Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Dipçiklemenin amacı?

Konu, 'Kadrolar' kısmında stratus tarafından paylaşıldı.

  1. stratus

    stratus Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    30 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    523
    Beğeniler:
    268
    Şehir:
    ist.
    Seviye:
    Dipçiklemenin ne olduğunu bildiğim halde,asıl amacını bilebilmiş değilim. Kimisi 2,kimisiyse 3 kere dipçikleniyor. Bunun asıl amacı nedir? Bir de "rijit" diye bir terim var, bu konu hakkındaki bilgilerinizİ bekliyorum...
     
    t-genc bunu beğendi.
  2. basar

    basar Kıdemli Üye

    Kayıt:
    6 Kasım 2006
    Mesajlar:
    383
    Beğeniler:
    211
    Seviye:
    dipçiklemeyi bilmiyorum.

    "rijit", ingilizce deki "rigid" gen gelmiştir herhalde... Dirençli, sabit, sert gibi bir anlamı var.
     
    t-genc bunu beğendi.
  3. betmo

    betmo Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    25 Ocak 2005
    Mesajlar:
    477
    Beğeniler:
    78
    Şehir:
    Eskişehir
    Seviye:
    dipçikleme inceltme işlemidir. Dikkat edersen genelde 2 kere dipçiklenmiş kadrolar daha ağır oluyor. rijit de başar arkadaşımız dediği gibi sert ve fazla esnemez anlamına geliyor.
     
    guneeymurat ve t-genc bunu beğendi.
  4. Tuğrul

    Tuğrul Onursal Üye

    Kayıt:
    5 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.753
    Beğeniler:
    1.318
    Şehir:
    Suadiye
    Seviye:
    Dipçiklemek .: Ezerek sıkıştırmak anlamına gelir.Malzemedeki moleküller sıkışarak ,daha ince ama daha sert bir yapıya kavuşur.
     
    irfancan bunu beğendi.
  5. Murat CER

    Murat CER Onursal Üye

    Kayıt:
    11 Ekim 2004
    Mesajlar:
    2.072
    Beğeniler:
    1.264
    Seviye:
    dipçiklemenin amacı kadronun parçalarının (alt boru, üst boru, furç yatağı gibi) birleşim noktalarının güçlendirilmesidir. kadro kesiti fotoğrafı bulabilseydim daha kolay anlaşılır olacaktı..
     
    irfancan bunu beğendi.
  6. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Kadrolarımızı oluşturan boruların birleşim yerlerine yakın olan kısımları daha fazla et kalınlığına sahiptir. Ortalara yaklaştıkça (özel olarak yük binen kısımlar hariç) et kalınlığı düşer. İşte borulara bu yapıyı kazandırmak için yapılan dövme işlemine dipçiklenme deniyor. 2 defa dipçiklenmiş bir borunun iç kısmında 2 ayrı çap vardır. 3 defa dipçiklenmiş olan boruda ise 3 ayrı çap vardır. Kadroya esnemezlik ve hafiflik kazandırmak için bu işlem yapılır. Yalnız unutulmamalıdır ki bu işlem kadronun yanal darbelere olan direncini düşürür.

    Rijit kavramı ise esnemezlik anlamına gelmektedir. Bir nevi sertliktir. Bir kadro ne kadar rijit ise, pedala aktardığınız gücü o kadar yere iletir. Tabi ki özellikle arka tekere gelen darbeleri de esnemeden direk olarak size ileteceğini de unutmamak lazım ;) .
     
    irfancan, guneeymurat, merida ve 1 kişi daha bunu beğendi.
  7. stratus

    stratus Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    30 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    523
    Beğeniler:
    268
    Şehir:
    ist.
    Seviye:
    Yanal darbe derken mesela örnek olarak neler olabilir?
     
