Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Frenleme ile Işık Şiddeti Artan Arka Işık(Stop/Rear Light)

Konu, 'Elektrik - Elektronik' kısmında Halil EROĞLU tarafından paylaşıldı.

?

Bu şekidle bir sistemin yararı olur mu?

  1. Evet.

    oy sayısı 32
    72,7%
  2. Hayır.

    oy sayısı 12
    27,3%
  1. Halil EROĞLU

    Halil EROĞLU Aza

    Kayıt:
    13 Haziran 2012
    Mesajlar:
    1.755
    Beğeniler:
    1.126
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Merhaba. Motorlu taşıtlardakine benzer bir sistem geliştirmek istiyorum; fakat elektronik konusunda bilgim yok. Aklımdaki mantığı anlatayım. Ona göre bu projeyi gerçekleştirebileceğine inanan arkadaşlar varsa yorumlarını ve önerilerini beklerim. Düşüncem şu şekilde. Hız ölçer cihazlar gibi çift yönlü çalışan bir okuma pimi jant kısmına takılacak. Bu pimden gelen veriyi ekrana aktaran kısım yerine elektronik devre olacak. Ani hız azalmalarında bu devre gelen veriyi çözümleyip arka lambaya giden voltajı bir miktar arttıracak veya arka lamba etrafında konumlanan ikinci bir led sistemi çalıştıracak. Pim, devre ve güç kaynağının hafif olacağını tahmin ediyorum. Bu şekilde bir sistem oluşturulabilir mi? Çoğumuz zaman zaman, kimimiz ise genelde karanlıkta bisiklet kullanıyor meburen. Malum motorlu araç sürücüleri bisikletlilere gereken özeni/dikkati göstermiyor. Bizim de arka lambamız sürekli yanık vaziyette.Yavaşça veya aniden hızımızı düşürdüğümüzde arkadan gelen kişi bunu farkedemeyebiliyor. Bu tarz bir sistemle güvenlik ve uyarı konusunda bir adım önde olabileceğimizi düşünüyorum. Bilmem siz ne düşünür, dersiniz...
     
  2. Sertan.Zaim

    Sertan.Zaim Aktif Üye

    Kayıt:
    28 Ağustos 2012
    Mesajlar:
    148
    Beğeniler:
    271
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    Müdür hevesini kırmak gibi olmasın ama o sistem var yaa. Bende aynısını düşünüp araştırmıştım bir aralar, biraz pahalı ama yapmış adamlar. Araştırırsan bulursun.
     
  3. Serden Us

    Serden Us Onursal Üye

    Yaş:
    34
    Kayıt:
    2 Şubat 2007
    Mesajlar:
    2.762
    Beğeniler:
    1.540
    Şehir:
    Eskişehir
    Bisiklet:
    Amoeba
    Seviye:
    Hıza duyarlı olanını görmedim ama frene bağlı bu tip sistemler var. Yavaşlamayı değil de fren yaptığınızı algılayıp arka lambada 2 led daha yakıyor mesela. Bir ara kendim yapmıştım o da aynı lambanın parlaklığını arttırıyordu. Ama hep mantık aynı; fren telinin hareketiyle çalışan bir anahtar...
     
  4. enes savaş

    enes savaş Onursal Üye

    Kayıt:
    5 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    1.643
    Beğeniler:
    421
    Şehir:
    İzmir
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Hidrolik için olanı var ise benimle iletişime geçin lütfen ;)
     
  5. tekkir

    tekkir Forum Demirbaşı

    Yaş:
    36
    Kayıt:
    31 Ocak 2012
    Mesajlar:
    462
    Beğeniler:
    396
    Şehir:
    Manisa
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Bence hız ölçer v.b. olaylara girmek yerine fren kollarının altına uygun bir switch takarak basitçe halledebilirsin. Bu switchleri onur çarşısındaki elektronikçilerden kolaylıkla bulabilirsin. Bahsettiği micro switch tipleri:

    [​IMG]

    Tabii monte edeceğin yer açının dar olduğu kolun dip kısmı olacaktır...
     
  6. A.Aşkar

    A.Aşkar Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    9 Ağustos 2013
    Mesajlar:
    429
    Beğeniler:
    329
    Şehir:
    İzmir
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    Bu gibi sistem yararlı olurmu sorusuna neye yararlı olur diye sormak istiyorum bende ?

