Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

GTS 1/2: Tubeless Rehberi

Konu, 'Tekerlekler' kısmında Bozcan tarafından paylaşıldı.

Etiketler:
  1. Bozcan

    Bozcan Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    31 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    723
    Beğeniler:
    1.100
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Tubeless nedir?

    En kaba tanimi ile içinde iç lastik bulunmayan tekere tubeless teker denir.

    Neden Tubeless?
    1) Cok daha az patlak: “Patlaksiz olur mu canim, patlak bu isin tuzu biberi” dediginizi duyar gibiyim. Fakat yariscilarin cogu lastik patladiginda yarisi birakiyor. Çünkü kaybettiginiz zaman, sizi mucadeleden uzaklastiriyor. Ayrica tur sirasinda lastigi patlayan bisikletciyi beklemek turun en sikici noktasi. Iç lastikli bir sistemle kaya veya kaldirim kenari gibi sert bir cisme carptiginizda iç lastik jant ile dis lastik arasina sikisarak kesiliyor (yilan kesigi olark da bilinir). Tubeless sistemlerde iç lastik olmadigi için bu patlak tipini direk unutuyorsunuz. Ayrica patlak önleyici lastik sivilarinin (Yazinin devaminda ayrintili olarak inceleyecegiz.) performansini cok ciddi derecede artirarak diken patlamasini tamemen önlüyor. Eger lastikde cogu bisikletcinin hayati boyunca görmeyecegi kadar buyuk bir yarik acmayi basaramazsaniz tubeless teker setine “karada ölüm yok”.

    2) Daha iyi yol tutusu: Klasik olarak eger lastik daha esnek olursa daha iyi yol tutacagi, lastik inceldikce de daha esnek olacagi iddaa edilir. Tubeless lastiklerin daha iyi yol tutmasinin tek sebebi, iç lastik + dis lastik sisteminden daha ince olan sadece dis lastik sistemine geçis degil. Yukarida bahsettigim gibi tubeless sistemler yilan kesigi patlamasi yapmiyor. Böylece cok daha dusuk hava basinclari ile kullanilabiliyor. Bu da toprak tutunmasini ve toprakdaki viraj performansini cok ciddi bir sekilde artiriyor.

    3) Düsük yuvarlanma dirençi: Asvalt yolda tubeless kullanmak size bir avantaj saglamayabilir. Fakat arazide düsük basincli, patlamayan, ince bir lastikle gitmenin avantaji büyük. Eger yuksek basincli kalin bir lastik kullanirsaniz, bisiklet gelen küçük taslar, yol bozuklugu gibi engebelerin uzerine cikmak zorunda kaliyor. Bu da ilerleme enerjisini kaybetmenize sebeb oluyor. Eger düsük basincli ve ince bir lastik kullniyorsaniz, lastik esneyerek gelen engebeleri kilif gibi sariyor. Böylece cok daha az enerji kaybederek ilerliyorsunuz ve sarsinti cok ciddi ölçüde emiliyor. Konfor artiyor.

    4) Agirlik: Ilk olarak belirtmem gerekir ki agirlik tubeless sisteme gecerken dusunmeniz gereken son sey. Zira bazi durumlarda hafifleme beklerken teker setiniz agirlasabiliyor. Ama genel olarak tubeless sisteme gecmek bisikletinizi 50-400 gr arasinda hafifletiyor.

    Patlak önleyiciler:
    Yazinin basinda da bahsettigimiz gibi tubeless sistemlerin en büyük avantajlarindan biri de patlak önleyicilerden cok yüksek performans alinmasi. Simdi patlak önleyicileri inçeleyelim:

    Piyasada 2 tip patlak önleyici bulunuyor. Latex bazli patlak önleyiciler, Alkol-Solvent bazli patlak önleyiciler.

    Latex bazli patlak önleyiciler:
    Stan's, Eclipse, JustRidingAlong Wheel Milk, Joe’s no flats bu katagorinin tipik örnekleri. Temel maddesi bir çesit lastik olan sivi latex. Avantaji cok hizli bir sekilde patlagi tikamasi. Dezavantaji ise bir sure sonra kurumasi. Latex bazli patlak önleyicileri yazinin devaminda ayrintili aciklayacagim.

    Alkol-Solvent bazli patlak önleyiciler:
    Bu katagorinin tipik örnekleri ise Bontrager Super Juice, Ultraseal, Hutchinson, Geax ve Slime gibi markalar. Temel maddesi solvent(glycol) bazli bir çesit sentetik reçine. Avantaji kurumadan cok uzun süre kullanilabiliyor olmasi. Dezavantaji ise patlaklari yavas tamir etmesi, tam olarak tamir edememesi, markasina göre yapiskan yapisi.

