Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Fizik matematik açısından mtb ve yol farklı

Konu, 'Genel Bisiklet Konuları' kısmında mustafa akman tarafından paylaşıldı.

Etiketler:
  1. mustafa akman

    mustafa akman Onursal Üye

    Kayıt:
    6 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    2.368
    Beğeniler:
    3.817
    Seviye:
    standart
    mtb gidonu 60 cm
    yol gidonu 40 cm

    kadro boyu 50 cm civarında diye düşünelim

    [​IMG]

    bu şu demektir
    Oturur pozisyonda asıl işi bacaklar yaptığından moment (yani uygulanan net kuvvet) değişmeyecektir
    ayağa kalktığınızda uyguladığınız bacak kuvveti aynı olacak

    tutma (ayakta çekme oluyor) açısı
    yolda sıfır derece
    mtbde 12 derecedir

    bu da şu demek
    bu 12 derecelik açı işe harcadığımız kuvvetin bir kısmının boşa gitmesi demek

    hesaplarsak
    (kolun katkısı açısından)
    bir bisikletçi kardeşim 20 kiloyu tek elle kaldırabiliyorsa
    uzun yolda bu 10 kilo belki daha aza iner
    4 kilonun yanal kuvvete gitmesi demektir
    =çöpe atılan kuvvet
    %20
    dehşet bir kayıp yani

    yani
    eğer mtb kullanıyorsanız
    ayakta yokuş çıkıyorsanız
    yola göre harcadığınız kol kuvvetinin %20sini çöpe atıyorsunuz demektir

    MTB ile yokuş daha iyi çıkılır diyen sevgili Kudret Kaptanım ve Ebedi Kaptanım Aytekin"in fizik karşısında ne diyeceklerini merak ediyorum
     
  2. tolga ümre

    tolga ümre Üye

    Kayıt:
    13 Temmuz 2011
    Mesajlar:
    53
    Beğeniler:
    22
    Şehir:
    eskişehir
    Seviye:
    güzel araştırma.tebrik ediyorum :) ben de yol bisikletinde alıştığım için mtb'yle yokuş çıkmak daha zor gibi geliyor. fakat yapmış olduğunz araştırma sadece kol kuvvetine yönelik bir araştırma. yol ve mtb'lerin aynakol yaprak çaplarını düşünecek olursak,insan kas anatomisinde arka bacak olarak bilinen hamstrings bölgesinin yol aynakolunda daha çok zorlandığı da bir gerçek.
    *1 tur çevirmeyle daha uzun yol kat ediyor olabiliriz fakat o 1 turu çevirmek için daha çok güç sarfediyoruz.
     
  3. mustafa akman

    mustafa akman Onursal Üye

    Kayıt:
    6 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    2.368
    Beğeniler:
    3.817
    Seviye:
    belirtmiştim
    katkınıza teşekkürler
    :)
     
    sonEr´´ bunu beğendi.
  4. İbrahim Aslanhan

    İbrahim Aslanhan Onursal Üye

    Kayıt:
    1 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    1.999
    Beğeniler:
    864
    Şehir:
    Diyarbakır
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    Güzel bir konuya değinilmiş, gayet bilgilendirici bir konu. Teşekkür ederim.
     
    mustafa akman bunu beğendi.
  5. özgürakbuz

    özgürakbuz Forum Bağımlısı

    Yaş:
    23
    Kayıt:
    13 Mayıs 2009
    Mesajlar:
    622
    Beğeniler:
    154
    Şehir:
    samsun
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    Asfalt yolda yokuş çıkarken tabiki yol bisikleti.Ama arazi şartları içinde mtb ile daha iyi yokuş çıkılır.Düz yolda giderken mtb ye 1.50 slick yol lastiği takarsan o kaybı %15 e düşürmüş olursun.
    Ve son olarak MTB'nin verdiği zevki hiç bir yol bisikleti veremez...
     
  6. mustafa akman

    mustafa akman Onursal Üye

    Kayıt:
    6 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    2.368
    Beğeniler:
    3.817
    Seviye:
    konu fizik ve matematik olduğuna göre, sevgili kardeşim,
    % 15 oranını neye göre yaptığını merak ettim
    kuvvet?
    uzunluk?
    moment?

    konu alınan zevk olsa idi
    şöyle söylerdim

    mtb"mden vazgeçemem
    yolumdan vazgeçemem
    hybrit istemem

    "MTB acıdan zevk alınması açısından
    bana göre
    %100 öndedir"
    falan

    ayrıca "Yol akar mtb bakar"
    bana ait bir söz

    o halde zevk nerede(heryerde)

    maksat muhabbet olsun diye yazdım
    :)
     