    Sinyali bile görmezden gelip , hatta bizim el hareketlerimizi dönüşlerde verdiğimiz işaretleri bile görmezden gelen canavarlar için bence pek faydası olmaz diye düşünüyorum ben....
     
    thomisus lx ve enes savaş bunu beğendi.
  7. Tahir Keskin

    Tahir Keskin Onursal Üye

    Yaş:
    31
    Kayıt:
    22 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    3.276
    Beğeniler:
    4.030
    Şehir:
    Kocaeli, Gölcük
    Adı:
    Tahir Keskin
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    Ali Aşkar bey, bahsettiğiniz tipler önüne çıkan her şeye çarpıyor. Yaya, bisiklet, otomobil fark etmez. Olumsuz olanı baz alırsak hiç bir şeyde gelişim elde edemeyiz. Ben şahsen hayata ümitle bakmak taraftarıyım.

    Halil Eroğlu bey, rampa çıkmaya başladığımızı farz edelim, bu durumda yavaşlama söz konusu olacaktır. Bununla nasıl başa çıkmayı düşünüyorsunuz?
     
    mücahid yapıcı bunu beğendi.
  8. Caner Kartalgöz

    Caner Kartalgöz Aktif Üye

    Kayıt:
    19 Ağustos 2013
    Mesajlar:
    172
    Beğeniler:
    83
    Şehir:
    ADANA
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Önceden yapılmış ya da yapılmamış olabilir kendi prototipinizi geliştirebilirsiniz bunun için bir engel yok,,

    V fren için konusuyorum pabuç ayaklarının arasına reosta konularak devredeki direnc arttırılabilir fakat buna ters bir orantı ile ışık şiddetini arttırmak gerekir çünkü direnç arttırılınca ışık azalır.

    İyi forumlar
     
  9. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.484
    Beğeniler:
    7.048
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    Tekerleği yeniden icat etmeye gerek yok bence. Zaten benzer sistemler, mahalle bisikletçilerinde bile çok ucuz fiyata satılıyor. Bundan yaklaşık 10 sene önce kullandığımı hatırlıyorum ben. Harçlıklarımla, para biriktirerek almıştım.
     
    Çetin Güzel ve enes savaş bunu beğendi.
  10. enes savaş

    enes savaş Onursal Üye

    Kayıt:
    5 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    1.643
    Beğeniler:
    421
    Şehir:
    İzmir
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    +1........
     
  11. Halil EROĞLU

    Halil EROĞLU Aza

    Kayıt:
    13 Haziran 2012
    Mesajlar:
    1.755
    Beğeniler:
    1.126
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Şimdiye kadar yapılan yorumlar güzel. Tek tek cevaplayayım.
    Tüm fren tipleri için tek bir sistem olacak. Olayı tele indirgemeyelim. Mantık üzerinden olur mu olmaz mı diye düşünelim. Ya da nasıl olur diye...

    Farklı bir yere yönlendirmişsiniz olayı. O switch denilen yaylı şalter sistemlerini fren kolunun altına monte etmek zor. Ayrıca bazen fren kolunun çalışma mesafesi değişebiliyor. Hidrolik sistemi örnek verirsem, ufak bir hava yapma durumunda kolu frenleme için elciğin dibine kadar çekmek gerekebilir. Bu durumda ya minik tatlı şalteriniz kırılır ya da sağlam dimdik ayakta durup frenlemeyi engeller kırılmadan. Bu bizim istediğimiz bir şey değil kısaca...

    Evet bu gibi insanlar her yerde mevcut. Neye yararlı olur derken hani adam aslında umursamaz değildir bizlere karşı ama o an dalgındır, dikkatsizdir. Hava kapalıdır, sislidir sabit ışığı görmez, frenleme anında birden parlayan ışık dikkatini çeker ve hızını keser. Bu tarz trafik akışını iyileştirmeye yönelik yararları kastediyorum. Yoksa zaten bu yaşa kadar eğitimden kültürden nasibini almamış bir adama ışıkla, sesle yön veremezsiniz...

    Konuyu açarken bunu belirtmiştim ama gözden kaçmış sanırım. "Ani" hız azalmalarında çalışacak bir devre. Yani yavaş yavaş azalar bir hız için bu devre tepki vermeyecek. Diyelim 50 Km/s hızla giderken yarım saniye içinde hızınız 20 Km/s hıza düşerse yanacak ve bu sefer 20 Km/s hızı baz alıp bunda bir ani azalma olacak mı diye kontrole başlayacak. Bir de şu var sistem yanlış çalışıp da yokuş çıkarken arka ışığın şiddetinin artmasının çok da zararı yok şoföre...

    Reosta direncini tüm fren tipleri için çalışacak şekilde bunu ayarlayabilir misiniz? Ayrıca başka sistemlere değil bu sistemin oluruna bakılmasını istiyorum.

