Dolmuş / Minibüs Şoförü Denetimi

Y. Serdar Güler

Aktif Üye
Kayıt
10 Mayıs 2014
Mesaj
166
Tepki
209
Şehir
istanbul
Bisiklet
Carraro
Merhaba herkese,

Şahit olduğum tatsız bir olay neticesinde, hayatımızın kalitesini günden güne daha düşürmeye başlayan dolmuş / minibüs sürücüleri için nasıl bir denetim mekanizması oluşturulabilir diye düşündüm. Aklıma birkaç yöntem geldi ve içlerinden en beğendiğimi ilgili yerlere ilettim.

Konu her ne kadar farklı gibi de gelse, bu araçların trafikteki ilerleyişini düşününce biz bisikletçileri de aslında yakınen ilgilendiriyor.

Mailimi aynen aktarıyorum:


Gönderen: Serdar Guler <ykpsrdrglr@gmail.com>
16:54 (21 saat önce)

Alıcı: kadikoy, trafik.denetle., kartal

Merhaba,

"Kadıköy-Kartal-Pendik Dolmuş Denetimi" hakkında birkaç öneride bulunmak istiyorum. Konu direkt olarak sizinle ilgili değil biliyorum ama İl Emniyet Müdürlüğü sayfasında iletişim için e-posta adresi bulamadığımdan sizlerle iletişime geçmek durumunda kaldım. Sorumlu birimlere bu mailin ulaştırılabilmesi için yardımınızı rica ederim.

Kartal'da ikamet ettiğim için Kadıköy-Kartal arası sefer yapan dolmuşları aktif olarak kullanmaktayım.

Burada sefer yapan dolmuş şoförleri, yeterli denetim ve cezai müeyyide uygulanmaması sebebiyle, kurallara hiçbir şekilde riayet etmeyen, kaba ve can güvenliğini riske atan bir tutum içerisinde bulunmaktadırlar.

6 Temmuz 2014 tarihinde yaşanan ölümlü kaza bu dikkatsizliğin üzücü bir sonucudur: ((link))

Her yolculukta sigara içen, aşırı sürat yapan, aşırı korna kullanımı dolayısıyla çevreye zarar veren, diğer sürücüleri taciz eden, yolculara karşı kaba bir tutum sergileyen dolmuş şoförleri ile karşılaşıyor ve 155 ihbar hattına şikayette bulunuyorum. Ama gerek yoğunluk, gerekse zaman aşımı sebebiyle bu uygulamadan %100 verim almak mümkün olmuyor.

Bu durumu düzeltmek ve yolcu taşımacılığına kalite getirebilmek adına benim şahsi önerim şudur:

Uygulama adı: Gizli Yolcu Uygulaması

Personel gereksinimi: 5 ya da 6 emniyet görevlisi

Bütçe: Yaklaşık 2.000 TL / ay

Periyot: Aylık / düzensiz rastgele periyotlarla


İşleyiş:

Sivil güvenlik güçleri yolcu kılığında yolculuk eder, şoför hatalarını yolculuk esnasında listeler, yolculuk sonunda cezai müeyyide uygular.

Başlangıç için haftanın hemen her günü yoğun olarak (günde 4 kere, 6 kişilik ekip tarafından) uygulandığı varsayımı altında aylık bütçe gereksinimi yaklaşık 2.000 TL olmaktadır. Uygulamadan elde edilen para cezaları zaten bu bütçeyi karşılayabilecek seviyede olacaktır. 1-2 ay sonunda uygulamadan dolmuş şoförleri haberdar olacağından, denetim miktarları da azaltılarak bütçeden çok daha fazla tasarruf sağlanacaktır.

Düşünsenize uygulamadan haberdar olmuş bir dolmuş şoförü olduğunuzu. Sizi sürekli izleyen bir polis memuru olduğunu biliyorsunuz. Ve o polis memuru o an sizin aracınızda bile olabilir. Kuralları ihlal edebilir misiniz? Dolmuş içerisinde sigara içebilir misiniz? Yolculara kaba davranabilir misiniz?

Uygulamanın hayata geçirilmesi, en azından Kadıköy-Kartal-Pendik hattında pilot uygulama yapılabilmesi ve dolayısıyla gazetelerde daha fazla üzücü haber okumamamız için yardımlarınızı rica ederim.