    Köpükler:
    Bir konuyu da aydinlatmakta fayda var. Lastik köpüklerinin amaci patlagi önlemek degil, amaçi patlamis, inmis veya yari inmis bir lastigi tamir etmek ve sisirmek. Lastik köpükleri ilk sikildigi zaman cok etkili, patlaklari tikayip lastigi sisiriyor. Fakat kisa sure sonra özelligini kaybediyor. Bu yüzden köpükler patlak önleyici degil tamir edici olarak siniflandirmakta. Yarisda veya turda inmis bir lastigi hizla tamir edip devam etmek için kullanilabilir.

    Ev yapimi patlak önleyici:
    Basit olarak heykel vs yapimi ve kalip almak için kullanilan, buyuk kirtasiyelerde ve sanat stüdyolarinda bulabileceginiz, sivi latexi kullanabilirsiniz. Stansin 3de1 fiyatina geldigi iddaa ediliyor. Fantezinin dibini bulmak için biraz kagit ve kartonu kuvvetli bir mikserde cekip bu latexin içine karistirin. Stans kadar etkili oldugunu iddaa edenler var. (-: Sahsi görsüsüm, fantezi acisindan zevkli ama dagda kalirsam cok da zevkli olmaz.

    Peki nasil çalisiyor?
    Çalismanin 2 evresi var. Mikroskopik delik tikamasi ve buyuk delik tikamasi. Eger delikler tubeless olmayan lastiklerin yanaklarindaki gibi mikroskobikse Stan’s’in sivi kismi olan latex geliyor, delikde adezyon (yuzeye yapisma) kuvvetinden dolayi sikisiyor. Delik tikaniyor ve artik hava kacirmiyor. Latex 1 ile 30 dakka arasinda kuruyor. Eger delik mikroskobikden büyükse Stans delikden disari cikarken içindeki mikro partikuller delikde sikisiyor. Partikuller birbirne de tutunabildigi için büyük delikleri de kapatabiliyor. Bu durumda lastiginizin havasini 30 saniyede indirebilecek bir delik, havayi ancak 1 günde indirebilecek kadar tikaniyor. Eger buyuk bir diken bile girse aninda hava kacagi cok kucuk seviyelere iniyor. O kadar az hava kaciyor ki ancak üzerine köpük surdugunuzde kacagi fark edebiliyorsunuz. Sonra olay 1. evreye dönuyor. Latex geliyor, sikisiyor. 1 ile 30 dakika arasinda latex kuruyor ve patlak hiç hava kacirmayacak sekilde tamamen kapaniyor.

    Peki ne kadar etkili?
    Cok basit bir testle sizler için gözden cikarttigim lastikler üzerinde deneme yapdim. Testte kucuk patlaklari simule etmek için düz bir igne degilgi, orta büyüklukdeki patlaklari simule etmek için de cam civisi kullanicam. Isi biraz daha zorlastirmak için cam civisini iyice kardiricam. Deldikten sonra tekeri normal sartlardaki gibi birkac tur döndurup birakicam. Sivi olarak Stans kullaniyorum. Sonuç:

    Standart lastik Iç lastikli tekerde: (larsen mimo 2.1,cst iç lastik,alexrims td17 jant) Igne ile sonuc gayet basarili. Yani kucuk patlaklari unutabilirsiniz. Ama çivi için ayni seyleri söyleyemem. Civi deligini kapatmakda ciddi zorlaniyor. Sivi disari akiyor. Ama bir sure sonra kapaniyor. Hava seviyesi duserse is daha da zorlasiyor. Latex kuruyana kadar iç lastik yama tutmuyor. Yanak deliginde neredeyse tamamen etkisiz. Sonuç olarak cok da etkili degil.

    Standart lastik tubeless takilmis tekerde: (standart larsen mimo 2.1 ve standart Hutchinson bulldog, UST jant) Iç lastikden kesinlikle daha etkili.1mm’ye kadar olan patlaklar aninda, 2mm ye kadar olan patlaklari da zor zanaat kapatabiliyor. Yanak deliginde, yanak kalinliklari cok dusuk oldugu için cok az etki gösteriyor. Ben 480gr lik standart larsen mimo exception’lari tubeless kullaniyorum. Bu testte bolca deldikten sonra da kullanmaya devam ettim. Henüz sorun yasamadim. Sonuc olarak kullanilabilir standartlari tutturuyor.

