Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Fotoğraf çekim teknikleri ve pratik bilgiler

Konu, 'Serbest Kürsü' kısmında BFOkuru tarafından paylaşıldı.

  1. BFOkuru

    BFOkuru Onursal Üye

    Kayıt:
    8 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.902
    Beğeniler:
    4.024
    Seviye:
    İyi günler forumdaşlar;
    4-5 senedir fotoğraf ile hobi olarak uğraşıyorum. Bu alanda kendimi olabildiğince eğitmeye de çalışıyorum.
    Hepimiz cep telefonu veya küçük / büyük fotoğraf makineleri ile fotoğraf çekiyoruz. Kimi zaman bisikletlerimizi, kimi zaman turlarımızı, kimi zaman başka şeyleri.... Kimi zaman sanat için, kimi zaman sanatsal kaygı olmayan belgelemek için...
    Güzel sanatlar okuyan veya fotoğraf ile uğraşan diğer arkadaşların da katkısı ile bu başlık altında bazı fotoğraf bilgileri ve pratikleri paylaşabiliriz.

    Kendi yazdığım bir derleme ile başlayayım:
    Mimari Fotoğrafçılık:
    Fotoğrafçının Temelleri:
    - Mimari eserler fotoğraflayacak fotoğrafçı belli başlı ekipmanı mutlaka yanında bulundurmalıdır.
    Çekim yaparken her şeye hazırlıklı olmalıdır. X ekipmanı unutma lüksü yoktur. Çünkü ücra bir
    yerde çekim yapmaya gitmiş olabilir.
    - Mimari perspektif konusunda bilgi sahibi olmalıdır.
    - Doğal ışığı kullanabilmeyi bilmelidir. Çünkü büyük bir yapıyı yapay ışıkla aydınlatmak için çok
    büyük paralar harcamak gerekebilir.
    - Gerekirse mimar ile konuşmalı.
    - Yapının her açısını gezmeli ve gerekiyorsa notlarını almalı. Çekilecek yapıya uygun pozisyonlar
    belirlenmeli ve ona uygun odaklar belirlenmeli.
    Mimari Fotoğrafta Amaç:
    - Bir yapının kendisi, çevresi, yapılışı, öncesi / sonrası, tanıtım veya yeni projeler için vaziyet anlatan
    çekimler yapılabilir.
    - Yapı çevresi ile beraber çekilirken içinde mutlaka insan unsuru olur.
    - Yapının aşamaları genelde timelapses ile çekilir. Bu da genelde yapının ilerleriyişini halka veya
    kurumlara göstermek için yapılır. Bu iki şekilde yapılır. Makine güvenli bir yere hava koşullarından
    etkilenmeyecek bir şekilde bırakılabiliyorsa sabit bırakılır ve çekim yapılır. Ya da çekim yeri boya ile
    işaretlenir ve makinenin yerden yüksekliği odak diyafram gibi bilgiler not alınır ve sonraki çekimler
    buna göre yapılır.
    Mimari çekimlerde en önemli unsur tüm düşey çizgilerin yere 90 derece olmasıdır. Bunun için ya
    çekim sonrası düzeltme yapılır (ki bu fotoğraflarda piksellerde yırtılmalara neden olur.) ya da en
    başından teknik kamera veya tilt-shift özellikli bir lens ile çekilir.
    Mimari fotoğraf bir işçi – işveren durumu olduğu için mutlaka çekim öncesi işveren ile konuşulur ve
    talepleri alınır.
    Mimari çekimlerde çeken fotoğrafçının fotoğrafa katkısı açışındın fotoğraflar yorumlu veya yorumsuz
    fotoğraflar diye ikiye ayrılır. Yorumsuz fotoğraflar kurallara uygun olarak çekilen fotoğraflardır,
    yorumlu fotoğraflar ise kreatif amaçla yapılarda özellikle detay çalışmaları ve değişik perspektif
    denemeleridir.
    Önce yorumsuz karelerle çekim tamamlanmalı daha sonra fotoğrafçı isterse yorumlu fotoğraflarla
    devam etmelidir. İkinci aşamada çekilen yorumlu fotoğraflarda düşey açı / ufuk çizgisi gibi şekil
    şartlarına uyulmak zorunluluğu yoktur.
    Yatayda Perspektif:
    Her yapının her cephesinin üç tane açısı vardır. Bunlar direk cephe,
    sol 45 derece ve sağ 45 derecedir.
    Dikey perspektif:
    Dikey perspektif de yine 3 tane açıdan oluşur. Yerden, üstten
    ve binanın tam ortasından olacak şekilde çekilir.
    Beşinci
    Bu çekim açılarının haricinde yapılacak her çekim yorumlu çekimlerdir.
