Göbekten vites hız yapar mı?

Abdullah.R

Forum Demirbaşı
Kayıt
8 Temmuz 2013
Mesaj
565
Tepki
958
Yaş
62
Şehir
Büyükçekmece & Anamur
İsim
Abdullah Ramazanoğlu
Başlangıç
1973—74
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Şehir - Tur
mehmetsunu, göbek vitesin temel avantajı vites aralığı değil, daha başka. Bunu şu yazımda özetlemiştim: (link)

Vites aralığı mevzusu ise şuradan çıkıyor. Öncelikle arka tekeri sağlamlaştırmak için, sonra da vitesin kendisinin sağlam, bakımsız, sorunsuz olması için tur bisikletinde göbek vites istiyoruz, iyi ama vites aralığını düşürmeden ve uçuk masrafa girmeden (Rohloff'a bulaşmadan) nasıl yüksek vites aralığı sağlayacağız? Orta karar göbek vites + üçlü aynakol mevzusunun tüm çıkış sebebi işte bu.

Eğer -tüm dezavantajlarına rağmen- klasik derayör vites kullanmaya razıysanız zaten vites aralığı gibi bir sorununuz olmaz. Mesela Fuji Touring toplam vites aralığı %571.

Eğer römork kullanıyorsanız, arka tekere çok yük bindirmiyorsunuz demektir, o zaman klasik derayör vites daha makul olabilir. Ama arkaya ağır heybe yükleyecekseniz, stabilizeye girdiğinizde jant teli kırmanız çok muhtemel. Bazı tur bisikletlerinde yedek tel saklamak için kadroda braze-on yuvalar olmasının sebebi bu. Adamlar arka tekeri nasıl sağlamlaştırırız diye düşüneceklerine, yedek telleri bisikletin neresine tutturalım diye düşünüyorlar... :)
 
Scudo

emre önen

Daimi Üye
Kayıt
29 Aralık 2013
Mesaj
295
Tepki
461
Şehir
amasya
Bisiklet
Motobecane
merhaba

ben alman yapımı Sachs Torpedo Pentasport kullanıyorum uzun zamandır 5 vitesli bir sistem.
shimano nexus ların yanında oldukça eski bir göbekten vites sistemi yanlış hatırlamıyorsam1992 model olması lazım üstelik kontrapedallı bir sistem
şunu belirtmek gerekirse dıştan aktarıcılı birde dağ bisikletim var ama inanın yüzüne bakasım gelmiyor
göbekten vitesi kullanıp alıştığımda bana sağladığı faydalardan vazgeçemez hale geldim.
bende Abdullah bey gibi ağırlığın bir dezavantaj olduğunu düşünmüyorum karbon malzemelerle imal edilmiş bir dıştan aktarıcı sistem hariç neredeyse diğer sistemler ile aynı kapıya çıkıyor ağırlıkları eee karbon bir aktarıcıya vereceğiniz parayı bir düşünün bir de onunla tura çıkılır mı onu düşünün
kullandığım göbek bir gün bozulursa (hiç bozulacağını sanmıyorum sanırım beni gömecek gibi görünüyor) shimano nexus 8 lerde gözüm var olmadı o zamana 11 li sistemler de ucuzlar ondan alırım :))
 

mehmetsunu

Kaldato ile sohbeti kestim.
Kayıt
28 Eylül 2011
Mesaj
5.665
Tepki
13.462
Şehir
kayseri
Başlangıç
2010—11
Bisiklet
Cube
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Yazdıklarınıza yerden göğe hak veriyorum vede çok bilgilendirici buluyorum. Elinize sağlık. Göbek vitesler sırf yokuşta daha avantajlı bir vites aralığı sağlıyorlar söylentisi üzerine ilgimi çekmişti. Yoksa klasik vites sistemi bakımları yapıldığı ve dikkatli kullanıldığı sürece sorunsuz çalışıyor. Bnece dik rampalar için daha uygun vites aralığıda sunuyorlar. Doyurucu yorum ve yazılarınızın devamını bekliyoruz.
 

