Eskişehirdeki Bisiklet Yasağı Üzerine

Eser Sevinç

Eskiden buralar dutluktu
Kayıt
5 Nisan 2011
Mesaj
2.017
Tepki
3.079
Şehir
Ankara - Eskişehir
İsim
Eser Sevinç
Başlangıç
1986—87
Bisiklet
Scott
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Konuyla ilgili olarak Eskişehir Büyükşehir Belediyesinin web sitesinden bilgi edinme hakkımı kullanarak bir mail gönderdim. Cevaben bana şu mail ulaştı.

Sayın Eser SEVİNÇ
Başvurunuz konuyla ilgili birim yetkililerimize iletilmiştir.
Eskişehir Büyükşehir Belediyesi olarak, bisikleti ulaşım aracı olarak gören
sizlerin bisiklet kullanımı konusundaki duyarlılığınızı ve kararlılığınızı
takdirle karşıladığımızı bilmenizi isteriz. Zira bizler de bisikletin ulaşımda
daha geniş yer edinebilmesi için çalışmalarımızı sürdürmekteyiz. Göndermiş
olduğunuz, maile cevap verirken de güvenli bisikletle bütünleşik ulaşım
konusundaki anlayışımızı ve çalışmalarımızı sizinle paylaşmak isteriz.
Türkiye’de yapılaşma konusunda çarpık gelişmeler ne yazık ki; tüm
şehirlerde olduğu gibi Eskişehir’de de ulaşım sorunlarını beraberinde
getirdi. Yıllar içinde , yenilenmeyen imar planlarıyla birlikte yükselen
büyük binaların, dar ve düzensiz sokak yapılarının içerisinde trafik sıkışıp
kaldı. Dünyada yatırımların sanayi endüstrisi ve karayolları ulaşım alt
yapısı üzerine yönelmesiyle birlikte artan araç sayısı, bütün şehirlerde
olduğu gibi Eskişehir’de de ulaşımı içinden çıkılmaz bir hale sürükledi.
Şehir, dar cadde ve sokakların taşımakta zorlandığı bir ulaşım ağına teslim
oldu.
1999 yılında Büyükşehir Belediye Başkanımız Yılmaz Büyükerşen’in göreve
gelmesiyle şehrin insanlar için olduğu gerçeği temel ilke edinilerek; araçlar
yerine yolcuların hareket özgürlüğünü sağlamayı amaçlayan bir ulaşım sistemi
tasarlandı. Türkiye’de ilk kez bir şehir için Ulaşım Master Planı
yaptırılarak ulaşım sorunlarına çözümler geliştirilmeye başlandı. Ulaşım
Master Planı hafif raylı sistem ve bisiklet yollarının da yapılmasını
içermekteydi. Şehir merkezinde bir omurga niteliğinde tasarlanan Hafif Raylı
Sistemde hedef, hafif raylı sistem ile yaya ulaşımına öncelik verilerek,
diğer araçlar ile bütünleşmesi ve şehir içinde toplu ulaşım sağlanmasıydı. Bu
kapsamda otobüs, minibüs, taksi ve dolmuş güzergâhlarının tramvay aktarma
noktalarında sonlandırılması, dolayısıyla şehir merkezine girmelerini önleyici
bir güzergâh belirlemesi yapıldı. Ayrıca, güzergâhta, mahalle yoğunluklarının
yanı sıra, Eskişehir’in en önemli dinamikleri arasında yer alan iki
üniversitesinin birleştirilmesi, otogar, hastaneler, kamu hizmet alanları,
Anadolu’nun Kültür ve Sanat Başkenti halini alan E.B.B. Kültür ve Sanat
Merkezi’nde sanatsal etkinliklere erişim gibi; şehirlinin temel hizmetlere
ulaşabilmesi göz önünde bulunduruldu.
Sıra, sürdürülebilir ulaşım stratejisi dâhilinde, Eskişehir’in yaşam
geleneğinde eskiden beri var olan bisikletin ulaşımda yeniden yer almasına
gelmişti. Eskişehir, sahip olduğu düz yapısıyla, bisiklet kullanımına çok
uygun olmasına rağmen, kent merkezinde bisiklet altyapısı henüz yaygın olarak
mevcut değildi. Bisiklet kullanımı oldukça yaygın olmasına karşın
bisikletliler araç yoğunluğu arasında nereye ait olduklarını tam olarak
bilmeden güvensiz bir biçimde ulaşımlarını sağlamaya çalışmaktalar.
Bisikletliler, kent merkezinde tramvay hattını, kaldırımları, araç yollarını
kullanarak bisiklet kullanmaya devam etmektedirler. Bu da zaman zaman kendi
can güvenliklerini tehdit eder bir hal alarak; bisikletlilerin kazalarda zarar
görmesine neden olduğu gibi, araç ve yayaları zora sokacak bir duruma da yol
açabiliyor.