    Tubeless lastik tubeless takilmis tekerde: (Scott oxyd tubeless 2.0, UST jant) Zaten tubeless lastigin yanak kalinligindan etkilenmemek elde degil. Bu kalinlik patlak sivisinin da cok etkili calismasini sagliyor. Igneden zaten bahsetmiyorum. Cam civisini çakiyorum. Kardiriyorum. Çekiyorum. Stans disari çikmiyor bile. Hava kacagi yok. Sabun surseniz bile deligi bir daha bulamiyorsunuz. Daha buyuk civilerde Stans disari bir miktar cikiyor ama delik hemen kapaniyor. Ben 4 mm kadar delmedim. Ama neredeyse Stansin iddaa ettigi gibi 4mm deligi bile kapatir diyebilirim. Sonuç olarak neredeyse bu videonun gercek olduguna inanicam. http://www.notubes.com/movie_newdemo.php

    Tubeless Sistemler:
    Piyasada cesitli tubeless teker setleri, tubeless dönüsüm setleri mevcut. Hepsinin kendine göre avantajlari ve dezavantajlari var. Simdi bunlari tek tek inceleyelim.

    1) UST Teker Setleri: Mavic’in ürettigi UST (Universal Standart for Tubeless) teker setleri eger paraniz varsa secebileceginiz en mantikli secenek. 20’yi askin model arasinda her bisiklet kullanicisina hitap eden bir model var.

    Fiyat: 250-1000€
    Avantajlari: UST sistemin pratikligi, rulmanli göbekler, hafif jantlar
    Dezavantajlari: Pahali

    2) UST Jantlar: Mavic ve bazi baska firmalain ürettigi UST jantlar da kendi jant setlerini olusturmak isteyen kullanicilar tarafindan tercih edilebilir

    Fiyat: ?
    Avantajlari: UST sistemin pratikligi
    Dezavantajlari: Agir

    3) Hazir Tubeless Dönüsüm Kitleri: Bu kitler arasinda 2 ana tip var. Stan’s kit ve Eclipse kit. Diger marka kitlerinin hepsi o veya bu sekilde bu 2 kitden birinin taklidi. 2 kitin montaji da çalisma sistemi de birbirinden farkli. Simdi tek tek inceleyelim.

    Stan’s Tubeless Kit: Diger kitlerden asil farki sibobun jant fitiline birlesik olmasi. Uygulamasi göreceli olarak kolay. Tekrar iç lastik takilmak zorunda kalinirsa kiti tamamen sökmek gerekli. Eger fanteziye kacmadan standart jantinizi tubeless yapmak istiyorsaniz ilk dusunmeniz gerekcen secenek. Joe’s tubeless kit de neredeyse 1e1 Stan’s kit taklidi.

    Fiyat: ~50€
    Avantajlari: Neredeyse her tip janta uygulanabilir.
    Dezavantajlari: UST sisteme göre sisirmesi, bakimi,Montaji zor. Montaj hatalarina karsi hassas.

    Eclipse Tubeless Kit: Bu tip kitlerde sibop jant fitiline birlesik degil. Jant fitili bir çesit yapiskan ile veya çift tarafli bant ile janta yapistiriliyor. Sonradan da UST sibopuna cok benzeyen sibop yerlestiriliyor. Ayni UST sistemlerdeki gibi eger iç lastik takmak zorunda kalirsaniz sadece sibobu sökmeniz yeterli. Böylece yolda bir sorun yasaryip iç lastik taktiginizda sistemi Stan’s kitdeki gibi tamemen sökmek zorunda kalmiyorsunuz. Üklemizde satilan Scoot ve Dtswiss kit bu kitin örnekleri.

    Fiyat: ~50€
    Avantajlari: UST sistemlere cok yakin performans.
    Dezavantajlari: UST sisteme göre sisirmesi, bakimi,Montaji zor. Montaj hatalarina karsi hassas. Sadece belirli tip jantlar için üretiliyor.

    4) Ev Yapimi Tubeless Dönüsüm Kitleri: Gariban Tubeless Sistem

    Fabrikasyon kitlerin 5de1 fiyatina, neredeyse UST performansinda, fabrikasyon kitlerden 4 kat daha hafif ev yapimi kitler yapilabilindigini biliyor muydunuz? Dergimizin bir sonraki sayisinda adim adim nasil kendi kitinizi yapabileceginizi anlatagiz. Sakin kaçirmayin.

    GTS 2/2: Gariban Tubeless Sistem yazisini okumak için tiklayiniz.

    Burak ÖZCAN
    Odtü Dag Bisikleti Takimi
    UCI Dag ve Yol Bisikleti Komiseri

    Bu yazi ilk kez Tekerlekizi Dergisi 3.sayisinda yayinlanmistir. Telif haklari kanununca korunmaktadir. Izin alinmadan kaynak gösterilerek dahi alinti yapilamaz.
     
