Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Fizikçi Arkadaşlara Soru

Konu, 'Elektrik - Elektronik' kısmında gravesbf tarafından paylaşıldı.

  1. gravesbf

    gravesbf Yeni Üye

    Kayıt:
    7 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    47
    Beğeniler:
    48
    Şehir:
    izmir
    Seviye:
    Selam arkadaşlar,
    Benim sorum, hani kilometre sayacının mile takılan mıknatıslı parçası varya acaba tüm millerde o parçadan takılı olsa ve her iki maşadada alıcı kısımdan olsa, elektrik enerjisi üretilebilirmi? Üretilse verimli olurmu?
     
    tuncdemir ve Hasan Çağri bunu beğendi.
  2. gravesbf

    gravesbf Yeni Üye

    Kayıt:
    7 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    47
    Beğeniler:
    48
    Şehir:
    izmir
    Seviye:
    İnternette kısa süren bir araştırma ile bunun yapılabildiğini gördüm... Yabancı bir sitede bu olayı 4 mıknatısla seri üretime geçirip satışına bile başlamışlar.Resimleri var ama eklemeyi bilmiyorum:(
    Sitede 7 Volt 25mA enerji ürettiği belirtiliyor. Sorumu değiştireyim. Acaba daha fazla mıknatıs kullanıp enerjiyi artırabilirmiyiz.Yada bu sistemi yada benzerini göbeklere monte edebilecek zihnisinir arkadaş varmı?:)
     
  3. gurol

    gurol Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.744
    Beğeniler:
    3.119
    Şehir:
    Kapadokya
    Seviye:
  4. gravesbf

    gravesbf Yeni Üye

    Kayıt:
    7 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    47
    Beğeniler:
    48
    Şehir:
    izmir
    Seviye:
    fatih_brs bunu beğendi.
  5. gurol

    gurol Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.744
    Beğeniler:
    3.119
    Şehir:
    Kapadokya
    Seviye:
    Evet çeşitli şekilleri var. Kendini üretecekseniz mantığı belli, yapabilirsiniz.

    Eğer hazır bir ürün kullanacaksanız -her ne kadar asla böyle ürünler kullanmayacak da olsam- benim beğendiğim ürün ise budur:
    [​IMG]
     
    fatih_brs bunu beğendi.
  6. neuro

    neuro Üye

    Kayıt:
    6 Nisan 2008
    Mesajlar:
    98
    Beğeniler:
    61
    Şehir:
    giresun
    Seviye:
    ne kadar enerji üretecekseniz o kadar güç harcamanız gerekli. Mıknatıs olması sistemi zorlamayacağı anlamına gelmez. Yeni sistemlerin eski dinamolara göre daha verimli olduklarıda gerçek. En azındanışık elde etmek için ampul yerine LED kullanılıyorki buda çok anlamlı enerji tasarrufu demek.
     
  7. emre arıkan

    emre arıkan Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    1.626
    Beğeniler:
    1.008
    Şehir:
    antalya-kemer
    Seviye:
    farklı bi manyetik mıknatıslama olayı ama direk km saatinin alıcısından yapılabileceğini sanmıyorum dicem ama teknoloji o kadar geliştiki her şekilde şaşırtıcı bi buluş ddaha çıkıyo her zaman
     
  8. mekatronik

    mekatronik Aktif Üye

    Kayıt:
    18 Nisan 2008
    Mesajlar:
    138
    Beğeniler:
    32
    Şehir:
    gaziantep
    Seviye:
    arkadaşlar bu çok basit bir işklem burdaki asıl mantık cantlarla maşa arasında bir potansiyel fark oluşturuluyor bu sayede elektrik üretile biliniyor fakat dikkat cekilmesi gerekilen nokta bu mıknatısların cok kuvvetli olanlarıdır yani bizim bildigimiz sıtandart bir mıknatıs ile olmaz zaten bu sistem yurt dışındaki özellikle çin japonya gibi ülkelerde kullanılıyor olmasıdır bu sistemin kullanılmasındaki asıl amaç ise dinamo kullanmadan ( yani bisikleti yavaşalatacak herhangi bir etken olmadan ) elektrik üretme olayıdır
     
