Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Dişli Lastik ve Dişsiz Lastik

Konu, 'Tekerlekler' kısmında ToffieBoi tarafından paylaşıldı.

  1. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.484
    Beğeniler:
    7.054
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    Herkese merhaba
    Forumdaki konulara yazmaktan sıkıldığım için yeni konu açmaya karar verdim bu konuda. Biraz bilgilendirme yapmak için.

    Forumda genel bir kanı var, dişli lastiklerin asfaltta daha iyi yol tutuşu vereceğine dair. İşte insanlar yağmurda dişli MTB lastiği daha iyidir, düz lastik kayar vs. gibi düşünüyor.

    Fakat durum şudur;
    Kullandığınız dişli lastiklerin hepsi farklı arazi çeşitleri için üretilmiştir. Nasıl yani; kimi toprak, kimi çamur, kimisi ise kayalık zemin için tasarlanmış lastikler. Hiç biri asfalt performansı ve yol tutuşu için tasarlanmıyor. Diş şekilleri de hamur yapısı da buna göre tasarlanmış.

    Düz, dişsiz lastiklerin ise tasarım amacı asfalt. Tamamen asfalt kullanımı üzerine (kimisi asfalt + sert arazi (stabilize yol gibi)) tasarlanmış. Kimisi yağmur için özelleştirilmiş, kimisinin virajı alırken yola temas eden yan yüzeylerinde daha yumuşak bir hamur kullanılmış, yol tutuşu artsın diye.

    Demek istediğim şudur ki;
    aynı ölçülerde, aynı kalitedeki lastikler arasında dişsiz olanın asfalt performansı ve yol tutuşu diğerine göre çok daha iyidir.
     
  2. enes savaş

    enes savaş Onursal Üye

    Kayıt:
    5 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    1.643
    Beğeniler:
    421
    Şehir:
    İzmir
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Bilgilendirme için teşekkürler. Açıklayıcı bir yazı olmuş...
     
    ToffieBoi bunu beğendi.
  3. Berke

    Berke Road Bike Cyclist

    Kayıt:
    21 Haziran 2013
    Mesajlar:
    5.797
    Beğeniler:
    8.803
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    Bilgi için teşekkürler bir sorum olacaktı,
    Hız ve yol tutuşu bakımından ince dişli lastik mi (1.50-1.75) yoksa kalın dişsiz lastik mi (2.00-2.25) iyidir?
     
    Max Torque bunu beğendi.
  4. alp değer tanrıverdi

    alp değer tanrıverdi Kıdemli Üye

    Kayıt:
    11 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    378
    Beğeniler:
    263
    Şehir:
    adana
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Dissiz lastik yol uzerindeki nasil tahliye edeiyor? Otomobillerde su tahliye kanallari var, ondaki gibi bir sistem olmasi daha iyi olur gibi geliyor insana bir ana ama demek ki bisiklette tam tersi.
     
  5. tuna karahan

    tuna karahan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    14 Temmuz 2009
    Mesajlar:
    393
    Beğeniler:
    264
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    michelin in şöyle bir klibi var bu mevzu ile ilgili.

     
    ihtiyar ve ToffieBoi bunu beğendi.
    Son düzenleme yönetici tarafından yapıldı: 4 Ocak 2015
  6. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.484
    Beğeniler:
    7.054
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    Bu konuda araştırmalar şunu diyor. Yol bisikletinden örnek vereceğim;
    23C ve 28C lastik kullanımında, iki lastik de aynı basınçta ise eğer kalın olan lastik daha hızlı. Teori böyle. Yani aynı lastikler içinde, daha kalın olanı aynı basınçta daha iyi oluyor. Ama bu gerçek hayatta pek mümkün değil. Çünkü 28C lastiğin max basıncında 23C lastik "inik" oluyor. Ya da 23C'yi uygun basınca aldığımız zaman 28C max basıncını geçiyor.

    Kısacası aynı lastikler arasında bile deli bir tartışma var forumlarda. Kimisi kalın kimisi ince lastikleri savunuyor. Böyle bir durumda dişli lastik ile dişsiz lastiği karşılaştırmak pek doğru olmaz sanırım.