    Ekipman:
    SLR, DSLR, DSLRlike ve teknik kameralar.
    Çekilecek yüzey çok büyük olduğu için bu tip çekimlerin asıl makinesi teknik
    kameralardır. 8”x10” gibi boylarda film kullanılabilir. Bu da yaklaşık a4 kağıt
    kadar büyüklük demektir. Bu kadar büyük filmler ile çekim yapmak inanılmaz
    boyutlarda detay alabilmek demektir. Bu makineler front ve back olarak ayrı
    ayrı kurulur ve makinenin kendisi tilt/shift/drop/rise/swing hareketlerinin
    tamamını yapar. Günümüzde monorail teknik kameralar kullanılmaktadır. En
    meşhur markalar sinar ve horseman diye gider. Dijital back ile beraber
    kullanılabilir.
    Kullanıcısı elittir, çünkü ekipman olarak alınması çok pahalıdır. Ortalama bir teknik kamera seti
    kurmak 100bin lira üzerinde maliyetlere çıkabilir.
    Kameranın kendisinin bu kadar rahat kaydırma veya döndürme hareketi yapmasına rağmen halen
    filme veya sensöre görüntü düşürebilmesi için lensleri çok özel yapılır ve film yüzeyine normal
    görüntü düşürecek bir lensten en az iki kat daha geniş görüntü üretirler. (ef lenslerin apsc
    sensörlerden daha büyük görüntü üretmesi gibi). Dolayısı ile de bu tip kameralarda ekipmandan çok
    lensler para eder.
    Temel prensip olarak düşey veya yatay yüzey ile kamera filmi / sensörü aynı düzleme gelemiyorsa
    (örneğin yerden bina çekiliyorsa) kamera ön grubunun açıları ile oynayarak çekim yapılacak yüzeyin
    tamamını aynı netlikte almasını sağlayan bir düzenek yapısında çalışır. Normal makinelerde diyafram
    ne kadar kısılırsa kısılsın film veya sensör yüzeyi ile çekilen yüzen aynı düzlemde değilse netlenen
    noktasal düzlem harici netlik kaybı mutlaka fark eder. TS / PC lensler veya teknik kameralar bu
    düzlemsel farkı elimine eder ve her yerin net çıkmasını sağlar. Kreatif amaçlı tam tersi istikamette
    kullanılsa da aslında üretim amacı her yeri aynı tam netlikte çekmektir.
    Mimaride Düşey Kontrolü:
    Bina alttan çekilecekse mutlaka binanın tam aksından (ortasından) çekim yapılmalıdır. Bunun için vinç
    kiralanabileceği gibi başka yükseltiler de bulunabilir. Eğer yükseğe çıkarak binanın ortasından çekim
    yapma imkanı yok ise uzaklaşılarak tele lens ile denenir, o da olmayacak ise en azından makinenin
    sensörü yere (bina gibi) dik açı yapacak şekilde oturtulur açı yetmeyecek gibiyse geniş açı bir lens ile
    çekilir. Aksi halde düşeyler makineden uzaklaştıkça daralma yapar. Bu da yapının orijinal görüntüsünü
    bozar ve yorumlu bir fotoğraf olur.
    Tüm bunlara rağmen yetmeyecek ise teknik kamera mantığı ile çalışan PC / TS lenslere mutlaka
    ihtiyaç olacaktır. Bu lenslerde bulunan fonksiyonlarda drop / rise aşağı ve yukarı hareketi (dikey
    panorama), tilt / shift sağa ve sola hareketi (yatay panorama) amacıyla kullanılır.
    SCHEİMPFLUG kuramı:
    Öncelikle her fotoğrafta alan derinliğini etkileyen üç düzlemden bahsedelim. Bunlar:
    a. film / sensör düzlemi
    b. objektif düzlemi
    c. konu düzlemi
    Çekilen karede her yerin aynı netlikte olması için bu üç yüzeyin
    birbirine paralel olması gerekir.
    Eğer bu üç yüzeyden en az biri farklı bir açıda ise alan derinliği sınırlı
    olur. Yani netlenen alan net olur ve bu alandan her iki yöne
    uzaklaşıldıkça netlik azalır.
    Alan derinliğini artırabilmek için elimizde teknik bir kamera yok ise
    diyafram olabildiğince kısılır. Yine de netlik alınan nokta ile diğer
    noktalar hiçbir zaman aynı netlikte olmayacaktır.
    Eğer elimizde teknik kamera veya dslr üzerinde PS veya TS özellikli bir
    lens var ise farklı açılı düzlemin de net çekilmesi olanağı vardır. Bunun
