Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Disk frenin ısınması..

Konu, 'Dağ Bisikleti / MTB / Mountain Bike' kısmında Ekrem Yılmaztürk tarafından paylaşıldı.

  1. Ekrem Yılmaztürk

    Ekrem Yılmaztürk Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    4 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    830
    Beğeniler:
    593
    Şehir:
    Kırklareli
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Merhabalar, bugun oglen kisa mesafe gittim ve bi bakayim dedim disklere dokunamadim o kadar isinmislar bi iki ani fren yapmak durumunda kaldim ama bu isinma normal mi? Daha once hic kontrol etmemistim aklima takildi , diger yandan herhangi birnsurtme durumu vs mevcut degil yeni bakildi surtme sesine benzer seste yoktu ,ne dersiniz tesekkurler simdiden..
     
  2. Harun Salcı

    Harun Salcı Bisikletkolik

    Kayıt:
    8 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    1.379
    Beğeniler:
    650
    Şehir:
    İnegöl/Bursa
    Seviye:
    ...kadar normal bir şey yok.Hele bu sıcaklarda.
     
  3. Aydın Diricanlı

    Aydın Diricanlı Bisikletkolik

    Kayıt:
    20 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    1.197
    Beğeniler:
    1.876
    Şehir:
    Üsküdar/İSTANBUL
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Rampa inişlerde veya düz yolda hafif frenlemeleri , uzun tutuyorsanız olabilir.Yavaşlamak veya durmak için (Anide olsa) normalde aralıklı, acilde darbeli fren tarzını tercih ediniz.Bu hem daha emniyetli bir duruş hemde disklerin geç ısınmasını sağlar.
     
  4. CandanC

    CandanC Onursal Üye

    Yaş:
    38
    Kayıt:
    13 Nisan 2011
    Mesajlar:
    2.181
    Beğeniler:
    1.658
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Whistle
    Seviye:
    aralıklı fren tarzı... sürekli fren sıkmamak, sık bırak sık bırak şeklinde bisikleti yavaşlatmak olsa gerek.
    diye düşündüm..
    darbeli fren tarzı için bi'şey bulamadım ama =)

    nasıl oluyor ki bunlar?
     
  5. Ekrem Yılmaztürk

    Ekrem Yılmaztürk Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    4 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    830
    Beğeniler:
    593
    Şehir:
    Kırklareli
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Evet ben frenlemeyi uzun tutuyordum dikkat edeyim edeyim bundan sonra cok sagolun verdiginiz bilgiler icin=)
     
  6. CandanC

    CandanC Onursal Üye

    Yaş:
    38
    Kayıt:
    13 Nisan 2011
    Mesajlar:
    2.181
    Beğeniler:
    1.658
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Whistle
    Seviye:
    soru güncel =)
     
    erkadem bunu beğendi.
  7. Aydın Diricanlı

    Aydın Diricanlı Bisikletkolik

    Kayıt:
    20 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    1.197
    Beğeniler:
    1.876
    Şehir:
    Üsküdar/İSTANBUL
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    :) Darbeli fren tarzı :) Biraz tuhaf gelmiş olabilir :) Ama dolaylı yoldan sizinle aynı şeyleri söylemeye çalışmışız :) Normal şartlarda aralıklarla sık bırak, sık bırak şeklinde olmalı, ama acil durumda frene asılmak yerine, bu sık bırakları hızlandırmak gerekiyor.Darbeli derken bunu kastetmiştim.Komik durmuş evet ama bunu refleks haline getirdiğinizde çok kısa mesafede ve güvenli bir duruş sağlayabiliyorsunuz.Bu hem bisiklette hemde motorda, tarafımdan tecrübe ile sabitlenmiştir.
     
