Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

daha iyi bir sürüş için

Konu, 'Sağlık - Antrenman - Beslenme' kısmında gurkankas tarafından paylaşıldı.

  1. gurkankas

    gurkankas Onursal Üye

    Kayıt:
    20 Mart 2007
    Mesajlar:
    2.655
    Beğeniler:
    1.393
    Şehir:
    Balıkesir/Merkez
    Seviye:
    1) Sele Yüksekliği

    Yanlış: İtiraf etmek gerekirse doğru yükseklikteki sele ile en azından arazi sürüsü (XC) sahasında durmak biraz zor, sonuçta doğru yükseklikte selede otururken yere sadece parmak uçları ile değmek mümkün. Bu nedenle, daha güven verdiği için, sele konumu genelde olması gerektiğinden daha aşağıda tutuluyor bisikletlerde. Hâlbuki alçak sele konumunun getirisi ötürüsünden daha fazla, yani astarı yüzünden pahalıya geliyor. Diz ağrıları ve güç aktarımında gerçekleşen kayıplar en önemli zaaflar.

    Doğru: doğru sele boyunu saptamak çok kolay, bunun için selede otururken aynakolu saat 6 konumunda tutmak ve seleyi ancak topuk ile pedala basabilecek yüksekliğe getirmek yeterli. Bu konumda diz tamamen düzgün olmalı, kesinlikle bükülmemeli.
    2) Vites Seçimi

    Yanlış: Sayısız bisikletçi vites geçirme konusunda bayağı hatalar yapıyorlar. En çok yapılan hata sadece kaslara güvenip fazlasıyla zor viteslerde zorlana zorlana pedal çevirmek. Bu takıntının sonuçları daha çabuk yorulma, dizlerde olası sakatlıklar, ağrılar…

    Doğru: Bisiklette her durum için bir vites mevcut ve bunlar kullanılmak için varlar. Genel olarak bir kural vermek gerekirse düz yolda pedal devrinin 70’in altına düşmesinin bir getirisi yok, yokuşlarda ise 60’in altında bir pedal devri dizlere zarar verebiliyor. Pedalları çevirirken mümkün olduğu kadar yuvarlak ve akıcı bir şekilde bacakları hareket ettirmek de önemli.
    3) Bakış Yönü

    Yanlış: Pek çok bisikletçi bisiklet kullanırken ön tekerleğin hemen önüne yoğunlaşır. Bu şekilde ideal çizgiyi tespit etmek ve izlemek mümkün değil. Buna ek olarak bisikletçi bu şekilde aniden çıkan engellere tepki verme konusunda da zorlanacaktır.

    Doğru: Bisiklete binerken kafanızı kaldırın. Bilhassa hızınızı arttırdıkça daha ileriye bakmanız, gerek yoldaki ideal çizgiyi takip etmek ve akıcı bir sürüş geliştirmek, gerekse birden karşınıza çıkabilecek engellere karşı tepki verebilmeniz açısından şart.
    4) Virajlarda Bakış Yönü

    Yanlış: Virajlarda bilhassa yeni başlayan bisikletçiler bakışlarını korkudan virajın dışına yöneltirler. Hâlbuki bu şekilde ideal çizgi takibi zorlaşır, eğik konumda emniyet kaybolur, aniden frene basmak gerekebilir.

    Doğru: Viraja girmeden önce bakışlar önce virajın tam içine, sonar da virajın dışına yönelmeli. Hiçbir zaman unutulmaması gereken kural: Nereye bakarsanız oraya gidersiniz. virajın dışına bakan virajın dışına gidip yoldan çıkar.
    5) Virajlarda Fren Yapmak

    Yanlış: Viraj dışına bakmak kadar virajlarda anî frenler de en çok yapılan hatalardan. Eğik konumda lastiklerin yol tutusu zâten nispeten azalmış durumdayken bir de anî fren yapıldığında fren gücünün yola aktarımı haliyle verimli olmuyor, lastikler yana doğru kayıyorlar. Akıcı bir eğik konum kesinlikle mümkün olmuyor.

    Doğru: Viraja girmeden önce hızı viraja göre azaltmak şart. Hangi virajda ne kadar hızlı gidileceği de virajın çapına, yolun enine ve zemine bağlı bir olgu. doğru hızı saptamak tecrübeyle gelen bir şey, her halükârda zamanla virajlarda azamî hiza ulaşmak olası.
    6) Fren Tekniği
    Yanlış: Bilhassa bisiklete yeni başlayanlarda arka fren en sevilen frendir. Halbuki olması gereken tam tersi. Bisiklette her iki frene de basıldığında ön fren %70-80 oranında duruşa katkıda bulunurken arka fren sadece %20-30 oranında katkıda bulunuyor.