    kuralı da yukarıda bahsedilen üç yüzeyin açısal olarak aynı yerde
    kesiştirilmesi ile sağlanır. Yani üç yüzey aynı yerde kesişecek şekilde
    ayarlanırsa alan derinliği konu düzlemi açısından sonsuz olur.
    Mimaride Fon Yönetimi:
    Bu kuralı da açıkladıktan sonra mimari çekimlerde odak seçimi ile çekilen mimari eseri farklı fonlarla
    sunmak mümkün olabilir. Yapılan bir yapı tele lens kullanılarak uzaktaki bir fona yaklaştırılabilir veya
    tam tersi yakın odak lens ile fona daha fazla alan sığdırılabilir. Fotoğrafçının bakış açısı, bulunduğu
    yüksekliği ve mesafesi de yine konu ve fon ilişkisini etkiler.
    Çekim Öncesi Hazırlık:
    - Çekim öncesi çekim isteyen kişi ile mutlaka toplantı yapılmalı bu toplantıda talepler ve
    verilebilecekler ince detaya kadar konuşulmalıdır.
    - Gidilecek yerin haritası temin edilir
    - Mevsimsel değişikliklerine göre çekim saati belirlenir. Bu dış çekimler için geçerlidir. Kuzey
    yarımküre için her mevsim çekim saatleri
    o Doğuya bakan cepheler sabahtan öğlene kadar
    o Güneye bakan cepheler öğleden akşama kadar
    o Batıya bakan cepheler ikindiden akşama kadar
    o Kuzeye bakan cepheler nisan ayından sonra ışık almaya başladığı için yazın sabah
    veya akşam saatlerinde pozlanmalıdır.
    - Hava şartlarına mutlaka bakılmalıdır. En kötü şartlara hazırlıklı olabilmek için her türlü teçhizat
    yanımızda olmalıdır. Çünkü çekim yeri evimizden veya işyerimizden kilometrelerce uzakta
    olacaktır.
    - Varsa daha önce yapılan çekimler incelenmelidir.
    - Çekimin maliyetleri hesaplanmalı ve yapılan toplantıda mutlaka bahsedilmelidir. Dslr mi
    kullanılacak teknik kamera ile mi çekim yapılacak? Araba ile şehirlerarası yolculuk yapılacak mı?
    Işık kiralanacak mı? Baskı yapılacak mı?………
    - İzin alınması gerekiyor ise çekimden en geç bir hafta önce izinler alınmış ve ilgililerin
    bilgilendirmesi yapılmış olması sağlanmalıdır.
    İç mimari çekimlerde önce doğal ışık ile başlayıp daha sonra yapay ışıkla eksik kalan yerler
    tamamlanmalıdır. Çünkü doğal ışık açısal farklanma oluşturmaz, yapay ışık ise noktasal olduğu için
    yüzey üzerinde farklı aydınlanma yaparlar. Dolayısı ile yapay ışıkta kontrast farkı fazla olur. İç mimari
    çekimlerde çekim saati tam öğlen saatidir.
    İç çekimlerde ışık kullanılacaksa (ki genelde kullanılır) bir tane kuvvetli 1500watt ışık yerine üç parça
    (500w + 500w + 250w)ayrı ışık daha fonksiyonel ışıma yapacaktır. Işığın kuvveti oda büyüklüğüne göre
    seçilir, çok küçük odalarda tepe flaşı bile yetebilecekken büyük odalarda 2000w / 5000w gibi
    kuvvetlere çıkmak bile gerekebilir.
    Yapay ışıkta önemli bir diğer nokta da öncelikle dışarıdan odayı aydınlatan ışık ölçülür ve onun
    sıcaklığına göre ışık verilir. Böylelikle iç ve dış ışık eşitlenmiş olur.
    Dış Mimari Çekimlerde Perspektif Düzeltme:
    Mimari yapı eğer tam göbekten çekilmediyse yapının kemaraya yakın olan yüzeyleri geniş uzak olan
    yüzeyleri dar olur. Yerden bina çekerken bu sorun çok görülür. Bu çekimlerde binanın tabanı geniş en
    üst katafı çok dar kalabilir. Bu da temel prensibimiz olan düşeylerin dik açılı olmasına ters düşer.
    Bu sorun çekim sonrası photoshop ile ctrl + T (scale) komutu ile düzeltilebilir. Yalnız bu düzeltme asla
    teknik kamera veya tilt-shift özellikli bir lens ile alınan kaliteyi vermez, piksellerde yırtılmalara neden
    olur. Ayrıca bu düzeltme neticesi de yapının boyu olduğundan biraz kısalır. Dolayısı ile photoshop ile
    boyu biraz uzatılsa bile bir mimar ile çalışılıyor ise mimar çok rahatlıkla orijinale uygun olmadığını
    anlayacaktır.

