Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Doğru lastik basıncı (çeviri)

Konu, 'Tekerlekler' kısmında Serkan Mıstınoğlu tarafından paylaşıldı.

  1. Serkan Mıstınoğlu

    Serkan Mıstınoğlu Road Runner

    Kayıt:
    24 Nisan 2010
    Mesajlar:
    2.721
    Beğeniler:
    10.676
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Cervélo
    Seviye:
    Yine ben, yine çeviri :D

    Lastik basıncı ile ilgili güzel ve detaylı bir metin bulmanın heyecanıyla elimden geldiğince çevirmeye çalıştım bu yazıda.

    [​IMG]

    4 maddede doğru lastik basıncı ayarlama
    Sürüş performansı ve manevra kabiliyetinde zirveye ulaşın!

    Bisikletinize yapabileceğiniz en iyi performans terfisinin kablosuz(EPS) vitese geçmek ya da yeni bir jant seti almak olduğunu mu düşünüyorsunuz? Cevap:Hayır. Üstelik bu para harcatmayan ve gidon bandı sarmak gibi uğraştırmayan bir yol: Lastiklerinize doğru basıncı basmak.

    1) İhtiyacınız olan basıncı tam olarak bilmiyorsunuz
    Eğer bir ayak pompası kullanıyorsanız muhtemelen basınç göstergesi vardır. Fakat bu gösterge lastiğin içindeki basıncı değil, pompanın içindeki basıncı gösterir. Ayrıca bu değerde, pompanızın ve göstergesinin kalitesiyle de alakalı olarak 10-15 PSI hata payı olabilir. Fakat bir de iyi yanından bakın, sonuç olarak aynı pompayı kullandığınız için lastiklerinize her seferinde aynı basıncı basıyorsunuz :)
    Çözüm: Harici bir basınç ölçer alın..
    Kaliteli bir presta basınç ölçeri 25 dolara temin edebilirsiniz. (Türkiye'den bahsetmediği kesin...) Meiser markayı 1 yıldır kullandığını söylemiş ve tavsiye etmiş yazar.
    2013-11-30 09.32.14-crop.jpg


    2) Her iki lastiğe de eşit hava basıyorsunuz
    Bu, çok yaygın bir durumdur. Fakat vücut ağırlığınız ön ve arka tekere %50 %50 dağılmaz. Öğrneğin yol bisikletinde %40(ön) %60(arka) oranı olur. (Colorado Üniversitesi'nin bir araştırmasına göreymiş.)
    Ayrıca Colorado Üniversitesindeki bu çalışmada, lastik basınçlarının bisiklet tipine ve kişinin duruş özelliklerine göre %33-%67 den %45-%55'e kadar değişiklik gösterebileceğini sonucu çıkmış.
    Eğer kendi oranınızı bulmak istiyorsanız şu basit testi uygulayabilirsiniz:
    1.Adım: Antrenmana çıkarmış gibi giyinin(ayakkabılar dahil) ve bisikletinizi de elinize alıp tartının.
    2.Adım: Bisikletinizi bir tekerinin altına baskülü yerleştirin, diğer tekerleğinin altına da oluşan yükseklik farkını dengeleyecek kadar kitap vb. koyun. Ve bisikletin üzerine çıkıp tartının. bunun için bir arkadaşınızdan yardım almanız gerekebilir. (Belkide kiloyu okumak için)
    3.Adım: Baskül ve kitapların yerini değiştirerek işlemi tekrarlayın.

    Dipnot:Bu şekilde tartınarak lastik basıncı ayarlamaya çalışmanın bilimsel bir yol olmadığını biliyoruz, bisiklet üzerindeki pozisyonumuz, ağırlığımızı öne ve arkaya verişimiz (yol)durumuna göre değişiklik gösterebilir. Bilmenizi isterim ki bu sadece yol gösterici,eğitici bir tavsiyedir ve tabiki %100 isabetli, bilimsel sonuçlar vermez.

    Sonuçlarınız bisiklet tipinize ve sizin kendinize has duruşunuza göre değişiklik gösterecektir, fakat bu test bize lastiklerimize ne oranda hava basmamız gerektiğine dair yol gösteriyor. Amacımız da bu :)
    Örneğin toplam kilonuz 100'se ve öne 40, arkaya 60 kilo düştüyse bu size ön ve arka lastiğe aynı hava basmamanız gerektiğini gösterir. Ön lastiğe daha az hava basmanız gerekiyor demektir. Yani bu deney sonucu ön lastiğe %15-%20 daha az daha hava basmamız gerektiği sonucuna varmış oluyoruz.


