Doğru lastik basıncı

Road_Runner

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Mesaj
5.999
Tepki
25.898
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
Lastik basıncı ile ilgili güzel ve detaylı bir metin bulmanın heyecanıyla elimden geldiğince çevirmeye çalıştım bu yazıda.

4 maddede doğru lastik basıncı ayarlama - Sürüş performansı ve manevra kabiliyetinde zirveye ulaşın! Bisikletinize yapabileceğiniz en iyi performans terfisinin kablosuz(EPS) vitese geçmek ya da yeni bir jant seti almak olduğunu mu düşünüyorsunuz? Cevap:Hayır. Üstelik bu para harcatmayan ve gidon bandı sarmak gibi uğraştırmayan bir yol: Lastiklerinize doğru basıncı basmak.

1) İhtiyacınız olan basıncı tam olarak bilmiyorsunuz
Eğer bir ayak pompası kullanıyorsanız muhtemelen basınç göstergesi vardır. Fakat bu gösterge lastiğin içindeki basıncı değil, pompanın içindeki basıncı gösterir. Ayrıca bu değerde, pompanızın ve göstergesinin kalitesiyle de alakalı olarak 10-15 PSI hata payı olabilir. Fakat bir de iyi yanından bakın, sonuç olarak aynı pompayı kullandığınız için lastiklerinize her seferinde aynı basıncı basıyorsunuz :)
Çözüm: Harici bir basınç ölçer alın..
Kaliteli bir presta basınç ölçeri 25 dolara temin edebilirsiniz. (Türkiye'den bahsetmediği kesin...) Meiser markayı 1 yıldır kullandığını söylemiş ve tavsiye etmiş yazar.

2013-11-30 09.32.14-crop.jpg

2) Her iki lastiğe de eşit hava basıyorsunuz
Bu, çok yaygın bir durumdur. Fakat vücut ağırlığınız ön ve arka tekere %50 %50 dağılmaz. Öğrneğin yol bisikletinde %40(ön) %60(arka) oranı olur. (Colorado Üniversitesi'nin bir araştırmasına göreymiş.)
Ayrıca Colorado Üniversitesindeki bu çalışmada, lastik basınçlarının bisiklet tipine ve kişinin duruş özelliklerine göre %33-%67 den %45-%55'e kadar değişiklik gösterebileceğini sonucu çıkmış.
Eğer kendi oranınızı bulmak istiyorsanız şu basit testi uygulayabilirsiniz:
1.Adım: Antrenmana çıkarmış gibi giyinin(ayakkabılar dahil) ve bisikletinizi de elinize alıp tartının.
2.Adım: Bisikletinizi bir tekerinin altına baskülü yerleştirin, diğer tekerleğinin altına da oluşan yükseklik farkını dengeleyecek kadar kitap vb. koyun. Ve bisikletin üzerine çıkıp tartının. bunun için bir arkadaşınızdan yardım almanız gerekebilir. (Belkide kiloyu okumak için)
3.Adım: Baskül ve kitapların yerini değiştirerek işlemi tekrarlayın.

Dipnot:Bu şekilde tartınarak lastik basıncı ayarlamaya çalışmanın bilimsel bir yol olmadığını biliyoruz, bisiklet üzerindeki pozisyonumuz, ağırlığımızı öne ve arkaya verişimiz (yol)durumuna göre değişiklik gösterebilir. Bilmenizi isterim ki bu sadece yol gösterici,eğitici bir tavsiyedir ve tabiki %100 isabetli, bilimsel sonuçlar vermez.

Sonuçlarınız bisiklet tipinize ve sizin kendinize has duruşunuza göre değişiklik gösterecektir, fakat bu test bize lastiklerimize ne oranda hava basmamız gerektiğine dair yol gösteriyor. Amacımız da bu :)
Örneğin toplam kilonuz 100'se ve öne 40, arkaya 60 kilo düştüyse bu size ön ve arka lastiğe aynı hava basmamanız gerektiğini gösterir. Ön lastiğe daha az hava basmanız gerekiyor demektir. Yani bu deney sonucu ön lastiğe %15-%20 daha az daha hava basmamız gerektiği sonucuna varmış oluyoruz.

