Disk frenin tutmaması

OzeNHocA

Üye
Kayıt
22 Haziran 2020
Mesaj
6
Tepki
15
Yaş
49
Şehir
Ankara
İsim
İsmail Özen HOCAOĞLU
Başlangıç
1996—97
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Diskleri temizlediğinizi ve balataları değiştirdiğinizi söylemiştiniz. Bu sözünüz üzerine yazmıştım. Benzer durum bende de olmuştu. Parmak izinden bile nem kapıyor. Frenleme yağ veya kirlenme iyice temizlenene kadar uzuyor. Hatta sürdüğünüz prilin kalıntısı bile yağ etkisi yapıyor. Olayı sadece yağ olarak düşünmeyin.
Eğer kir veya yağdan değilse;

Anladığım kadarıyla mekanik disk fren kullanıyorsunuz. Fren ayarlarınız düzgün değilse çalışıyor gibi görünen frenler yük altında düzgün çalışmayabilirler.

Basitçe kendinizin yapabileceği ayarlamayı anlatmaya çalışayım;

Mekanik disk frenler tek yönlü frenleme yapar. Siz frenleme yaptığınızda balataların bir tarafı sabit dururken diğer tarafı baskı yapar ve aradaki diski sıkıştırarak dönmeyi durdurur.

Sabit balatanın durduğu tarafta 5 alyanlık bir ayar vidası olur. Dikkatli bakın görürsünüz. Sabit taraftaki balatada zamanla aşınma oldukça ayar vidasıyla bu aşınma telafi edilir. Tekrar frenleriniz iyi tutmaya başlar. Ayar vidasıyla arka balata diske yaklaştırılır. Aşağı yukarı arasından jilet girecek kadar başluk olsa yetiyor veya diske sürtmeyecek kadar.
Ayarlama için önce sabit tarafın ayar vidasını ortalara bir yere alınki size ayar için yeterli imkan kalsın. Sonra fren kaliperinin kadroya veya çatala bağlı olan vidalarını gevşetin ve hafifçe freni sıkın. Bu size kaliperin durması gereken yerini gösterecektir. Gevşettiğiniz vidaları tekrardan sıkın. Daha sonra arkadaki sabit balata ayar vidasını balatanın sürtmesini engellemeyecek kadar bir iki tur gevşetin. İlk ayar tamam

Diğer hareketli tarafın ayarını ise fren mandalındaki gergi telinin bağlı olduğu vidayla yaparsınız. Freni sıkmadığnız pozisyonda hareketli taraftaki balata disten 1-1,5 mm kalacak şekilde gergi telini gerdirin ve vidasını sıkın. Tekerin dönmesini kontrol edin. Diskin sürtmemesi ve kolayca denmesi gerek. Daha hassas ayarlar yapmak isterseniz varsa fren manetindeki vidadan veya kaliperdeki vidayla yapabilirsiniz.

Ben bu şekilde yapıyorum. Biraz sürdükçe zamanla balatalar aşındığından ayarlar bozuluyor. Size anlatmaya çalıştığım şekilde ufak tefek ayarlarla güzel sonuçlar alıyorum.
Umarım sorununuz düzelmiştir. Birkaç kere ayarladığınızda eliniz alışacaktır.
 
Scudo

pusugokhan

Üye
Kayıt
20 Mart 2017
Mesaj
23
Tepki
3
Yaş
26
Şehir
Balıkesir
İsim
Gökhan Polat
Bisiklet
Ümit
Diskleri temizlediğinizi ve balataları değiştirdiğinizi söylemiştiniz. Bu sözünüz üzerine yazmıştım. Benzer durum bende de olmuştu. Parmak izinden bile nem kapıyor. Frenleme yağ veya kirlenme iyice temizlenene kadar uzuyor. Hatta sürdüğünüz prilin kalıntısı bile yağ etkisi yapıyor. Olayı sadece yağ olarak düşünmeyin.
Eğer kir veya yağdan değilse;

Anladığım kadarıyla mekanik disk fren kullanıyorsunuz. Fren ayarlarınız düzgün değilse çalışıyor gibi görünen frenler yük altında düzgün çalışmayabilirler.