  9. Ufuk KOÇARSLAN

    Ufuk KOÇARSLAN Üye

    Kayıt:
    25 Haziran 2009
    Mesajlar:
    74
    Beğeniler:
    157
    Şehir:
    Lüleburgaz
    Seviye:
    Dünyada böyle bir teknoloji yok. Kilometre saatleride bisikleti yavaşlatır ama sen bunu hissetmezsin. Çünkü mıknatısın bobinin yanından geçmesi durumunda, bobinin üzerinde çok küçük bir voltaj indüklenir. Bu voltaj kablo ile kilometre sayacının elektronik devresi tarafından okunur. Bobinde oluşan voltaj aynı zamanda bobinin içinden akım akmasına da sebep olur. Bobinin içinden akım aktığında bobinin etrafında tıpkı mıknatıstaki gibi bir manyetik alan oluşur.
    İşte işin püf noktası burada; bir tarafta mıknatısın manyetik alanı bir tarafta bobinin manyetik alanı. İster birbirini itme pozisyonunda ister çekme pozisyonunda olsun tekerleğin dönmesini engelleyici bir etki gösterir.

    Dinamolarda aynı prensiple çalışır. Biz dinamodan ne kadar elektrik çekersek dinamonun dönmesi o kadar zorlaşacaktır. Çünkü bobinden ne kadar akım geçerse bobin etrafında okadar fazla manyetik alan oluşacak ve mıknatısla birlikte okadar dönme etkisine karşı koyacak.

    Onun içindir ki; dünyada enerji savaşları yapılıyor. Milyonlarca insan bu savaşlarda ölüyor, yersiz-yutsuz kalıyor. Ne kadar ilginç öyle değilmi; aslında dünyanın en büyük sorunu bobinden geçen akımın bobinin etrafında bir manyetik alan oluşturması. :)))) Olaya hiç bu açıdan bakmamıştım. Eğer bobinden akım akmasına rağmen bobinin etrafında manyetik alan oluşmasına engel olacak bir teknoloji yapabilirseniz dünyayı kurtarmış ve bu dünyanın gelmiş geçmiş en önemli kişisi olursunuz.

    Hoşçakalın...
     
  10. Özgür Nevres

    Özgür Nevres Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    18 Haziran 2007
    Mesajlar:
    694
    Beğeniler:
    1.372
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Olay aynen budur. Kayıpsız enerji üretemezsiniz. "Mekatronik" takma adını alan birinin bu basit gerçekten bihaber olması da ayrı bir trajedi.
     
    Ufuk KOÇARSLAN bunu beğendi.
  11. emre arıkan

    emre arıkan Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    1.626
    Beğeniler:
    1.008
    Şehir:
    antalya-kemer
    Seviye:
    dediğiniz bütün kelimelerinize katılıyorum fakat bi noktayı anlamadım
    tamam mıknatıs bobinin yanından geçerken elbette bi emk (elektro motor kuvveti ) gibi bi olay söz konusu olur ama bu km saatlerinin o alıcılarında bobin yokki siz nerde görüyosunuz bu bobini sadece manyetin röle var mıknatıs geçtikçe dil kontak yani manyetik röle kontağını birleştiriyo ve teker döndükçe her 2 mıknatıs geçişi arasındaki zaman dilimini amma lojik sistemle amma programlanmış bi sistemle km ye çeviriyor
    bi konuyada kesinlikle değinmek istiyorum bobin olduğunu farzedelim burada üretecek olduğumuz enerji alternatif akımdır kesinlikle doğru akım üretemezsiniz alternatif akım olduğu için doğrultmaçlarla yada diyotlarla doğru akıma çevirmelisinizki bi işe yarayabilsin doğru akımı sadece doğal olarak sadece kimyasal yollarla elde edebiliriz
     