    205x65xR16 bir lastik. Binek otomobil lastiği. 20cm üzerinde bir yüzey ölçümü var yanalda.
    20cm'lik bir alanda bahsettiğiniz olay doğru. Suyun tahliye edilmesi gerekiyor, yoksa lastik suyun üzerinde yüzüyor. Hatta bunun bir ismi de vardı da hatırlamıyorum.
    Fakat en kalını 5cm olan bir lastik. Yol lastikleri çok daha ince. O nedenle böyle bir sorun yok, lastik suyu yaracak kadar ince zaten.
     
    ihtiyar, Sefa ve Berke bunu beğendi.
  7. Derya Keçeci

    Derya Keçeci Onursal Üye

    Kayıt:
    2 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.748
    Beğeniler:
    4.270
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Derya
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    Değil.Gökhan'ın bahsettiği konu farklı.Forumda sağolsun bazı arkadaşlar bilgileri olmasa da sonsuz fikre sahipler ve ıslak zemin için lastik tavsiyesi istendiğinde maşallah,çapariye atlayan istavrit gibi peşpeşe takılıyorlar.Bunların çoğu "Abi dişli lastik tak" diyor.Asfalt için dişli lastik diye bir şey yok.MTB lastikleri kaygan kum,oynak taş ve çakıllı arazi ve çamurlu toprak özelliklerine göre üretiliyor.
    Örneğin syrek dişli lastikler çamur için.Zira bunlar çamuru tutmuyor.Tam tersi sık dişli lastikle çamurlu araziye girerseniz çamur lastikte birikip maşa ve chain stays'lere birikiyor.Aynı şekilde seyrek dişle kuru kuma girerseniz tutunamıyor.Bu lastiklerin yanağa yakın kısımlarında da virajlarda tutunabilmek için dişler var.

    Asfalt için üretilen yol lastikleri ise kuru ve ıslak zemin için üretiliyor.Amatörler için üretilen dört mevsim(saçma) lastikler de var elbette.

    Profesyoneller ise o günün yol şartlarına göre lastik seçiyor.Asfalt tamamen kuruysa oluksuz 700X 19-23,yağışlıysa ince oluklu 700X23-25 kullanıyorlar.Tıpkı formula yarışlarında olduğu gibi.Bazen lastik seçimi profesyoneller arasında büyük fark yaratıyor.

    Yani her derde deva bir lastik yok.Ne asfaltta,ne de dağda bayırda.
     
  8. alp değer tanrıverdi

    alp değer tanrıverdi Kıdemli Üye

    Kayıt:
    11 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    378
    Beğeniler:
    263
    Şehir:
    adana
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Derya Bey, bu durumda işin işinden çıkmak oldukça zor hale geldi. Ben şimdilik sadece MTB kullanıyorum ve üzerinde continental raceking 2.2 oldukça dişli bir lastik var. Bu hangi arazi şartında iyi olur en ufak bir fikrim yok. Ancak ben MTB yi genelde bozuk sayılabilecek asfaltta kullanıyorum. Genelde su olmuyor ama bazen de ıslak zeminden geçmek zorunda kalıyorum. Bu durumda hava şartlarına göre lastik değiştirmem mi gerek? Yoksa zaten yüksek hızlara çıkmıyorum diye mevcut lastikle devam etsem mi? Eğer hava durumuna göre lastik seçmemiz gerekiyorsa- ki ben biraz pimpirikli biri sayılırım- hangi markanın hangi modelini kullanmak gerekir? Sorular çok oldu ama cahilliğime verin.
     
    ihtiyar bunu beğendi.
  9. Derya Keçeci

    Derya Keçeci Onursal Üye

    Kayıt:
    2 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.748
    Beğeniler:
    4.270
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Derya
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    2.2 lastikler oldukça kalın.2.2'' demek 2.2X2.54 cm demek.Bu da genellikle kumlu yumuşak zeminler için ideal.Sanırım asfalt dökülmemiş yollar için tasarlanmış.Elbette sizin kullanımınıza göre büyük fark oluşturmaz.En fazla,çamura girdiğinizde lastikte birikir,onu da temizler devam edersiniz.Asfaltta kuru ise sorun yok ancak ıslak asfaltta özellikle manevralara dikkat edin."Altımda traktör lastiği gibi güven veren bir lastik var" rahatlığıyla hareket etmeyin.inanın o allı güllü devasa lastiklerin ıslak asfaltta hiç bir önemi yok.Ha,zırt diye düşürmez elbette ama çok da güvenmemeli.Ayrıca bahsettiğiniz lastik 40 psı,incecik yol lastikleri 160 psı.Tam anlamıyla taş gibi ve her şartlarda yerle teması kaybetmediğinden tutunma üst düzeyde.Görünümlerinden dolayı psikolojik olarak insanı etkiliyor tabi ancak bilimsel gerçekler var.Böyle işte sevgili Alp kardeşim.
     
