Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

ETRTO, Lastik ve Jant Ölçüleri

Konu, 'Tekerlekler' kısmında osiosborn tarafından paylaşıldı.

  1. osiosborn

    osiosborn Sen nasıl bakarsan, o da sana öyle bakar.

    Kayıt:
    14 Temmuz 2015
    Mesajlar:
    155
    Beğeniler:
    231
    Şehir:
    Berlin
    Adı:
    Onur Ö.
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    Jantımızı alırız bu janta hangi ölçüde lastik takabilirim veya lastiğimiz vardır hangi ölçülerde jant almamız gerekir.
    Yani bisikletle uğraşan hepimiz lastik veya jant veya herikisinide alırken hangi ölçülerde almalıyım tereddütü yaşarız veya yaşayacağız.
    Bende son dönemlerde jantımı ve lastiklerimi değiştirmeye karar verdim ve sorularla karşı karşıya kaldım ve bu yazıyı yazmaya karar verdim.

    Öncelikle konunun başlığında yazdığım ETRTO'nun ne olduğundan bahsedeyim.
    ETRTO yani "European Tyre and Rim Technical Organization" yani "Avrupa Lastik ve Jant Teknik Kurumu"
    Bu kurum lastik ve jant üretimine belirli standartlar veriyor ve bu standartlara uyan kurumları sertifikalandırıyor. Avrupa ülkelerinde bu standartlara uymayan lastik ve jant satışı yapılmaz.
    Aşağıdaki linkten bu lastik ve jant üreticilerini inceleyebilirsiniz. Aralarında Michelin'den Continental'e, Prelli'den Bridgston'a, Mavic'ten Huthinson'a birçok firma mevcut.

    Tyres Full Members - ETRTO - European Tyre and Rim Technical Organisation- powered by i-Central ComputerLand
    Rims Full Members - ETRTO - European Tyre and Rim Technical Organisation- powered by i-Central ComputerLand

    ETRTO bizi neden ilgilendiriyor sorusunun cevabı ise kurum sadece otomobil, motosiklet için değil aynı zamanda bisiklet lastikleri ve jantlarınıda standardize ediyor.

    Ben hemen biz bisiklet kullanıcalarını ilgilendiren kısımları anlatmak istiyorum.

    Türkiye'deki bisiklet ürünleri satan e-marketlerde görülmesede özellikle avrupa üzerinden ürün alacaksanız ETRTO ismini çokça örürsünüz. Örneğin aşağıdaki linkte bike-components.de sitesinde satılan mavik marka jantı ve schwalbe marka lastiği inceleyelim.

    Mavic XM 319 Disc 29" Felge Modell 2014 - Auslaufmodell - bike-components
    Schwalbe Marathon Plus Performance SmartGuard Endurance Drahtreifen - bike-components

    Jantın özelliklerini incelediğimizde "ETRTO: 622x19c" diye bir özellik gözümüze çarpıyor. Peki bu ne anlama geliyor.

    622 değeri milimetre cinsinden janta oturacak lastiğin iç çapını varır. Jantımızın dıştan dışa çapı yaklaşık 634mm'dir.
    19 değeri ise jant kesitinde, içten içe ölçüyü verir.
    Aşağıdaki resim daha açıklayıcı olacaktır.

    [​IMG]
    Diyelimki elimizde bu jant var veya bu jantı sipariş verdik hangi boyutlarda lastik seçmeliyiz?
    Daha öncede yazdım 622 değeri janta oturacak lastiğin iç çapı ise, lastiğimizi 622x## seçmeliyiz.

    Burada kritik olan nokta ise 19c değeri. Yukarıdaki resimde görüldüğü gibi 19 değeri jantımızın milimetre cinsinden kesitin içten içe, lastiğin oturduğu ölçüyü vermektedir.

    Ben burada ETRT kurumunun kitapçığında yayımlanan tabloyu göstermek istiyorum. Bu tablodan uygun olan lastiği bulabilirsiniz.

