Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Disk frende rotora orantısız baskı

Konu, 'Frenler' kısmında hasim yuce tarafından paylaşıldı.

  1. hasim yuce

    hasim yuce Aktif Üye

    Kayıt:
    6 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    125
    Beğeniler:
    60
    Şehir:
    izmir
    Seviye:
    arkadaşlar merhaba,

    dün bisikletin bakımını yaparken ön freni sıktığımda balatanın rotora jant yönüne doğru olaraktan (arka frene oranla) daha fazla baskı yaptığını ve rotarı daha fazla büktüğünü gördüm. bu rotoru yamultmaz mı? ya da bunu nasıl ayarlayabilirim?
     
  2. bachibouzouk

    bachibouzouk Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    395
    Beğeniler:
    205
    Şehir:
    ankara- konutkent
    Seviye:
    Kullandığınız frenlerin hidrolik olduğunu varsayarak genel bir cevap vermek gerekirse,
    1- Kaliperi çıkarın, her iki balatayı plastik cetvel gibi zarar vermeyecek bir malzeme ile piston yuvalarına doğru itin , kaliperi tekrar yerleştirin, freni sıkın , eğer balatalar doğru şekilde baskı uyguluyorsa ince ayar yapıp sürüşe devam....
    2 - fren sıkıldığında kaliperlerden biri hala daha fazla dışa çıkıyorsa;

    Yağ eksilmiş olabilir, yağ değiştirin
    Hava kabarcığı olabilir, yağ değiştirin.
    Pistonlarda - kaliperde bir bozukluk olabilir, tamir gerekir
    Disk yamulmuş, kaliperlerden biri diske daha erken ulaşıyor olabilir.

    Zararları: pistonlar eşit şekilde baskı yapmadığı için frenleme gücünde kayıp olabilir, giderken rotorda hafif bir yamukluk varsa daha önde olan kalipere sürtüp ses çıkartabilir,
    yamultacağını sanmıyorum, daha doğrusu net bir bilgim yok.
     
    hasim yuce bunu beğendi.
  3. İsaAlp

    İsaAlp Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    13 Mart 2007
    Mesajlar:
    709
    Beğeniler:
    280
    Şehir:
    ankara
    Bisiklet:
    Bulldog
    Seviye:
    Bahsettiğiniz problem forumda sık sık gündeme geliyor, ufak bir araştırma ile ihtiyaç duyduğunuz bilgiye kolaylıkla ulaşabilirsiniz.

    Aşağıda aynı soruya daha önce verdiğim bir yanıttan alıntı yaptım, umarım yardımcı olur.


     
    hasim yuce ve bachibouzouk bunu beğendi.
  4. bachibouzouk

    bachibouzouk Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    395
    Beğeniler:
    205
    Şehir:
    ankara- konutkent
    Seviye:
    yazarken aynı anda başka bir şey ile ilgilendiğim için ısrarla üç ayrı yerde piston - balata yerine kaliper yazmışım, doğrusu

    "2 - fren sıkıldığında balatalardan biri hala daha fazla dışa çıkıyorsa"

    "Disk yamulmuş, pistonlardan biri diske daha erken ulaşıyor olabilir"

    "rotorda hafif bir yamukluk varsa daha önde olan balataya sürtüp ses çıkartabilir,"
     
    hasim yuce bunu beğendi.
  5. Niyazi ALTUN

    Niyazi ALTUN Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    4 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    646
    Beğeniler:
    483
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    tarık bey mesaj kutunuz dolu.. ulaşmadı mesajlar
     
  6. Selim Üsel

    Selim Üsel Bisikletkolik

    Kayıt:
    1 Haziran 2007
    Mesajlar:
    1.032
    Beğeniler:
    1.526
    Şehir:
    BURSA
    Seviye:
    Bu sorun bende de olmuştu ve gerçekten sıkıntı veren bir durum. Ses çıkartması, frenlemede azalma vs.

    Bu sorunu şu şekilde çözdüm. Bu çözüm shimano teknik dökümanına bağlı kalarak denediğim ve başarıyla sonuçlanmış şeklidir.

    1. Tekerleği ve fren balatalarını çıkarın.
    Pistonları ve etraflarındaki alanı temizleyin ardından fren kolu üzerinde bulunan rezervuar tankı kapağını çıkarın.

    2. Pistonlara zarar vermeyecek şekilde yavaşça, pistonları düz olarak geriye doğru bastırın. Bu anda bir miktar yağ rezervuar tankından tașabilir.

    3. Ardından Fren balatalarını takın ve balata ayarını yapmak için frenlerle beraber gelen fren pad ayar apartını takın (kırmızı renkli bir parçadır)

    4. Fren koluna basın ve daha sonra birkaç defa daha bu işlemi tekararlayın. Bu işlemi yaparken kaliperdeki pistonları takip ederek iki pistonun da kendi bașlangıç konumlarına hareket ettiklerini görmeniz gerekir.

    5. Fren pad ayar apartını çıkarın; tekerleği takın ve daha sonra rotor ve fren bacakları arasında temas olup olmadığını kontrol edin. Eğer temas varsa, fren kolu üzerindeki rondelaları kullanarak ayarlama yapabilirsiniz.