  8. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Örnek verelim (felaket senaryoları :));
    • Bisikletin durduğu yerde düştü, kaldırıma vurdu (çok çok düşük ihtimal)
    • Ya da yarış esnasında bi kaza geçirdin, bisiklet taklalar attı gitti yan taraftan bir kayaya çarptı.
    • Bisikletle bir çukura girdin, gidon bir anda döndü, fren kolu kadroya çarptı.
    • Ayrıldığın kız veya erkek arkadaşın eline çekici aldı kadroya bir tane geçirdi :)
     
  9. güray

    güray Kıdemli Üye

    Kayıt:
    9 Aralık 2006
    Mesajlar:
    302
    Beğeniler:
    81
    Şehir:
    antalya\istanbul
    Seviye:
    :p felaket hangi kısım,yada hangi kısım daha felaket...arabaları çizenleri duymuştum da bu bisikletçi sevgili için çok yaratıcı bi zarar verme şekli..şeytani:boese157: :D
     
    t-genc bunu beğendi.
  10. stratus

    stratus Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    30 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    523
    Beğeniler:
    268
    Şehir:
    ist.
    Seviye:
    "Her güzelin bir kusuru vardır" sözü burda da tahakkuk etti; korumaya çalışırım ama arkadaşım böyle birşey yapsa ben de kadronun intikamını alırım heralde:)
     
  11. AYBARS

    AYBARS Yeni Üye

    Kayıt:
    31 Ekim 2006
    Mesajlar:
    6
    Beğeniler:
    4
    Şehir:
    Çanakkale
    Rijit kavramı ise esnemezlik anlamına gelmektedir. Bir nevi sertliktir. Bir kadro ne kadar rijit ise, pedala aktardığınız gücü o kadar yere iletir. Tabi ki özellikle arka tekere gelen darbeleri de esnemeden direk olarak size ileteceğini de unutmamak lazım
    Bu durumda karbon kadroların esnemezliğinden söz ederken yarı sabitlerde alttan gelen bütün sarsıntının sürücüye iletilmesi durumu ortaya çıkmıyor mu?
    Oysa okuduğum yazılar da carbonun titreşimi absorbe etmesinden, sürücüye göreceli daha az yansıtmasından söz ediliyordu:
    Bu çelişki değil midir? Aydınlatırsanız sevinirim.
     
    Serkan DERİN bunu beğendi.
  12. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Resmini bulamadım, bulsaydım koyacaktım. Ancak şöyle bir durum var.
    Örneğin yol bisikletlerinde esnemezlik son derece önemli çünkü pedal gücünden taviz vermek gibi bir lüksleri yok.
    Ancak bir çoğunun arka çatalına bakarsanız (Özellikle Trek'lerde çok belirgin sanıyorum) çatal esnesin diye gergin bir kasnak gibi bir tasarıma sahiptir. Bu alttan gelen darbeyi emmesi için tasarlanmış bir yapıdır. Diğer yandan malzemenin ve diğer bölgelerdeki tasarımın amacı da esnemeyi yok etmektir.
    Karbonda da bu şekilde. Kadro bir yandan pedal gücünü çeki boruları ile tekerleğe neredeyse kayıpsız aktarırken, diğer yandan da örgü yapısı sayesinde alttan gelen darbeleri emebiliyor.
    Ama bana sorarsanız, özellikle konu dağ bisikleti olduğunda darbeyi emecek karbon kadroya gelene kadar 2,00 kalınlığında lastiklerimiz var ;).
     
    Serkan DERİN, Raven_35 ve Onur Kula bunu beğendi.
  13. Gürsel A.

    Gürsel A. Bisikletkolik

    Kayıt:
    10 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.403
    Beğeniler:
    2.248
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Halil her zamanki gibi doğru bilgiler yazmış.

    Zaten kaliteli kadroların pahalı olmasının nedeni de budur. Yani yanal esnemesi az (rijid) ama sürücüye yansıttığı titreşimin de en az düzeyde olması istenir. Karbon kadroların avantajı burada ortaya çıkar çünkü zaten elle yapılan kadroda rijid olması istenen yere fazla lif, esnek olması gereken yere de az lif döşenir. Hatta karbon liflerin yönü bile bu etkileri sağlamaya yeter.
    Bazen bu alüminyum kadrolarda da becerilebiliyor. Mesela benim şu an kullandığım 96 model Trek (kaynaksız(yapıştırma borulu))alüminyum kadrom yokuşlarda az esniyor ama uzun yolda bana titreşimi hissettirmiyor. Bir aralar bu bisikletin reklamı "Çeliğin konforu alüminyumun performansı" şeklindeydi.Tabi modern kadrolarda esnemezlik çok daha az ama buna karşılık sürücüyü uzun vadede biraz fazla yoruyor.. Ama tabii ki bu bir kaç saatlik yarışlar için önemli değil..Benim vurgulamak istediğim çok uzun turlardaki konfor. Günlerce, günde 8-10 saat pedal basmak gibi..
     