    Ayrıca örnek görsellerle düzenlenmiş hali için:
    http://tahiryildiz.com/mimari-fotograf-nasil-cekilir/
     
  2. BF Okuru

    BF Okuru Yeni Üye

    Kayıt:
    2 Şubat 2005
    Mesajlar:
    17
    Beğeniler:
    74
    Seviye:
    Çok güzel bir paylaşım.Başarılar.
     
  3. suatgecer

    suatgecer Aktif Üye

    Kayıt:
    28 Nisan 2013
    Mesajlar:
    101
    Beğeniler:
    61
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Halil bey fotoğraf çekmenin zorlu bir hobi olduğunu anlamış bulunuyorum :)
     
    BFOkuru bunu beğendi.
  4. özgür bağdatlıoğlu

    özgür bağdatlıoğlu Kıdemli Üye

    Kayıt:
    11 Haziran 2010
    Mesajlar:
    338
    Beğeniler:
    275
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    "Bisikletlerimizin fotoğrafları" kısmında paylaşım yapacak arkadaşlar için ufak tüyolar verirseniz faydalı olur diye düşünmekteyim.
     
    BFOkuru bunu beğendi.
  5. Tayfun Sezer

    Tayfun Sezer Kıdemli Üye

    Yaş:
    33
    Kayıt:
    11 Ağustos 2013
    Mesajlar:
    279
    Beğeniler:
    384
    Şehir:
    Diyarbakır
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Güzel paylaşım Ama fotograf çekmeye meraklı arkadaşlar gözünü korkutmasın.Yukarıda yazılanlar teknik bir mimari çekimin detayları ve gereklilikleri.Pek çoğumuz gezdiğimiz bölgelerdeki yapıları fotograflarız.Ve genelde yanımızda kompakt makinalar taşırız.Kompakt olsalar bile manuel ayarları da olan makine sahipleri için temel ISO,Diyafram ve Enstantane üçlüsü hakkında paylaşımların konuyu daha az karmaşık ve daha eğlenceli hale getireceğini düşünmekteyim.Paylaşım için ise çok teşekkürler.
     
    BFOkuru bunu beğendi.
  6. can onur

    can onur Forum Demirbaşı

    Yaş:
    41
    Kayıt:
    2 Haziran 2012
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    1.077
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Ben de kendi fotoğraf çalışmalarımı paylaşayım sizlerle. Normalde analog çekiyorum. Fotoğraflarla ilgili teknik detayları, fotoğrafların altlarına yazdım; özellikle analog çekenler için kaynak olabilir.
    http://ichbincan.tumblr.com/
     
    Tayfun Sezer, BFOkuru ve tekkir bunu beğendi.
  7. BFOkuru

    BFOkuru Onursal Üye

    Kayıt:
    8 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.902
    Beğeniler:
    4.024
    Seviye:
    Teşekkürler Sezer bey.

    Suat bey, fotoğraf bence ayrı bir sanat dalı olmasa da sanatsal kaygılarla çekilebileceği gibi tamamen belgesel niteliğinde de çekimler yapılabilir. Bu yazdığım sadece mimari çekim disiplinleri ile alakalı, bunun daha makrosu, still life çekimleri, abstract tarzı, spor fotoğrafçılığı, ornitosu, gezi fotoğrafçılığı, haber fotoğrafçılığı, ürün fotoğrafçılığı gibi bir sürü alt başlığı var. Hepsinin yeri geliyor kendine has ekipmanı ve yaklaşım şekilleri oluyor.
    Yine de belirtmek isterim ki bu yazdığım yazı daha çok amatör yaklaşım yerine tam profesyonel mimari fotoğrafçılık çekimleri ile alakalı.