  10. Uğur SARIGÖL

    Uğur SARIGÖL Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    15 Ekim 2012
    Mesajlar:
    448
    Beğeniler:
    187
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    b'Twin
    Seviye:
    Bugün İstanbul bayağı yağmurluydu. Ayakkabıyla girseniz ayaklarınızın ıslanacağı yollarda 100 psi basılı 700x25c slick lastiklerle geldim. Frene asılmadığım sürece kayma yaşamadım. Zaten sudan dolayı kısa bir süre sonra fren pabuçları kaymaya başladı. Ama lastiklerle inanın bir kez bile kaymadım. Oysa ki yola çıkarken şimdi düşe kalka 2 saatte anca giderim diye düşünüyordum. 15 dakikada geldim.
     
    ihtiyar ve Derya Keçeci bunu beğendi.
  11. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.484
    Beğeniler:
    7.054
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    Fren pabuçları da uzun inişlerde vs. tutmaya başlayacaktır. Nedeni; frenin ilk önce suya temas edip, yaklaşık 1 tur sonra kuru yüzeye geçmesi. Biraz frenleme yaptığınız zaman sorun kalmıyor kısacası.

    Lastik konusunda da;
    23C ve 25C lastik kullandıktan sonra ortası 24C'nin en uygunu olduğunu düşünüyorum ben.
    Continental Grand Prix kullanıyorum şu an 24C ölçüsünde. 23C'den rahat, 25C'den hızlı.

    Bu saatten sonra, 65kilo bir sürücü olsam da 23C lastiğe geçeceğimi sanmıyorum.
     
    ihtiyar bunu beğendi.
  12. Uğur SARIGÖL

    Uğur SARIGÖL Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    15 Ekim 2012
    Mesajlar:
    448
    Beğeniler:
    187
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    b'Twin
    Seviye:
    Bu konuda haklısın. Fakat ben o gün sürekli su içerisinde gittiğimden tutmaları olanaksızdı :) Ama dediğin olayı ertesi sabah yaşadım. İlk 2-3 frenlemede yine tutmadı. Sonrakinde eski haline döndü. :in:
     
  13. Oguzhan.Pilgir

    Oguzhan.Pilgir Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    14 Mart 2012
    Mesajlar:
    789
    Beğeniler:
    436
    Şehir:
    İzmir
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    Derya bey yazdıklarınıza tamamiyle katılıyorum ancak şurda katılmadığım bir nokta var lastiğin türü ebadı ne olursa olsun, düşük basınçlı lastiğin yerle teması 160psi lik taş gibi bir lastiğe göre daha fazladır. Lastik basıncı azaldıkça yol tutuş artar, sürücü için daha güvenlidir fakat hızı oldukça yavaşlatır.
     
  14. Salih Kü

    Salih Kü Kıdemli Üye

    Kayıt:
    3 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    326
    Beğeniler:
    141
    Şehir:
    Denizli
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Hocam yere uygulanan Basınç, bizim yere olan kuvvetimizin(ağırlık) yere değen alana bölünmesiyle bulunur. Geniş olan veya düşük hava basıncında genişlemiş olan lastikte alan arttığı için zemine uygulanan basınç düşer. Bu yere değen kısmın ömrünü uzatsa da özellikle yağmurdaki su dağıtmayı düşürür. Bu yüzden yüksek basınç, ince lastik, daha fazla yol tutuşu. Çünkü yol tutuşu, zemine basınç, lastik ve zemin yapısı ile alakalıdır.
     
    ihtiyar ve Tolga Günsezer bunu beğendi.
  15. Emrah ONAN

    Emrah ONAN Circassian

    Yaş:
    36
    Kayıt:
    1 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    276
    Beğeniler:
    208
    Şehir:
    Bursa
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    ilk olarak yolun ve lastiğin yapısı, materyalleri sürtünme katsayısını belirlediğinden en önemli roldedir. Dişsiz lastikler kesintisiz yola temas edeceği için sürekli bir tutuş söz konusudur, dişli lastiklerde ara ara dişler yola temas eder ve bunların arasında hava akışı vardır yol tutuşu düşürür. Kalın Lastiğin ise yol tutuşla alakası yoktur. Dikey olarak lastiklere güç uyguladığımızı düşündüğümüzde ince lastiklerde örneğin bir mm² lik alana uygulanan kuvvet kalın lastiğe göre daha fazladır ve bu ince lastikte daha çabuk aşınmaya yol açar ama çevre etkenleri göz önünde bulundurmazsak yol tutuşta farklılık yoktur çevre etkenlere örnek kaygan zeminlerde yani sürtünmenin çok azolduğu zeminlerde ince lastik daha iyi yol tutuş sağlar çünkü birim alanda kayma daha az olacaktır, yol tutuş olayında bir çok etmen sahne alabiliyor mesela bir örnek daha yağmurlu ortamda ince su kanallarının lastikte olması gerektiği gibi ama dişli lastikteki gibi çok olursa yine az tutuş olur lastik yola daha çok devamlı temas etmeli ancak su kanallarıda olmalı hepsi çok ince hesaplamalarlar yapılıyor. Hız açısından bakarsak aynı basınçtaki iki farklı boyuttaki lastikten kalın olanın yuvarlanma direnci daha düşük olduğundan daha hızlı gider ama farklı boyutlarda lastiklerde aynı basınç kullanılmaz ince lastikler daha fazla basınçla kullanılır ve fazla basınç yuvarlanma direncini düşürür ve daha hızlı gitmenize olanak sağlar yani ince lastik daha hızı gider.
     
    ihtiyar ve Tolga Günsezer bunu beğendi.
  16. Derya Keçeci

    Derya Keçeci Onursal Üye

    Kayıt:
    2 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.748
    Beğeniler:
    4.270
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Derya
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    Lastik üreticileri,uzmanlar,profesyoneller ve en azından bilimsel tüm gerçekler ıslak zeminde düşük lastik basıncının yol tutuşu azalttığını,fren mesafesini arttırdığını söylüyor;siz ise tam tersini söylüyorsunuz."Lastik basıncı azaldıkça yol tutuşu artar,sürücü için daha güvenlidir" ifadeniz,lastiklerle ilgili tüm bilinenlere aykırı.Sadece bir kısmını alıntı yaptığınız yazımın keşke katıldığınız yerlerine katılmayıp da,katılmadığınız en önemli yerine katılmış olsaydınız.

    MTB lerde kullanılan-ki büyük bir bölümü off road lastiklerdir-Hangi basınçta olurlarsa olsunlar,ıslak asfaltta güvenli DEĞİLLERDİR.Sık ya da seyrek dişli 26X2.0-2.2 bir lastik ya kum,ya çakıllı arazi ya da çamurlu koşullar için üretilmiştir ki zaten MTB bunun için vardır.Siz bu lastiklerinizle ıslak asfaltta arazideki gibi manevra yapmaya kalkarsanız,düşersiniz.O lastiklerdeki dişlerin amacı ne? Kuma tutunur,çakıla kaya'ya tutunur,çamura tutunur.Asfaltta ise sadece dengede gider o kadar.

    En azından binlerce km lik bireysel tecrübem var bu konuda.Çoğu karadeniz yollarında yağmur ve çamurlu asfaltta saatlerce bisiklet sürmüşlüğüm var.uzun sürüşlerde 100 psı olan lastiklerimi yağışlı havalarda 110-120 psı 'a çıkartırım.En azından azaltmam diyelim.
    Otomobiller ya da diğer motorlu taşıtlar için de durum bundan farklı değildir.Hiç bir üretici ıslak zeminde lastik basıncının düşürülmesini önermez.İdeal lastik basıncı demek ideal yol tutuş demektir.Özellikle tabanları oldukça geniş olan(bisiklete göre) lastikler,basınçları azaltıldığında içe doğru bükülürler.Malesef ülkemizde,yağmur ya da kar yağdığında,lastik basıncını düşürerek daha iyi yol tutuşu sağlandığına dair yanlış bir bilgi vardır.