    [​IMG]

    Bu tablodanda görülebileceği üzere 622x19c ölçülerinde jantı olan birinin 622x(28,32,35,37,40,44,47,50) ölçülerinde lastik alması uygundur.

    Yukarıda linkini verdiğim 622x37 ölçülerinde schwalbe lastik ve 622x19c ölçülerinde jant birbirleriyle uyumludur.

    Sevgiyle... :)
     
    ErsanAkpınar, uncass ve Murat B. bunu beğendi.
  2. Kerim BEŞER

    Kerim BEŞER Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    2 Ekim 2011
    Mesajlar:
    565
    Beğeniler:
    336
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    622x17c jant, 28mm lastik için max kaç psi hava basabiliriz bunun bilgisi varmı mesela lastiğin max basıncı olan 8 psi basılabilirmi.
     
  3. osiosborn

    osiosborn Sen nasıl bakarsan, o da sana öyle bakar.

    Kayıt:
    14 Temmuz 2015
    Mesajlar:
    155
    Beğeniler:
    231
    Şehir:
    Berlin
    Adı:
    Onur Ö.
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:

    8psi lastik için çok düşük bir hava basıncı.

    Örneğin ben dağ bisikletini arazide kullanırken ön ve arkaya 25psi basarken, asfaltta kullanacağım zaman öne 30psi, arkaya 35-40psi basıyorum.

    Yol yarış bisikletlerinde bu değerler 120psi'lere kadar çıkıyor.

    Sizin kendi konforunuza ve performansınıza göre karar vermeniz gerekir.
     
  4. Kerim BEŞER

    Kerim BEŞER Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    2 Ekim 2011
    Mesajlar:
    565
    Beğeniler:
    336
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    8 bar demek istemiştim hatalı yazım.

    İşin özeti mavic a317 disc uyumlu jantım var. 622x17c
    Max 7 bar 28mm lastik için bir ibare var. 8 bar' a kadar destekleyen 28mm lastikler var.
    7.5 bar bassam acaba güvenli olurlu. Bilirsiniz bazen yazılanların üstüne çıkarız. Mesela arka bagaj için 25 kg yazarlar biz 35 kg yükleriz.
     
  5. Mustafa Kocabaş

    Mustafa Kocabaş Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    20 Eylül 2011
    Mesajlar:
    520
    Beğeniler:
    338
    Şehir:
    Adana
    Seviye:
    Bir de anladığım kadarıyla şöyle bir durum var, kullanacağımız lastiğe uygun maksimum jant genişliğini kullanmak daha avantajlı.
    Mesela benim jant 19c genişlikte. Bu da minimum 700x28c genişliğinde bir lastik demek. Bu lastiği 15c'de de kullanabiliyoruz ama 19c bir jant bu lastik için daha avantajlı.
    Bu durum aynı lastiğin daha dar bir janta takılmışına göre daha fazla yere temas alanı sağlıyor. Lastiğin daha az basınça kullanılabilmesine izin veriyor. Lastik jant üstünde daha sağlam duruyor, dönüşlerde daha dengeli oluyor. Ayrıca normal durumda lastiğin yanları elma gibi şişkin dururken geniş jant ile bu durum yok oluyor ya da azalıyor. Jantın yanı ve lastiğin yanı düz bir hizada oluyor. Bu da aerodinamik olacak daha avantajlı.
    Zaten jant üreticileri git gide daha geniş jantlar üretmeye başladı.


    Bu arada, yukarıdaki tabloda tersi söylense de, 19c'ye sorunsuz bir şekilde 700x25 lik lastik takanlar var. Nadir de olsa takadığını söyleyenler de var. Bu da sanırım bazı lastiklerin belirtilen ölçülerine tam uymamasıyla alakalı. 700x25 denen lastik aslında 700x24 olabiliyor.

    Tamamen yabancı forumlardan ve makalelerden okuduğum, kendim tecrübe etmediğim bilgiler. Yanılıyor olabilirim.