    Tam olarak neyi nerede ve nasıl çekmek istediğinizi sorarsanız daha benden veya bilgili diğer arkadaşlardan kesine yakın cevaplar gelecektir. Detay fotoğraflama, spor çekimleri veya gezi fotoğrafları gibi bir çok seçenek işin içine girebilir. Örneğin Doğukan Aksu bey kendi topladığı klasik bisikletlerde çok güzel detay ve temalı fotoğraflar çekiyor.

    Evet haklısınız; yukarıda da yazdığım gibi yazdığım yazı amatör seviye değil profesyonel olarak mimari fotoğraf disiplinini anlatan bir yazı.

    Teşekkürler Can bey, hikayelerini ve çekim koşulları ile ilgili pratik bilgilerle birlikte sunarsanız daha faydalı olabileceğini düşünüyorum.
     
    özgür bağdatlıoğlu bunu beğendi.
  8. BFOkuru

    BFOkuru Onursal Üye

    Kayıt:
    8 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.902
    Beğeniler:
    4.024
    Seviye:
    Bir iki örnek fotoğrafımı koyayım:

    Düşey Kontrolü Yapılmış Mimari Fotoğraflar:

    [​IMG]

    (bunda çok hafif açısal kayma var, hafif yukarıya dönmüş lens ama genel anlamda doğru)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Yerden Perspektifli Mimari Fotoğraflar:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Mimaride Detay Fotoğrafları ve Yorum Katılan Mimari Fotoğraflar:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. can onur

    can onur Forum Demirbaşı

    Yaş:
    41
    Kayıt:
    2 Haziran 2012
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    1.077
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Fotoğrafların altlarına tüm teknik detayları yazdım. Hepsinde olmasa da, bazılarında hikayeler de var.
    http://ichbincan.tumblr.com/
    Blog sayfamdan birkaç örnek...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Tayfun Sezer, Turan Babacan ve Osman D. bunu beğendi.
  10. BFOkuru

    BFOkuru Onursal Üye

    Kayıt:
    8 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.902
    Beğeniler:
    4.024
    Seviye:
    Can bey,
    Güzel kareleriniz var. Yalnız, bu başlıkta karışık seçimli olarak sunduğunuz fotoğraflar sanki "kendi çektiğimiz fotoğraflar" başlığında biraz daha uygun gibi geliyor. Bu başlığı açarkenki amacım fotoğrafın benim bildiğim veya tecrübe ettiğim alt disiplinlerini ve çekim tekniklerini daha iyi anlatabilmek veya sizin gibi tecrübeli diğer arkadaşların aynı tip kategorilerden örnekleme ile konu konu anlatım yaparak genelin faydasını sağlayabilmek.
    Örneğin; uzun pozlama ve kullanım alanlarına örnekler, makro fotoğrafçılığı, soyut fotoğrafçılık, sokak fotoğrafçılığı, detay fotoğrafçılığı, ürün fotoğrafçılığı, still life fotoğrafçılık, fotomuhabirlik, spor fotoğrafçılığı, vahşi yaşam fotoğrafçılığı, kuş fotoğrafçılığı..... gibi
     
  11. sedat_slave

    sedat_slave Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    28 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    562
    Beğeniler:
    509
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Beldeyama
    Seviye:
    2000+ fotoğraf
    akşam üzeri 2,5 saat
    gündüz 2,5 saat
    Canon 5D markII, 24-70 2.8F lens
    Time lapse için tam özellikli remote control kullanmadım.
    Biraz sabır.

