Cyclocross bisikletleri camurda yarismanin yanisira aslinda iyi de birer tur bisikletidir. Ben de cyclocross bisikletimi, gunluk sehir ici ulasim araci ve konforlu bir tur bisikleti olarak kullanma maksadi ile satin almistim.. Zaman icerisinde kullanisliligini tecrube ettikce de ne kadar dogru bir karar verdigimi gormus oldum ve tecrubelerimi sizlere de paylasmak istedim. Bu bisikletler dunyanin dort bir yaninda da konforlu birer gezi ve tur bisikleti olarak kullanilmakta. Zaten bu konuda bana ilk olarak ilham verenler de yine bu kullanicilar ve aktardiklari olumlu surus deneyimleri olmustu.
Sirasiyla; dusuk hava basincina olanak saglayan kalin lastikler, konforlu bir surus saglayan kadro-masa geometrisi(en azindan kullandigim model icin gecerli), drop-bar gidon yapisi, kimi modellerde mevcut darbe ve titresimleri sonumlemeye yardimci entegre sistemler... Bunlarin hepsi bir araya gelince de yukarida bahsetmis oldugum, sehir ici-gunluk kullanim, uzun, keyifli yolculuklar icin oldukca ideal ve kullanisli bir secenek ortaya cikmis oldu.
Bisiklet uzerinde gelen 700x35c lastiklerden sonra 28c ebat lastikler ile konfor olarak hissedilir bir kayip yasadim. Tabi bu durumu bekliyordum, sonucta 50psi kullanabildigim lastiklerden sonra 90psi basinc hissedilir bir fark getirdi. Bu lastiklerin sagladigi konfor, yol bisikletinde kullanmaya asina oldugumuz 23c olcusundeki 110-120 psi basincli lastiklere nazaran basarili olsa da beni tatmin etmedi. Sonucta bu bisiklet icin konfor benim icin ilk oncelikti. Bununla birlikte, 28c continental 4 season lastik degisimi ile bisikletin yol tutus ve akicliginin yol bisikletimi aratmadigini da belirtmeliyim. Asil kullanmayi planladigim 37c-42c ebadlarindaki conti topcontact II lastiklerini ise, piyasaya henuz surulmedikleri icin kullanamiyorum ve beklemedeyim. Kismet olursa bu lastiklerle de ilgili tecrubelerimi burdan paylasmak isterim. Asagidaki fotolardan, bisikletin 700x35c ebadindaki orjinal disli lastikli ve 700x28c slick lastikli goruntulerini kiyaslayabilirsiniz. Peki keyifli ve konforlu yolculuklar icin neden cyclocross bisikletini sectim? Yol bisikleti, 29'er, mtb, hybrid, citybike gibi secenekler de varken, neden cyclocross? Benim icin bu bisikleti diger seceneklerden ayiran fark, 3 temel ozelligi de bir arada barindiriyor olmasiydi. Bunlardan birisi eksik olsa olmazdi benim icin...
1-)28" cember capi... Sozkonusu olan uzun mesafeleri katetmek ise 28" jantli bir bisiklet sizi daha az yoracaktir. Bununla birlikte daha az sarsilacaksiniz ki, bu da daha fazla konfor anlamina geliyor.
2-)Genis lastik... Genis lastik kullanmak, dusuk lastik hava basinciyla seyahat edebilmenin tek yoludur. Bu da bisikletin konforu ile oynayabileceginiz en onemli ve hissedilebilir detayidir. Ustelik soz konusu olan yalnizca konfor da degil.. Yollarimizin durumu da malum, heryer puruzsuz kaymak asfalt degil! Ozellikle sehirler arasi stabilize yollarda seyrederken bunu daha da iyi anliyorsunuz. Bu gibi durumlarda asiri vibrasyonun neden oldugu acı ve sarsintiya dayanabilseniz dahi, ince ve yuksek basincli lastiklerle tekerlerin yuvarlanma direnci daha yuksek olacaktir ki, bu da sizin 'iki kez' yorulacaginiz anlamina gelir.
3-)Kadro geometrisi ve Drop-Bar kullanimi... Drop bar gidonlar, sayisiz tutus pozisyonu, aerodinamizim ve sundugu keyif olarak rakipsizlerdir. Burada dikkat edilmesi gerekenler gidonun genisligi, reach(erisim mesafesi) ve drop'un geometrisidir. Yaris ve performans'a yonelik kullanimin aksine, gezi ve tur maksatli konforlu kullanim icin 'bir olcu' genis gidon kullanimi daha uygun olacaktir. Reach mesafesi ve drop geometrisinin de yine ust bedeninize uygun ve elverisli bir acida olmasinda fayda var.