    3) Lastik basıncınızı sıklıkla kontrol etmiyorsunuz
    Lastikler daima hava kaçırır. Hangi lastiği kullanırsanız kullanın, haftada birkaç PSI kaybınız olur. Her sürüş öncesi değil belkide ama, bu kontrolü en azından haftada bir olacak şekilde rutinleştirmenizde yarar var.


    4) Muhtemelen çok fazla hava basıyorsunuz
    Genel olarak fazladan hava basmaya meyilliyizdir. (Eksik olmasın, fazla olsa da olur :D) Yani lastiğimizin üzerinde yazan maksimum basıncı basmaya meyilliyizdir. Bu tabiki bize,bisiklete ve parkura göre farklılık gösterir. Öte yandan bizler de(antrenörlerden bahsediyor) yıllar yılı şunu söyledik: "Daha yüksek lastik basıncı, daha düşük yuvarlanma direnci demektir." Ve benzer şekilde, basıncı yüksek lastik daha zor patlar.
    Fakat geniş bir lastik kullanıyorsanız, (örneğin 25mm) daha az basınç daha iyi olacaktır. Neden mi?:
    ◘ Geniş lastikler daha yüksektir, ve bununa orantılı olarak basıncı da düşürmelisiniz. Aynı zamanda geniş lastiklerin yanakları daha az çatlar (bükülür,çöker) ve bu sayede yuvarlanma dirençleri aynı basınçtaki ince lastiklere göre daha az olur.
    ◘ Evet, yuvarlanma direnci düşük basınçta artar, fakat son araştırmalar farklı yol bisikleti lastiklerinde 60 PSI basınçla kullanıldığında bile sadece birkaç watt kayba yol açtığını gösteriyor. Yani yuvarlanma direnci meselesine fazla takılmayın diyor :) ve ekliyor, asıl farkı yaratan lastik basıncınız değil, kullandığınız lastik diyor.
    ◘ Düşük basınç aynı zamanda viraj tutuşunuzu da yükselecektir ve konforunuzu da arttıracaktır. Tahta gibi katı, çok fazla hava basılmış bir lastikle yoldaki en ufak yüzey farklılıklarını bile hissedersiniz. (Asfaltı oluşturan her bir çakıl taşını hissederim evet!!!:D)
    Bunu test etmek için lastiklerinizin havasını %5(dikkat edin, 5 PSI değil, %5) oranında indirin ve sürüşe çıkın. Yeni yol tutuşunuzu değerlendirin. Gerekirse basıncı biraz daha indirmekten çekinmeyin. İdeal lastik basıncı size konforlu bir sürüş ve özellikle virajlarda iyi yol tutuşu, dolayısıyla daha iyi manevra kabiliyeti sağlayacaktır.

    Keskin dönüşlerde ön lastiğinize bakın. Eğer fazla bükülüyorsa(inik gibi duruyorsa) birkaç PSI eklemeyi de ihmal etmeyin. Bulduğunuz ideal basıncı basınç ölçerinizle ölçün ve bir yere not alın. Artık ideal lastik basıncınızı biliyorsunuz :)

    Fakat şunu da eklemeliyim; İdeal basıncınız, farklı genişlikte veya farklı tipte(markada vs.) bir lastiğe geçtiğinizde değişecektir.

    Orijinal link:
    4 Ways Your Tire Pressure Is Wrong

    Tekerinize taş değmesin, başka bir çeviride görüşmek üzere :)


    -----------------------------------------------------------------------------------------------------
    Güncelleme: 04.08.16

    Schwalbe'nin basınç tablosu:
    [​IMG]

    Ayrıca yağışlı havalarda, lastik basıncınızı normal değerden 0.5 bar (7 PSI) düşük şişirmeniz öneriliyor.
     
  2. valento

    valento Yeni Üye

    Yaş:
    28
    Kayıt:
    22 Mart 2015
    Mesajlar:
    44
    Beğeniler:
    49
    Şehir:
    İzmir
    Adı:
    murat kırlı
    Bisiklet:
    KTM
    Seviye:
    bizimle paylaştığın için sağol.eline sağlık.
     
    Serkan Mıstınoğlu bunu beğendi.
  3. kutlucan

    kutlucan Kıdemli Üye

    Yaş:
    19
    Kayıt:
    23 Kasım 2015
    Mesajlar:
    389
    Beğeniler:
    254
    Şehir:
    ankara
    Adı:
    kutlucan akünal
    Bisiklet:
    b'Twin
    Seviye:
    Teşekkürleeer :)
     
    Serkan Mıstınoğlu bunu beğendi.
  4. Osman D.

