Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

En büyük engel Rüzgar

Konu, 'Genel Bisiklet Konuları' kısmında Ertan M. tarafından paylaşıldı.

  1. Ertan M.

    Ertan M. Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    14 Şubat 2015
    Mesajlar:
    918
    Beğeniler:
    1.416
    Şehir:
    İstanbul /Göztepe
    Adı:
    Ertan
    Bisiklet:
    Lapierre
    Seviye:
    Bisiklet üzerindeyken hemen hemen hepimizin çok sevmediği bir durum olan rüzgar yada hava direnişi bisikletçinin maruz kaldığı en büyük engeldir.PEKİ NEDEN?
    Eğer hava ve yer çekimi olmasaydı pedalı ne kadar hızla çevirirsek sürekli o hızda gidecektik.Bisikletçinin hızını yavaşlatan ve performansını etkileyen en önemli faktör kendimiz:)Çünkü hareket halindeyken havanın önemli bir kesimi bize çarpar ve buda yavaşlamamıza neden olur.
    Havanın bisiklete ve sürücüye gösterdiği dirençtir ve iki farklı şekildedir:
    Birincisi, havanın hareket eden cismin ön yüzeyine çarpmasıyla ortaya çıkan kuvvet. Cisim, hareket ederken havayı (aynen suda yaptığımız gibi) itmesi gerekir. Hava buna belli bir direniş gösterir. Hız ne kadar yüksekse hava moleküllerine o kadar hızlı çarpar ve kuvvet o kadar fazla olur. Havayla sürtünme sonucu ortaya çıkan bu kuvveti azaltmak için bisikletçi ön alanını azaltmalıdır.
    İkincisi ve daha kuvvetli olanı ise basınç sonucunda ortaya çıkar. Bisiklet sürücüsü havayı yardığı an hava ikiye ayrılır ve bisikletçinin arkasında bir türbülans oluşturur. Böylece bisikletçinin önünde daha yoğun olan havanın basıncı, arkasındaki daha az yoğunluktaki havadan yüksek olur ve bu bisiklet sürücüsünü geriye doğru iter. Uçaklar da aynen bu prensiple çalışır. Bu direnişi azaltmak için cismin daha aerodinamik bir yapıda olması, yani havayı kolayca yarıp, havanın düzgün bir şekilde her iki yanından uzaklaşmasını sağlayacak bir yapıda olması gerekir. Drag katsayısı cismin ne kadar aerodinamik olduğunu ifade eder. Silindir şeklinde tüplerden, keskin kenarlı cisimlerden (aynakol, pedal, gidon vs) yapılan bisikletler fazla aerodinamik sayılmaz. Kalın lastikler, ince lastiklere göre daha çok hava direnişi yaratır. Bu arada jantın kalınlığının lastiğin kalınlığına oranı da önemli. Jant ne kadar inceyse, lastik de o kadar ince olmalı ve türbülans yaratmamalı.
    [​IMG][​IMG]
    Dairesel silindir havayı ikiye ayırır ve bu, silindirin arkasında düşük basınçlı bir türbülans yaratır. Ön ve arka arasındaki basınç farkı yüksek draga neden olur. Cd=1,2Keskin köşeli cisimler silindirlere göre çok daha kötüdür. Bu cismin köşelerine yüksekliğin 0,2 katı bir daire koyarak drag 2,0’dan 1,3’e indirilebilir.
    [​IMG][​IMG]
    Hava yukarıdaki kanat yapısı etrafında akıcı bir şekilde hareket eder. Türbülans oluşmaz. Bu cisim havada hareket etmek için silindire göre 10, kutuya göre 20 kat daha az enerji harcar. Cismin uzunluğu kalınlığıyla doğru orantılı olur. Cd=0,1-Soldaki cismin kuyruğu kesilirse arkada türbülans oluşur ve drag artar. Cd=0,3
    Düşük hızlarda bisikletçinin yenmesi gereken en önemli kuvvet dönme direnişi olsa da belli bir hızdan sonra hava direnişi onun yerini alır. Öyle ki hava direnişini 10 gram azaltmak — 48 km hızda 12 santimlik bir kalemi dikine tuttuğunuz zaman ortaya çıkan kuvvet — 1 kg ağırlığı azaltmaya bedel. Hava direnişini etkileyen faktörler havanın yoğunluğu, bisiklet ve kullanıcının ön alanı ve aerodinamik yapısıdır. Bisikletle giderken ayağa kalkarsanız ön alanınız ve bununla beraber hava direnişi de artar. Eğer gidona eğilip uzanırsanız ön alanınızı azaltırsınız ve böylece hava direnişi azalır. Bisikletin fren ve vites kabloları hava direnişini rahatlıkla 10 gramdan fazla artırabilir. Kablolar gidonların ve kadronun içinde olmalı. Hava direnişi aynı şekilde, havanın daha kolay akıp gitmesini sağlayacak yapıdaki şekillerle de azaltılır. Sürüş sırasında hava direnişinin %25’inden bisiklet, geriye kalanından sürücü sorumlu olur.
    10 kiloluk bisiklet üstünde 70 kiloluk bir sürücünün mücadele etmesi gereken kuvvetler:
    HızHava DirenişiDönme Direnişi[​IMG]
    5 km/s0, 41 Watt4,47 Watt
    10 km/s3,28 Watt8,94 Watt
    15 km/s11,09 Watt13,40 Watt
    20 km/s26,28 Watt17,87 Watt
    25 km/s51,32 Watt22,34 Watt
    30 km/s88,69 Watt26,81 Watt
    35 km/s140,83 Watt31,27 Watt
    40 km/s210,22 Watt35,74 Watt
    Hava direnişini bulmak için:
    F=(A*C*p*v^2)/2
    A=Bisiklet ve sürücünün toplam ön alanı. Sıradan bir bisiklette bu alan 0,3 ve 0,6 arasında değişir.
    C= Drag Katsayısı, 0,3 ve 0,6 arasında değişiyor.
    p=Havanın yoğunluğu. Yükselik arttıkça hava yoğunluğu azalıyor. Deniz seviyesinde 1,226
    v^2=Hızın karesi. Bisikletin hızının ve eğer karşı istikametten rüzgar geliyorsa ikisinin toplamının karesi
    Ön alanı 0,5 m2 ve drag katsayısı 0,5 olan 10 m/s hızla giden bir bisikletin maruz kaldığı hava direnişi: f=(0,5*0,5*1,226*10^2)/=15,3 Newton ve bu hızda bu kuvvete karşı koyabilmek için üretmesi gereken güç: 15,3*10=153 Watt