  2. Bozcan

    Bozcan Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    31 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    723
    Beğeniler:
    1.100
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    d.berkay, fecredall ve HaliliOzturk bunu beğendi.
  3. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Bu güzel konuya, söyle bir de ek yapalim
     
  4. Genar Batur

    Genar Batur Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    8 Şubat 2007
    Mesajlar:
    677
    Beğeniler:
    270
    Şehir:
    izmir
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    konu çok güzel ve açıklayıcı olmuş, teşekkürler
     
  5. d.berkay

    d.berkay Onursal Üye

    Kayıt:
    2 Ekim 2006
    Mesajlar:
    3.886
    Beğeniler:
    3.203
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Demir Berkay
    Bisiklet:
    Marin
    Seviye:
    Burak helal olsun tekerlekizinde de okumuştum ama orda yorum yapamamıştım çok çok başarılı bir kaynak..
     
  6. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Bozcan, bu güzel paylasimini her arkadasa faydali olmasi acisindan sabitliyorum.
     
    Bozcan bunu beğendi.
  7. Bozcan

    Bozcan Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    31 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    723
    Beğeniler:
    1.100
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
  8. Furkan DURU

    Furkan DURU Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    24 Mart 2009
    Mesajlar:
    739
    Beğeniler:
    187
    Şehir:
    Eskişehir-Bağlar Alan:Xc
    Seviye:
    Ellerinize sağlık teşekkürler
     
  9. ilkerduver

    ilkerduver Üye

    Kayıt:
    8 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    84
    Beğeniler:
    17
    Şehir:
    GAZİANTEP
    Seviye:
    tesekkürler çok faydalı bir yazı olmuş belki sayenizde gariban mariban ama tubless imiz olacak
     
  10. Uğur Çakırlar

    Uğur Çakırlar Kıdemli Üye

    Kayıt:
    6 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    284
    Beğeniler:
    227
    Şehir:
    Tekirdağ
    Seviye:
    Son derece faydalı bir rehber olduğunu düşünüyorum. Teşekkürler eline sağlık.
     
  11. Yunus Emre POLAT

    Yunus Emre POLAT Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    19 Nisan 2009
    Mesajlar:
    696
    Beğeniler:
    1.304
    Şehir:
    Aydın
    Seviye:
    Elinize sağlık. çok faydalı oldu.
     
  12. kolbe

    kolbe Kıdemli Üye

    Kayıt:
    27 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    206
    Beğeniler:
    132
    Şehir:
    İSTANBUL-SİVAS
    Seviye:
    çok güzel yazı güzel bilgilendirme teşekkürler
     
  13. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    870
    Beğeniler:
    2.112
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Bilgiler için teşekkürler.
    Ama 3.maddede anlatılmak istenen "yuvarlanma direnci" değil herhalde.. Çünkü yuvarlanma direnci lastik basıncı düştükçe artar.
     
    Bozcan bunu beğendi.
  14. memocy

    memocy Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    14 Eylül 2004
    Mesajlar:
    969
    Beğeniler:
    740
    Şehir:
    ANKARA
    Seviye:
    genel anlamda tubelesscıların düşük basınç kullanma sebebi arazide lastiğin daha çok tutunmasını sağlamak,konfor,sekmeden ilerlemek ve tubular sistemde dezavantaj yaratan snake-bite'a maruz bırakmadan patlaksız devam etmek.. fakat ben bunu uygulamıyorum,çünkü lastik hafif bile inik olsa sert dönüşlerde esneyerek jant-dış lastik uyumu bozuluyor ve denge kaybı oluyor,ayrıca dik yokuşlarda özellikle arka lastiğin inik olması büyük enerji kaybına neden oluyor. 45-48 arası bir basınç bana daha uygun geliyor.
    ama öyle kullanana da saygım sonsuz :)
     
    Erol KOLAS ve Bozcan bunu beğendi.
  15. Bozcan

    Bozcan Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    31 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    723
    Beğeniler:
    1.100
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    İyi günler,

    Malesef yuvarlanma dirençi lastik basıncı duştukce artar diye bir genelleme yapamıyoruz. Asvalttaki yuvarlanma dirençi genel olarak basınç duştukce artar. Basınç yukseldikce belirli bir seviyeye kadar azalır. Belirli bir seviyeyi gectikten sonra tekrar artmaya başlar. Toprakda ve arazide ise olay cok cok farklı. Eğer yuksek basınçlı sert bir lastik kullanıyorsanız, örneğin taş gibi bir engel ile karşılasıldıgında bisiklet taşın ustune cıkar. Taşın ustune cıkmak aynı yokuş cıkmak gibi ilerleme enerjinizin azalmasına sebeb olur. Malesef de geri inerken bu enerjiyi geri kazanamazsınız. Bu da sizi yavaşlatır. Fakat dusuk basınclı bir lastik kullandıgınızda dış lastik taşı kılıf gibi sarar. Bisiklet yerden yukselmez. Bu sebebden dolayı da ilerleme enerjinizi kaybetmezsiniz. Arazide basınç düştükce genel olarak yuvarlanma direnciniz azalır.