    Osman D. Forum Bağımlısı

    Yaş:
    26
    Kayıt:
    18 Nisan 2012
    Mesajlar:
    737
    Beğeniler:
    270
    Şehir:
    Antalya\Kepez
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Güzel yazı. Tabi yol bisikletleri için konuşmuş. Bir xc kullanıcısı olarak pek faydalamadım :D yine bir kaç mesaj vermiş genel olarak.

    Düşük basınç= daha iyi yol tutuşu ve daha güvenli viraj
     
    Serkan Mıstınoğlu bunu beğendi.
  5. ilker Coşkun

    ilker Coşkun Kıdemli Üye

    Kayıt:
    22 Mayıs 2014
    Mesajlar:
    250
    Beğeniler:
    204
    Şehir:
    Gelibolu
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    Teşekkür ederiz.
     
    Serkan Mıstınoğlu bunu beğendi.
  6. kutlucan

    kutlucan Kıdemli Üye

    Yaş:
    19
    Kayıt:
    23 Kasım 2015
    Mesajlar:
    389
    Beğeniler:
    254
    Şehir:
    ankara
    Adı:
    kutlucan akünal
    Bisiklet:
    b'Twin
    Seviye:
    O direnç kybını ben yaşadım 65 psi bastım 60 tan daha agır bi sürüş hissettim herzaman en fazlasından 13 psi daha az basmakta fayda var telle yazıyorum sıkıntı oluyor bazen :d
     
    Serkan Mıstınoğlu bunu beğendi.
  7. Saikou

    Saikou Kıdemli Üye

    Yaş:
    37
    Kayıt:
    20 Mart 2015
    Mesajlar:
    364
    Beğeniler:
    300
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Ali B
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    Konunun ozu, ince tekerlere 130 psi basip dolma teker modunda kullanmayin 1-2 W icin diyor.
     
  8. gültekin bölükbaş

    gültekin bölükbaş Aktif Üye

    Kayıt:
    21 Eylül 2011
    Mesajlar:
    184
    Beğeniler:
    14
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    Pro nun digital basınç ölçme aleti tr de var fiyatıda çok abartı değil tavsiye edilir
     
    Holiganguc ve Serkan Mıstınoğlu bunu beğendi.
  9. Orhan Akarkut

    Orhan Akarkut Bisikletkolik

    Yaş:
    57
    Kayıt:
    17 Ağustos 2014
    Mesajlar:
    1.396
    Beğeniler:
    1.074
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Eddy Merckx
    Seviye:
    Bravo! Elinize sağlık.
     
    Serkan Mıstınoğlu bunu beğendi.
  10. kaydogdu

    kaydogdu Aktif Üye

    Yaş:
    44
    Kayıt:
    12 Eylül 2015
    Mesajlar:
    108
    Beğeniler:
    156
    Şehir:
    Karabük
    Adı:
    Kenan Aydoğdu
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Teşekkürler, önemli bilgiler bunlar, katkı yaptığınız ve bilgiyi paylaştığınız için tekrar çok teşekkürler.
     
    Serkan Mıstınoğlu bunu beğendi.
  11. İlkerKurul

    İlkerKurul Yeni Üye

    Yaş:
    24
    Kayıt:
    29 Ocak 2016
    Mesajlar:
    21
    Beğeniler:
    11
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    İlkerKurul
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Lastiğin üstünde yazan 'en fazla' değerden 10 psi az basıyorum bende :)
     
    Serkan Mıstınoğlu bunu beğendi.
  12. OsmaniyeRehber

    OsmaniyeRehber Forum Bağımlısı

    Yaş:
    37
    Kayıt:
    3 Mart 2015
    Mesajlar:
    670
    Beğeniler:
    675
    Şehir:
    Osmaniye
    Adı:
    ibrahim
    Bisiklet:
    b'Twin
    Seviye:
    Teşekkür ederiz. Emeğe saygı.:harika:
     
    Serkan Mıstınoğlu bunu beğendi.
  13. Deniz

    Deniz Üyeliği iptal edildi.

    Kayıt:
    18 Nisan 2007
    Mesajlar:
    2.354
    Beğeniler:
    3.721
    Şehir:
    Fahrettin Altay, İzmir
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    2. ve 4. maddelere dikkat etmek lazım. Benim en çok hata yaptığım noktalar bunlarmış :)
     
    Serkan Mıstınoğlu bunu beğendi.
  14. I am the Uptown R.