3) Lastik basıncınızı sıklıkla kontrol etmiyorsunuz
Lastikler daima hava kaçırır. Hangi lastiği kullanırsanız kullanın, haftada birkaç PSI kaybınız olur. Her sürüş öncesi değil belkide ama, bu kontrolü en azından haftada bir olacak şekilde rutinleştirmenizde yarar var.

4) Muhtemelen çok fazla hava basıyorsunuz
Genel olarak fazladan hava basmaya meyilliyizdir. (Eksik olmasın, fazla olsa da olur :D) Yani lastiğimizin üzerinde yazan maksimum basıncı basmaya meyilliyizdir. Bu tabiki bize,bisiklete ve parkura göre farklılık gösterir. Öte yandan bizler de(antrenörlerden bahsediyor) yıllar yılı şunu söyledik: "Daha yüksek lastik basıncı, daha düşük yuvarlanma direnci demektir." Ve benzer şekilde, basıncı yüksek lastik daha zor patlar.
Fakat geniş bir lastik kullanıyorsanız, (örneğin 25mm) daha az basınç daha iyi olacaktır. Neden mi?:

Geniş lastikler daha yüksektir, ve bununa orantılı olarak basıncı da düşürmelisiniz. Aynı zamanda geniş lastiklerin yanakları daha az çatlar (bükülür,çöker) ve bu sayede yuvarlanma dirençleri aynı basınçtaki ince lastiklere göre daha az olur.

Evet, yuvarlanma direnci düşük basınçta artar, fakat son araştırmalar farklı yol bisikleti lastiklerinde 60 PSI basınçla kullanıldığında bile sadece birkaç watt kayba yol açtığını gösteriyor. Yani yuvarlanma direnci meselesine fazla takılmayın diyor :) ve ekliyor, asıl farkı yaratan lastik basıncınız değil, kullandığınız lastik diyor.

Düşük basınç aynı zamanda viraj tutuşunuzu da yükselecektir ve konforunuzu da arttıracaktır. Tahta gibi katı, çok fazla hava basılmış bir lastikle yoldaki en ufak yüzey farklılıklarını bile hissedersiniz. (Asfaltı oluşturan her bir çakıl taşını hissederim evet!)

Bunu test etmek için lastiklerinizin havasını %5(dikkat edin, 5 PSI değil, %5) oranında indirin ve sürüşe çıkın. Yeni yol tutuşunuzu değerlendirin. Gerekirse basıncı biraz daha indirmekten çekinmeyin. İdeal lastik basıncı size konforlu bir sürüş ve özellikle virajlarda iyi yol tutuşu, dolayısıyla daha iyi manevra kabiliyeti sağlayacaktır.

Keskin dönüşlerde ön lastiğinize bakın. Eğer fazla bükülüyorsa(inik gibi duruyorsa) birkaç PSI eklemeyi de ihmal etmeyin. Bulduğunuz ideal basıncı basınç ölçerinizle ölçün ve bir yere not alın. Artık ideal lastik basıncınızı biliyorsunuz :)

Fakat şunu da eklemeliyim; İdeal basıncınız, farklı genişlikte veya farklı tipte(markada vs.) bir lastiğe geçtiğinizde değişecektir.

Orijinal link:
(link)

Tekerinize taş değmesin, başka bir çeviride görüşmek üzere :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Güncelleme: 04.08.16

Schwalbe'nin basınç tablosu:



Ayrıca yağışlı havalarda, lastik basıncınızı normal değerden 0.5 bar (7 PSI) düşük şişirmeniz öneriliyor.
 
Scudo

valento

Üye
Kayıt
22 Mart 2015
Mesaj
42
Tepki
38
Yaş
35
Şehir
İzmir
İsim
murat kırlı
Bisiklet
KTM
bizimle paylaştığın için sağol.eline sağlık.
 
  • Beğen
Tepkiler: Road_Runner

Osman D.

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Nisan 2012
Mesaj
724
Tepki
261
Yaş
33
Şehir
Antalya\Kepez
Bisiklet
Cube
Güzel yazı. Tabi yol bisikletleri için konuşmuş. Bir xc kullanıcısı olarak pek faydalamadım :D yine bir kaç mesaj vermiş genel olarak.