Gerek yayaların güvenliği gerekse bisikletlilerin ve diğer lastik tekerli
araçların güvenli bir şekilde yol paylaşımı ise belediyelerin ve Emniyet
Müdürlüğü Trafik Şube’nin sorumluluğu altında gerçekleştirdiği düzenlemelerle
mümkün olabilmektedir. Sizlerin de şikayetinin kaynağını oluşturan uygulama
15. 11. 1993 tarih ve 1993/17 sayılı İl Trafik Komisyonu kararıyla İki Eylül
cad., K. Mahmut Pehlivan cad. Şair Fuzuli, Sivrihisar ve Cengiz Topel
caddeleri bisiklet kullanımına yasaklanmasıyla orataya çıkmıştır. UKOME bu
caddelere ek olarak 2004 yılında 12-2 sayılı kararıyla tramvay
güzergahındaki tüm cadde ve sokakların ayrıca park yasağı getirilen cadde ve
sokakların bisiklet sürücülerine yasaklanmasının kabulüne karar vermiştir.
Aslındada tüm dünyada hatta bisiklet kullanımının en yaygın olduğu ülkelere de
bakıldığında bisiklet kullanım yasağının olduğu görülmektedir. Özellikle yaya
bölgeleri ya da araç trafiğinin yoğun olduğu ve bisiklet yollarının
düzenlenmesine olanak vermeyen caddelerde bisiklet yasağı olduğu
görülmektedir. Ancak biz Büyükşehir Belediyesi olarak yasaklanan cadde ve
yolların yerine alternatif olarak ulaşımın kesintisiz sağlanabileceği yollar
için çalışmalarımız sürdürmekteyiz. Buradan sizin ile bu konudaki
çalışmalarımızı bu vesileyle paylaşmak isteriz.
Eskişehir Büyükşehir Belediyesi olarak, örnek yaya kaldırımı düzenlemesi
sırasında bisiklet kullanıcılarının da talepleri ve 2002 ‘de hazırlanan Ulaşım
Master planı doğrultusunda bu konudaki çalışmalara yön verildi. İlk aşama
olarak, Atatürk Bulvarında yaklaşık 6 km’lik(gidiş ve geliş olarak) örnek bir
çalışma ile bisiklet yolu yapımı tamamlandı ve bisiklet kullanıcılarının
hizmetine sunuldu. Yine bu kapsamda, yeni yapılacak hafif raylı sistem
çalışmaları sırasında yapılacak düzenlemeler arasında bisiklet yolları yapımı
da tasarlandı. Ayrıca yol kaldırım ve tretuvar yenileme çalışmaları kapsamında
yapılan ihaleye bisiklet yolları yapımı da dahil edildi. Bu kapsamda Ulus
Caddesi’nde de bisiklet yolu yapılmıştır.
Bu çalışmaların dışında, Eskişehir Büyükşehir Belediyesi olarak, Embarq
Sürdürülebilir Ulaşım Merkezi ile Eskişehir’de hayata geçirilecek bisiklet
yolları ile ilgili sürdürülen işbirliği çalışması ile Bisikletle Bütünleşik
Ulaşım Planlaması Çalıştayı gerçekleştirildi. Çalıştay öncesi Eskişehir’de
39 noktada 729 bisiklet kullanıcısı ile yapılan anket çalışması sonuçları
Çalıştayda değerlendirildi. Çalıştay’a katılan sivil toplum üniversiteleri,
odalar, üniversiteler ile yapılan anketlerle belirlenen güzergahlar masaya
yatırıldı Bu konudaki çalışmalar yurt dışından gelen uzman kişi ve kuruluşlar
ile değerlendirildi. Bisiklet kullanımın yoğun olduğu şehirlerde inceleme
gezileri yapıldı.
Tüm bu çalışmalar doğrultusunda Atatürk Bulvarı’nda yer alan mevcut bisiklet
yollarını Anadolu Üniversitesi’ne bağlayacak 14 km’lik bir bisiklet yolu
projesi hazırlandı. Sizlere müjde olarak bu projenin çok kısa bir süre içinde
yapımına başlayacağımızı duyurmak isteriz. Bu güzergah dışında yenilen
yollarda yapacağımız çalışmalarla artacak güvenli bisiklet yollarıyla bisiklet
ulaşımının Eskişehir’de daha da yaygınlaşacağını umut ediyoruz.
Bisikletin en sağlıklı, en çevreci, trafikte kapladığı yer yönünden en
avantajlı araç olduğu bilinciyle bir ulaşım aracı olarak kullanımını
Büyükşehir Belediyesi olarak kesinlikle desteklediğimizi bilmenizi isteriz.
Ancak şunu da bilmenizi isteriz ki; bizim için önemli olan şehirde herkesin
birbirinin hakkına saygılı olarak en güvenli ve sağlıklı bir biçimde
ulaşımının sağlanmasıdır.
Bilgilerinize,saygılarımızla.
 