MehmetAliB.

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Ekim 2013
Mesaj
2.121
Tepki
4.927
Şehir
Antalya
Göbekten vites sistemini genelde üst seviye şehir-tur bisikletlerinde görüyoruz. Bu bir tesadüf değil şehir kullanımında sağladığı faydalardan dolayı bir numara ve vazgeçilmez olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Tur kullanımında ise yukarıda sayılan avantajlarıyla beraber gayet faydalı bir sistem olduğu bir gerçek.

(link)
(link)

Vites oranları hakkında aklımda bir soru işareti vardı. Acaba hız oranları bakımından yeterli miydi? Abdullah bey teknik bilgileriniz çok teşekkürler. Gördüm ki hız oranları azmış gibi görünse de 8 hız alt ve üst kademelere yayıldığı için bu da aydınlık kazandı. Mesela hızlanma devirleri bakımından 24 vitele arasında bir fark hissedemiyorsunuz. Bunun nedeni bütün tork aralıklarına yayılmış vites devirleri. Tasarım ödülü almış bir bisiklet örneği verelim:

Göbekten viteste lastik değiştirmek için vites kablosunu arkadan sökmek gerekiyor evet. Fakat bu tahmin edeceğiniz üzere hiç zor değil. Dolayısıyla bunu bir dezavantaj olarak göremeyiz.
İkinci dezavantaj olarak gösterilen QR mandal olmadığı için römork takılamamasına gelince; göbekten vites kadroları zaten bagaj bağlamalı yapılıyor. Zaten bu tür vitesler şehir ve tur kullanımında ön planda olduğu için kadrolarının bagajsız olması düşünülemez. Dolayısıyla bunu da dezavantaj olarak göremeyiz. Kaldı ki römork için göbek kısmı incelendiğinde iki dev vidanın bu iş için hazır beklediği görülür.
 

emre önen

Daimi Üye
Kayıt
29 Aralık 2013
Mesaj
295
Tepki
461
Şehir
amasya
Bisiklet
Motobecane
bence bu römork bağlama işinin bu kadar sorun edilmesine gerek yok basit modifikasyonlarla mutlaka römork için çözümler üretilebilir.
 

Hkiray

Üye
Kayıt
30 Mayıs 2015
Mesaj
37
Tepki
6
Yaş
54
Şehir
Mugla
İsim
Hakan
Ustat verdiginiz bilgiler cok degerli ancak 1 viteste rahat tirmanis la ilgili oranin hesaplanis seklini tam olarak anliyamadim mesela ayna kol disli oranlari 48 68 26 ise rublede 11 32 olan bir bisikleti. Tirmanisi nasildir hesap seklini gosterirmisiniz cok tesekkur ederim
 

Turker.E

Daimi Üye
Kayıt
14 Nisan 2012
Mesaj
300
Tepki
211
Şehir
Gemlik/BURSA
İsim
Türker
Bisiklet
Cube
yemin ediyorum bilgi tecrübe fışkırıyor bu konu...Hayretler içinde okudum...Parayla satın alamayacağımız bilgiler var burada...Bende alfine 11 vites hayali ile yaşıyordum alacaktım ancak bu bilgilerden sonra vazgeçtim...Aynakol ruble çarpımı hesabında benim oran %654 gibi bir rakam çıkıyor...Aynakol 22/32/44 ruble 11-36 olduğu için...Ben benim bisikletle tura devam edeyim hiç değişiklik yapmadan @MehmetAliB. @Abdullah.R ikinizede teşekkür ederim :))
 

Murat Inan

Üye
Kayıt
24 Nisan 2014
Mesaj
64
Tepki
53
Yaş
46
Şehir
istanbul
Bisiklet
b'Twin
Tüm bu bilgiler ışığında
NEWORK hakkındaki düşüncelerinizi alabilir miyim ?

