İnceleme Elektrikli Bisikletler: Giant E-scape

Ehlikeyif

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Ağustos 2014
Mesaj
600
Tepki
807
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Diğer
Bir süredir elektrikli bisiklet konusu ilgi alanıma girmeye başlamıştı. Bisikletin tur, ulaşım amaçlı ve işe gidip gelirken kullanmada bana destek anlamında pratiklik sağlayacağını düşündüm. Özellikle iş yerinde duş ve kıyafet değişim imkanı olmayan durumlarda günlük kıyafetlerde aşırı terlemeden ulaşım, elektrik desteğine ilgimdeki temel nokta oldu. Satmayı düşündüğüm Giant Escape “0” bisikletimi, ölücülere sinir olup satmaktan vazgeçince de bu uygulamayı yaptırmaya karar verdim...

Aşağıda bu konuda hem araştırdığım bilgileri paylaştım hem de dönüşüm ile ilgili gözlemlerimi yazdım. Bu konuya ilgi duyan arkadaşlara kaynak olabilir belki… Evet buyrunuz uzunca bir yazıyı okumaya… Copy-paste değil alın teri :)

Öncelikle nedir arkadaş bu elektrikli bisiklet, e-bike?
Araştırmaya başladıkça konunun oldukça geniş olduğu ortaya çıktı. Elektrikli bisikletler, bisiklet camiasında biraz "hor görülen" araçlar. Genelde, "o da ne ya öyle bisiklet mi olur" şeklinde tepkiler geliyor, yer yer bisikletten bile sayılmadığı oluyor... Bu tip tepkilerin nedeni olarak e-scooter, üç tekerli gibi aletlerin de elektrikli bisiklet diye geçmesi sanırım... Bazıları da bisikletin sadeliğini bozduğunu düşündüğü için karşı. Ya da temeli insan gücüne dayanan bir araca elektrik desteği zaman zaman tepki de görebiliyor... Olabilir, tüm görüşlere saygımız sonsuz :) Benim burada anlatacağım ise "pedelec" sınıfı, sadece pedal çevirince aktif olan tür; motor gibi pedal basmadan ver gazı gitsin türde araçlar değil...

Öncelikle Avrupa'da (ve ülkemizde) bu işin bir yasal sınırı var; bu da motorun 250W olması ve 25 km/h üzerinde gücü kesmesi. Bu şartlar sağlandığında bisikletimiz hala bildiğimiz "bisiklet" diye geçiyor. Motor gücü ve hız limiti arttıkça yasal kapsam değişiyor ve artık ehliyet gerektiren bisiklet değil de motorlu bisiklet türü bir sınıfa geçiyoruz. Hoş, ülkemizin güzide yollarında giderken bunu farkedip anlayacak ve ceza yazacak kaç polis var orası ayrı :)

Bu işin en iyileri, baştan direk olarak elektrikli tasarlanmış bisikletler; çoğu oldukça üst düzey ve çoğu Bosch göbekten sistemli motor kullanıyorlar; kadroları bu sisteme göre düşünülmüş. Bu bisikletlere Scott E-Sub, Ghost E-Hybride, Cannondale Kinneto ve Shimano gibi markalar. Shimano Steps aslen bir sistem, mesela Cannondale Kinneto bundan kullanıyor (Cyclist Mart sayısında Steps'in detaylı incelemesini yapmış Gökhan Toros, ilgilenen bakabilir). Bunun yanısıra daha düşük kalite diyebileceğimiz Goccia City Zero (katlanır) ve Goccia Alpan (26” MTB) var. Salcano’da ise büyük boyda Antalya modeli vardı, 2016’da katlanır bisiklet de girmiş portföye. Yine Tern’de E-Link tasarım ve işlevsellikle katlanır segmentinde öne çıkıyor.

Elektrik Dönüşüm
Hazırdaki bir bisiklet elektrikli hale getirilebilir mi? Bu sorunun cevabı ise evet. Bu da uygun bir kiti bisikletimize monte etmek şeklinde. Normal bir bisikleti e-bike haline getiren dönüşüm işine gelince; sistem dört temel unsurdan oluşuyor: Tekere çekişi veren motor, bu motora gücü sağlayan batarya, pedal hareket sensörü, ve bu birimler arasında kontrol sağlayan ünite (beyin) ile LCD ekran - elcik kumandasıdan oluşuyor...