  • Beğen
Tepkiler: ömer korkmaz
Scudo

kaanduro

Üye
Kayıt
11 Mayıs 2012
Mesaj
67
Tepki
14
Şehir
Istanbul, Atasehir
Bu cevabı yazan "önemli şahsiyet" acaba Avrupaya gidip görmüş mü ki işkembeden sallıyor oralarda da yasak diye. Yahu her yerde "gerçek" bisiklet yolları bütün şehirlerde istediğin yerden alıp bırakabileceğin kiralama noktaları vs. bisiklet kullanımını özendirmek için belediyeler canla başla çalışıyorlar.
Gitsinler önce adam gibi trafiği yoluna soksunlar da sonra bisikleti yasaklasınlar. İstanbulda yaşamama rağmen çok sinirlendim bu saçmasapan yasaklar insanı çileden çıkartıyor
 

muratcodek

Forum Demirbaşı
Kayıt
31 Aralık 2009
Mesaj
446
Tepki
156
Yaş
37
Şehir
Bandırma / Balıkesir
İsim
Murat
Başlangıç
1996—97
Bisiklet
Trek
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
hemde ne salata.. evim yenibağlarda. gidebilmek için 40 takla atıyorum hergün ceza yemeyeyim diye. bütün yollar yasak mecbur yasaları ihlal ediyoruz. tamam bir anda hersey halledilemez biz sihirli değnekle dokunulsun hersey cok guzel olsun demıyoruz ama bisikleti yasaklamak kimi koruyacak? insanlar için tramvay yolu güzergahındaki arabalar daha tehlikeli çünkü tramvaydan mı korunalım arabadan mı kafa karısıyor ve kazalar oluyor. bu mantıga göre asıl araç trafiğinin kaldırılması lazım o güzergahtan. saçmalığın daniskası.!
 

ömer korkmaz

Forum Bağımlısı
Kayıt
15 Kasım 2011
Mesaj
752
Tepki
258
Şehir
Eskişehir - Ankara
Açıklama ilginç. Gerekçe ondan da ilginç.Aslında yoruma bile gerek yok. Yanlış kullanan bisikletli arkadaşlara ceza yazmak yerine, kuralllara uyan , kendisine ve trafikteki diğer araçlara saygılı olan bisikletlilerede ceza kesiliyor. Yanlışı düzeltmek yerine tamamen yasaklamak kolaya kaçmak bir anlamda da. Kim uğraşacak kaskı olmayan, ışığı olmayan kaldırımda bisiklet süren bisikletliler ile. Avrupa demişken Hollanda da Roterdam şehrinin göbeğinde bisiklete ön ışığı yok diye ceza kesildiğine şahit olmuştum.Bilginize. ama yasaklandığını hiç görmedim.
 