    Burçak Erbil ve Ufuk KOÇARSLAN bunu beğendi.
  12. Ufuk KOÇARSLAN

    Ufuk KOÇARSLAN Üye

    Kayıt:
    25 Haziran 2009
    Mesajlar:
    74
    Beğeniler:
    157
    Şehir:
    Lüleburgaz
    Seviye:
    Açıkçası sensörün nasıl bir yapıya sahip olduğunu bilmiyorum. Konu elektrik üretmekten açılınca aklımda öyle bir düşünce oldu. Elektrik üretmek için bobinden (Mekanik kuvveti dönüştürmek anlamında) başka bir yöntem yok zaten. Dediğiniz gibi manyetik kontak kullanılıyorsa bu bisikleti yavaşlatma etkisi göstermez (belki çok az ama bobinden çok daha az olduğu kesin). Belkide hall sensör kullanılıyordur. Bu tasarıma bağlı. Tabiki tüm firmalar en ucuz ve işi görecek en verimli sistemi tercih ederler. Manyetik kontak fiyatlarını bilmiyorum. Oldukça ucuz olduğunu tahmin ediyorum. Manyetik kontak mekanik bir yapıda olsa gerek. Kilometrelerce dönen tekerlek bu mekanik aksamı sürekli hareket ettirdiğinde ne kadar dayanır bilmiyorum. Ben böyle bir tasarım yapsam ya hall sensör ya da bobin kullanırdım. Çünkü ikisininde hareketli bir mekanizması yok. Büyük olasılıkla bunu üretici firmalarda düşünmüştür.

    Kilometre saatim bozulunca hemen sönsörün ne olduğuna bakacağım.:rolleyes:
     
  13. emre arıkan

    emre arıkan Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    1.626
    Beğeniler:
    1.008
    Şehir:
    antalya-kemer
    Seviye:
    bozulmasına gerek yok açılabilir heralde manyetik kontaklarla lise yıllarında çok elektronik yada elektro mekanik sistemler yaptım fiyatı da çok komik sadece 10 kuruş elektronikçiye almaya gittiğimizde 10 tane alıyoduk adam 1 tl yi bozamıyodu :D:D hall röle dediğiniz nedir ilk defa duyuyorum yada bildiğim bişi fakat isimden bilemedim
     
  14. Ufuk KOÇARSLAN

    Ufuk KOÇARSLAN Üye

    Kayıt:
    25 Haziran 2009
    Mesajlar:
    74
    Beğeniler:
    157
    Şehir:
    Lüleburgaz
    Seviye:
    Hall röle değil, "Hall effect sensor".

    http://tr.wikipedia.org/wiki/Hall_etkisi

    Yukarıdaki adreste teorisi hakkında bilgi var.
     
    emre arıkan bunu beğendi.
  15. hsn.ozay

    hsn.ozay Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2009
    Mesajlar:
    81
    Beğeniler:
    21
    Şehir:
    Bursa
    Seviye:
    Arkadaşlar bizlerin bisikletlerimizde kullandığımız mıknatıslı km saatlerinin (Sigma,assize,sanpet vs) sensör kısmında biskleti yavaşlatacak herhangi bobin falan yoktur.

    [​IMG]
    mıknatıs sensörü

    [​IMG]
    mıknatıs sensörünün iç şeması

    Yukarda resimleri olan mıknatıs sensörü vardır

    İsterseniz bu yazıyı okuduktan sonra bisikletinizin yanına gidin ve tekerleği mıknatıs, sensörün yanından geçecek şekilde hafifçe çevirin çıt çıt diye ses duyacaksınızdır. Bu ses sensör içindeki iki iletken kısım (iç şemada ki karşılıklı iki çizgi) birbirine dokunduğunda çıkan sestir. Bir bobinden bu sesi duymazsınız.

    Ayrıca daha da merak edenler;
    Benim kullandığım km saati assize ona göre konuşuyorum:
    km göstergesini çıkartın ve bisiklet üzerindeki km saati kızağında bulunan iletken kısımlara,
    [​IMG](multimetre)
    multimetreyi akım ölçüm moduna getirip proplarını dokundurun ve tekerleği çevirin hiçbir akım değeri görmeyeceksiniz.;)

    Yani arkadaşlar uzun lafın kısası bu mıknatıs sensörü denen eleman sadece anahtar görevi görür,
    [​IMG] [​IMG]
    bu resimlerde görülen anahtarlardan farksızdır.;)

    GRAVESBF arkadaşımızın sorusuna gelirsek. bu bizim kullandığımız km saatleri ile senin dediğini yapamayız. ama arkadaşlarımızın linklerini verdiği elektrik üreten cihazlar da aynı şekilde fakat farklı sistemde çalışarak elektrik üretiyor.
    Bu sistemlerde de teker millerine mıknatıs takıyoruz ancak km saati sisteminden farklı olarak, bisiklete bağlı sabit kısımda da uzun yapıda ince bakır teller kullanılarak sarılmış elektrik bobinleri bulunuyor ve teker döndükçe indüktif etki ile elektrik üretilmiş oluyor.