(link)
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
2
Nokta temaslı zincir ile çizgi temaslı zincirin farkı ne , bilen biri aydinlatabilir mi ?/
 

Yusuf'san

((( Sadece Bisiklet )))
Kayıt
20 Mayıs 2009
Mesaj
944
Tepki
1.604
Yaş
47
Şehir
Trabzon
İsim
Yusuf
Başlangıç
1990—91
Bisiklet
Giant
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
@Murat Inan kadrosu hususan göbekten vites için tasarlanmış çok kullanışlı bir kadro. Teknik bilgilerinde yazmıyor ama orta göbek eksantrik olsa gerek bu da bir avantaj. Fiyatı çok makul bence. Göbekten vitesli modeller genelde pahalı oluyor. 3 vites yetmez ise zamanla Shimano Nexus 7 ya da 8 i kolay bir şekilde kadro ile uyum problemi yaşamadan takabilirsin. Alınır binilir diyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Murat Inan

ozgurgokalp

Daimi Üye
Kayıt
2 Mayıs 2012
Mesaj
378
Tepki
663
Şehir
Fethiye/MUĞLA
Bisiklet
Cannondale
Bu nework 500'ü disk frenli olması, vfren yuvaları bulunmamasından dolayı ben elerdim.

Ayrıca konu ile ilgili olarak ben de tecrübelerimi paylaşayım. Halihazırda nexus 8'li bir bisiklete sahibim. Bu sistemi bisiklete ben uydurdum. İlk önce yukarıda olur mu diye sorulan 3'lü aynakol ile 7-8 ay kadar kullandım. 22 32 44 aynakol ile kullanıyordum. Zincir gergisini de mevcut arka aktarıcımı (acera) vidalarıyla sabit pozisyona getirmek suretiyle kullandım. Bu sistemle hiç bir sorun yaşamadan uzun süre kullandım. Bu arada ben bisikleti sadece hafta sonları sahilde dolaşmak için değil, dağda bayırda, işten eve evden işe, uzun turlarda da kullanan ve her gün istisnasız binen biriyim. Bu 3lü aynakola ile toplam vites aralığım %612 oluyordu ki bu fevkaladenin fevkinde bir rakam. Yokuşları yumuşacık vitesle tırmanıp yokuş aşağı da yardırıp gitmek sonuna kadar mümkün.

Gel gelelim bir gün bisiklet gözüme biraz kirli göründüğü bir gün temizlemek için giriştiğimde iş bir anda komple söküp boyatma döndü. Derken öndeki aynakolu tek yapraklı bir çarkla değiştirip deneme fikri geldi. 3'lü aynakol ile tek yapraklı kol arasında ciddi bir ağırlık farkı vardı. Elimde de nexus 8'i alırken aldığım tekli aynakol olunca denemek istedim. Elimde uygun birkaç tane de arka dişli çeşidi vardı. Üzerindeki 21 diş arka çarkı 16 ile değiştirdim, yanılmıyorsam ön dişli de 33 dişli ile sabitlendi. Kadrom zincirin gerginliğini ayarlayabilecek özellikte olmayan drop down denen arka tekerleğin aşağıdan takıldığı bir kadro olduğundan el yapımı bir zincir gergi çarkı ilavesiyle zinciri de sabitledim ve sonuç harika oldu.

Ben kendi fikrimi yazacak olursam, bu saatten sonra asla klasik aktarıcılı bir sisteme geçmeyi düşünmüyorum. Bu vites sistemini kullanmadan farkı anlayamazsınız. Yokuş tırmanışlarında evet, biraz ağır kalıyor ancak eski bisikletlerimle tırmandığım yokuşları çok daha iyi derecelerle tırmanmaya başladım. Örneğin %12 civarındaki eğimleri dahi tırmanabiliyorum.

Artı gözden kaçan şöyle bir ayrıntı var. Toplam göbekten vitesin ağırlı 1.8 kg civarında. Ama klasik sistemde ön vites kolu, ön attırıcı, arka attırıcı, arka ruble, ön aynakol farkını düştüğünüzde toplamda daha bile hafif bir sistem oluyor. Ayrıca sistemin basitliği de insanın içini ferahlatıyor

Sorusu olanlara yardımcı olmaya çalışır, detaylı foto da paylaşabilirim.
 