EK: TİCARİ TAKSİ VE TAKSİ DOLMUŞ YÖNERGESİ'nde dolmuş şoförlerinin en çok ihlal ettiği kurallar (https://i.hizliresim.com/78rZ1P.jpg)
 
Scudo

Y. Serdar Güler

Aktif Üye
Kayıt
10 Mayıs 2014
Mesaj
166
Tepki
209
Şehir
istanbul
Bisiklet
Carraro
@Murat B.

:))

Trajikomik bir durum gerçekten.

Maalesef en başından yeterli altyapı çalışması yapılmadığı için en hızlı cevap iyi bir denetimle alınabilir diye düşünüyorum.

Türkiye'de insan yönetmelikleri okurken ne kadar medeni bir ülkede yaşıyoruz, herşey rayına oturtulmuş diye düşünüyor ama iş uygulamaya geldi mi çuvallıyoruz resmen.
 

MertAG

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Ağustos 2014
Mesaj
835
Tepki
588
Yaş
32
Şehir
Antalya
Bisiklet
Kron
Avrupada ulaşım araçlarında uygulanıyor böyle bir sistem mesela orada metrola tramvaylara parasız kartını göstermeden ya da okutmadan biniyorsun ama üstünde önceden aldığın kart bulunuyor olmalı arada sivil giyimli biri bir fırlıyor ben denetçiyim diye ayda yılda bir denk gelir gerçide biletin yoksa cezayı kesiyor 70€ idi benim zamanımda. Uygulanırsa güzel olur.
 

Tesup Taru

Forum Demirbaşı
Kayıt
21 Mayıs 2010
Mesaj
416
Tepki
425
Şehir
Kayseri
Bisiklet
Salcano
Ankara'da bundan çok farklı değil. Ulaşım bir kamu hizmetidir ve kar güdüsüyle hareket eden şahıslara bırakılamaz. Daha fazla para kazanmaktan başka bir şey düşünmeyen ulaşım esnafı, sadece taşıdığı insanların değil, trafikteki bütün insanların mal ve can güvenliğini tehdit etmektedir. En çok da biz bisikletçileri...Hergün işime bisikletle gidip geliyorum, ve trafikte sürekli dolmuş, özel halk otobüsü ve ticari taksilerin yaptığı sayısız ihlale tanık oluyorum. Zaman zaman gördüğüm trafik polislerine şikayette bulunuyorum. Ama hemen hiç birinde tatmin edici bir tutum görmedim polislerden.
Önerileriniz güzel...Benimde aklıma gelen öneri de, ticari taksi ve diğer toplu taşım araçlarına takometre ve kamera konmalı ve bunların kayıtlarının saklanması mecburi hale getirilmeli. İhtilafa ya da şikayete konu bir durum olduğunda bu kayıtlar incelenerek para cezası ve ceza puanı kesilebilmeli. Bu araçların ruhsatları 2 yılda bir yenilenmeli ve yenilenirken bu kayıtlar kontrol edilmeli. Bu araçlarda çalışan şoförlere, normal trafik kurallarından farklı başlıklarda da, örneğin müşteriye kötü davranma, ceza puanı verilebilmeli. Ulaşım esnafının ehliyetleri ömür boyu olmamalı, belli periyotlarda sınava girerek yenilenmeli. Ulaşım esnafı, yıpratıcı ve insan hayatıyla ilgili bir mesleğe sahip olduklarından, özel bir iş güvencesi ve sigortaya tabi olmalı.
 

Y. Serdar Güler

Aktif Üye
Kayıt
10 Mayıs 2014
Mesaj
166
Tepki
209
Şehir
istanbul
Bisiklet
Carraro
@Engin Sarı

6 yılını Ankara'da geçirmiş biri olarak Ankara'yı bile arar oldum Engin Bey. Buradaki durumu hayal gücünüze bırakıyorum :)

Önerileriniz o kadar yerinde ve gerekli ki.. Bu pilot uygulamaya bile geçileceğinden şüpheli olduğum için şimdilik hayal gibi geliyor bana maalesef..
 