     
    Doğukan Aksu, Berk Mercancı ve BFOkuru bunu beğendi.
    Son düzenleme yönetici tarafından yapıldı: 5 Ocak 2015
  12. Berk Mercancı

    Berk Mercancı Bisikletkolik

    Kayıt:
    6 Temmuz 2011
    Mesajlar:
    1.264
    Beğeniler:
    977
    Şehir:
    İzmir
    Bisiklet:
    Raleigh-USA
    Seviye:
    Madem bizler de katkı yapabiliyoruz, bu konuda tecrübe ettiğim birkaç şeyi sıralayım:

    1- Bisiklet, üzerinde çok fazla detay barındıran bir alet olduğundan arka fon mutlaka sade olmalı.
    2- Eğer arka fon çok detaylıysa ve bisiklet fonun üzerinde kayboluyorsa diyaframı açıp alan derinliğini azaltabiliriz. Yalnız şu noktaya dikkat etmek lazım, diyaframı 5.6'dan daha çok açtığınızda bisikletin tüm parçaları net çıkmayabiliyor. Buna dikkat etmek lazım.
    3- Lensin açısı genişlemeye başladıkça bisikletin geometrisini doğru gösteremeyebiliyor. Bu yüzden bisiklet fotoğraflarımı daima 50mm ile çekiyorum. 18mm'ye yaklaştıkça görüntüde bozulmalar olabilir. Mesela boruların eğrilmesi gibi... Çok az da olsa çekim açısına göre değişebilir.
    4- Dışarıda çekerken güneşli havalarda değil de bulutlu havaları tercih ederim. Çünkü bulutlar güneş ışığının homojen bir şekilde dağılmasını sağlayıp bisikletin her kıvrımının eşit aydınlıkta olmasını sağlıyor. Eğer güneşli havada fotoğraf çekmek zorundaysanız da güneşli bir günde direk güneş ışığı görmeyen bir yerde çekim yapılmalı. Güneş direk olarak bisiklete vurmadığı için bazı kısımların parlak, bazı kısımların gölgede kalması gibi sorunlar ortadan kalkıyor.
    5- Doğru renkleri almak açısından da beyaz ayarı mutlaka doğru yapılmalı.

    Örneğin aşağıdaki fotoğrafları çekerken yukarıda yazdıklarımı uyguladım

    [​IMG]

    http://www.pedalroom.com/bike/raleigh-panasonic-team-professional-16212
     
  13. sedat_slave

    sedat_slave Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    28 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    562
    Beğeniler:
    509
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Beldeyama
    Seviye:
    Lensin yarattığı deformasyonları DxO ile giderebilirsiniz.
    DxO makinaların ve lenslerin özelliklerini tanıdığı için nerede ne bozulma varsa hemen otomatik olarak düzeltiyor. Manuel düzeltmekte mümkün ama bazı yerleri atlayabilirsiniz.
     
    Berk Mercancı bunu beğendi.
  14. BFOkuru

    BFOkuru Onursal Üye

    Kayıt:
    8 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.902
    Beğeniler:
    4.024
    Seviye:
    Güzel bir time lapse örneği çekmişsiniz. Özellikle kumandasız ciddi sabır ister. Tebrik ederim.

    Mimaride de aşağıdakine benzer şekilde çekimler yapılabilir:


    Lensler arasında insan gözüne en yakın görme açısı olan lens 46 derece görme açısı ile 50mm odak uzaklığı olan lenstir. Bundan daha kısa odaklı lenslere geniş açılı, daha uzak odaklı lenslere dar açılı lensler denir. Temel olarak geniş açılı lenslerde yakın olan objeler olduğundan daha büyük, uzaktakiler ise olduğundan daha küçük görünürler. Aynı zamanda geniş açılı lenslerde perspektif abartılarak bize göre faklı mesafede olan nesneler arasındaki mesafe daha uzakmış gibi görünürken, dar açılı lenslerde tam tersi bir etki ile yığılarak üstüste binmiş gibi olurlar, perspektif etkisinin yok olduğu bu etkiye de yığılma etkisi denir.

    Bir örnek ile anlatmak gerekirse:
    [​IMG]
     
    sedat_slave ve Berk Mercancı bunu beğendi.
    Son düzenleme yönetici tarafından yapıldı: 5 Ocak 2015
  15. Berk Mercancı

    Berk Mercancı Bisikletkolik

    Kayıt:
    6 Temmuz 2011
    Mesajlar:
    1.264
    Beğeniler:
    977
    Şehir:
    İzmir
    Bisiklet:
    Raleigh-USA
    Seviye:
    Evet anlatmak istediğim tam olarak buydu, örnekle beraber tam olmuş. Teşekkürler.
     
