Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Disk fren illa ki sürter! (mi?)

Konu, 'Frenler' kısmında Ozan Akçay tarafından paylaşıldı.

  1. Ozan Akçay

    Ozan Akçay Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    29 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    532
    Beğeniler:
    182
    Şehir:
    İzmir-Datça
    Seviye:
    Birkaç gün önce V frenden disk frene geçtim. Bisiklet dururken frenlerim sürtmüyor. Lakin yola çıktığımda, artık bisiklete binen ağırlıktan mıdır, parçaların hareket kazanmasından mıdır yoksa gidonun sağa sola hareketinden midir bilinmez (en azından ben bilmem); frenlerim sürtmeye başlıyor ve o can sıkıcı sürtme sesini sıklıkla duyar oluyorum.

    Bisikletçime bu konuyu danıştığımda, tüm disk frenlerin bir şekilde sürtme yaptığını ve bunu engellemenin mümkün olmadığını söyledi ve gül-diken hesabı, disk frenin performansını istiyorsan buna katlanacaksına getirdi.

    Bu hususu bi de buraya danışayım istedim, zira akıl akıldan üstündür.

    Görüşleriniz nelerdir?Bisikletçim haklı mı?:confused:
     
  2. Güvenç Terzierol

    Güvenç Terzierol Bisikletkolik

    Kayıt:
    18 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    1.224
    Beğeniler:
    297
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    bu soruyu bende cok merak ediyorum benim hidrolk frende hep sürtüyo
    ve bi caresini bulamadm...
     
  3. d.berkay

    d.berkay Onursal Üye

    Kayıt:
    2 Ekim 2006
    Mesajlar:
    3.886
    Beğeniler:
    3.203
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Demir Berkay
    Bisiklet:
    Marin
    Seviye:
    Valla sürteceği varsa bir şekilde sürtüyor meretler.. Baya süredir kullanıyorum sadece balatalarım yarı ömürlerini bitirdikten sonra sürtmeleri kesildi disklerin.. Şu an ki yeni frenlerimde aynı durumda istediğim kadar ince ayar yapayım yine sürtüyor yine sürtüyor...
     
  4. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Eger balatalarin ilk asinmaya basladigi andan itibaren dogru ayar yapilmissa frene, disk fren sürtmez.

    Ama disklerin isi veya darbe ile (janta [ve jant frenine] nispeten) kolay yamulmasi, disk-balata arasindaki boslugun milimetrik olmasi gibi etkenler disklerin sürtmesini kolaylastiriyor.
     
    Furkan DURU bunu beğendi.
  5. bisikletcanavari

    bisikletcanavari Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    1.779
    Beğeniler:
    1.377
    Seviye:
    Açıkçası freni ayarlamayan ustanın diyeceği normal birşey bu :D Ama açıkçası ustayı da suçlamamak gerek, çünkü cidden bu diskler yer yer çok ince ayar istiyor. Bazen ne kadar ince ayar yapsanız dahi yetmiyor rotordaki en ufak bir yamulma bile sürtmeye neden oluyor.

    Bir ay boyunca avid juicy 5 kullandım. Bunun bir haftası kendi çabalarımla diski ayarlamakla geçti. Tam manasıyla sürtmez hale getiremedim. Arkadaşım Aykut'a gösterdim. Biraz rotora müdehaleden sonra kitap gibi yapmıştı vallahi.

    O yüzden disk frenler sürter demek çok yanlış olur. Ama ayarlaması bazen çok zor ve anlaşılmaz olabiliyor desek doğru bir yorum yapmış olurum sanırım. Bu arada cidden disk frenlerin sürtmemesi sözkonusu olmasaydı cidden trajikomik bir olay olurdu :D Neden? Çünkü yeri geliyor bisikletin daha iyi yola gitmesi içinrulmanlı daha akışkan göbekler takılıyor, bu da yetmiyor seramik rulmanlara başvuruluyor yta da shimanonun süper parlatılmış yataklı XTR göbekleri kullanılıyor v.s Yahu bu kadar ince düşünülürken bu akışkanşlığıu bir disk frenin sürtmesi götürürken onca paraya yazık olmuyormu? :) Bu diski ayarlayamadığım bir hafta süre zarfında tebessüm ederek bu soruyu kendime çok sordum. Hatta yarışa gittiğimde disk frenli arkadaşların tekerlerini çevirip bakacaktım :) Sonradan Aykut ayarlayınca dedim '' hee demekki sürtmeden de olabiliyormuş'' :)
     
