Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Daha fazla yol almak için ön dişliye mi arka dişliye mi müdahale edilmeli?

Konu, 'Yol Bisikleti / Road Bike' kısmında Bora HAZIR tarafından paylaşıldı.

  1. Bora HAZIR

    Bora HAZIR Yeni Üye

    Kayıt:
    11 Ekim 2010
    Mesajlar:
    6
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    Denizli
    Merhaba arkadaşlar.
    Yaklaşık 1 ay önce kavuştuğum yol bisikletimde default olarak 34/50 ön, 12/27 arka dişli seti Ultegra var.
    Uzun yol yapmayı seven biriyim, çoğunlukla düzlük ve uzun asfalt yolda pedalladığım için 50 dişlinin yetmediğini fark ettim.
    Bacak kaslarımın yeterince güçlü olduğunu düşünerek düz yolda 50/12 kombinasyonu ile cadansım çok yükseliyor 40 km den sonra, bu da hem dengemin bozulmasına sebep oluyor, hem de boşuna yorgunluk yaşıyorum daha hızlı gidip daha kısa sürede daha fazla yol alabilecekken.
    34 lük küçüğe dokunmadan büyüğü 53 ile değiştirsem vites değiştirmekte çok zorlanır mıyım?

    Sormak istediğim, 50 ön yerine 53 mü kullanmalıyım? Yoksa arka sette en küçük dişliyi mi küçültmeliyim? Yoksa ikisini birlikte mi yapsam uygun olur?
    Sizin fikriniz nedir?
    50 ön büyük yaprağı 53 e çıkarmak mı?
    Arka setin en küçük ve en büyüğüne müdahale etmek mi?
    Yoksa ön ve arka ikisine birden müdahale etmek mi?

    Deneyimli arkadaşlarımın yardımlarını bekliyorum.
    Teşekkür ederim.
     
  2. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.484
    Beğeniler:
    7.054
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    Aynakolu 39-53 yapmak en sağlıklısı aslında.
    Onun dışında, uygun vida boyutuna sahip olan 53 yapraklı bir dişli alabilirsiniz fakat eğer 50-12 sizin için hafif geliyorsa 34 dişin de hafif gelmesi gerek yokuşlarda.

    12-27 oran olarak bence oldukça güzel. Onu değiştirmeye pek gerek olduğunu düşünmüyorum.



    Fakat şu sorun var anlamadığım.
    Yol bisikeltinde 23C lastiğin çevresi 2133mm. 0,002133km yani.

    50/12=4,17 eder. Yani her bir pedal devrinde tekerlek 4,17 tur atıyor.

    40km/h hız demek; Bir saatte tekerleğin 18750 tur atması anlamına gelir.
    Dakikada ise 312,5 tur eder.

    312,5/4,17, 75 kadans eder.
    75 kadans, oldukça düşük. Bu için normali 100 civarıdır. 140ye kadar yolu vardır hatta. Ondan sonra dengesizlik oluşur dediğiniz gibi.
    Hatta son bir kaç idman kaydıma baktım;
    ortalama kadanslarım şu şekilde: 99, 93, 97, 94, 99, 91, 84
    maksimum kadasnlarım ise şöyle: 124, 117, 127, 132, 122, 126, 118,

    Kısacası, pedal çevirme biçiminizi gözden geçirmeniz gerekiyor.
     
  3. Tunç Tuncay

    Tunç Tuncay Forum Üyesi

    Kayıt:
    24 Haziran 2007
    Mesajlar:
    696
    Beğeniler:
    956
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Tunç Tuncay
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    53 e çıkartmak elbette daha güçlü çevirmenizi sağlar ancak her aynakol markasının 34/53 uyumlu dişlisi olmayabilir çünkü 34 dişli BCD 110 mm 53 dişlide genellikle BCD 130 mm olarak imal edilir. Onun için sizin 53 diş BCD 110 bir dişli aynası bulmanız gereklidir.
     