Elciklere monte edilen kontrol ünitesi ile destek seviyesi (%25 ile 100) ile gerektiği kadar destek alabiliyorsunuz. Tabii pedal desteğini sadece gerektiği zaman almak demek, bataryaya daha az yük bindirerek bisiklette katedeceğiniz menzilin artması demek. Sistemde ayrıca bisiklet elinizde giderken onu yürüme hızında ilerletmesi için "walking assist" özelliği de var; özellikle garaj kapısı vs. gibi yerlerden bisiklet elinizde çıkarken faydalı bir özellik denilebilir. Bir de yüksek viteste kalkma desteği olarak anlık olarak tam güç veren bir gaz sistemi var, bu şekilde yüksek viteste desteğe ilave olarak kavşakları veya araçları hızlıca geçme gibi amaçlar için de kullanmak mümkün.

Motor çeşitleri ön tekere monte, arka tekere monte ve orta göbeğe monte olacak şekilde üç farklı şekilde olabiliyor. Tekerlere monte edilen motorlar “hub motor” diye geçiyor. En kolayı ön tekere monte edileni; arka motorlar genelde 9 ve 10'lu kaset rublelere pek uygun değil daha ziyade vidalı 7-8 sisteme uygun. Orta motor daha düşük hız ve yüksek tork veriyor ancak dişli aşınması daha fazla oluyor(muş). Bunlar piyasada en kolay bulunabilen dönüşüm kitleri için geçerli. Birçok konuda olduğu gibi bu konuda da duayen Alman mühendisliği, orta motor sınıfındaki Bosch motorları muhtemelen bunlardan farklıdır, tabii ki fiyatı da ona göre.

Her konuda olduğu gibi e-bike dönüşüm motor kitlerinin menbaı yine Çin. Buradan 16" janttan 29" MTB ye kadar oldukça geniş seçenek sunan motorlar ve piller var. Ancak fiyatlarında dolayı gümrüğe takılması oldukça muhtemel. Ayrıca pillerin yurtdışından getirilmesi de kolay değil, kimi izinler gerekiyor sanırım. Motorlarda voltaj değeri arttıkça hız (24V, 36V, 48V vs.), güç değeri arttıkça çekiş (kullanıcı kilosunun yüksek olması, çok dik yokuşlar vs.) ve batarya değeri arttıkça da menzil artıyor.

Burada olay bataryada bitiyor. En iyileri lityum iyon ve lityum polimer. Kalitesi yüksek batarya 1000+ şarj imkanı tanıyor ve kolay tükenmiyor. Sistemin maddi anlamda en yüksek kısmı da burası. 250W motorda 36V 8ah piller genelde 30 km, 10ah 50 ve 12ah 70 km (düz yol şartları) menzil sağlıyor. Daha yüksek kapasite daha çok menzil ama aynı zamanda daha fazla ağırlık demek. Motor konusunda en öne çıkan firmalar Bafang ile Magicpie markalı Golden Motors. Türkiye’de dağıtımları sanırım yok, varsa da ben bulamadım.

Giant Escape'in E-scape'e Dönüşmesi
Ben dönüşümü yaptıracağım zaman tercihimi Rott8 firmasından yana yaptım. Kendim motor alıp uğraşacak kadar bilgi ve becerim olmadığı için böyle bir tercihte bulundum ama anlayan arkadaşlar kendi de yapabilir. Onun harici dönüşüm yapan farklı yerler de var. Mesela İzmir orijinli Greenline markalı dönüşüm kitleri var; hatta Delta Bisiklet satıyor olsa gerek ama dönüşümü de yapıyorlar mı bilmiyorum. Ayrıca Kartal'da Adabis yine bir yer daha olduğunu duydum ama hiç tanımıyorum...

Benim tercih ettiğim motor ön hub diye geçen oldu. Bisiklette 10lu Deore sistem olduğu için bisikletin ana çekiş sistemine dokunmadan dönüşüm yapmaya en elverişli sistem buydu. Bir de başta da belirttiğim üzere benim asıl amacım destek fonksiyonu; o yüzden performansından çok memnun olduğum çekiş sistemine dokunmadım.