Halil EROĞLU

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Haziran 2012
Mesaj
1.747
Tepki
1.082
Şehir
İzmir/Ankara
Bisiklet
Salcano
Tüm motorlu ve motorsuz araçların girmesinin yasak olduğu en az bir yol, hat veya şerit vardır. Trafik kurallarının ve insan güvenliğinin olmazsa olmazıdır ve bu yasaklar dünyanın tüm gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerinde vardır. Nasıl otobana bisikletin girmesi yasaksa, trafiğin yoğun ve kaza riskinin yüksek olduğu bazı noktalara da bisikletin girişi yasaklanabilir. Bunda gocunulacak birşey yok. Yayaların da bu şekilde girmesinin yasak olduğu yerler çoğunlukta. Önemli olan neden yasak olduğunu anlamaktır. Yasak olan noktalara da kafayı takmayıp, daha rahat bir şekilde yol alabileceğimiz bisiklet yollarının inşası için yetkili merciileri sürekli taciz etmemiz gerekmektedir. Bu güzelim bisiklet yolları arttıkça yasak olan üç beş nokta zaten unutulup gider ve kendimize yeni güzergâhlar belirlemekten yorulmayız...
 

aertan

Daimi Üye
Kayıt
5 Nisan 2012
Mesaj
245
Tepki
140
Şehir
istanbul
İsim
ali ertan noyan
Bisiklet
Ghost
arkadaşlar,
keşke fotoğraflarını cekseydim ama bilemedim. yaz tatili için gittiğim amerika long island new york ta da bisiklete binme fırsatım oldu. bisiklet yollarının mukemmelligini ve insanların saygısını hiç söylemiyorum, tahmin ettiğiniz gibi.
3 yerine bisikletle gittik ve gezdik, southampton, sag harbor, ve riverhead; bu üçünde de ana cadde diyebileceğimiz (bence çarşı) yayanin ve aracın bol olduğu, iki tarafı restoran ve mağazalarla dolu yerinde bisiklete binmek yasaktı. ilk gittiğimiz sag harbor da polis uyardı, ki sonra tabelayı da gördük. southampton ve riverhead girişlerinde zaten tabela dikkatimizi çekti.
 

Eser Sevinç

Eskiden buralar dutluktu
Kayıt
5 Nisan 2011
Mesaj
2.017
Tepki
3.079
Şehir
Ankara - Eskişehir
İsim
Eser Sevinç
Başlangıç
1986—87
Bisiklet
Scott
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Yasak olur olmaz değil, bazı yerler vardır ki araçlara, yayalara, bisikletlilere veya hepsine yasaklanmış olabilir. Bizim kızdığımız nokta, şehrin bir ucundan diğer ucuna yasağı ihlal etmeden gidemiyorsun, yasak olmayan yol yok, illa ki yasaklanmış bir yoldan geçmek zorundasın. Böyle saçmalık olmaz, bu ne demek oluyor, resmen bisikletle ulaşımın olmadığı bir şehir demek.
Yasaklar daha önceki yıllarda da vardı, ama cezai işlem uygulanmıyordu, duyduğum kadarıyla Eskişehirdeki bazı bisiklet gurupları polislerle problem yaşamışlar ve cezalar o olaylardan sonra kesilmeye başlanmış.
Her ne kadar tasvip etmediğin bir durum olsa da, bu yasakların ucu bir noktada hepimize dokunacaktı. Madem böyle bir adım atıldı desteklemek lazım, başlangıcı ne olursa olsun.
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
Bu sıkıntıyı en iyi, o şehirde yaşayan bilebilir tabi.

Yine de belediyenin uzun ve açıklayıcı yanıtını oldukça samimi buldum. Yani herhangi bir çözüm içermiyor ancak yine de çözüm üretimine açık bir iyi niyet barındırdığını; olası çözümsüzlüğün kötü niyetten değil yalnızca yöntemsizlikten kaynaklandığını düşünüyorum. Ve zaman içinde çözüleceğine inanıyorum.

Gezip gördüğüm kadarıyla Eskişehir ve Antalya belediyeleri bu konulara yaklaşımda oldukça açık fikirli. İzmir ve Çanakkale belediyeleri gibi despot ve kapalı değiller.

Umarım Eskişehir'in bu somut sıkıntısı yakın zamanda çözülür...
 

kefallica

Daimi Üye
Kayıt
22 Ağustos 2007
Mesaj
396
Tepki
61
Şehir
Esenler/İstanbul
haberleri okurken böyle çok enteresan şeyler görünce okuyunca aklıma hep Türkiye geliyor...neden acaba diyorum ama nedenleri belli.. :)
 

S26

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Şubat 2007
Mesaj
2.741
Tepki
1.453
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Amoeba
4-5 sene önce de benzer cevaplar veriyorlardı maillere... Demek ki fazla bir değişim yok düşünce ve uygulama çelişkisi arasında.
 