  6. d.berkay

    d.berkay Onursal Üye

    Kayıt:
    2 Ekim 2006
    Mesajlar:
    3.886
    Beğeniler:
    3.203
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Demir Berkay
    Bisiklet:
    Marin
    Seviye:
    Enes o rotora müdehale çok uzun ömürlü olmuyor malesef :( Bende yaptım aynı müdehaleleri zamanında ama yüksek ısı ile yine yamuluyor bir miktar.. Ben artık alıştım sürtmeye falan takmıyorum :D Zaten balatalar azaldıkça sürtmede kesiliyor ve aslında sürtmenin faydasını o zaman görüyorsun :) Frenlerin sürtmesine alıştığın için ona göre güçleniyorsun sürtmeyince cidden hızlanıyorsun :D
     
    mariokaldato, tuninger_haa ve heng bunu beğendi.
  7. fanatikcimbomlu

    fanatikcimbomlu Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    26 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    713
    Beğeniler:
    241
    Şehir:
    antalya
    Seviye:
    bu dısk frenlerın surtmesıde jantların esnemesıdır benım bısıkletımde normal jantı cevırdıgımde problem yok uzerıne bınıp ataga kalktıgımda surtme sesını duyuyorum bu ses artık benım ıcın normal gelıyo sende bır ara alısırsın
     
  8. bisikletcanavari

    bisikletcanavari Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    1.779
    Beğeniler:
    1.377
    Seviye:
    Berkay açıkçası bende öyle düşünüyordum ama daha sonradan kullandığım 3 hafta boyunca bir daha disk sürtmesi yaşamadığımdan kalıcı bir çözüm olduğuna kanaat getirdim. Tabii burada rotorun yamukluğu ve düzeltme miktarıda apayrı etmenler ;)
     
  9. Güvenç Terzierol

    Güvenç Terzierol Bisikletkolik

    Kayıt:
    18 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    1.224
    Beğeniler:
    297
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    bu ince ayardan biraz bahsede bilirmisiniz?? neler yapmak gerekiyor ben uraştım ama beceremedim...
    nasıl yaptığınızı anlata bilirmsiniz??
     
  10. bisikletcanavari

    bisikletcanavari Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    1.779
    Beğeniler:
    1.377
    Seviye:
    Ben tam manasıyla sürtmeden ayarlamayı beceremedim :) Onun dışında avidin kaliper ayarlama tekniği de ne yazıkki işe yaramadı belirtmek isterim.(Kaliper vidalarını gevşet, fren kolunu sık, kaliper vidalarını sık) Arkadaşım ise, bisikleti ters çevirdikten sonra eline bir bisiklet farı ile padlarin rotor ile arasındaki boşluğu daha iyi görerek eli ile çok hafif kaliperi sağa-sola iterek ayarlamıştı (Rotoruda düzeltmişti) Her yiğidin harcı olmadığını söylemek isterim. Çünkü ben de becerememmiştim :D
     
  11. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Ben biraz aciyim konuyu.

    Öncelikle rotorun %100 dogrulukta olmasi cok önemli! Bunun icin de kim ne derse desin, Shimano'nun XTR rotorunun üzerine yok. Cünkü orta kismi aluminyum bir profilden imal edildigi icin cok sert ve ne yaparsaniz yapin yamulmuyor. Onun disinda Hayes ve Tektro diskleri gün asiri düzeltmeye calistigimi hatirlarim...

    Sonra ki önemli konu, pistonlarin da ayni oranda dogru calisiyor olmalari. Etraflarinda toplanan pislik, camur, toprak kalintisi vb. yüzünden pistonun biri digerine göre az basiyor olabilir, bu da disari fazla cikan pistonun freni biraktiginizda tamamen geri gitmeyecegi anlamina gelir. Nihayi sonuc da frenin sürtmesidir. Yani frenin temizligi ve gerekli yerlerde minik yaglamalar önemli. Mesela ince bir yag ile, balatalar sökülerek pistonlarin cevresi az miktarda yaglanabilir. Yine Shimano'nun frenlerinde kullananlar bilir, balatalari yerinde tutan bir pim vardir. Bu pim cogu zaman aradaki ayrac görevi gören yayin kendisi üzerine kaymasina engel olur, bu da pistonlarin tam olarak geri toparlanmamasina neden oluyor. Özellikle XTR disk kullanan arkadaslar frenlerindeki bu pime bakarlarsa, üzerinde sürtünmeden olusan deformasyonu görebilirler. O yüzden de bu pimi takarken, hani V frende fren telini takarken ince bir sekilde gresleriz ya, o sekilde kalinti birakmadan greslemek gerekiyor. Bu pim kayganlasinca üzerinde balatalar da, ayrac yay da rahatlikla hareket ediyor.