Murat Inan

Üye
Kayıt
24 Nisan 2014
Mesaj
64
Tepki
53
Yaş
46
Şehir
istanbul
Bisiklet
b'Twin
@Yusuf'san
kadrosu gerçekten çok güzel üzerinde slik lastikler var
Şehir bisikletinde mekanik disk fren ilk defa gördüm biraz ağırlığı etkilese de yinede güzel
Bisiklet çok hafif değil ama kadronun alumınyum olması güzel
Kablolar kadro içinden geçiyor oda ayrı bi güzellik katmış
Decathlonda deneme fırsatım oldu zaten internette de magazalarda da sadece M kadro var
1,77 boyuma göre bana M kadro bana uydu sanki
Shimano Nexus 7 - 8 'e sonradan geçilse maliyeti ne olur bilemiyorum.
Evde 2 bisiklet var ama bu maymun iştahlılığım ne olacak bilmiyorum.
 

Yusuf'san

((( Sadece Bisiklet )))
Kayıt
20 Mayıs 2009
Mesaj
944
Tepki
1.604
Yaş
47
Şehir
Trabzon
İsim
Yusuf
Başlangıç
1990—91
Bisiklet
Giant
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
@ozgurgokalp ve @Murat Inan bence de tek eksi yönü disk frenkeri ancak kadro çok orijinal ve geliştirmeye gayet müsait.

@Murat Inan Nexus 8 ler komple set olarak internette 510 TL den başlıyor. Buna ek olarak üzerindeki ile tel sayısı farklı ise jant çemberi, teller ve ördürme maliyeti de olacaktır.

Evde 2 bisikletin olsa da göbekten viteslin yoksa yine alınır diyorum. Fiyat gerçekten cazip. Bu rakama başka göbekten vitesli bulunabileceğini sanmıyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Murat Inan

emir yakup bulut

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Ekim 2011
Mesaj
1.054
Tepki
1.426
Şehir
samsun
Bisiklet
Ghost
(link)
işte sorunsuzluğu , sadeliği ve çok yönlülüğü ile evladiyelik bir bisiklet,fakat dört başı mamur değil çünkü kadro kayışlı sisteme uygun değil ve mekanik yerine bu bisiklet v frenle sunulamaz mıydı?
 

Abdullah.R

Forum Demirbaşı
Kayıt
8 Temmuz 2013
Mesaj
565
Tepki
958
Yaş
62
Şehir
Büyükçekmece & Anamur
İsim
Abdullah Ramazanoğlu
Başlangıç
1973—74
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Şehir - Tur
Konu biraz dağılmış, bisiklet markalarına kaymış. Daha mühimi, göbek vitesin temel avantajları atlanarak vites aralığına odaklanılmış. Konuyu tekrar başa sarayım.

Arkadaşlar, göbek vitesin temel avantajı vites aralığının yüksek olması falan değildir. Burada bir yanlış anlaşılma var. Sanki göbek vites + üçlü aynakol ile çok yüksek vites aralığı elde ediliyormuş, göbek vites bu yüzden tercih edilmeliymiş gibi izlenim edinenler olmuş. Tam tersine, göbek viteste -tekli aynakol ile- vites aralığı yetersizdir. Anca üçlü aynakol ekleyerek göbek vitesin bu dezavantajı giderilerek, normal herhangi bir derailleur bisikletle eş hale getiriliyor. Fuji Touring ile kıyaslama yaparak biraz açayım bunu.