    GokmenOzyurt, ersin42 ve sonEr´´ bunu beğendi.
  7. Eser Sevinç

    Eser Sevinç Onursal Üye

    Yaş:
    34
    Kayıt:
    5 Nisan 2011
    Mesajlar:
    1.783
    Beğeniler:
    2.585
    Şehir:
    Eskişehir
    Adı:
    Eser Sevinç
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    Zevkler kişiden kişiye farklılık gösterebilir, zevkleri kategorize etmemek lazım. İşin fizik matematik kısmına gelirsek, zaten mühendisler kafa yormuşlar, yol hız için mtb arazi için ;) MTB ye yapılan bir takım değişikliklerle melez bir bisiklet yapmak mümkün.
    Gönül ister ki, hız için yol, dağ taş için mtb, tur için de tur-şehir bisikletlerimiz evde bizi bekliyor olsun. Bu da ciddi anlamda maddi yük getiriyor, hal böyle olunca melez bir bisikletle hepsinin tadına bakmaya çalışıyoruz bir çoğumuz. Olay bundan ibaret :)
     
  8. sonEr´´

    sonEr´´ Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    2.333
    Beğeniler:
    1.554
    Şehir:
    İstanbul/Esenler
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    mustafa hocam çok güzel bir konuya değinmişsiniz , teşekkürler...Veee şimdi ortalığı karışıyorum :):) yol kullanıcısı olarak mtb'ye bindiğimde sanki altımdakinin oyuncak olduğunu hissediyorum...sanki zincir kopmuş gibi boşa dönüyor pedal...pedalı çevirirken yol bisikletindeki o gücü hissedemiyorum :):) tabi şu var mtb ile dağlarda kaybolmak maşayı dibe vurmak..bunlar bambaşka şeyler...zevk , renk ve lezzet meselesi bunlar :)
     
    -Paşa- ve mustafa akman bunu beğendi.
  9. sakir yetisen

    sakir yetisen Üye

    Yaş:
    48
    Kayıt:
    21 Nisan 2009
    Mesajlar:
    51
    Beğeniler:
    16
    Şehir:
    antalya
    Bisiklet:
    Corratec
    Seviye:
    omuz genişligi 40cm olarak alınmiş çizimlerde.
    omuz genişligini 60cm alırsakta tam tersi bir durum ortaya cıkmaz mı?
    ilgiyle takip ediyorum başlıgı
     
    mustafa akman bunu beğendi.
  10. mustafa akman

    mustafa akman Onursal Üye

    Kayıt:
    6 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    2.368
    Beğeniler:
    3.817
    Seviye:
    ben de katkıda bulunayım da ortalık kızışsın
    :)
    ilk kez belgrad ormanlarında araziye girmiştim
    o zaman elimde yol vardı; emektar
    beni üzmemeye çalıştı
    ama üzdü

    şimdi asfaltta mtb beni geriyor sanki;
    elimi uzatmak istemiyorum
    eski ve döküntü olmasına rağmen
    hatta 2 numara büyük olmasına rağmen
     
    sonEr´´ bunu beğendi.
  11. mustafa akman

    mustafa akman Onursal Üye

    Kayıt:
    6 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    2.368
    Beğeniler:
    3.817
    Seviye:
    yaw kardeşim bu kadar da ortalık karıştırılmaz ki
    [​IMG]
    elbette değişir
    oturma açısı bile etkili
    ki bunu soner çok güzel izah edecektir
     
  12. Güney Tuncer

    Güney Tuncer Onursal Üye

    Kayıt:
    21 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    1.674
    Beğeniler:
    2.804
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    MTB'nin 1nci vitesinde (22/36) saat de 3 km/s hızla giderken hepimizin çok rahat edeceği kesin. Ama ben tercihimi yol bisikleti ve 39/23 kombinasyonu olarak kullanırım. MTB'nin rahat rahat 30dk. da çıktığı yolu biraz kasılarak 7 dk. da alırım ama tepede vardığımda tam 23. dk. da beklerim.. Mazara da güzel.. bi de esiyorsa oohhh daha bir rahat sanki :)
     
    sonEr´´, ToffieBoi ve mustafa akman bunu beğendi.
  13. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.484
    Beğeniler:
    7.051
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    Tamam bu çok güzel bişey. Hatta şu an topladığım cyclocross bisikleti ile hem yol hem arazi hem de tur için uygun bir bisiklet yapıyorum ben.

    Fakat bizim yanlış bulduğumuz şey şu, MTB bilmemkim konusunda daha iyidir.
    MTB, zemini asfalt olmayan parkurda daha iyidir evet. Fakat onun dışında hiçbir artısı yoktur. Asfalt yolda MTB iyidir diyenlere artık gülüyorum ben, cevap bile vermiyorum. Çünkü bu insanlar, hayatında yol bisikleti bile görmemiş olan insanlardır. Kullanmadan, araştırmadan "bu kesinlikle böyledir" diyen insana da gülünür.
     