    Arkadaşlarımızın yanlış düşündüğü bir nokta daha var; bu cihazları kullanırken
    bizim enerji harcamamıza gerek yok zaten mıknatısta sonsuz bir manyetik enerji vardır.

    Elektrik bobininin tekere uyguladığı kuvvetse, biz bisikleti sürerken bir uçan karıncanın bisikleti arkadan çekmesi kadar bile yoktur. Yani bu sistemi bisikletinize takarsanız işi mıknatıslara ve Faradayın Yasalarına bırakın.

    Siz pedal çevirmenin keyfini çıkarmaya bakın:in:.

    yardımcı olabildiysem ne mutlu bana:rolleyes:.
     
  16. emre arıkan

    emre arıkan Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    1.626
    Beğeniler:
    1.008
    Şehir:
    antalya-kemer
    Seviye:
    harika bir anlatım teşekkürler olay budur
     
  17. Ufuk KOÇARSLAN

    Ufuk KOÇARSLAN Üye

    Kayıt:
    25 Haziran 2009
    Mesajlar:
    74
    Beğeniler:
    157
    Şehir:
    Lüleburgaz
    Seviye:
    Mıknatıs sensörü olarak isimlendirdiğin alet kullanılabilir ama kalitelilerinde bundan kullanılacağını sanmıyorum. Çünkü bisiklet tekerleği hızlı döner. Bu sistem mekanik yapıda olduğu için uzun süre dayanamayacağını düşünüyorum. O yüzden en ideali küçük bir bobin bu işi rahatlıkla görür. Üstelik "Mıknatıs Sensörü"nden dahada ucuza imal edilebilir. En azında ben tasarlasam böyle bir sistem tasarlardım.




    Burada ikinci bölümde kastettiğin bisiklet ile elektrik üretimi konusu herhalde. Ben öyle anladım. Sanırım bilgilerimizi yeniden gözden geçirmemiz gerekli.

    Yukarıda şöyle bir cümle var: "Arkadaşlarımızın yanlış düşündüğü bir nokta daha var; bu cihazları kullanırken bizim enerji harcamamıza gerek yok zaten mıknatısta sonsuz bir manyetik enerji vardır. " Eğer elektrik üreteceksek enerji harcamadan bunu yapamayız. Sorun mıknatıstaki sürekli manyetik alan değil. Bobinden akım çektikçe bobinin etrafında oluşan manyetik alanın mıknatısa direnç göstermesi. Bu yüzden doğanın kanunu; ne kadar elektrik o kadar harcamamız gereken enerji.
    Mıknatısta sonsuz bir manyetik enerji yoktur. Mıknatıs ısındıkça manyetik özelliğini yitirir. Mıknatısın "manyetik kuvvet çizgileri"ni ne kadar bastırırsanız ya da çekim altına alıp yolunu uzatırsanız mıknatıs o kadar ısınır.

    Eskiden dinamolu bisiklet fenerleri vardı. Kullananlar bilir. Küçücük bir ampülü yakmak için dinamoyu çalışır duruma getirdiğimizde pedal çevirmenin zorlaştığını hissetmişizdir. Düşünün bir bisikleti uzun süre götürecek elektrik motorunu besleyecek aküleri doldurmak için ne kadar kuvvetle pedal çevirmemiz gerekir...
     
  18. çağdaş efe

    çağdaş efe Kıdemli Üye

    Kayıt:
    5 Nisan 2008
    Mesajlar:
    200
    Beğeniler:
    83
    Şehir:
    antalya
    Seviye:
    fizikte en temel şey hiçbirşey yoktan var edilemez.enerjide. sadece hal değiştirir knetikten elektriğe gibi.yoktan var atmek Allaha mahsus.
    saygılar.
     