    Peki ilk bastan daha sürtmeyen, süper calisan frenin sirri ne? Bana kalirsa bu henüz balatalar sifirken baslayan bir sürec. Yukarida yazdiklarimdan eminsek eger, yeni balatalari takmadan önce uygun bir aracla pistonlari tam anlamiyla geriye itmek gerekiyor. Ancak bunu cooook yavas yapmak gerek. Pistonlarin iyice geriye oturdugunu gördükten sonra tekerlegi takiyoruz ve QR mandalini olmasi gerektigi gibi sabitliyoruz. Sonra fren koluna hic dokunmadan tamamiyle göz yordami ile fren kaliperini, diski ortalayacak sekilde monte ediyoruz ve sabitliyoruz. Ne yazik ki meshur "Fren kolunu sık, vidalari sık, fren sürtmesin, ayarlanmis olsun" metodu her zaman ise yaramiyor. Cünkü fren vidalarini sıkarken kaliper mutlaka bir miktar kayma yapiyor. Bu sefer de disk bir tarafa mutlaka sürtüyor. Ancak, daha balatalar sifirken yukarida anlattigim gibi ortalanirsa fren, balatalar zamanla esit miktarda asinacagi icin sürtme problemi olmuyor, ortalamasi kolay oluyor, pistonlarin birisinin az, birisinin fazla calisma sorunu da ortadan kalkiyor.
     
  12. Ozan Akçay

    Ozan Akçay Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    29 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    532
    Beğeniler:
    182
    Şehir:
    İzmir-Datça
    Seviye:
    Uzun uğraşlar sonucu frenlerimi sürtmez hale getirmeyi başaran bir ermiş insana ulaştım.Şu an sürtmüyor frenlerim.Ya da hala az da olsa sürtüyor ama ben farkedemiyorum.Fren sürtmesine çözüm zor da olsa var belki ama "ya sürtüyorsa!" paranoyasına da çözüm bulunmadan bu sorun hep kafaları kurcalayacak gibi.

    O sebepten, ben gidonumda biri arka biri ön frene bağlı; fren sıktığımda ve fren sürtünce yanan kırmızı renkli iki ışık istiyorum.Evet, bu sürtme meselesine takıntım o derecelerde yani.
     
  13. Fırat Ayanyan

    Fırat Ayanyan Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    22 Mart 2008
    Mesajlar:
    617
    Beğeniler:
    268
    Şehir:
    Bakırköy/İstanbul
    Seviye:
    Birde yolda 3 4 saniyelik sürtünme sesleri oluyor tık tık tık diye bunun sebebi nedir
     
  14. Mesut Girgiç

    Mesut Girgiç Onursal Üye

    Kayıt:
    28 Mart 2006
    Mesajlar:
    4.526
    Beğeniler:
    12.611
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    Eski bir xt komponent hidr. disk kullanıcısı olarak şunu demekten kendimi alıkoyamıyorum. Hatam varsa yine de peşinen özür dilerim.

    Ey hidr. diskli arkadaşlar.
    Frenlerinizin her türlü inişte tadını çıkarın.
    Sürtüyor mu sürtmüyor mu diye hiç düşünmeyin.
    Siz sürtüyormu diye düşündükçe daha çok sürter hergele.. :D

    Mümkün mertebe her yerden de aşağı inmeye çalışın.
    Zira hidrolik diskin tadı inişlerde çıkar.

    Rampa çıkarkenki sürtme sesinde ise sanki balatalar diske değilde kalbinize sürtüyormuş gibi eziyet verir. Bu da biraz psikolojik aslında. Zira hidr. disk bazen sürtmeden de ses çıkarabiliyor mu ne.. Çünkü sürtme sesini dinleye dinleye kilometrelerce giden pek çok arkadaşım var.

    En sürtmeyen fren benim ki. V-brakenin fren lastiği ile cant arasına parmak soksan girer. İçimde acaba frenim sürtüyormu korkusundan ise en ufak bir eser yok. Huşu ile yol alırım.
    Usta şöför zaten fren sıkmadan sürermiş taksiyi.
     