    Doğru: Bu oran nedeniyle en doğrusu daima her iki freni de bir arada kullanmak. Çünkü ön frenin verimli kullanımı ile fren mesâfesi çok kısalıyor. Buna ek olarak arka fren kolayca kilitlenebilirken ön frende böyle bir durumun gerçekleşmesi daha zor, buna karşın gerçekleştiği zaman sonuçları da daha kötü (gidon üzerinden kapaklanmak gibi). Dolayısıyla ön freni verimli kullanmak için hassas bir el, hepsinden önemlisi etkin olarak vücut ağırlığını arkaya vermek gerekli.
    7) Engelleri Aşmak

    Yanlış: En çok korku yaratan engeller kaldırım kenarları, yola paralel suyolları, ıslak ağaç kökleri veya şehir içinde tramvay rayları (Türkiye’de pek rastlanmasa da). Sık sık bu tarz engellerde kontrolü kaybedip düşenlere hepimiz rastlarız. Genel olarak bütün bu düşüşlerde hata ayni, engele yanlış yaklaşılıyor.

    Doğru: Kesin olan bir şey varsa o da ön tekerleğin engele mümkün olduğunca dik bir açı ile yaklaşması, mümkünse 90° ile engele gelmesi gerektiği. Buna ek olarak ön tekerleğe binen yükü azaltmak için vücut ağırlığını arkaya vermek şart. Son olarak engelin üzerindeyken frene basmamak lâzım.
    8) İnişler

    Yanlış: Bilhassa bisiklete yeni başlayanlar kendilerini daha bir emniyette hissettiklerinden inişler esnâsında selede kalırlar. Hâlbuki bu şekilde etkin ve dinamik bir sürüş tekniği geliştirmek imkânsız, buna ek olarak yoldan gelen bilumum darbelerin doğrudan bisikletçiye aktarılması da cabası.

    Doğru: İnişlerde mümkün olduğu kadar seleden kalkmak gerekli. Bu sâyede vücut ağırlığını arkaya aktarmak, kolları ve bacakları etkin bir şekilde birer amortisör gibi kullanarak darbeleri emmek mümkün. Buna ek olarak elbette en az iki parmağın her daim hazır ve nâzır şekilde fren kolunda olması ve bakışların bisikletin önüne değil de ileriye yönelmesi gerektiğini hatırlatalım.
    9) Çıkışlar

    Yanlış: Çıkışlarda da dik durulup selede oturulduğu takdirde arka tekerleğe fazla güç binmesi ve bu nedenle bilhassa dik yokuşlarda kalkış esnâsında ön tekerleğin havalanması ya da ön tekerleğin yol tutusunu kaybetmesi nedeniyle çıkış sırasında bisiklete yön vermenin zorlaşmadı durumu söz konusu oluyor.

    Doğru:İnişlerde vücudun ağırlık noktası nasıl arkaya gidiyorsa, çıkışlarda da öne doğru gelmeli. Bunu oturarak sağlamak için sele üzerinde öne kaymak ve dirsekleri kırmak gerekli. Buna alternatif olarak ayağa kalkarak pedal çevirmek tercih edilebilir.
    10) Ayakta Pedal Çevirmek
    Yanlış: Vücut ağırlığının fazlasıyla önde olmasının sonucu arka tekerleğin yol tutusunu kaybedip patinaja düşmesi. Ayakta yokuş çıkarkenki bir diğer hata da çok dik durmak ve kolları bükmemek. Bu konumda bisikleti yanlara yatırmak ve dolayısıyla pedal çevrimini kollarla desteklemek imkânsızlaşıyor.

    Doğru: Ayaktayken bisikletin üzerinde merkezî bir konumda durmak gerekli. Bu sayede arka tekerleğin yol tutusunu kaybetmemesi sağlanırken ön tekerleğe de bisiklete yön verecek kadar ağırlık binebiliyor. Kolların da yardımı ile bisiklet pedal ritminde sağa ve sola yatırılıyor, üst vücut bu esnâda sâbit kalıyor.


    alıntıdır...
     
  2. necod

    necod Kıdemli Üye

    Kayıt:
    12 Mart 2007
    Mesajlar:
    347
    Beğeniler:
    198
    Şehir:
    antalya
    Seviye:
    sele ayarı benim bildiğim ayak tabanı pedala düz olarak basması sanırım topuk okumamıştım yalnız paylaştığınız bilgi cok kaliteli teşekürler
     
    gurkankas bunu beğendi.
  3. gurkankas

    gurkankas Onursal Üye

    Kayıt:
    20 Mart 2007
    Mesajlar:
    2.655
    Beğeniler:
    1.393
    Şehir:
    Balıkesir/Merkez
    Seviye:
    bir çok kişi (forumdakilerden bahsetmiyorum) sele ayarını durduğu zaman ayağı yere basacak şekilde yapıyor fakat çok yanlış yapıyorlar sözde 3-4 cm fazla fark ettirmez gibi geliyor fakat iş pratiğe geldiği zaman bu hatanın çok zararı var !!!