  19. Mahir Erdogan

    Mahir Erdogan Aktif Üye

    Kayıt:
    4 Mayıs 2009
    Mesajlar:
    138
    Beğeniler:
    89
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Arkadaşlar o aletin ismi Reed Röledir ve manyetik alan etkisi ile iki iletkeni bir birini öper... Ordan herhangi bir şekilde voltaj üretemezsiniz..

    Bu aletlerin kalitelisi oluyormu tabiki kullanılan malzemede farklılık olabilir ama bundan öte birşey o cihazların içinde...

    Kalitesine gelince tekerleğin hızlı dönmesi sırasında okuyucunun hangi frekansta çalışıp o aleti okuyacağını bir microcontrole okutmanız gerekiyor ve bu kullandığınız aletin çözünürlüğü birazda kalitesini belirleyecektir ;)

    Aslında çok uzun bir konu ama dediğinize kesinlikle ters bir olay...
     
  20. hsn.ozay

    hsn.ozay Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2009
    Mesajlar:
    81
    Beğeniler:
    21
    Şehir:
    Bursa
    Seviye:
    Emre Arkadaşıma teşekkür ederim öncelikle.

    Ufuk KOÇARSLAN arkadaşım "bilgilerinizi gözden geçirin" demişsiniz tartışmaya girmeye hiç gerek yok burada arkadaşlarımızın yararlanabileceği
    Fazla teknik konulara girmeden Anlaşılır bilgiler vermeye çalışıyoruz.
    Ama bilgilerime güvenmiyorsanız
    Uludag Üniversitesi Elektronik Mühendisliği 3. sınıfta okuyorum
    görmek isterseniz buyrun gelin bahsettiğim konuların deneylerini labaratuarlarımızda size gerçekleyebilirim.

    ama sizin bahsettiğiniz bobinli sisteme gelirsek.
    (Bisikletlerde kullanılacak şekilde bi sistem düşüneceğiz. genel değil yani.)
    öyle bir sistem yaparsanız tekerlekte olan kısmı düşük maliyetli olabilir ancak
    gösterge kısmı için aynı şey söylenemez, böyle bir sistem geri beslemeli bir sistem olacaktır ve devresi diğerine göre daha karmaşık ve tasarlayan için zor olacaktır ayrıca bu göstergenin çalışabilmesi için mikroişlencilere yüklenen program ise diğerine göre çok daha fazla program kodu gerektirecek. Bunlar olmayacak şeyler değil fakat bu kullandığımız sistemden çok daha maliyetli olacaktır emin olun. Böyle bir sistem (hız gösterge sist) bize artı özellikler sağlamayacaksa ve daha kolay ve düşük maliyetlisi varken böyle bir sisteme kafa yormaya gerek yok
    maliyet örneği olarakta km saati modellerini düşünün. sistem aynı ama özellik sayısı arttıkça fiyatı artıyor (tabi alıcılar için). Özellik demek mikroişlemciye yüklenen 20-30 satırı geçmeyen matematik işlemi kodlarıdır (günlük sayaç, 2 bisiklette kullanma, ortalama hız-anlıkhız vs...).

    Ben Bu yazıyı yazarken genel olarak değil, sadece bisiklet için kullanılan sistemleri düşünerek yazdım. "Enerji harcamamıza gerek yok" demişim. Bisikleti sürerken zaten dönen 2 tane tekerleğimiz var, Sürtünmeyi en aza indirerek neden bu dönmeden kaynaklanan enerji dönüşümlerinden yararlanmayalım ki.

    Mahir arkadaşım, evet dediğin doğru aletin ismi Reed röle(anlaşılır hâli de mıknatıs sensörü) ama kesinlikle ters olan ne onu anlamadım ve cevap kime:eek:? kalite mekanik parçalar için ömür demektir. Elbette kalitelisi vardır ama sonuçta aynı işi yapacaktır.
    Farkettiyseniz bazı km saatlerinin üzerinde hız sınırı yazar 300km/s ...gibi.
    Bu sınır mıknatıs sensörünün, ortalama teker çapında yapılan ölçümlerde mıknatıs sensörünün mekanik tepki süresine göre hesaplanmış hızdır.

    teşekkürler :in: