Raven_35
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 23 Kasım 2006
- Mesaj
- 2.340
- Tepki
- 1.898
Merhaba arkadaşlar
Bisiklet tiplerinin farklarının neler olduğunu, yazıp çizmekle açık bir şekilde anlatılamamaktadır. Ülke olarak fizik ve matematik bilgilerimiz de ilkokul seviyesinden fazla değil zaten. Kafaları bulandırmaya gerek yok. 3 bisiklet tipinin geometri farklarını görsel olarak fotograflamaya çalıştım. Bisiklete yeni başlayan arkadaşlara pratik bilgi olsun. İyi seyirler...
Dağ bisikleti, CX ve yol bisikleti karşılaştıması:
1.Teker açıklıkları(İki teker merkezi birbirine uzaklığı) en uzun dağ bisikletine ait. 2. sırada CX, 3. sırada yol bisikletine ait. Uzun teker açıklığı denge, kısa teker açıklığı çeviklik sağlar. CX ve yol bisikletinin teker açıklıkları birbirine yakın, dağ bisikletinin farkı fazla.
2. BB yüksekliği: Doğal olarak dağ bisikletinin BB seviyesi en yüksek, en alçak yol bisikleti. Yüksek BB engelleri rahat aşar, düşük BB yüksek hızda denge sağlar(Ağırlık merkezinin yere yakınlaşması)
3. Selelerin yerden yüksekliği: BB yüksekliği ve oturma açısından direk bağlantılı olarak değişim gösteriyor. Yine doğal olarak dağ selesi yerden yüksek. Yol, en alçak sürüş sitiline sahip. Seleler kendi boyuma ayarlı olmasına rağmen, yerden yükseklikleri bariz değişik. BB ile aynı sürüş etkilere sahip(Ağırlık merkezi)
4. Oturma açısı: Dağ bisikletinde doğal olarak oturma açısı yatık(Geriye daha fazla açılı), CX ile yol bisikleti birbirine yakın. Dik oturma açısı kaslardan daha fazla güç çıkarımı sağlar. Yatık oturma açısı denge sağlar(Ağırlık merkezini ve konforu da etkiler)
5. Maşa Açısı: Maşanın geriye doğru yaptığı açıdır. Sürüş şekline etkisi çok büyüktür hatta en önemlisidir. Bisikletin bütün özelliklerini belirler. Yatık maşa açısı denge, frenleme ve engelleri rahat aşmak için, dik maşa açısı çeviklik için tercih edilir. Yatık maşa açısı ile takla açmak daha zordur. Maşa açısı doğal olarak en yatık dağ bisikletinde, en dik yol bisikletindedir. Rake ve trail özellikleri de vardır ama şu anda ona girmeyeceğim.
6. Gidon yüksekliği: Sürüş sitiline çok büyük etkileri olan bir etkendir. Yüksek gidon yüksekliği düşük hızlarda denge sağlar. Ağırlık merkezini arkaya taşır. Konforlu sürüş ve inişlerde güvenlik sağlar. Ama yüksek hızlarda dengesiz ve tırmanışlarda üst vücuttan güç alımını düşürür. Aerodinamik olarak zayıf olduğundan son hızda düşüş olur. Alçak gidon yüksekliği, yüksek hızlarda dengelidir(ağırlık merkezini alçaltır ve bisikletin ağırlık merkezi dağılımını ortaya çeker); ek olarak aerodinamik özelliği geliştirir, son süratta artış sağlanır. Aerodinamik etkisi en büyük avantajıdır. Tırmanışlarda güç alımını artırır. Zayıf yönü ağırlığı öne çeker, frenleme de öne yığılma yapar, konfor azdır ve yorucudur. Doğal olarak en yüksek gidon dağ da, en alçak gidon yol bisikletindedir.
Bisiklet tiplerinin farklarının neler olduğunu, yazıp çizmekle açık bir şekilde anlatılamamaktadır. Ülke olarak fizik ve matematik bilgilerimiz de ilkokul seviyesinden fazla değil zaten. Kafaları bulandırmaya gerek yok. 3 bisiklet tipinin geometri farklarını görsel olarak fotograflamaya çalıştım. Bisiklete yeni başlayan arkadaşlara pratik bilgi olsun. İyi seyirler...
Dağ bisikleti, CX ve yol bisikleti karşılaştıması:
1.Teker açıklıkları(İki teker merkezi birbirine uzaklığı) en uzun dağ bisikletine ait. 2. sırada CX, 3. sırada yol bisikletine ait. Uzun teker açıklığı denge, kısa teker açıklığı çeviklik sağlar. CX ve yol bisikletinin teker açıklıkları birbirine yakın, dağ bisikletinin farkı fazla.
2. BB yüksekliği: Doğal olarak dağ bisikletinin BB seviyesi en yüksek, en alçak yol bisikleti. Yüksek BB engelleri rahat aşar, düşük BB yüksek hızda denge sağlar(Ağırlık merkezinin yere yakınlaşması)
3. Selelerin yerden yüksekliği: BB yüksekliği ve oturma açısından direk bağlantılı olarak değişim gösteriyor. Yine doğal olarak dağ selesi yerden yüksek. Yol, en alçak sürüş sitiline sahip. Seleler kendi boyuma ayarlı olmasına rağmen, yerden yükseklikleri bariz değişik. BB ile aynı sürüş etkilere sahip(Ağırlık merkezi)
4. Oturma açısı: Dağ bisikletinde doğal olarak oturma açısı yatık(Geriye daha fazla açılı), CX ile yol bisikleti birbirine yakın. Dik oturma açısı kaslardan daha fazla güç çıkarımı sağlar. Yatık oturma açısı denge sağlar(Ağırlık merkezini ve konforu da etkiler)
5. Maşa Açısı: Maşanın geriye doğru yaptığı açıdır. Sürüş şekline etkisi çok büyüktür hatta en önemlisidir. Bisikletin bütün özelliklerini belirler. Yatık maşa açısı denge, frenleme ve engelleri rahat aşmak için, dik maşa açısı çeviklik için tercih edilir. Yatık maşa açısı ile takla açmak daha zordur. Maşa açısı doğal olarak en yatık dağ bisikletinde, en dik yol bisikletindedir. Rake ve trail özellikleri de vardır ama şu anda ona girmeyeceğim.
6. Gidon yüksekliği: Sürüş sitiline çok büyük etkileri olan bir etkendir. Yüksek gidon yüksekliği düşük hızlarda denge sağlar. Ağırlık merkezini arkaya taşır. Konforlu sürüş ve inişlerde güvenlik sağlar. Ama yüksek hızlarda dengesiz ve tırmanışlarda üst vücuttan güç alımını düşürür. Aerodinamik olarak zayıf olduğundan son hızda düşüş olur. Alçak gidon yüksekliği, yüksek hızlarda dengelidir(ağırlık merkezini alçaltır ve bisikletin ağırlık merkezi dağılımını ortaya çeker); ek olarak aerodinamik özelliği geliştirir, son süratta artış sağlanır. Aerodinamik etkisi en büyük avantajıdır. Tırmanışlarda güç alımını artırır. Zayıf yönü ağırlığı öne çeker, frenleme de öne yığılma yapar, konfor azdır ve yorucudur. Doğal olarak en yüksek gidon dağ da, en alçak gidon yol bisikletindedir.