    Peki rüzgarı nasıl yenebiliriz?
    Bu sorunun cevabı rüzgarı yenemeyiz ancak etkilerini en aza indirebiliriz.Bunu için ise;
    1. Tayt gibi tenimize yapışan kıyafetler giyerek rüzgarın oluşturduğu paraşüt etkisini yok ederek rüzgarın bizi yavaşlatmasını sağlayabiliriz.
    2.Daha aerodinamik bir pozisyonda kullanmak rüzgarın üzerimizden akıp gitmesi için en önemli sebeptir.
    Aero pozisyon nasıl alınır.
    Yol bisikletlerinde gidonun en altından tutarak yada TT bisiklet kullanarak yada yol bisikletlerine ilave eklenen aerobar kullanarak rüzgarın etkisini azaltabiliriz.
    WATSON_00003421-001-1-650x400.jpg
    3.Eğer tek başına sürüş yapıyorsanız bunun yerine grup sürüşleri yapmanız rüzgarı daha az yenmenize ve grup olarak daha performanslı bir sürüş sağlamanıza olanak sağlar.
    4.Tekerlek setleri ve kadro sürtünmesi ise rüzgarın etkilediği bir kısım ama diğerleri kadar büyük etkisi yok.Daha ince profilli jant seti ve lastik seçerek rüzgarın sürtünmesi en aza indirilebilir.Jant setinden daha önemli olan ise kadro yapısı günümüzde yeni yeni ortaya çıkan aero kadrolar bu sorunu çözmek için üretilmiştir.Ancak fiyatları nedeniyle pahalı bir çözüm yöntemi ve profesyonel olarak yarışmayanlar için pek gerekli değil.
    5.Kendimizi hafifleterek hava direncine karşı gelebiliriz.Bu konuda kesinlikle hafif olan bisikletçiler kendilerinden ağır olan bisikletçilere göre rüzgardan daha az etkilenirler.
    6.Son olarak belkide en önemlisi psikolojik olarak rüzgarı benimsemek ve onun varlığını bilerek hareket etmek gerekir.Çünkü yollara ne zaman ve nerede çıkarsak çıkalım her daim karşımıza çıkacak ve bizi etkileyecek en önemli olaydır.
    Umarım konuyu beğenirsiniz.
    Konu yanlış yerdeyse yöneticiler yerini değiştirebilir.
     
  2. bua

    bua Kıdemli Üye

    Kayıt:
    19 Ağustos 2015
    Mesajlar:
    366
    Beğeniler:
    467
    Şehir:
    Balıkesir
    Adı:
    Burak Akdağ
    Bisiklet:
    b'Twin
    Seviye:
    çok teşekkür ederim. Sürüş seçimi olsun, donanım seçimi olsun kendimize daha uygun bir seçim için çok işe yarar bir yazı.

    ve ben Nibali diyorum :)
     
    Ertan M. bunu beğendi.