    CandanC bunu beğendi.
  8. Kanber Gülhan

    Kanber Gülhan Aktif Üye

    Kayıt:
    22 Ağustos 2011
    Mesajlar:
    183
    Beğeniler:
    54
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    metalin metale sürtmesi sonucu cok aşırı ısınmalar meydana gelir bence bir daha dokunma benim arkdaşım ın balatalarından yanık kokusu geliyordu bi dokundu eli cızzz...d rampa inişlerde uzun süre fren yapma yeter yoksa balata yanıyor :D
     
  9. Ekrem Yılmaztürk

    Ekrem Yılmaztürk Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    4 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    830
    Beğeniler:
    593
    Şehir:
    Kırklareli
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    =D bende zaten niye dokundum hala bilmiyorum ,dokununcada aklima takildi= p birde dediginiz gibi sık biraklar gercekten cok daha etkili hatta abartinca seleden baya oynadim agir biri olmama ragmen , ama iste bu noktada da darbelerde disk zarar gormezmi diye Klima geliyor , yani sonucta anlik baski daha fazla oluyor gibi,umarim anlatabilmisimdir:)
     
  10. Aydın Diricanlı

    Aydın Diricanlı Bisikletkolik

    Kayıt:
    20 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    1.197
    Beğeniler:
    1.876
    Şehir:
    Üsküdar/İSTANBUL
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    ABS sistemin arabada yaptığı ne ise pratikte bisiklete uygulanan odur ! ABS sistemin, otomobil fren disklerine bir zarar vermediği gibi çok güvenli bir duruş sağladığı aşikardır.
     
    Mutlu Köksal bunu beğendi.
  11. Mutlu Köksal

    Mutlu Köksal Bisikletkolik

    Kayıt:
    18 Haziran 2009
    Mesajlar:
    1.001
    Beğeniler:
    220
    Şehir:
    Istanbul
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    ABS sistemi örneğini vermek için aşağı çekiyordum bende sayfayı :) ABS sistemindeki gibi freni sabit değil de sık aralıklarla sıkıp bırakırsanız hem dengeli bir frenleme yapmış olursunuz hem de daha uzun sürer diskinizin ısınma süresi.

    Bir de şurada gayet güzel açıklamışlar : http://www.uzmantv.com/abs-fren-sisteminin-calisma-prensibi-nasildir
     
  12. Ekrem Yılmaztürk

    Ekrem Yılmaztürk Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    4 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    830
    Beğeniler:
    593
    Şehir:
    Kırklareli
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Sabriniz ve cevaplariniz icin tesekkur ederim=)
     
  13. Oguzhan.Pilgir

    Oguzhan.Pilgir Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    14 Mart 2012
    Mesajlar:
    789
    Beğeniler:
    436
    Şehir:
    İzmir
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    Aklınızda bulunsun, frene çok uzun süre basmak balatanın aşırı ısınmasına, ayrıca eğer frenler hidrolik sistem ise fren hidroliğinin de aşırı ısınmasına sebebiyet verir. Fren hidroliği yapısı itibari ile aşırı yüksek sıcaklıklara dayanıklıdır. Fakat fren balatası formülasyonuna göre farklı ısı derecelerinde özelliğini kaybedebilir. Tabi bunun için çok uzun süreli ve sürekli fren kullanımı yani balatanın ve diskin çok fazla ısınması gerekir. Ve dediğim gibi her balatanın ısıya verdiği tepki farklı Santigrat derecelerde değişiklik gösterebilir.

