:
    Marin
    Seviye:
    Zaten yay ve ic bacaklar arada gerekli tolerans birakilarak uretilir, eger oyle olmasaydi olay surtunmeyle kalmaz masa direkt kilitlenirdi. Tum kaliteli masalarda yay ve ic bacak arasi surtunme diger faktorlere gore ihmal edilebilir derecededir. Asil surtunme contalar yuzunden olusur ve bu havalilarda daha yuksektir.

    Ayrica kayiplar ve performans ayri degerlendirilemez. Bakim zamaninda yapilsa ve tum surtunmeler ihmal edilmis olsa bile sikistirilan hava isinir. Sirf termodinamik sebeplerle hicbir havali masa ideal bir yay sabiti sunamaz. Hareketin basinda daha yumusak olan masa sikistirildikca sertlesir.

    DH ve FR icin kullanilan arka suspansiyonlarin cogu evet yaylidir, ama on suspansiyonlarin da cogu yaylidir. Fox bile yayli suspansiyonlarina "Vanilla" model adini taktigina gore yaylilarin verdigi puruzsuz tepkileri tartismaya gerek yok.

    Havali masanin olayi agirlik ve ayarlanabilirliktir, daha fazlasini iddia etmek yaylilara haksizliktan oteye gecmez benim icin.
     
  17. atakibrahim

    atakibrahim Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    6 Ocak 2008
    Mesajlar:
    815
    Beğeniler:
    320
    Şehir:
    Ankara Bisikle
    Seviye:
    Yaylı maşlara yada havalı maşalara kötü diye bir iddam yok.Sürtünme konfor dan bahsettimiştik konu başında malzeme aşınmasından değildi.Dikkata alınmasın gerek en başta konfordu zaten malzeme elbette aşınacak yaylı maşaların konforu daha fazla bakımı gerektirmekte olduğu gibi sırdırmazlığı havalı maşalara göre oldukça alt seviyederdir.Bu da maşanın içeride bulunan yay üzerindeki yağların süspansüyon altına zamanla taşınmasına dolayısıyla sürtünme faktörünü artırdığını hepimiz biliyoruz.Yaylı maşayı ılk olarak bende tercih etmekteyim fakat konforuna düşkün olan havalı tercih etmektedir.Ayrıca bahsettiğin fox FR ve DH sınıfında çok ılerı düzeyde bir maşa değildir.Bu yüzden havalı FR-DH konusunda iddalı değildir.Fox kendı içerisinde oldukça ıyıdır ama FR ve DH sınfında daha ılerı düzeyde;Marzocchi 55 gibi Micro,Marzocchi 66 ATA modelleri mevcuttur.:in:
     
  18. Abdullah Safa Karabacak

    Abdullah Safa Karabacak Kıdemli Üye

    Kayıt:
    26 Ekim 2010
    Mesajlar:
    253
    Beğeniler:
    78
    Şehir:
    Konya- Memleket:Sivas
    Seviye:
    Basınç faktörü için grafik bulamadım ama pazartesi hocamdan ayrıntılı bir grafik ve bilgi alabilirim.
    Şimdi her iki sistemdede O-ring ve masa bacaklari arasindaki sürtünme mevcut
    Ancak bence kesinlikle yaylı ile havalı arasındaki sürtünme tartışılamaz. Havalı bir süspansiyon sisteminde havanın dışarı kaçmaması için burçlar ve sızdırmazlık elemanları mevcuttur.
    Ama yaylı bir süpansiyonda böyle bir sürtünme mevcut değildir. Yaylar dikey sıkıldığında yatay olarak belirli bir açılma yapar.
    Burdada belirli ölçüde tolerans verilir. Yatay açılma için gereken tolorans dar olsa yay bellirli bir basınçtan sonra kilitlenirdi ve haznesine zarar verirdi elbette kendinede.
    En basit örnek arabalarda kullanılan süspansiyonlara bakın dışında yay içinde havalı sistem mevcuttur. Her ikiside hareket ederken o ringde sürtünme yapıyor ama havalı süspansiyon kendi içindede ayrı bir sürtünme gerçekleştirir.
    Hava basıncı ile yay arasındaki basınç eğrisi bence yayda daha pürüzsüzdür havalı sistemde yanlızca hava olmayacağı barizdir yani elimize pompayı alıp soluduğumuz bu havayı bastığımızda yanlızca hava yok içnde farklı gazlar ve nem yani suda var hava dediğimizde zaten çeşitli gazlardan oluşur.
    Yayda kullanılan madde ise örneğin; st 4021 paslanmaz çeliğin kimyasal analizine göre içinde Karbon 0,16-0,25 Krom 12-14 bulunmaktadır.

    Ön yargılarımız yüzünden yayı itiyoruz çünki 25 liraya bi yaylı maşa alıyoruz ama havalı için on katı para ödemek zorundayız buda pahalı iyidir marka iyidir fikrinden dolayı psikolojikte olsa havalılar iyi deriz. Oysa en pahalı olanlar yine yaylı maşalar
    Havalı maşanın yadsınamaz özelliği ağırlıkları ve esnek ayar imkanıdır tabi bunun götürüsü ise bakımı.
    Yaylı maşalar ise kesinlikle sağlamdırlar ve bakıma çok ihtiyaçları yoktur.

    Yanal tolerans olayında ise ben bir zoom maşa açtım ve yanal sürtünme yoktu çünki ne yayın boyasında nede yayın bulunduğu yerde bir zedelenme belirtisi yoktu ki açtığım zoom 60 mm kapasitedeydi ve bir xcmden çok daha az basınçla ve hassasiyette 60mm ye ulaşıyordu. Tabi orjinal olarak öyle değildi kesinlikle. İsterseniz bu kış xcmin donup zoomda hiçbirşey olmadığının bir videosu var yayınlayabilirim.

    En yakın zamanda bu grafikleri bulup daha iyi bilgilendirmeye çalışacağım. İyi pedallamalar ve maşa esnetmeler :)
     
    atakibrahim bunu beğendi.
  19. Atagün Elma

    Atagün Elma Mühim olan varmak değil, yolda olmaktır...

    Kayıt:
    22 Ocak 2009
    Mesajlar:
    531
    Beğeniler:
    332
    Şehir:
    Adana
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Bu konuda tartışmasız hem fr/dh tarz hem de xc tarz kullanmış birisi olarak havalı maşaları öneririm,zaten her şekilde elit maşalar havalı yapıdadır...
     
    atakibrahim bunu beğendi.
  20. atakibrahim

    atakibrahim Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    6 Ocak 2008
    Mesajlar:
    815
    Beğeniler:
    320
    Şehir:
    Ankara Bisikle
    Seviye:
    Yayı iç boruların içerisinde her ne kadar dik ve paralel esnemede olsa yayın iç boru içerisine rahat monte edebilmek ve yayın esnemedeki tölereyi sağlamak içindir.Bu yüzden fazla tölere uygulamamak için iç boruları yay dış çapına göre çok az tölere vererek sürtünme faktörü çıkarak yayın sıkışmaması içindir.Dolayısıyla yay her zaman borular içerisinde eksenini bozmadan çalışmaz çünki yayın esneme en düşük direnci ortasıdır.Esnemeye mahruz kalan yay ilk önce orta hatvede sürtünür.Teoride İki ayrı metalin sürtünmesi istenilen bir durum değildir.Çünki aşınmayı ve sürtünmeyi max seviyeye çıkardığı gibi konforu etkilemektedir.Bu iki metalin sürtünmesi konusunda seramik yataklı göbekler ve polyemit ve seramik maşa yatakları basit bir örneğidir.