    Saygılar
     
    Erol KOLAS bunu beğendi.
  16. Okan Bozkurt

    Okan Bozkurt Kıdemli Üye

    Kayıt:
    28 Nisan 2009
    Mesajlar:
    203
    Beğeniler:
    124
    Şehir:
    İstanbul/Çekmeköy
    Seviye:
    Bİrşey sormak istiyorum bu tubeless kitler sadece 1 jant için mi satılıyor? Kutudan sadece 1 jantı tubeless sisteme çevirmek için mi aparat çıkıyor?
     
  17. Bozcan

    Bozcan Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    31 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    723
    Beğeniler:
    1.100
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Kutudan ön-arka 2 teker için malzeme cıkar. Saygılar.
     
    Okan Bozkurt bunu beğendi.
  18. Özgür Tunalı

    Özgür Tunalı Bisikletkolik

    Kayıt:
    26 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    1.220
    Beğeniler:
    716
    Şehir:
    Bahçelievler, İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Güzel bir paylaşım olmuş.Bu konuya baya kafa yormuşsunuz sanırım.Benim bir sorum olacak.İki üç senedir 2.50 schwalbe Muddy Mary tubeles olmayan dış lastik ve buna göre schwalbe iç lastik kullanıyorum.Tubless sisteme geçmeyi düşünmüyorum.Latiklerden çok memnunum içinde koruyucu bir katmanı var bu süre içinde dört beş kez anca patlamıştır.Onuda ancak kürdan ucu gibi olan sert sivri dikenler yapabiliyor yaparsa sadece.Fr-dh kullanım tarzımı göz önüne alınca bukadar az patlak çok iyi bir sonuç.Geçen kartepe iniş yarışından sonra ertesi gün fark ettim lastiğim patlamış.::( Birdahaki iniş yarışında kötü bir süpriz yaşamak istemiyorum.Patlak önleyicilerin tubless sistemlerde çok başarılı olduğundan bahsetmişsiniz.
    Öğrenmek istediğim patlak önleyici sıvı bu tarz iç lastikli tekerleklerde nekadar etkili oluyor?
    İğne batması vs patlaklarda deliği hemen tıkar mı yoksa kısa sürede basınç kaybına uğrar mı lastik?
    İç lastiğin ömrünü azaltırmı?
    Tekerlek başına ağırlık getirisi ne olur?
    Hangi patlak önleyiciyi kullanmalıyım?
    Tekere sıvı koyulduktan sonra sıvının kullanım süresi nekadardır?
     
    Bozcan bunu beğendi.
  19. Barış Karapınar

    Barış Karapınar Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    21 Mart 2010
    Mesajlar:
    650
    Beğeniler:
    267
    Şehir:
    istanbul/çengelköy
    Bisiklet:
    Corratec
    Seviye:
    Güzel bir yazı olmuş teşekkürler.
     
  20. Bozcan

    Bozcan Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    31 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    723
    Beğeniler:
    1.100
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:

    İç lastikle kullanacaksanız etkisiz. Aynı lastiği tubeless sistemle kullanacaksanız gayet etkilidir.

    İç lastikle kullanacaksanız iğne batması tarzındaki delikler kapanabilir cunku cok incedir. Fakat birazcık kalın oldun normal bir diken gibi iş görmez. Aynı lastiği tubeless sistemle kullanacaksanız gayet etkilidir.

    Kesinlikle azaltır.

    Tubeless lastik yerine standart lastiği iç lastiksiz takarsanız teker başına 150gr tasarıf edersiniz. Ama çeşitli sebeblerden dolayı 60kg ustu kullanıcılara tavsiye etmiyorum.

    Şimdiye kadar çesit çesit sıvı denedim. Bana göre en başarılısı stans. Bulamazsanız Joes alın. Joes ile stans aynı gibi görünsede karakterleri ve performansları cok farklıdır.

    Latex bazlı joes ve stans gibi sıvılar en fazla 2 ay gider ve özelliğini kaybeder. Lastiğin tipine ve surus kosullarına göre bu 2-3 haftaya kadar dusebilir.


    Saygılar.