  • Beğen
Tepkiler: Tesup Taru

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
2
Böyle bir uygulama Ankara'da otobüslere uygulanıyor. Bir halta yaramıyor. Elinde telsiz herifin biri rastgele otobüslere biniyor.
Sorunun çözümü kaliteli eğitimle 20-30 senede çözülür, ama ne yazıkki her an daha geriye gidiliyor.
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
2
Hayalperestliğinize hayranım arkadaşlar. Gerçi hayal kurmak iyidir, hayalleri olan insanlar bir şeyler başarabilirler, ben burda mecazi anlamda kullandım.

Bu teröristlerin araçlarına binerek, yasal olmasa da en büyük fikrî, vicdanî, insani suçu sizler işliyorsunuz. Binmeyeceksiniz ki en somut etkiyi oluşturun. Binmeyin ki bu adamlar vicdan dersi alacakları başka sanatlara yönelsinler.

Size baktıkça ülkemin ilkel tarafını ön plana çıkaran minibüs temalı filmler geliyor.

Çiçek abbas (1982)
Sultan (1978)
Dokunmayın Şabanıma (1979)
Atla Gel Şaban (1984)


Yıl olmuş 2014, 35 yıl geçmiş 35..... hala bu filmlerdeki manzara aynı, hala bunlara para kazandırıyorsunuz üstelik iki büklüm kucak kucağa yolculuk yaparak.

Sonra bir de şikayet ediyorsunuz. Adam bugün bana arkadan vurdu diyorum. Minibüs minibüs. Polis bunların hangisini adam edecek. Polis kendisi adam mı ki? Kimi kime şikayet ediyorsun. Her gün cebinden en az 5 lira çıkarıp bu terörün devamını finanse ediyorsunuz. Hayırlı ,işler dilerim. Demek ki minibüse binecek kadar kazancınız yerinde. Darısı başıma....
 

Gökhan Toros

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2010
Mesaj
4.580
Tepki
7.568
Şehir
Polonya
Başlangıç
2009—10
Ne olacağını anlatayım;
Dolmuş şoförleri o denetim memurlarına 100-200 lira "atar" ay başında. Ceza falan kesilmez ;)

Türkiye'de işlerin nasıl işlediğini bilmiyor gibi konuşuyorsunuz...
 

Umur Bora

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Ekim 2014
Mesaj
940
Tepki
1.888
Yaş
34
Şehir
İstanbul
İsim
Bora
Başlangıç
2013—14
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Gökhan beye katılıyorum. "Böyle olur, şöyle olur" da demeyeceğim ben, çünkü olan direkt bu. Tekirdağ'da ilçelere yolcu taşıyan firmalarda çalışan şoförlerle, biletçilerle falan bu konuyu konuştum pek çok kez. Hepsi de arabaya ayakta yolcu almaktan ve yolcuları iki büklüm taşımaktan sözümona şikayetçi ama hepsinin de tek sığındığı gerekçe "N'apalım biz de ekmek parası peşindeyiz". Çalıştıkları hat üstündeki polislerle zaten hepsi çok samimi haldeler. Biri diyor ki "Geçen gün bilmem kim abi durdurdu bi ton laf söyledi, tamam abi tutma beni akşam çekersin azarını dedim bastım geldim ihi ihi". Kimse kusura bakmasın ama polislerin de hepsi 'ekmek parası' peşinde.

Kimsenin kazandığında gözüm yok, kimsenin kazandığı parayı nasıl harcayacağına karışmak da haddime değil ancak ekmek parası bahanesine sığınıp, saçma sapan ve bakımsız arabalarla balık istif yolcu taşırken yolda yanındaki yolcuyla "iPhone 6 kalmamış abi hiç bi yerde yaa" muhabbeti yapmak da apayrı bi riyakarlık.
 

Y. Serdar Güler

Aktif Üye
Kayıt
10 Mayıs 2014
Mesaj
166
Tepki
209
Şehir
istanbul
Bisiklet
Carraro
@Murat Semiz

Eğer mantık "beğenmediğini değiştirmek" ise dolmuş şoförlerine kadar neler neler var bu ülkede değişmesi gereken.