    O sistemle benim bahsettiğim sistemin ortak bir noktası var mı? Anlattığım sistemin oluru nedir, nasıl geliştirilebilir?
     
  12. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.484
    Beğeniler:
    7.048
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    [​IMG]

    Aşağıda görmüş olduğunuz parça sıkıştığı zaman fren lambası yanıyor. Sistem bu şekilde.
    Parçayı da, frene bastığınız zaman sıkışabilecek bir yere koyuyorsunuz. Bu kadar.

    Hidrolik frende kullanabilme şansınız yok. Onun yerine ne yapabilirsiniz açıkçası, aklıma gelmedi bir şey.
     
  13. mahden

    mahden Aktif Üye

    Kayıt:
    28 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    171
    Beğeniler:
    50
    Şehir:
    istanbul/beşiktaş
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    V-Fren için ışıklı papuçlar var temas anında kırmızı ışık yanıyor, bu da bir alternatif..
    Baradine'nin var çifti 20-25 TL bandında görmüştüm..
     
  14. Halil EROĞLU

    Halil EROĞLU Aza

    Kayıt:
    13 Haziran 2012
    Mesajlar:
    1.755
    Beğeniler:
    1.126
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Öneriler için teşekkürler. Tek bir sistem ve tüm bisikletlere uygulanabilir birşey olması lazım benim belirttiğim gibi. Yani elektronik akıllı bir hız analizi yapabilen devre olacak. 5TL'lik bas bırak mantığıyla çalışan bir sistem değil. Montajı da uygulanabilirliği de dert hepsinin...
     
  15. sezgindurmus

    sezgindurmus Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    18 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    405
    Beğeniler:
    501
    Şehir:
    İzmir
    Adı:
    Sezgin
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    Eski tip hız ölçerler vardı kadranlı olan, onların çalışma mantığında tekerlek devrine göre oluşan belli bir gerilim ile ibreyi sürüyor. Burada bu sabit oluşan gerilimde ani bir düşme yaşandığında düşen voltaj ile bir transistörü kesime götürüp başka bir transistör sürülebilir. Az bir uğraşla yapılabilecek bir şey gibi duruyor.
     
  16. Serden Us

    Serden Us Onursal Üye

    Yaş:
    34
    Kayıt:
    2 Şubat 2007
    Mesajlar:
    2.762
    Beğeniler:
    1.540
    Şehir:
    Eskişehir
    Bisiklet:
    Amoeba
    Seviye:
    Tek tip olup her türe uygulanacak bir ürün düşünüyorsunuz anladığım kadarıyla. Ama bir de şunu düşünün: Fren lambası frene bastığımız anda yanıyor. Yani daha bisiklet veya herhangi bir araç yavaşlamadan önce. Yani bir nevi "duracağım" veya "yavaşlayacağım" anlamı taşıyor. Bu bağlamda, lambanın hızdan bağımsız olması gerekmelidir diye düşünüyorum. Çünkü böyle bir sistemde lamba yavaşladığımız zaman yanacaktır, yavaşlamadan önce değil. Bu nedenle, eğer genele uygulanabilir bir sistem istiyorsak, telden ve hızdan değil de, fren kolundan etkilenen bir sistem olmasının daha uygun olacağı kanısındayım şahsen. Yalnız switchler konusunda aynı düşünceye sahibim. Kolda pek düzgün çalışmayacaktır. Belki manyetik küçük ve daha estetik bir switch daha uygun olabilir.
     
  17. Ertuğrul Mengi

    Ertuğrul Mengi Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    23 Mayıs 2011
    Mesajlar:
    400
    Beğeniler:
    301
    Şehir:
    Îstanbul/Tuzla
    Bisiklet:
    Merida
    Seviye:
    Madem işin içine hız girmesini istiyorsunuz, ozaman frenler üzerine teori oluşturmaya gerek yok.

    Kilometre saatlerinde bulunan manyetik sensör ve mıknatıs arka tekere takılacak, kablosu sele borusuna, seleye v.s. takacağınız lambaya gidecek.
    Lambanın içinde kontrol kartımız bulunacak.
    lambamız Ledlerden oluşacak. Ya içinde PWM modülü bulunan bir mikroişlemci ile ledlerin parlaklığı azaltılıp arttırılacak, yada Lambamız içindeki ledler hız düşüşüne bağlı olarak farklı sayılarda yanacak, ki ikinci şık daha mantıklı çünkü, kısık yanan ledler nekadar uyarıcı nitelik taşır bilemem.
    En komplex olanı ise mikroişlemcimizin programı olacak,

    5 adet değer kaydedicimiz olacak, son 5 saniyenin ortalama hızını kaydedecek. D1 D2 D3 D4 D5
    Bir adet anlık hızımızı kaydeden kaydedici olacak A1
    Bir adet ortalama hızı kaydededen kaydedici olacak O1

    Mikroişlemci bilginiz yoksa, matematik dersinde bu değerleri kareli defterinize yazdığınızı düşünün.