    Elbette,tüm bunlara karşın,dilediğinizi yapmakta serbestsiniz.Burası bir forum ve her yaşta bisikletli var.Biz genel ve kabul görmüş doğruları paylaşalım.Bu konu ise size ya da bana göre şöyle ya da böyledir,konusu değil."Bana göre ıslak zeminde düşük basınç yol tutuşunu arttırır" demek doğru değildir.Sizin ve konuyu okuyan kardeşlerimin bilgisine sunarım.
     
    ERTUNGA, ihtiyar, Salih Kü ve 1 kişi daha bunu beğendi.
  17. ihtiyar

    ihtiyar Onursal Üye

    Kayıt:
    10 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    1.600
    Beğeniler:
    3.684
    Şehir:
    Federal Almanya
    Adı:
    Bülent B.
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    [​IMG]

    Yukaridaki lastik cephaneligimin bir parcasini sunuyorum. Arasinda Ritchey Moto Vader' dan slick dag bisikleti lastiklerine, Az disli yol bisikleti lastiklerinden slick yol bisikleti lastiklerine kadar her türlü lastik var.
    Konu cok cetrefilli, aqua planingden araziye, asfalta her konuya deginilmis.
    Birinci olarak aqua palaning konusunda yazayim. Akiskanlar mekanigi üzerine bilgisi olanlar hemen anlayabilecekleri bor olaydir. Iki yüzey arasindaki, biribirine göre yüksek sürat farkindan dolayi aradaki sividan olusan film tabakasi kaydirici (yag gibi) bir rol oynar. Atadaki yüzey ne kadar büyükse ve sürat ne kadar fazla ise, bu kayma ona göre artar. Yani....... lastik genisse; ve yüzeyi cok düz ise,.... sürat fazla ise.....
    Yol bisikleti icin böyle bir seyin olusabilmesi lastigin yere degen kisminin yere paralale bir yüzey olmasi gerekir, yani basinci düsükse, paralel olan kismin yüzeyi artar. Basinc yüksekse daha cok teget bir durum ortaya cikar. Aqua planin olusabilmesi icin gereken süratler 50-60 km/h lere cikar. En tehlikelisi asfaltin üzerinde cok düzgün olan bülgelerde bu kayma( örnegin yol seritlerinin isaretleme boyalari) daha cabuk olusur.

    Kuru zeminde is biraz daha farklidir. Burada lastigin hamuru(Yumusaklik , sertlik) asfaltin niteligi, daha dogrusu zeminin niteligi önemlidir. Zemin ne kadar yumusak ve bisikletin agirligini az tasiyorsa, daha az basinc ile lastigin yere basan yüzeyini ve lastigin dis büyüklügünü artirmak gerekir.
    Ben cok kayalik arazilerde, dag bisikletinde bile slick kullanmayi tercich ediyorum, fakat kar yaginca Ritchey Moto Vader kullaniyorum.
    Cok karmasik bir konu oldugundan bütün kriterleri göz önüne alarak yorum yapmak gerekiyor. Her asfalt, her arazi, her lastik sertligi, her lastik disinin sertligi, her lastigin azami basinc degeri, optimal basinc degeri,.arazi, cakil kum, toprak, yosunlu kayalar, agac kökleri... ayni degil!
     
  18. omerfarukbas

    omerfarukbas Yeni Üye

    Yaş:
    21
    Kayıt:
    6 Nisan 2015
    Mesajlar:
    15
    Beğeniler:
    7
    Şehir:
    Yalova
    Adı:
    Ömer Faruk Baş
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Abiler kardeşler bende dişsiz lastik almayı düşünüyorum ama ben bisikletten biraz hız performansı ve keskin dönüşlerim için güvenebileceğim bir lastik olması gerek bu sebeple alacağım dişsiz lastiğin ne tür özelliklere sahip olması gerek hamur yapısı vs. felan.Yani marka peşinde felan değilim çok da uğraşmak istemiyorum tanıdığım bir bisikletçi tanesi 50 tl olan zırhlı lastik almayı düşünüyorum marka sordum ama bişey söylemedi anlaşılan çin üretimi bir lastik ama ben kafaya fazla takmadım siz sadece aramam gereken özellikler konusunda yardımcı olursanız sevinirim

    up
     
    Son düzenleme: 18 Temmuz 2015