Bu söylediğiniz İngiltere'de çok güzel işler. Kraliçe Elizabeth Buckingham Sarayı'ndan ufak bir halka sesleniş konuşması yapar ve "hükümet haksız fiat arttırımı yaptı, pirinç almayın" der ve halk 1-2 ay pirinç almaz, hükümet fiyatları geri çekmek durumunda kalır..

Türkiye'deki durumu anlatmama hiç gerek yok sanırım. Eylem yapanlar terörist ilan edilir, biber gazında boğulur, kapsüllerle, jop darbeleriyle öldürülür..

Hadi diyelim ki çok etkileyici bir kampanya başlatıldı ve dolmuşa rağbet azaldı. Dolmuş şoförleri kurallara uymuyor diye kimse dolmuş kullanmasa siz sanıyor musunuz ki tüm dolmuşçular bir anda birer centilmen beyefendi, trafikte dost canlısı insanlar olacak? Elbette ki olmayacaklar.

Bana kalırsa olacak şey şudur; uzun vadede dolmuş hatları değer kaybetmeye başlar, dolmuş ücretlerinde revizeye gidilir. Buna rağmen bir sonuç alınamıyorsa hat sahipleri daha fazla zarar etmemek için hatlarını satışa çıkartır, dolayısıyla dolmuş sayısı da günden güne azalmaya başlar.

Peki ya sonuç ne olur? Kalan bir miktar dolmuş şoförü daha fazla müşteri alabilmek, arabasını doldurabilmek adına sağda solda yolcuları bekletmeye başlar, işini ağırdan alır, kimisi nadir arabasına binen müşteri dolayısıyla belki üslubunu değiştirir ama şoför yaş ortalaması 25-35 arası olan Kartal-Kadıköy hattında köklü bir değişiklik olmaz. Çünkü insan karakteri bu yaşlarda oturmuş olur. Oturmuş bir karakter ise kolay boyun eğmez. 35'ten sonrası değiştirmek zaten çok daha zordur. Biz vatandaşın da ne ulaşım problemi çözülmüş olur ne de yola çıkış amacımız olan "kalite" hayatımıza girmiş olur..


Üstelik bu zaruri bir ihtiyaç. Kimse keyfine dolmuş kullanmıyor ki.

Şahsım adına ulaşım için 4 ayrı alternatifim var:

1) Bisikletle
2) Taksiyle
3) Belediye otobüsüyle
4) Dolmuş/minibüs ile.

1) Bisikleti çok seviyorum ama her yere her zaman bisikletle gitmek maalesef mümkün olmuyor.
2) Taksi büyük kolaylık ama her daim taksi kullanacak kadar zengin değilim
3) Belediye otobüsünü bekleyecek yarım saatim varsa, ya da acil bir yere yetişmem gerekmiyorsa zaten belediye otobüsünü tercih ederim.

Geriye dolmuş ya da minibüs kullanmak kalıyor.

E şimdi size göre ben keyfimden mi dolmuş kullanıyorum? Bu benim ihtiyacım. İhtiyaçlarımı gidermek, giderirken de kurallar neyse uyulmasını sağlamak benim vatandaşlık görevim.

Polisler görevini kötüye kullanır kullanmaz bilemiyorum. Kimsenin günahına da girmek istemem. Sonuçta görevini layıkıyla yapan polis memurları da muhakkak vardır. Şayet bahsettiğniz gibi bir ihtimal varsa sistem ona göre kurulur. Bu tarz, kişiden kaynaklı sorunları aşmak zor değil. Yeter ki bir adım atılsın.
 