    Bisikleti sürdüğünüz sürece sürekli değerler kayıt edilecek, ama sadece son 5 saniyenin değerleri, 5 saniyeden öncesi bize lazım değil.
    Bu 5 değerin ortaması alınacak ve O1 kaydedicisine kaydedilecek.
    O1 kaydedicisindeki değer ile A1 ( Anlık hızımız ) karşılaştırılacak ve aradaki farkın oranına göre ledler sürülecek.
    A1 değeri D1 kaydedicisine yazılacak ve yeni A1 değeri beklenecek.

    Kaydedicilerin sayısı ve kaydetme süresi düşürülerek hassasiyet arttırılabilir.
    Ama programcılık tamamen mantık işi, benim mantığımla basitçe bu şekilde yapılabilir, ama çok farklı şekilde başka türlüde yapılabilir, dahada verimli çalışabilir.

    Sonuç olarak yapılmayacak şey değil :p
     
    Engin Öz bunu beğendi.
  18. Halil EROĞLU

    Halil EROĞLU Aza

    Kayıt:
    13 Haziran 2012
    Mesajlar:
    1.755
    Beğeniler:
    1.126
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Fren koluna herhangi bir müdahale olmasını veya ölçümün bu donanımı kullanarak yapılmasına sıcak bakmıyorum ne yazık ki. Yine de teşekkürler.

    Mikroişlemci bilgim yok ama programlama algoritmalarını az çok anlayabiliyorum. Belirttiğiniz sistemin mantığı anladım; fakat hassasiyeti arttırmak için kaydedici sayısını arttırmak gerekmez mi diye düşünmedim diyemem. Milisaniyeler içinde hız farkını çözümleyip voltajı arttırmalı veya farklı ledleri yakmalı ilk mesajımda dediğim gibi. Sonuç olarak sizin bahsettiğiniz sistemi fiziki anlamda oluşturabilme ihtimaliniz var mı onu merak ediyorum...
     
  19. tekkir

    tekkir Forum Demirbaşı

    Yaş:
    36
    Kayıt:
    31 Ocak 2012
    Mesajlar:
    462
    Beğeniler:
    396
    Şehir:
    Manisa
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Motorlu araçlarda fren müşürü denilen bir parça kullanılıyor idi. Çalışma mantığı switchin tersi. Basılı olan müşür pedala hafif baskı uygulamanızla boşalıyor, böylece az da bassanız, pedalı köklesenizde stoplar yanıyor. Yeni nesil araçlarda ayrı bir sistem var mı bilmiyorum.

    Elbette hız kontrol algoritmaları geliştirip bir şekilde aynı hedefe ulaşabilirsiniz de bu tip diy projelerde hemen min. maliyet düşündüğümden switch demiştim. Dediğiniz gibi switchi sabitlemek zor. Yine başka mekanik ve basit bir sistem önereyim. Fren elciğinin fren gövdesine birleştiği nokta var ya. Normalde elcik oraya dayanıyor. Fren yaparken elciğe baskı uyguladığınızda o bölgede bir açı oluşmaya başlıyor. (iş yerinde resim siteleri bloklu, şekille anlatamıyorum) işte o noktaya 2 adet kablo çekilip uçlarına iletken metal bir yüzey takılacak. 0,5 cm'lik bir parçadan bahsediyorum. Basitçe kalın bir alüminyum folyo kullanılabilir. Folyonun kalınlığı az olduğu için sıkıntı oluşturmayacaktır, mutfak folyosu gibi olmadığı için dayanıklıdır. Normalde fren kolunun yapısı gereği kapalı olan bu temas halindeki bu iki iletkenimiz kola baskı yapmamızla beraber birbirinden ayrılacağı için devre açılacak, bağlı olduğu minik bir baskı devre ışık voltajını arttıracak. Fren koluna az yada çok baskı yapmanızın bir önemi kalmayacak.
     
  20. Halil EROĞLU

    Halil EROĞLU Aza

    Kayıt:
    13 Haziran 2012
    Mesajlar:
    1.755
    Beğeniler:
    1.126
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Mekanik basit devrelerden ziyade dijital ölçüm üzerine yoğunlaşmıştım. Belki bir görselini görebilirsem üzerinde kafa yorabilirim...