Rott8 batarya olarak Samsung hücreli pil kullanıyor bu da şarj ve performans anlamında artı olarak dönüyor. Orta halli menzil için 36V 12Ah tercih ettim ve ağırlık dengesi olsun diye suluk kafesine monteli yaptırdım. Gidon boynuna LCD ekran monte edildi. Tüm bunlardan sonra bisikletin ağırlığı yaklaşık 18 kg civarına yükseldi. Yine de bu değer fena sayılmaz, yukarda saydığım Bosch sistemli bisikletlerin tümü min 22 kg civarı.

Sürüş İzlenimleri
Bisikleti ev-iş arasında (Alemdağ - İçerenköy) denedim. Mesafe yaklaşık 18 km. Yolda daha ziyade düz, öyle çok yokuş yok, ama trafik tabii çok fena, adam gibi ara yol olmadığı için çok dur-kalk yapmak zorunda kaldım.

Sürüş olarak, şahsen çok beğendim. İniş ve düz yollarda desteği "0" olarak gittim, rampalarda 2 ile 3. kademeye aldım. Bu güzergahta 4. kademeyi sadece eğimin %10 olduğu bir ara sokakta kullandım o kadar, onun haricinde kullanma gerekmedi. Motor desteği de vites gibi uygun şekilde kullanılmalı aksi halde motora ani yük veya bataryaya ani akım çekme gibi zorlama oluyor; bu da sistemin ömrünü azaltacak bir etki. O yüzden çok dik rampaya gelmeden önce motoru uygun seviyeye almak lazım. Zaten pedalla sürekli destek de verildiği için normalde deli gibi terleyeceğiniz rampaları düz yolda gider gibi geçip gidiyorsunuz. Bu anlamda çok keyifli oluyor elektrik desteği… İsterseniz normal vitesi de düşürerek daha yüksek kadansta motoru destekleyebilirsiniz.

İlk şarjda 80 km yaptım, bunun yarısına yakınında destek sıfır oldu. Bu şekilde şarj aşağı yukarı yarıya geldi. Trafiksiz ve dur-kalksız düz yol şartları olsa eminim daha da iyi giderdi şarj ancak şu halde bile fena değil diyebilirim. Tahminime göre daha bir 40-50 km daha gider ama pil sonlara geldi mi aynı performansla destek verir mi onu da artık sürdükçe göreceğiz.

Sonuç
Evet, “neticeye gel, biz de bu sistemi yaptıralım mı” diye düşünen arkadaşlara önerim, eğer ihtiyacınız varsa, ulaşım amaçlı kullanıyorsanız ya da performansınız çok yüksek değilse kesinlikle düşünebilirsiniz.

Sadece ulaşım değil, hem spor yapayım hem de günlük hayatımda gündelik kıyafetlerimle vs. daha da çok kullanayım diyen arkadaşlar için de faydalı olacaktır diye düşünüyorum. Ben bu sistemi 28" city bike bisiklete yaptım ama katlanır bir bisiklete uygulatırsanız, toplu taşıma araçlarını da kullanma imkanı ile birlikte bence daha da pratik bir çözüm olabilir.

Özetle, bu sistem size gerektiği yerde destek veriyor, sürüşünüze keyif katıyor. Belki bu vesileyle bisikleti hayatınıza daha çok katma imkanı veriyor…

Bu başlık altına elektrikli bisiklet kullanan başka arkadaşlar varsa onların da yorum yazmasını rica edeceğim. Bu konuda çok fazla bir bilgi birikimi yok, forumda hep eski konular var. Burada bu vesileyle onu da oluşturalım, bilgilerimizi güncelleyelim...
 
Scudo

Mehmet H.

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Haziran 2013
Mesaj
816
Tepki
363
Şehir
*
Bisiklet
Ghost
fotoğrafta beklerdim konuda :)

dediğiniz gibi çok karşı çıkılıyor e-bisiklet olayına.
herkes bisiklet süremeyebilir ve bu yüzden motorlu taşıt sürecekse e-bike sürmesi daha iyi olmazmı yada işine giden birisi için.istediğin zaman kas gücüylede itebiliyorsun zaten.