    I am the Uptown R. Onursal Üye

    Kayıt:
    24 Ocak 2015
    Mesajlar:
    2.040
    Beğeniler:
    1.988
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    lastiğin üstünde 110 istiyor mesela.Ama ben 130 basıyorum.Ne de olsa pompa'nın ucunu siboptan çıkarırken hava kaçıyor
     
    celikeren ve Serkan Mıstınoğlu bunu beğendi.
  15. Hasan Saylık

    Hasan Saylık Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Kasım 2013
    Mesajlar:
    2.209
    Beğeniler:
    1.765
    Şehir:
    Aydın, Karacasu
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Keşke yollarımızda asfalt kalitesi olsa da lastik üst limitini kullansak. Ne yazıkki anayollar hariç asfaltlar zımpara gibi olduğu için, parke taşlı yollarda gibi sürüş hissi veriyor insana ve zevk alamıyorum mecburen basıncı alt limite indirmek zorunda kalıyorum, yokuş yukarı çıkarken de bu basınç beni rezil ediyor. Yeni atılan tüm kasaba.köy asfaltları zımparadan farkı olmayan dünyada eşine rastlamadığımız şekilde yapılıyor, tabi 3 ayda çukurların oluşup, 1 yılda eski haline dönmesi ise cabası. Ben sürüş yapıyorsam rotama göre lastik basıncını ayarlıyorum. Gerekirse yolda lastiği indirme,tekrar şişirme yapıyorum. Yeri geliyor yamalı fakat zifti taşların arasından yukarı çıkmış yollar daha konforlu geliyor. Ne bisiklet zevkimiz kaldı, ne sürüş zevkimiz. Karayollarına içimden geçenleri söylesem herhalde uyarı yada ceza gelir. Siz anlayın...
     
  16. mutlu07

    mutlu07 Forum Bağımlısı

    Yaş:
    39
    Kayıt:
    24 Mart 2015
    Mesajlar:
    923
    Beğeniler:
    452
    Şehir:
    antalya
    Seviye:
    serkan Mısırlıoğlu emeklerinize sağlık,yeni çeviirilerinzi bekliyor olucam.
     
    Serkan Mıstınoğlu bunu beğendi.
  17. Çağlar Çağlayan

    Çağlar Çağlayan Cascade

    Kayıt:
    4 Eylül 2009
    Mesajlar:
    617
    Beğeniler:
    787
    Şehir:
    İzmir - Denizli
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Çeviri için teşekkür ederim. Ancak bir yerde hata var gibi (çeviri hatası değil bilgi yanlışlığı) Düşük psi kullanarak virajlarda yol tutuşu elde etmek mantıksız geliyor bana. Eğer lastik hamuru kaliteliyse normalde 10 psi düşük ya da yüksek olsa bile iyi tutar. Ama 20 liralık naylon bir lastiği doğru basınçta da kullansanız, 30 psi düşük basınçta da kullansanız yine kayar yine kayar...

    Daha önce ben de düşük basınç yol tutuşunu arttırır diye düşünüyordum sonra yanlış olduğunu öğrendim. Bu gibi hatalar geniş tabanlı lastiklerin dar tabanlı lastiklere göre daha iyi yol tutuşu sağlayacağı düşünülerek de yapılıyor.
     
    Serkan Mıstınoğlu bunu beğendi.
  18. Bakbay

    Bakbay Üye

    Yaş:
    41
    Kayıt:
    29 Kasım 2015
    Mesajlar:
    62
    Beğeniler:
    24
    Şehir:
    Istanbul
    Adı:
    Barış
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    Son iki haftada iki iç lastik kaybeden biri olarak söylüyorum istanbulda bu kadar cukur varken(bisiklet yolları dahil);max basınç altı limit herzaman risk oluşturuyor.Emeğinize sağlık.Teşekkürler.
     
    Serkan Mıstınoğlu bunu beğendi.
  19. MehmetAliB.

    MehmetAliB. VivaVelo

    Kayıt:
    20 Ekim 2013
    Mesajlar:
    1.802
    Beğeniler:
    3.784
    Şehir:
    Antalya
    Seviye:
    Doğru lastik basıncı binici ağırlığı ve lastik ebadına göre yapılıyor. Şöyle

    michelin-tire-pressure-chart.jpg
     
  20. geziniyo

    geziniyo Üyeliği iptal edildi

    Kayıt:
    9 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    3.598
    Beğeniler:
    6.936
    Seviye:
    Serkan Mıstınoğlu bunu beğendi.