    BFOkuru bunu beğendi.
  16. Onur Kuzik

    Onur Kuzik Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    20 Kasım 2013
    Mesajlar:
    512
    Beğeniler:
    422
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Merhaba, fotoğraf ile ilgili bir başlık açılmasının oldukça faydalı olacağını düşünüyorum. Buraya aktarılacak bilgilerin amatör olarak bu işle ilgilenen veya ilgilenme niyetinde olan bir çok kişi tarafından memnuniyetle karşılanacağını umuyorum.
    Hali İbrahim bey her ne kadar mimari gibi ağır bir konu ile giriş yapmış olsa da, bu başlık altında zamanla bir çok faydalı bilgi toplanacaktır. Belli mi olur, belki de bir kaç yeni kişiye fotoraf sevigisi aşılayabiliriz.
    Konu ilerledikçe, bende katkı yapmak isterim. Ancak şu an için sadece bir sorum olacak.
    Halil İbrahim bey, objektif odak uzunlukları hakkında bilgi verdiğiniz son mesajınızdaki "kadın portresi" örneğinde 70mm'den sonraki örneklerin hatalı olduğunu düşünüyorum.
    Bence, 70 mm'den sonra;
    100 mm'de saçlardan ve kafanın üstünden yavaş yavaş kaybolma başlamalı;
    200 mm'de alan daralmaya devam etmeli ve saçlar tamamen kaybolarak sadece surat ve biraz alın kalmalı;
    350 mm'de ise belki sadece gözler ve burun gözüküyor olmalı diye düşünüyorum.

    Siz ne dersiniz?
     
    BFOkuru bunu beğendi.
  17. BFOkuru

    BFOkuru Onursal Üye

    Kayıt:
    8 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.902
    Beğeniler:
    4.024
    Seviye:
    Onur bey,
    Aslında bunu yazdığınız iyi oldu.

    Buradaki örneklem tamamen kadraj içerisinde portre / ana konu hep aynı miktarda yer kaplayacak şekilde olursa ana konu ve arka planın nasıl değişeceği ile alakalı bir deneysel gösterimdir. Dolayısı ile ana konu hep aynı kalsın diye geniş açıda iken portrenin çok yakınında iken açı daralmaya başladıkça da uzaklaşmaya başlıyoruz.
    Bunun sonucu olarak da yukarıda yazdığım önermeyi sonuç olarak görüyoruz: Perspektif değiştiği için Geniş açıda yakındaki, Dar açıda uzaktaki objeler olduğundan büyük olur.

    Bu değişimi kendi çektiğim şu örneklem ile anlatayım:
    [​IMG]

    Oysa dediğiniz gibi biz ve ana konu arasındaki mesafe değişmese idi perspektif de değişmeyecekti. Yani 10mm ile çektiğimiz fotoda da 300mm ile çektiğimiz fotoda da ana konu ve fon ilişkisi tamamen aynı olacaktı. Sadece genel plana yaklaşma ve uzaklaşma olacaktı.
     
    Onur Kuzik bunu beğendi.
  18. Turan Babacan

    Turan Babacan Bisikletkolik

    Yaş:
    37
    Kayıt:
    18 Aralık 2013
    Mesajlar:
    1.461
    Beğeniler:
    1.457
    Şehir:
    İzmir
    Bisiklet:
    Bisan
    Seviye:
    Konuyu gördüğüm iyi oldu. Biraz sonra "Dört mevsim Karadeniz" konulu fotoğraf sunumu ve söyleyişisi vardı. Aklıma geldi. ^^

    [​IMG]
     
    Onur Kuzik ve BFOkuru bunu beğendi.
  19. can onur

    can onur Forum Demirbaşı

    Yaş:
    41
    Kayıt:
    2 Haziran 2012
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    1.077
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Ben de o yüzden blog sayfamın linkini paylaştım. Bunları da, öylesine örnek olarak eklemiştim. Bu arada, sizin fotoğraflarınızı da çok beğendim.
     
    BFOkuru bunu beğendi.
  20. BFOkuru

    BFOkuru Onursal Üye

    Kayıt:
    8 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.902
    Beğeniler:
    4.024
    Seviye:
    Can bey,
    Beğeniniz için teşekkür ederim. Bu sayfa altında direk çekim setupları, uygulama pratikleri gibi hazır bilgi olsa daha iyi olabilir fikri ile yazmıştım.


    Tapatalktan gonderdim Turkce karakter varsa "tepetaklak" olmus olabilir
     
    can onur bunu beğendi.