açıkcası maddi imkan olsa bende almayı düşünüyorum kas gücüyle 40 km gideceksem o gün
e-bike la 60-70 km giderim yarı kas gücü yarı elektrikli motorun gücüyle daha fazla yer gezmiş olurum.40 km de harcadığım enerjiyi onunla daha verimli kullanırım bi yandanda
 

and24

Üye
Kayıt
24 Nisan 2016
Mesaj
1
Tepki
4
Yaş
38
Şehir
Istanbul
Bisiklet
Diğer
bisikletçilerce karşı çıkılıyor olmasına rağmen, e-bike olmasaydı 15 yıldır pedala gidona dokunmamış ben, bi 15 yıl daha bisikletten uzak kalmış olurdum.
pratikliği sebebiyle goccia city zero alarak bisiklet dünyasına tekrar merhaba dedim.
3 haftadır kullanıyorum, şuan için çok memnunum.
 

BarisBJK

Daimi Üye
Kayıt
23 Şubat 2014
Mesaj
311
Tepki
313
Şehir
İstanbul
@Kurtuluş E. Foto yükleyebilir misiniz?
Yazınız çok faydalı bilgiler içermekte, teşekkür ederim.
Güncel kalsın, takip edelim bu başlığı da.
Taktırdığınız ürün el gazı özelliğine sahip anladığım kadarıyla, pedal çevirmeden menzil ölçtünüz mü hiç?
 

Suluk

Üye
Kayıt
9 Eylül 2016
Mesaj
43
Tepki
99
Yaş
32
Şehir
İzmir
İsim
Fatih
Bisiklet
Bianchi
Çok faydalı bilgiler vermişsiniz hocam, sağ olun. Son birkaç gündür özellikle yokuşta yapılan normal bisiklet ve e-bike karşılaştırma videoları izliyorum, gerçekten büyük nimet. Mobilet gibi tamamen motor gücüyle değil, yine bizim gücümüzle gidiyor aslında bisiklet. Güzel yanı 2 pedal yerine 1 pedal çeviriyoruz sadece.
 
  • Beğen
Tepkiler: BarisBJK

Ehlikeyif

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Ağustos 2014
Mesaj
600
Tepki
807
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Diğer
@BarisBJK

Selamlar, kusura bakmayın önceki mesajınızı farketmemişim... Bu incelemeyi sistemi ilk aldığımda yazmıştım. Bisikleti bu halde çok kullanma şansım olmadı zira sonrasında bunu satıp Bosch elektrikli sisteme geçiş yaptım. Bosch sistemleri daha yüksek maliyetli sistemler ve dönüşüm yapma gibi opsiyon yok zira kadroları ona göre üretiliyor. Rott8 uygun maliyetle bisikletinizi elektrikliye dönüştürmeye yarıyor ve bence böyle ihtiyacınız varsa son derece başarılı çözüm. Sadece destek amaçlı kullandığım için sırf el gazı deneme şansım olmadı. Forumlardan takip ettiğim kadarıyla 50 km temiz gidiyor.

Başka sorularınız olursa bilgim dahilinde yanıtlamaya çalışırım.
 
  • Beğen
Tepkiler: BarisBJK

BarisBJK

Daimi Üye
Kayıt
23 Şubat 2014
Mesaj
311
Tepki
313
Şehir
İstanbul
@Kurtuluş E. O zaman yeni bisiklet aldınız? Hangi markayı tercih ettiniz? Yeni bisikletiniz hakkında bilgi alabilir miyim? Hangi model?
 
  • Beğen
Tepkiler: Ehlikeyif

dgncsk

Aktif Üye
Kayıt
2 Ağustos 2016
Mesaj
124
Tepki
170
Şehir
ankara
İsim
Dogan
Bisiklet
Ümit
voltaj arttıkça aradaki matematiksel ilişki nedeniyle gereken batarya boyutu ufalır. kabaca 24 volt 250w motor diyelimki 1 amper pil paketi ile 1 km gidebiliyorsa, 48v 250w motor aynı pil ile 2 km gider. yada 0.5 amper pil ile daha hafif tutulup aynı yolu gider. voltajın doğrudan motorun hızı ilintisi yok çünkü bunlar fırçasız 3 fazlı motorlar. zaten o nedenle controller var (esc). ne kadar çok voltaj o kadar az iç kayıp ve daha küçük pil, daha ince kablo demektir. Ben 36v bafang 250w kullanıyorum. İlan sitesinden bulup aldım. Sürekli pedal çevirirsem ve motor gücünü en çok yokuşlarda kullanırsam 50 55 km kadar menzili oluyor ki çocuk ve çocuk koltuğu taşıyorum sürekli. Bisiklet de hafif bir model değil yeni nesil aluminyumlara göre.
 