    Son olarak fren kolundaki rezervuar tankında ki yağ düzeyini kontrol edin çünkü dışa taşmış veya azalmış olabilir. En son olarak rezervuar tankının kapağını kapatın.

    Not: Bu onarım olayını eğer kendinize güveniyorsanız yapmanızı öneririm. Çünkü:
    - Eksilen hidroliğin yerine, hidrolik yağı gerekebilir.
    - Gerektiği takdirde frenin bütün hidrolik yağını tekar doldurmanız gerekebilir.
    - Hava alıma işlemini yaparken kaliper üzerine takılan küçük bir hortum gerekir. Bu hortum yağın kaliperden düzgün şekilde çıkmasını ve çıkan havayı izleyebilmenize olanak verir.
    - Hidrolik yağ dolumu biraz zahmetli bir iştir. Hava alınması, sertlik ayarları vs.


    Eğer yapıp yapamayacağınıza dair çekinceleriniz varsa, konusunda uzman bir bisikletçiye göstermeniz en akılcı çözüm olacaktır.
     
    hasim yuce bunu beğendi.
  7. bachibouzouk

    bachibouzouk Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    395
    Beğeniler:
    205
    Şehir:
    ankara- konutkent
    Seviye:
    internette araştırınca ilk olarak yazdığım yağ eksilmesinin bu soruna yol açmadığı , yanlış bir bilgi olduğu görülüyor, yine forumlara göz gezdirince tekrar eden piston sıkışmasına yol açan en önemli etkenin İsaAlp' in söylediği gibi birikmiş kir ve eskimiş/elastikiyetini kaybetmiş contalar olduğu belirtiliyor.
     
  8. Ahmet Turan BABACAN

    Ahmet Turan BABACAN Kıdemli Üye

    Kayıt:
    8 Ocak 2008
    Mesajlar:
    328
    Beğeniler:
    244
    Şehir:
    Denizli
    Bisiklet:
    Colnago
    Seviye:
    Yağ tankını açmanızın mantığı nedir? Bu sizin de söylediğiniz gibi yağın eksilmesine sebep olabilir ve hatta eksilen yağın yerine hava dolabilir.

    Siz kapağı açıp pistonları ittiğinizde yağ kaliperden fren kollarına doğru gidecektir. aslında sistemin içinde bulunması gereken yağ dışa akarsa, akan yağın yerine hava gidebilir veya fren çok dipte kavrayacaktır.

    Bence kapakların açılması çok sakıncalı ve gereksiz....
     
  9. Selim Üsel

    Selim Üsel Bisikletkolik

    Kayıt:
    1 Haziran 2007
    Mesajlar:
    1.032
    Beğeniler:
    1.526
    Şehir:
    BURSA
    Seviye:



    Öncelikle bu işlemi bu güne kadar en az 4-5 kere yapmış biri olarak bunları yazdım. Yani tahminlerle değil. Mesajın tüm içeriğinde başınıza gelebilecek durumları da belirttim. Sonunda da kendinize güveniyorsanız bu işlemi yapın diye yazdım.

    Zaten sizin dediğiniz; "Siz kapağı açıp pistonları ittiğinizde yağ kaliperden fren kollarına doğru gidecektir. aslında sistemin içinde bulunması gereken yağ dışa akarsa, akan yağın yerine hava gidebilir veya fren çok dipte kavrayacaktır." açıklaması benim anlattığım konuda da var ve buna ait yapılabilecek çözüm ve gerekecek şeylerin anlatımı da var.

    Yağ tankının kapağının neden açılması gerektiğini de anlatayım :
    Eğer kapağı açmazsanız pistonlar üzerinde var olan basınç aynı kalacağı için pistonları itseniz bile yine pistonlar eski yerine geliyor. Haliyle kapağı açmaz iseniz pistonları siz itersiniz, pistonlar yine eski halini alır. Bunu ortadan kaldırmak için kapağı açıyoruz. Kapak açılınca basınc kalmadığı için pistonlar tam dibe kadar oturabiliyor. Ardından eksilen yağ varsa veya hava kalmışsa bunu düzeltene kadar yağ ekleyerek frenin düzgün çalışmasını sağlayabilirsiniz.
    Denediğiniz takdirde bunu net olarak görebilirisiniz. Yani düşüncede olabilecek bir durum değil.

    Yağın taşması veya eksilmesi olabilecek bir durum zaten bunu göze almanız gerekir, yoksa bunu halletmeniz neredeyse imkansız. Çünkü buradaki amaç yağın içerideki basıncını ayarlayarak pistonların duruşunu düzenlemek.

    Mesajımın başında da yazdım ama muhtemelen okumamışsınız. Eğer okusaydınız “Bence kapakların açılması çok sakıncalı ve gereksiz....” ifadesini kullanmazdınız.

    Bu onarım şekli shimano nun teknik dokümanına bağlı kalınarak denediğim bir onarım şekli. Yani durduk yere bu kapağı açayım, şöyle deneyeyim dediğim bir konu değil. Aşağıda da dokümanın örneğini bulabilirsiniz. Ayrıca kapağın çıkarıldığına dair bölümü görülebilsin diye dokümanda mavi renkle işaretledim.


    [​IMG]
     
    kazıma bunu beğendi.