  4. ihtiyar

    ihtiyar Onursal Üye

    Kayıt:
    10 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    1.600
    Beğeniler:
    3.684
    Şehir:
    Federal Almanya
    Adı:
    Bülent B.
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    34/53 ü çalıştıracak ön aktarıcı var mı acaba??:in:
    Takılabilecek aynakol var mı acaba?:in:
     
    Ferhat Köse bunu beğendi.
  5. Tunç Tuncay

    Tunç Tuncay Forum Üyesi

    Kayıt:
    24 Haziran 2007
    Mesajlar:
    696
    Beğeniler:
    956
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Tunç Tuncay
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    evet aktarıcının sadece yükseklik ayarı yapılması yeterli onun dışında tabi bide ince ayarları yapılınca tüm aktarıcılar sorunsuz çalışacaktır
     
    ihtiyar bunu beğendi.
  6. ihtiyar

    ihtiyar Onursal Üye

    Kayıt:
    10 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    1.600
    Beğeniler:
    3.684
    Şehir:
    Federal Almanya
    Adı:
    Bülent B.
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Gökhan Toros çok güzel anlatmış. Ben de onun hesaplarına bir ek hesap yapayım.
    4,17 x 0,002133 x 100 x 60 = 53,5 km /h
    Bu da dakika da 100 devirle pedal çevirirseniz 50/12 ile saatteki süratiniz. Cadel Evans' ın son saate karşı yarıştaki hızı.

    Eğer yarışlara katılmayacaksanız 53/39, 53/38, 52/42,..... gibi aynakollara ihtiyacınız yok bence. Zaten 53/12 filan gibi çok kalın vitesler genellikle inişlerde, sprintlerde ve uzun süreli sadece saate karşı yarışlarda kullanılır. Yok aksini iddia eden varsa, yukarıdaki şekilde 53/12 transmisyon oranını hesap ederek 100 kadansta 56,5 km/h gibi bir değere varır. Bravo Wiggins' e kafa tutabilen o babayiğide! :rolleyes: :rolleyes:
     
  7. Ferhat Köse

    Ferhat Köse Onursal Üye

    Yaş:
    40
    Kayıt:
    13 Şubat 2010
    Mesajlar:
    6.461
    Beğeniler:
    9.086
    Şehir:
    Eskişehir'de yaşıyor
    Bisiklet:
    Bisan
    Seviye:
    Abi o babayiğitlerden bu forumda çok var :) hatta mtb ile aynı ortalamaları yaptıklarını yazanlar okudum defalarca :)

    Konuya destek açısından da benim bu durum için yöntemim 3 lü aynakol tercihi .ben 30-39-52 aynakol 11-25 ruble kullanıyorum bu set ikili setten biraz ağır ama her hava ve yol durumuna müsait dişli kombinasyonu mevcut.özellikle 200 km üstü turlarda 30 aynakol bile ağır gelebiliyor en ufak eğimde. uzun tur sevenlerin kesinlikle çok büyük aynakola ihtiyacı olmaz İhtiyar abimizin dediği gibi 52/12 veya 52/11 anca inişlerde ve arkadan sert rüzgar alınan düz yollarda lazım oluyor.
     
  8. ihtiyar

    ihtiyar Onursal Üye

    Kayıt:
    10 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    1.600
    Beğeniler:
    3.684
    Şehir:
    Federal Almanya
    Adı:
    Bülent B.
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    53 dişle 34 diş arasında 19 diş farkı var. Bunun yarısı 8,5, ama biz 8 alalım. 8x13=104 mm. zincir boyu yapar. Bunu dengelemek için arka aktarıcının kafes boyunu ( yani arka aktarıcıyı) ve zincir boyunu değiştirmek gerekmez mi?
     