Ehlikeyif

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Ağustos 2014
Mesaj
600
Tepki
807
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Diğer
@BarisBJK Selamlar. Şu anda Cube'in Hybrid Touring e-bike modelini kullanıyorum. Söylediğim gibi 250W gücünde Bosch motorlu şehir bisikleti. Bosch sistemlerde normal ve HS olmak üzere iki tür var. Normal sistemde motor 25 km/h'den sonra desteği kesiyor. HS modelinde ise 45 km/h'a kadar destek var o yüzden Almanya'da HS'ler bisikletten öte bir nevi motosiklet muamelesi görüyorlar, lisans ve plaka gerekiyor. Tabii Türkiye'de bunlar geçerli değil. Bisikletimden genel olarak memnunum, şehir şartlarında tatmin edici. Henüz hiç uzun tura çıkmadığım için uzun yol performansını göremedim ama işe gelip gitmede memnunum zira aşırı ter içinde kalmadan seyahat edebiliyorum. Bu sistemler çok güzel, teknolojileri harika ancak Bosch Türkiye'de resmi olarak mevcut değil. Bu yüzden servis gereksinimi olursa sıkıntı. Tabii bir de maliyet konusu var. Ama sürüş zevki de bir o kadar güzel. Ben de o yüzden risk alarak tercih ettim.
 

BarisBJK

Daimi Üye
Kayıt
23 Şubat 2014
Mesaj
311
Tepki
313
Şehir
İstanbul
Bugun Kızıltopraktaki accel (böyle mi yazılıyor emin değilim) bisiklete uğradım, Ghost marka e-bike kalmamış ellerinde.
 

Hamunpatra

Aktif Üye
Kayıt
20 Şubat 2016
Mesaj
134
Tepki
81
Yaş
47
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Tern
Hergün gitgel 70 km yol yapan biri olarak elektrikli bisiklet almak ve Metrobüs derdinden kurtulmak istiyorum. Ama bisikletin kadrosu böyle bir yolculuğa ne kadar dayanabilir. Katlanabilir bir bisikletin var. Bunu uygulasam kadro dayanabilir mi?
Pilli bisikletin sayfasında şöyle bir yazı var:
"Eğer ev-iş&okul rotanız 20km’den (gidiş-geliş) daha az ise elektrikli bisiklet kullanımı sizin için toplu taşımadan daha uygun bir alternatif. Eğer günlük 20km ve daha fazla yol yapmayı planlıyorsanız toplu taşıma araçlarını kullanmanız sizin için daha uygun olacaktır. Bunun sebebi bisikletinizin şarjının bitmesi değil, daha uzun mesafelerde elektrikli bisikletin konforlu bir ulaşım aleti olmaktan çıkmasıdır."
Yorumlarınızı bekliyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: BarisBJK

Ehlikeyif

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Ağustos 2014
Mesaj
600
Tepki
807
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Diğer
@Hamunpatra

Günlük 70 km az bir rakam değil öncelikle ama gidilmez de değil. Konfor kısmına da katılmıyorum, zaten elektrikli tercih ediliyor olmasının nedeni o. Ancak yolun durumu, trafik, eğim sıklığı gibi etkenlere bağlı olarak bakmak lazım. Bir tatil gününde elektriksiz olarak güzergahınızda bir deneme yapın, bu sizin için "en kötü senaryo" olacaktır. Ona göre fikir edinebilirsiniz.
 
  • Beğen
Tepkiler: BarisBJK

ursbora

Üye
Kayıt
27 Ekim 2016
Mesaj
15
Tepki
7
Yaş
40
Şehir
Bursa
İsim
Bora U
Bisiklet
Bianchi
Bende bir elektrikli bisiklet kullanıcısı olarak iş ev arası 20km yol yapiyorum.basit bir hesapla saatte 25 km yaklaşık yol yapabileceğinizi düşünerek gunde 3 saatiniz direk bisiklet üstünde geçecek ,tabi bu trafik,hava vs dış etkenlere de cok bağlı .
 
  • Beğen
Tepkiler: BarisBJK