    Sinan Yorulmaz ve mustafa akman bunu beğendi.
  14. ilker çelikcan

    ilker çelikcan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    14 Eylül 2010
    Mesajlar:
    323
    Beğeniler:
    220
    Şehir:
    aydın / izmir
    Seviye:
    Ben de karıştırayım. :)
    Mtb kullanıyorum, iri yarı bir insan değlim,
    omuz genişliğim yaklaşık 47 cm.
    Gidonu da tam uçlarından değil birkaç santim içeriden tuttuğuma göre
    mesele kol açısı ise, pek fark yok.
    Ancak, rahat nefes alma açısından, kollarım açılı olacaksa, içe değil dışa açık olmasını tercih ederim.
    Bu durumda mtb benim için avantajlı oluyor. ;)
     
    mustafa akman bunu beğendi.
  15. can akıncılar

    can akıncılar Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Aralık 2010
    Mesajlar:
    1.533
    Beğeniler:
    856
    Şehir:
    Fatsa
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    28'lik jantla mı rampa iyi çıkılır,yoksa 26'lık jantla mı? :=)
     
  16. mustafa akman

    mustafa akman Onursal Üye

    Kayıt:
    6 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    2.368
    Beğeniler:
    3.817
    Seviye:
    jant çapı arttıkça eğim azalacağından yol tırtıklarından etkilenme oranı azalır
    jantın minik çukurlardan etkilenmesi yani
    ama o kadar önemsizdirki

    aynakol ruble oranı önemlidir diye düşünüyorum

    atalet momenti hesaplamasını bilen biri varsa
    farklı açıklayabilir
     
  17. Yasin Kukur

    Yasin Kukur Bisikletkolik

    Kayıt:
    27 Ekim 2009
    Mesajlar:
    1.186
    Beğeniler:
    400
    Şehir:
    Samsun-Manisa
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    Evet, MTB yle yokuş çıkmak daha kolaydır, hesaplamalarınıza katılmıyorum.

    Gidon genişliklerinden değilde daha önemli olan dişli oranlarına bakarsak;

    Yol bisikleti aynakolu 39-53 170mm. olsun. Dağ bisikleti aynakolu 22-32-44 170 mm. olsun.
    İkisininde pedaldan merkeze uzaklığı 170 mm. !
    Ancak;
    Yol bisikletçisi yokuş çıkarken aynakolu 39T de kullanır.
    Dağ bisikletçisi ise aynı eğimi çıkarken aynakolu 32T de kullanır.
    Zincirin 39 dişlisini çekmesi 32 dişlisini çekmekten basittir. Yani iki zincirde de aynı yük olduğunu düşünürsek, 39 dişlisindeki moment yani(döndürme kuvveti) daha büyüktür. Bu da demektirki yol bisikletçisinin daha fazla kuvvet uygulaması gerek !

    Aynı hesapları tekerlek çapları ve ruble çaplarıyla, hesaplarsak fark hayli artar ! (Mtb lastiğinin sürtünmesinin çok olmasına rağmen ! )

    Bir yandan da dağ bisikletçisinin henüz kullanmadığı 22 dişlisi var :D eğer onu kullanırsa uyguladığı kuvvet daha da azalır. :) W=F.x den de F azalırsa, yapılan iş de azalır. ;) :in:
     
  18. mustafa akman

    mustafa akman Onursal Üye

    Kayıt:
    6 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    2.368
    Beğeniler:
    3.817
    Seviye:
    karşılaştırmayı aynı şartlarda yapmak lazım
    yani kuvvetleri eşitlemek lazım
    yoksa değerlendirme yanlış olur

    bahs ettiğim konu
    bisikletçinin uyguladığı kuvvetin ne kadarının yanal kuvvet olarak harcandığı ile ilgili
    Hesap ortada
    dişli oranı vs ne olursa olsun
    mtbdeki 12 derecelik açı %20 kayıp demektir
    bu da
    mtb kullanıcısının
    yol kullanıcısı ile aynı kuvveti dikey uygulaması için 4 kilo fazla kuvvet harcaması demektir


    konu dişli oranlarına gelmesin
    kafayı yeriz

    konuyu tam anlamak için
    mtbye yol gidonu takarsak ne olur
    yol gidonlu mtb daha kolay
    ayakta
    yokuş çıkar
    demektir
     
  19. mustafa akman

    mustafa akman Onursal Üye

    Kayıt:
    6 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    2.368
    Beğeniler:
    3.817
    Seviye:
    neden ayakta
    zira kol gücünü en çok ayakta kullanmak zorundayız
    kilitli pedalın fark yaratan kası olan iliopsoası kullanabilmek için
    zıt taraftaki kolumuzla çekmek zorundayız
    vs vs vs
    :)

    temel kaslar bacaklar
    konu sapmasın
     
  20. abdullah çam

    abdullah çam Yeni Üye

    Kayıt:
    15 Kasım 2011
    Mesajlar:
    37
    Beğeniler:
    1
    Şehir:
    ankara
    Seviye:
    güzel bi araştırma ama ben hiç zorlanmıorum mtb ile yopkuş cıkarken 8. viteste rahat cıkıom :))