  15. yusuf bekar

    yusuf bekar Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    15 Nisan 2009
    Mesajlar:
    723
    Beğeniler:
    269
    Şehir:
    Samsun
    Seviye:
    ben bu sene geotech team kadrosuna v fren sistimimi taksam hidrolik diskmi taksam diye düşündüm disk aldım ben 15 yaşındayım aslında bana diske gerek yok dediler v fern işini görür dediler ama almadım şu an elimde shımano deore xt vites fren kolu var balata var rotorlarımda xtr center lock daha takamadım bazı eksik parçalar var amortisör yok vites aksamlarım yok ama disklerde bir problem olmaz iyi bakımlı bilen bir kişiye yaptırırsak kimsenin kafası karışmaz ben şimdi sizin yorumlarınızı okuyunca v fren alasım geliyo kafam karışıyo ama yinede disk fren en iyisi
     
    Mithrelios bunu beğendi.
  16. bisikletcanavari

    bisikletcanavari Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    1.779
    Beğeniler:
    1.377
    Seviye:
    Gülü seven dikenine katlanır mevzusu var biraz.
    Evet bariz bir fren performansı sözkonusu disk frenlerde. Fakat bunun yanında tamiri, bakımı, ayarı mekanik sistemlere nazaran biraz daha meşakkatli ;)

    Bu yüzden disk frenin performansına ve kötü koşullardaki avantajlarına ihtiyacınızın olup-olmadığını iyi değerlendirmeniz lazım. Daha dün yaylada karın,çamurun içinde gezdik, yeri geldi toprak yollarda tozu havaya kaldırdık. İyi ayarladığım v frenimle tek parmakla azami dozajda fren sağlayabiliyorum. Daha iyisi can sağlığı fakat dezavantajlarından dolayı şimdilik uzak duruyorum disk frenden ;)
     
  17. yusuf bekar

    yusuf bekar Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    15 Nisan 2009
    Mesajlar:
    723
    Beğeniler:
    269
    Şehir:
    Samsun
    Seviye:
    şuan elimde disk var hidrolik geri verebilirim sahibine onun yerine xtr v fren alabilirim sizce ne yapim disk mi v frenmi elimdi disk olarak xt seti var onu geri verirsem xtr v fren alıcam düşüncelerinizi alabilirmiyim
     
  18. bisikletcanavari

    bisikletcanavari Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    1.779
    Beğeniler:
    1.377
    Seviye:
    Burada bizim senin bisikletin hakkındaki görüşlerimizden daha çok senin bisikletini hangi amaçla ve ne tür ortamalrda kullanacağın önemli ;)

    Eğer diyorsanki ben yaz,kış,yağmur,çamur demeden bisiklete binerim o zaman disk fren sana şart. Ama yok ben bahar ve yaz aylarında ağırlıklı biniyorum, arada su birikintileri haricinde pek çamurla da işim olmaz. O zaman v frenin performansını sana yetecektir.

    Yukarıdaki yazılanlara göre kendini değerlendirip en doğru seçimi kendin vermen gerekiyor ;)
     
  19. sadana

    sadana Onursal Üye

    Kayıt:
    19 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    2.268
    Beğeniler:
    2.592
    Şehir:
    Adana
    Seviye:
    Ben bildiğim kadarı ile bu ince ayar falan yapılıyor ama
    ilk jant kurulurken jantın göbek ayarı disk ve fren ayaklarına göre ayarlanmalı.çünki maşa bacakları ön göbek miline oturmadığı zaman esnemeden dahi o mikronluk ayar rotorlara ve balatalara sürtüyor diye düşünüyorum.Bunun da çok büyük önem taşıdığını sanıyorum..
    Paylaşımın için tşk ler iyi forumlar...
     
  20. Güney Tuncer

    Güney Tuncer Onursal Üye

    Kayıt:
    21 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    1.674
    Beğeniler:
    2.804
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    Ritchey'in V-brake'den önceki cantilever sistemini bir bisikletimin üzerinde kullanıyorum. Bunun gücü dahi kar ve çamur haricinde çoğu durumda bana yeterli geliyor. Ama fren seçimin bir diğer parametresi ise kadro uyumluğu tabi. Sadece v uyumlu kadro artık çok nadir üretiliyor, hatta belkide yok ama çoğuda disk uyumu var ve karbon olanlarının çoğu sadece disk uyumlu. Aynı durum maşa işinde geçerli. V lere para öderken "özellikle XTR gibi pahalı olanlarına", ilerde kadroyu veya maşayı değiştirme opsiyonunu da göz önünde bulundurmak gerekir.
     
    sadana bunu beğendi.