Shimano Nexus-8 vites aralığı: %307
Fuji Touring arka ruble vites aralığı: %309

Yani göbek vites, sadece arka aktarıcının vites aralığını sağlıyor. Oysa Fuji Touring'de ilaveten bir de %185 oran sağlayan ön aktarıcı var, toplamda %571 ediyor (%309 x %185). Dolayısıyla Fuji'nin (ve çoğu 3x9 bisikletin) toplam vites aralığı Nexus-8'den yüksektir. Göbek vites, üçlü aynakol ile birlikte kullanılırsa, vites aralığı anca 3x9 derailleur (açık) vitesli bisikletle başa baş geliyor. Yani göbek vites sadece arka vitesin yerini aldığı gibi, sadece arka vitesin transmisyon aralığını sağlıyor. Ez cümle, eğer vites aralığını arttırmak için göbek vites düşünüyorsanız hiç düşünmeyin, çünkü orada göbek vites hiç bir avantaj sağlamıyor. Sadece yerini aldığı arka rublenin vites aralığını veriyor.

Göbek vitesin avantajı ise çok daha başka yerlerde:
1. Arka tekerin sağlamlığını arttırmak (%90 sebep)
2. Arka vitesin sağlamlığını arttırmak ve bakım gerektirmez hale getirmek (%10 sebep)

Bu iki avantajı elde edebilmek için göbek vites istiyoruz. Fakat göbek vites sadece arka aktarıcının transmisyon aralığını verdiği için tek yaprak aynakol ile bisikletin toplam vites aralığı düşük kalıyor. Dolayısıyla göbek vitese bir de üçlü aynakol eklemek lazım ki, bisikletin toplam vites aralığı normal bir 3x8 bisikletten geri kalmasın.

Üçlü aynakolun amacı vites aralığında öne geçmek değil, geri kalmamak. Olay bu kadar basit.

Yukarıda göbek vitesin temel iki avantajını sıraladım. Konu uzamasın diye bunun detayına girmiyorum ama şu linkte bundan biraz bahsetmiştim:
(link)

Kısaca, arka teker sağlamlığı çağdaş tur bisikleti teknolojisinde hala aşılamamış bir problem olarak duruyor. Hala yüklü tur bisikletleri stabilize yolda tel kırıyorlar, hala insanlar mecburen 26 jantla tura çıkıyorlar, 26 jantın dezavantajlarına rağmen arka teker sağlamlığı için buna mecbur kalıyorlar. Tur bisikleti imalatçıları hala "domuz gibi sağlam" 28 jant arka teker yapmaktansa, bisikletin yanında yedek jant teli verecek kadar ezik durumdalar. 2015 senesindeyiz ve hala bisiklet imalatçıları arka teker sağlamlığı problemini aşamamış durumdalar. İşte göbek vites + üçlü aynakol (diğer tur avantajlarının yanında) 28 jant ile 26 janttan dahi sağlam teker elde etmenin bir yoludur. Bir de tur bisikleti imalatçıları bunu görebilse...

Sn @ozgurgokalp, sizin mevzuya gelince, üçlü aynakolu tekli aynakola çevirmenize üzüldüm doğrusu. Mükemmel bir tasarım yapmıştınız. Bisiklet imalatçılarının/tasarımcılarının kafalarına vura vura gösterilmesi gereken bir konsepte imza atmıştınız. Dünya çapında ciddi bisiklet dergilerine konu olabilecek bir çalışmaydı. Bundan geri adım atarak bisikletin toplam vites aralığını yarıya düşürmüşsünüz. Bunun için zorlayıcı bir sebep var mıydı merak ettim.
 

ozgurgokalp

Daimi Üye
Kayıt
2 Mayıs 2012
Mesaj
378
Tepki
663
Şehir
Fethiye/MUĞLA
Bisiklet
Cannondale
@Abdullah.R Zorlayıcı sebep yoktu. Sadece mekanik olarak daha sade bir bisiklet olsun istedim. Ön vites ile beraber iki tane daha dişli, ön attırıcı, ön vites kolu,kablosu,arka attırıcı (zincir gergisi olarak) olmak üzere toplam bir kg civarı ağırlık ve bununla beraber zincirin düz eksen yerine az da olsa çapraz çalışması vs düşündüğümde tekli aynakol mantıklı göründü. Beni şimdiye kadarki 1000 km den fazla olan sürüşlerimde, her türlü yokuş tırmanışlarında, düz yolda da rahat ettirdiğinden emin olunca bunda devam etmeye karar verdim. Bir tek yüklü ve uzun turlarda arka dişlimi 3-4 diş daha büyütüp vitesleri yumuşak tarafa kaydıracağım. Şimdilik mutluyum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Rocketman