    Örneğin haberlerde sık duyarız fren, patlayan kamyon şuraya daldı buraya girdi, freni patlayan otobüs şarampole yuvarlandı falan diye... Araçların freni patlamaz, fren sisteminde patlayacak hiçbir parça yoktur. İşte bu tür olaylar aslında frenin sürücü tarafından hatalı kullanımı ve dolayısıyla balataların belli bir ısı derecesinden sonra bir anda özelliğini kaybetmesi ve sanki arabada hiç fren yokmuş gibi olmasıdır. Bu tür kaza olaylarında freni patladı denilen kamyon sürücüsü ya çok aşırı yüklüdür, tonajı fazladır, ya çok hızlıdır ve lğzumsuz fren yaparak fren sistemini ısıtmıştır, yada rampa aşağı basmıştır bir süre sonra yavaşlamak istediğinde hızından dolayı çok daha fazla süre frene basarak yine fren sistemini ısıtmıştır. Ve bunun neticesinde fren balataları bir anda özelliğini kaybetmiştir. Aslında bu tür olaylarda sürücü hiçbir yere çarpmadan ve frene basmayı da bırakarak 15-20 saniye gidebilse tekerleğin dönüşü ile fren balataları soğuyacak ve frenler tekrar tutar hale gelecektir. ama bunu yapmak için yeterli zaman bulmak çok zor.

    Son olarak bisikletlerimizin fren sistemi de araç frenlerinin kısmen benzeridir, dolayısı ile özellikle uzun rampa inişlerde sürekli frenleri basılı tutmak risklidir ve aşırı ısınan balatalar aniden özelliğini kaybedebilir. En doğrusu sık-bırak sık-bırak yapmak yada böyle uzun rampa inişlerde sırayla bir ön, bir arka freni kullanarak gerekli soğumayı sağlamak gerekir.
     
  14. Coşkun Kumru

    Coşkun Kumru Aktif Üye

    Kayıt:
    17 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    148
    Beğeniler:
    37
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Koku gelmeye başlayıncaya kadar sıkın hocam bişi olmaz, önce can güvenliği :)
     
    Mesut D. bunu beğendi.
  15. Emir-

    Emir- Üye

    Kayıt:
    7 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    59
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Ön frenleri hangi durum ve şartlarda kullanmalıyız? Ben genellikle hep arka frenleri kullanıyorum. Bana daha az riskli gibi geliyorlar. Ön frenlere basınca takla atıcam sanıyorum :)
     
  16. Edip Dinçer

    Edip Dinçer HTFU!

    Yaş:
    32
    Kayıt:
    12 Haziran 2011
    Mesajlar:
    5.927
    Beğeniler:
    5.341
    Şehir:
    Sarıyer, İstanbul
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    Ben şu şekilde kullanıyorum..

    Zaten ön freni çok sıkarsanız kitlenme noktasını hissedersiniz. O noktaya gelmeden ön freni hafifçe sıkıyorum, bu sırada arka frene sürekli sık-bırak yapıyorum. Şu ana kadar hiç takla atma riski dahi yaşamadım ve hep istediğim yerde durdum.
    Tabi v-fren kullanıyorum ben, hidrolikte de aynı şey geçerli midir bilemiyorum.. =)
    Ama sanırım ön freni tam sıkmayınca fren pabuçları daha çabuk eriyebiliyor, çok umurumda da değil aslında, sonuçta güvenlik =)
     
  17. ramazanedis

    ramazanedis Kıdemli Üye

    Kayıt:
    3 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    304
    Beğeniler:
    56
    Şehir:
    istanbul-(sultanbeyli)
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    diskte herhangi bir eğilme veya banlans sorunu varsa ısınır
     
  18. Coşkun Kumru

    Coşkun Kumru Aktif Üye

    Kayıt:
    17 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    148
    Beğeniler:
    37
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Diskin ısınması,balans sorunu ya da eğrilikten değil, basit olarak sürtünmeden kaynaklanır.. Eğrilik ya da balansta bir sıkıntı varsa zaten frene basıldığında hissedilir şekilde yalpa yapmaya başlar hocam...
     
  19. hsntkr

    hsntkr Yeni Üye

    Kayıt:
    27 Nisan 2012
    Mesajlar:
    42
    Beğeniler:
    7
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    gayet normaldir hocam bu sonuçta balatalar çeliğe sürtüyor ve ortaya yüksek bir ısı çıkıyor
    diskin delikli olmasının sebebebi çabuk soğması amaçlı zaten onun için
    içiniz rahat olsun:in: saygı ve selamlar