Emrah ONAN

Daimi Üye
Kayıt
1 Temmuz 2013
Mesaj
275
Tepki
185
Yaş
44
Şehir
Bursa
Bisiklet
Carraro
sorun milletin kendisinde, sadece bu sektörde değil ki. doğru dürüst eğitim sistemi olmayan, bireyleri ilkokulda bile kitap okumayan, yaş itibariyle hayal gücü ve oyuna yönelik kitaplar aksine 2. sınıfta dokuzuncu hariciye koğuşu gibi kitapları zorla okutulan, birer yetişkin olduklarında okuma kültürü yerleşmediğinden araştırma da yapmayan, dolayısıyla kendini yeteri derecede bilgi anlamında yetiştirmediğinden, içinde kendisinin de bulunduğu toplumun refahı için gerekli yaşam kalitesi standartları ve bu standartları artırmaya yönelik iyi ve kötüyü kıyaslama yeteneği zihnine yerleşmediği için hiç bir bilgisi olmayan ve dolayısıyla bunları uygulamayan, ve bahsi geçen bireylerinin toplum nüfusunun çok büyük bir çoğunluğunu oluşturduğu ülkemizde ağaç kuruduktan sonra eğemezsiniz, ne cezayla ne başka bir şeyle, umut sadece gelecek için atılacak adımlardadır. Çocuklarınızı, öğrencilerinizi bu gelişmiş toplum olma ülküsü doğrultusunda yetiştiriniz. Ne yazıkki Osmanlı ve öncesinden gelen toplumun daha kolay yönetilmesi için cahil bırakılması, sadece belli bir kısımın ilim sahibi yaptırılması kültürünü o kadar benimsemişiz ki DNA larımıza işlemiş, Dna lar kopyalandıkça bazı özelliklerini kaybederler ama nasıl bir lanet ise bu kültürü kaybetmiyoruz asırlardır. Dolayısıyla şoförü de polisi de valisi de bakanı da başbakanıda aynı bu bahsettiğimiz toplumdan çıkan insanlar farklı değiller, tarih boyunca bir çok örneği olduğu gibi milletler hakedildikleri gibi yönetilirler ve yönetileceklerdir. Umudumuz yarınlarda, ama anahtarı tam şu an elimizde...
 

ArdaE

Aktif Üye
Kayıt
24 Haziran 2013
Mesaj
142
Tepki
96
Şehir
istanbul
Bisiklet
b'Twin
Sorun tüm trafikte ve bizim millet olarak trafiğe bakış açımızda. Araç, yer ve eğitim seviyemizden bağımsız hiçbirimiz trafik kurallarına uymuyoruz. Biz hepimiz trafik cahiliyiz ve empati fakiriyiz, devletin de kuralları uygulatmak için cezai yaptırımları da yok denecek kadar az. Sonuçta ülkenin trafiği tam bir kaos.
Kadıköy Pendik minibüs şöförlerini düzeltseniz, taksiler, otobüsler, özel araçlar, motokuryeler, bisikletliler ve hatta yayalar o yolda terör estirmeye devam edecekler. Hadi diyelim "minibüs yolu güzelleştirme platformu" kurdunuz ve o yoldaki tüm araç ve yayaların bir şekilde kurallara uymasını sağladınız, dönüp E5'e veya sahil yoluna çıktığınızda aynı kaos devam ediyor olacak.

Ben işin karamsar tarafındayım ve bu ülkede trafik konusunda daha bir 20-30 sene daha düzelme olmayacağına inanıyorum. Yarın eğitim verseniz bilinçli bir neslin yetişmesi ve egemen olması en az o kadar sürer.
 

Orkun KnighTR34

Kara atlı prens
Kayıt
14 Ocak 2017
Mesaj
1.012
Tepki
2.038
Yaş
25
Şehir
İstanbul
İsim
Orkun
Başlangıç
2006—07
Bisiklet
Peugeot
Minibüs terörü bu şekil çözülür:
(tüm minibüslere hatta taksilerde dolmuşlarla ve servis araçlarına da yapılması gereken)

Biliyorum yeterince kökleşmiş bir mafya olan erbabın araçlarına videodaki yöntemi uygulamak kolay olmayacağından şu yöntem de denenebilir:
(link)

Ben de her gün Göztepe SSK'dan Sahrayıcedit metro inşaatına kadar minibüs yolundan gitmek zorundayım ve minibüs yolunun bu kısacık kesitinde bile başıma gelen badirelerle roman yazabilirim. Bugün aynı gün içinde aynı yerde (Erenköy petrol ofisi önü) iki kez minibüs tacizine uğradım biri dersaneye giderken diğeri eve dönerken. Hayatımda 3 haneli numara aramamış ben bisiklet kullanmaya başladığımdan beri haftada 2-3 kere kural ihlali yapan minibüsler veya inönü cd. üstündeki bisiklet yoluna parkeden araçlar nedeniyle polisi aramakta. Düğün konvoyu bile şikayet ettim yine bisiklet yolu üstündeydi.