Elif Gökalp

Aktif Üye
Kayıt
10 Nisan 2012
Mesaj
108
Tepki
44
Şehir
izmir
ee avrupada da yasaklanıyor madem, avrupada bisiklet yoluna giren yayalara ve yaya yollarına giren bisikletlilere ceza kesiliyor, biz türkiyede bisiklet yolunda giden yayalardan neden küfür yiyoruz laf söylediğimizde üstümüze yürüyorlar kesseler ya ceza. çok kısıtlı olan bisiklet yoluna park edilen araçlara neden ceza kesilmiyor araçları çekilmiyor. madem kurallar bu kadar önemli sinyal vermeden dönüş yapan araçları neden kimse görmüyor, üst geçidin yanından karşıdan karşıya geçmekte çok normal zaten; bisiklet neden insanlara bu kadar çok batıyor onu bilmek lazım.
 
  • Beğen
Tepkiler: Gökhan Ö.

Mustafa.S

Üye
Kayıt
11 Ağustos 2012
Mesaj
42
Tepki
3
Yaş
25
Şehir
Eskişehir
İsim
Mustafa
Başlangıç
2003—04
Bisiklet
Salcano
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Ya 20 ağustostan önce her gün hamamyolunda bisikletle gezerdim akşamları, şimdi yakalanırsak 72 TL ceza ilkinde, devam ederse bisiklete el koyulacakmış of çok üzüldüm :(
 

tunckuyel

Daimi Üye
Kayıt
17 Temmuz 2007
Mesaj
201
Tepki
83
Şehir
ankara
demek istemişler ki bizi düzgün kullanan ile tehlike yaratan bisiklet kullanıcıları arasındaki farkları bulmak çok yoruyor. O nedenle polisimizi ve kendimizi yormamak adına Türkiye'de defalarca uygulamaya konulan bir şaheseri biz de model aldık. Adı da "yasah gardaşım" uygulaması. Bu şekilde biz hiç yorulmayacağız polisimiz de rahatına bakabilecek.

Yasaklamadan önce alternatifini kullanıma açmışlar mı bu arada tam bilemiyorum ama açmadılarsa gerçekten salatadan başka birşey değil o kadar yazı

Yahu doğru yerden bahsediliyorsa orası gayet geniş bir yer... "ayıramadın mı 2 metre bisiklete" diye sormak lazım. Yada alın bisikletleri protesto toplantısı yapın her hafta
 

gok

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Nisan 2012
Mesaj
1.029
Tepki
324
Şehir
ankara
Eskişehir'i A'dan Z'ye bisiklet yolu yapıldıktan sonra trafiğin çok yoğun olduğu bölgeler yasaklanabilir ama her cadde ,sokak.mahalde bisiklet yolu yapılmadan,yarım yamalak çok kısa mesafeli 14-15 km gibi yollar yapılarak bu gibi yasaklarda olmaz diyorum.Tranvay yolu raylı olduğu için sadece bisiklet için değil,arabaların geçmesi içinde yasak mı acaba? Tranvay yol ray geçen güzergahın metrobüs gibi güvenlik için bariyer şeridiyle önlem alınarak buradanda geçişlerin olması lazım.Yurtdışı tecrübesi olanların bu konu hakkındaki yorumlarını merak ediyorum.
 

Elif Gökalp

Aktif Üye
Kayıt
10 Nisan 2012
Mesaj
108
Tepki
44
Şehir
izmir
bisiklet yolu yapılmadan yasaklamanın saçmalığına değinilmiş ama varsayalım her yere bisiklet yolu yapıldı sanıyor musunuz ki yayalardan bisikletliler o yolları kullanabilecek, o zamanda yayalara ceza kesilecek mi hatta 2. cezada ayakkabılarına da el koyulsun çok etkileyici bir ceza olur.
avrupada bisiklet kullanımını yaygınlaştırmaya yönelik çalışmalar yapılırken bizim güzel ülkemizde bisikleti nasıl sileriz bunların aklından çalışmaları yapıyorlar ama yemezler.