  14. Ercan Bayram

    Ercan Bayram Onursal Üye

    Kayıt:
    27 Ocak 2006
    Mesajlar:
    2.092
    Beğeniler:
    1.655
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Triple Butted ;)
    [​IMG]

    Butting Diagram ;)
    [​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    double butted
    [​IMG]
     
  15. castelloterminator

    castelloterminator Aktif Üye

    Kayıt:
    27 Mart 2007
    Mesajlar:
    149
    Beğeniler:
    75
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    ercan söze gerek bırakmamış çok güzel
     
    Ercan Bayram bunu beğendi.
  16. gurol

    gurol Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.744
    Beğeniler:
    3.119
    Şehir:
    Kapadokya
    Seviye:
    Bence dipçikleme yanlış çeviridir. İşlem "İnceltme"ye daha yakın. Hoş "butted" kelimesi hakkında bile yanlış kullanıldığına dair yorumlar mevcut, "çünkü" diyorlar "butted, uclarına doğru kalınlaştırılmış anlamında oysa orta kısım inceltiliyor"...
     
    Ercan Bayram bunu beğendi.
  17. merida

    merida Üye

    Kayıt:
    1 Kasım 2006
    Mesajlar:
    96
    Beğeniler:
    26
    Şehir:
    Bursa-Trabzon
    Seviye:

    yaa halil kardeşim şu senin bilgi kütüphanene hasta oluyorum (imreniyorum). İleride kitap yazarsan mutlaka alıp okuyacam:) söz
     
  18. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Estağfurullah Merida. Haddim değil, yazılmış olan kitapları alır seve seve okurum o ayrı.
    Hem o yazıyı yazdığım tarihte "butted" işleminin dipçikleme, dövme olduğunu düşünüyordum ciddi ciddi. Meğerse inceltme işlemi döverek değil, torna tezgahlarında aşındırılarak yapılıyormuş ;).
     
  19. Mustafa İçdağ

    Mustafa İçdağ Bisikletkolik

    Kayıt:
    21 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    1.346
    Beğeniler:
    3.649
    Şehir:
    Kadıköy, İstanbul
    Seviye:
    Bu "dipçikleme" tabiri ingilizceden yanlış bir çeviri. Butt tüfeklerdeki dipçik için kullanılır
    "Butted" boru imalatında çeperlemedir. ( cidar veya et kalınlığı). Yani boru kafalarında veya ortalarına doğru boru çeperinin iç çapının değiştirilmesi.
    Halil arkadaşımızın inceltme işlemi tabiri doğru fakat inceltme torna aşındırması ( traşlanması) değildir.
    Yüksek kaliteli bisiklet boruları genelde dikişsizdir ve soğuk çekme yöntemi ile yapılır, bu işlem sırasında "mandrel" pres yani iç kalıp borunun içinde kalır ve dış kalıp (die) borunun genel dış çapını sabit tutarken borunun içindeki
    "mandrel" kalıpı borunun istenilen uç bölgelerinde "butting" yani çeper işlemini farklı çaplarda gerçekleştirir. Bu işlem borunun içten sıkıştırılarak ve mikronemetrik darbeli çekme yöntemiyle gerçekleştirilir, bu işlem sırasında borunun iç çeper çapı istenilen sayıda atlamalarla inceltilir ve bu bir torna traşlama metodu değil, soğuk kalıp sıkıştırma yöntemidir.
    Yüksek kaliteli borular genelde dikişsizdir fakat Reynolds' un 953 paslanmaz boruları titanium borularda olduğu gibi dikişleme yöntemi ile üretilir.
    Ayrıca bazı boru üretimlerinde içten yivleme ( spiral yiv- namlu içleri gibi)
    yöntemide kullanılır bu borunun rijidliğini yükseltir. Colnagonun Colombus borularında kullandığı ve özel imalat olan ( master light) dıştan düz yivleme borularıda bir zamanlar oldukça modaydı.

    Çeper inceltmede (butting) bir diğer metodda " moving plug ( tıkaç) yöntemidir.

    Mustafa İçdağ

    [​IMG][/URL][/IMG]