Abdullah.R

Forum Demirbaşı
Kayıt
8 Temmuz 2013
Mesaj
565
Tepki
958
Yaş
62
Şehir
Büyükçekmece & Anamur
İsim
Abdullah Ramazanoğlu
Başlangıç
1973—74
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Şehir - Tur
Hız istemiyorsanız düşük vites aralığı sıkıntı olmaz ve tekli ayna kol kafi gelebilir. Ama turda hem yük ve yokuş (düşük vites) var, hem de yerine göre hız (yüksek vites) var. Vites aralığınız dar ise, ön/arka diş oranlarını hangi tarafa doğru ayarlasanız, bu sefer öbür taraf daha da bozulacak. Sonuçta turlarda geniş vites aralığı çok lazım oluyor.

Zincir gergisi olarak eski arka attırıcıyı kullanmanız -ağır olsa da- pratik bir çözüm olmuş. Öte yandan, sırf zincir gergisi amacıyla yapılmış (attırıcısız) gergi kolları da var. Elinizdeki attırıcı kaç gram bilmiyorum ama, bahsettiğim gergi kolları 100 gr civarında. Tek sıkıntıları, aktif gergi kapasitelerinin (oynama mesafelerinin) düşük olması. Mesela sizin kullanmış olduğunuz aynakolda en büyük ve en küçük yapraklar arasında 22 diş fark var, dolayısıyla en az 22 diş kapasiteli gergi koluna ihtiyaç var. Oysa linkte verdiğim Shimano Alfine gergi kolu 16 diş kapasiteli. Diğerinin (Eclypse) spekleri verilmemiş. İşte yüksek kapasiteli gergi kolu için biraz piyasada arama yapmak lazım.

Tabi en pratik çözüm sizinkisi, ama o da işte biraz ağırlık yapıyor. Alternatif olarak hurdacılardan bozuk kalitesiz (hafif) bir attırıcı da bulunabilir. Attırıcısı çalışmasın, bize gergisi lazım. Bu sayede eldeki mevcut çalışan attırıcı da başka yerde değerlendirilebilir.

(link)
(link)
(link)

@furkan.zaman

Bildiğim kadarıyla...

Çizgi temaslı zincir, bildiğimiz eski tip vitessiz bisiklet zinciridir. Pimler silindirik şekilde olup, yuvaya çizgisel temasla basarlar. Kuvvet, çizgi boyunca dağılmıştır, dolayısıyla pim ve yuvanın deformasyonu zordur (zincirin ömrü uzundur). Bu yüzden nispeten daha adi çelik = ucuz zincir kullanılabilir, yine de uzun zincir ömrü temin edilebilir.

Nokta temaslı (oval pimli) zincir ise, derailleur viteslerde kullanılan "burkulabilir" zincirdir. Zincirin burkulabilmesi için pimler oval şekilde olup, yuvaya noktasal temasla (tek nokta üzerinden) basarlar. Kuvvet tek noktada toplanmıştır, dolayısıyla çeliği daha kolay deforme eder (zincirin ömrü kısadır). Bu yüzden daha kaliteli çelik = pahalı zincir kullanılır, yine de diğer zincir kadar uzun ömür temin edilemez.
 

MehmetAliB.

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Ekim 2013
Mesaj
2.121
Tepki
4.927
Şehir
Antalya
@Abdullah.R Abi merhaba. Bu ayki Cyclist dergisinde göbekten vites üzerine Seçil Öznur'un iyi bir yazısı var. Tesadüf mü diyelim yeni okumuştum burayı açtım. Güzel bi yazı. Selamlar.
 
  • Beğen
Tepkiler: Abdullah.R