Düşük basınç= daha iyi yol tutuşu ve daha güvenli viraj
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
O direnç kybını ben yaşadım 65 psi bastım 60 tan daha agır bi sürüş hissettim herzaman en fazlasından 13 psi daha az basmakta fayda var telle yazıyorum sıkıntı oluyor bazen :d
 

kaydogdu

Aktif Üye
Kayıt
12 Eylül 2015
Mesaj
182
Tepki
332
Yaş
51
Şehir
Karabük
İsim
Kenan Aydoğdu
Bisiklet
Carraro
Teşekkürler, önemli bilgiler bunlar, katkı yaptığınız ve bilgiyi paylaştığınız için tekrar çok teşekkürler.
 
  • Beğen
Tepkiler: Road_Runner
Kayıt
29 Ocak 2016
Mesaj
22
Tepki
11
Yaş
32
Şehir
Ankara
İsim
İlkerKurul
Bisiklet
Sedona
Lastiğin üstünde yazan 'en fazla' değerden 10 psi az basıyorum bende :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Road_Runner

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
2. ve 4. maddelere dikkat etmek lazım. Benim en çok hata yaptığım noktalar bunlarmış :)
 

The UGUR

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Ocak 2015
Mesaj
2.274
Tepki
2.174
Yaş
28
Şehir
ankara
İsim
Uğur
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Salcano
Bisiklet türü
Yol bisikleti
lastiğin üstünde 110 istiyor mesela.Ama ben 130 basıyorum.Ne de olsa pompa'nın ucunu siboptan çıkarırken hava kaçıyor
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
Keşke yollarımızda asfalt kalitesi olsa da lastik üst limitini kullansak. Ne yazıkki anayollar hariç asfaltlar zımpara gibi olduğu için, parke taşlı yollarda gibi sürüş hissi veriyor insana ve zevk alamıyorum mecburen basıncı alt limite indirmek zorunda kalıyorum, yokuş yukarı çıkarken de bu basınç beni rezil ediyor. Yeni atılan tüm kasaba.köy asfaltları zımparadan farkı olmayan dünyada eşine rastlamadığımız şekilde yapılıyor, tabi 3 ayda çukurların oluşup, 1 yılda eski haline dönmesi ise cabası. Ben sürüş yapıyorsam rotama göre lastik basıncını ayarlıyorum. Gerekirse yolda lastiği indirme,tekrar şişirme yapıyorum. Yeri geliyor yamalı fakat zifti taşların arasından yukarı çıkmış yollar daha konforlu geliyor. Ne bisiklet zevkimiz kaldı, ne sürüş zevkimiz. Karayollarına içimden geçenleri söylesem herhalde uyarı yada ceza gelir. Siz anlayın...
 
Kayıt
4 Eylül 2009
Mesaj
545
Tepki
770
Şehir
İzmir - Denizli
İsim
Çağlar ç
Başlangıç
2004—05
Bisiklet
Peugeot
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Çeviri için teşekkür ederim. Ancak bir yerde hata var gibi (çeviri hatası değil bilgi yanlışlığı) Düşük psi kullanarak virajlarda yol tutuşu elde etmek mantıksız geliyor bana. Eğer lastik hamuru kaliteliyse normalde 10 psi düşük ya da yüksek olsa bile iyi tutar. Ama 20 liralık naylon bir lastiği doğru basınçta da kullansanız, 30 psi düşük basınçta da kullansanız yine kayar yine kayar...

Daha önce ben de düşük basınç yol tutuşunu arttırır diye düşünüyordum sonra yanlış olduğunu öğrendim. Bu gibi hatalar geniş tabanlı lastiklerin dar tabanlı lastiklere göre daha iyi yol tutuşu sağlayacağı düşünülerek de yapılıyor.
 

Bakbay

Üye
Kayıt
29 Kasım 2015
Mesaj
65
Tepki
24
Yaş
49
Şehir
Istanbul
İsim
Barış
Bisiklet
Trek
Son iki haftada iki iç lastik kaybeden biri olarak söylüyorum istanbulda bu kadar cukur varken(bisiklet yolları dahil);max basınç altı limit herzaman risk oluşturuyor.Emeğinize sağlık.Teşekkürler.
 
  • Beğen
Tepkiler: Road_Runner