Basitçe kendinizin yapabileceği ayarlamayı anlatmaya çalışayım;

Mekanik disk frenler tek yönlü frenleme yapar. Siz frenleme yaptığınızda balataların bir tarafı sabit dururken diğer tarafı baskı yapar ve aradaki diski sıkıştırarak dönmeyi durdurur.

Sabit balatanın durduğu tarafta 5 alyanlık bir ayar vidası olur. Dikkatli bakın görürsünüz. Sabit taraftaki balatada zamanla aşınma oldukça ayar vidasıyla bu aşınma telafi edilir. Tekrar frenleriniz iyi tutmaya başlar. Ayar vidasıyla arka balata diske yaklaştırılır. Aşağı yukarı arasından jilet girecek kadar başluk olsa yetiyor veya diske sürtmeyecek kadar.
Ayarlama için önce sabit tarafın ayar vidasını ortalara bir yere alınki size ayar için yeterli imkan kalsın. Sonra fren kaliperinin kadroya veya çatala bağlı olan vidalarını gevşetin ve hafifçe freni sıkın. Bu size kaliperin durması gereken yerini gösterecektir. Gevşettiğiniz vidaları tekrardan sıkın. Daha sonra arkadaki sabit balata ayar vidasını balatanın sürtmesini engellemeyecek kadar bir iki tur gevşetin. İlk ayar tamam

Diğer hareketli tarafın ayarını ise fren mandalındaki gergi telinin bağlı olduğu vidayla yaparsınız. Freni sıkmadığnız pozisyonda hareketli taraftaki balata disten 1-1,5 mm kalacak şekilde gergi telini gerdirin ve vidasını sıkın. Tekerin dönmesini kontrol edin. Diskin sürtmemesi ve kolayca denmesi gerek. Daha hassas ayarlar yapmak isterseniz varsa fren manetindeki vidadan veya kaliperdeki vidayla yapabilirsiniz.

Ben bu şekilde yapıyorum. Biraz sürdükçe zamanla balatalar aşındığından ayarlar bozuluyor. Size anlatmaya çalıştığım şekilde ufak tefek ayarlarla güzel sonuçlar alıyorum.
Umarım sorununuz düzelmiştir. Birkaç kere ayarladığınızda eliniz alışacaktır.
Geri dönüş ve açıklama yaptığınız için teşekkür ederim.
 

Semih Cavdar

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Ocak 2018
Mesaj
3.228
Tepki
7.215
Şehir
Sweet home
İsim
Semih
Başlangıç
1988—89
Bisiklet
BMC
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Maalesef artık balataları değiştirip, diskinizi özel yağ sökücü bir temizleme spreyi ile temizlemeniz gerekmekte.
Balataları zaten yeni değişmiş ne gerek var yeniden değişmeye? Balataya yağ bulaşınca temizlenmiyor mu sanki?
 

PuncherZ

Puncher
Kayıt
20 Şubat 2017
Mesaj
1.233
Tepki
5.537
Yaş
37
Şehir
Eskişehir
İsim
Ziya D. Bilgitoğlu
Başlangıç
2017—18
Bisiklet
Cipollini
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Balatalar temizlenmez diyen çok... Benim balatalar neredeyse bin tl olunca öyle bir temizliyorum ki :) Balatalarda temizlenir. Bir de biraz yakmak lazım balataları, o da en iyi dik uzun bir inişte yapılır.
 
  • Beğen
Tepkiler: Semih Cavdar

lrfan

Cyclist
Kayıt
27 Şubat 2014
Mesaj
1.260
Tepki
8.696
Yaş
51
Şehir
İstanbul
İsim
İrfan Türetgen
Başlangıç
1984—85
Bisiklet
Giant
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Fren hidroliği balataya boşalmıştı, balata spreyi ile sorunsuz temizlendi, sadece 2 gün feci öttü geçti
 

The Working Dead

Daimi Üye
Kayıt
8 Mayıs 2018
Mesaj
282
Tepki
177
Yaş
32
Şehir
İstanbul
İsim
Eb
Başlangıç
2022—23
Bisiklet
Bisan
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Balata spreyi sık geç düzeliyor hocam, yağ kir ne varsa söküp atıyor. 10 saniyelik işlem.