  9. Tunç Tuncay

    Tunç Tuncay Forum Üyesi

    Kayıt:
    24 Haziran 2007
    Mesajlar:
    696
    Beğeniler:
    956
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Tunç Tuncay
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    ben 53/34 kombinasyonu kullanıyorum elbette zincir boyunda da ayarlama gerekir bu zincir boyu ve aktarıcı ayarlar yapıldıktan sonra sistem düzgün çalışmakta
     
    ihtiyar bunu beğendi.
  10. murat beyaz

    murat beyaz Kıdemli Üye

    Kayıt:
    30 Nisan 2010
    Mesajlar:
    226
    Beğeniler:
    117
    Şehir:
    izmir
    Seviye:
    Zaten herkes yazmış ama 53 dişin 50 dişe göre farkı 6%'tir. Yani dişli değiştireceğinize kadansınızı 6-7 % artırsanız aynı sonuca varırsınız.
    Örneğin 80 çeviriyorsanız, 85'e çıkarabilirsiniz.
    53-39 ile 50-34 arasındaki asıl fark küçük dişlidedir, yaklaşık 15%.
     
    ihtiyar bunu beğendi.
  11. Bora HAZIR

    Bora HAZIR Yeni Üye

    Kayıt:
    11 Ekim 2010
    Mesajlar:
    6
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    Denizli
    Özellikle teknik ayrıntılı bilimsel olarak çaba gösterip konuyu değerlendiren arkadaşlar başta olmak üzere herkese teşekkür ederim.
    Anladığım kadarıyla ben cadansımı yüksek zannediyordum 40 km gibi hızlarda ama onlar normalmiş, daha hızlı çevirmek gerekli, beni de o hızlı çevirmek yoruyor :) Saatlerce çevirebiliyorum ama yüksek cadans deyince işime gelmiyor :)
    Anladığım kadarıyla en doğrusu şu an için cadans artırıcı çalışma yapmak. %6 fark aynı cadans ile, 50 de 3 km fark edecek teorik olarak, onun da hiç bir anlamı yok tabi ki de.
    Küçük dişliyi çok aşırı yokuşlar olmadıkça kullanmıyorum aslında. Değişiklik yaparken tek kalemde iki ön dişliyi de yükseltmek, hatta 3 lü sete geçmek daha mantıklı olacak gibi, cadansı iyicene yükseltmek olmazsa olmaz sanırım sizlerin dediği üzere.

    Benim amacım zaten sadece uzun yolların düz kesimlerinde ufak inişler yakaladığımda 60 km'yi aşabilmek, böylece biraz daha fazla yol yapabilmek aynı eforla. Ama çok uzun turlar için gereksiz olacağını tecrübe edenler belirtmiş.
    Teşekkür ederim açıklamalar için.
     
  12. Tunç Tuncay

    Tunç Tuncay Forum Üyesi

    Kayıt:
    24 Haziran 2007
    Mesajlar:
    696
    Beğeniler:
    956
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Tunç Tuncay
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    ayrıca uzun sürüş ve enerjiyi düzgün kullanmak adına kadansın ortalama 80-90 arasında olması gibi genel bir kanıda vardır.Az kadansda bacaklar zorlanatrak laktik asit birikimi hızlanor daha yukarılarda da kalp atış sayısı artacağı için uzun süre pedal çevrilemez
     
  13. Bora HAZIR

    Bora HAZIR Yeni Üye

    Kayıt:
    11 Ekim 2010
    Mesajlar:
    6
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    Denizli
    İlginç olan, ben yavaş çevirince yorulmuyorum, hızlı çevirince cayır cayır yanıyor bacaklarım. ideal kilomdan 10 kilonun üzerinde fazlayım ondan kaynaklı mı diye düşünüyorum. Kondisyonum da çok kötü değil aslında, haftada 3 gün spor yapıyorum ama.
    Cadans yükseltme konusundaki önerilerinizi dinleyip daha hızlı çevirmeye alışmaya çalışacağım.
     
  14. bislet

    bislet Kıdemli Üye

    Kayıt:
    29 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    260
    Beğeniler:
    124
    Şehir:
    türkiye
    Seviye:
    Belkide hızlı çevirince dengenizin bozulmasına ve yorulmanıza sebep olan şey pedal kol boyunun bacak uzunluğunuza uygun olmamasıdır.