Drop bar'larin sagladigi avantajlar her ne kadar guzel gozukse de soyle de bir detay var ki, bu gidonlar her bisiklete gelisiguzel uygulanamiyorlar. Iste tam bu noktada da kadro geometrileri devreye giriyor. Bir bisiklet, fabrikasyon olarak drop-bar ile birlikte geliyor ise zaten geometrisi de bu sekilde kullanima ozel ve uygundur. Bu bisikletlerin ust boru uzunluklari, duz gidonlara sahip mtb, city, hybrid, 29'er gibi bisikletlere nazaran 5-7cm kadar daha kisadir. Bu kisalik, drop-barinizin reach(erisim) mesafesini de bir olcude tolere ederek konforlu bir surus pozisyonu almanizi saglayacak, gereginden fazla one yatmanizi engelleyecektir. Ornegin siz duz gidonla kullanim icin tasarlanmis ve bu sekilde sunulan bir citybike'a dropbar gidon uygulamaya kalkarsaniz, ust boru uzunlugu duz gidon kullanima gore olculendirildiginden, drop'lardan veya fren-vites kollarindan kavradiginizda, sanki 2-3 olcu buyuk bir bisiklete biniyormussunuz hissine kapilirsiniz.
Asagidaki grafikten yaygin olarak kullanilan drop sekillerini ve degisen 'reach' (erisim) olculerini inceleyebilirsiniz...
Iste cyclocross bisikletlerinin buyuk cogunlugu da yukarida siralamis oldugum bu 3 ozelligi birlikte barindiriyor. Aslinda bu 3 maddeyi bir arada barindiran ozel tur bisikletleri de mevcut, ancak bu bisikletler genellikle butik ureticiler tarafindan celik ve titanyum malzemeden uretiliyor ve maliyetleri de oldukca yuksek. Alu malzmeden yapilan nispeten ucuz modeller de mevcut ancak bunlar da diger modeller gibi ulkemizde satisa sunulmuyor. Iste bahsettigim ozel tur bisikletlerine birer ornek.. Ilk fotoda yukarida bahsetmis oldugum, nispeten uygun fiyatli olan ornek var.. Ikinci fotoda ise ti govdeli ve ust donanimli ozel bir model yer aliyor.
Bu ozel tur bisikletlerinin cyclocross bisikletine gore bir artisi var, o da daha da kalin lastik kullanmaya elverisli olmasi. Bu bisikletlerde 700c-2.2" ebadindaki lastikleri dahi kullanabiliyorsunuz. Tabi bu kadar kalin lastik kullanmak pratikte ne fayda getirir tartisilir. Sayet eger asil kullanim amacina uygun olarak patlamaya dayanikli bir tur lastigi kullanilacaksa, max 2" genisliginde lastik bulabiliyorsunuz, ancak bunlarin agirligi da 1000-1300g arasinda degisiyor. Benim icin 28" jant uzerindeki 1.4"-1.6" genisligindeki lastiklerin min. basinc degeri olan 45-55psi yeterli konforu sagladigindan, daha da kalin lastik kullanmanin bir getirisi olacagini dusunmuyorum.
Peki cylcocross bisikletleri icin, dezavantaj olarak neler sayilabilir?
Ornegin yol bisikletine gore agirlik merkezi yukarida kaldigindan, hizli girilen virajlarda sizi zor durumda birakabilir. Bu durum, genel kullanim amacimi da goz onune alirsak benim icin hissedilir bir olumsuzluk getirmedi. Baska bir dezavantaj ise, ozellikle ust model ve de karbon modellerde bagaj takmak icin vida yerleri bulunmamakta. Bu ayrinti da benim icin onemsizdi. Bununla birlikte bazi alu. modellerde kadro masanin uzerinde bu montaj yerleri de mevcut. Peki satin aldigimiz cyclocross bisikletini nasil gezi ve tur bisikletine donusturebiliriz? Isin en kolay yani da burasi cunku sadece lastik degisikligi ile bisikleti keyifli bir gezi-tur bisikletine donusturebiliyorsunuz. Zaten kadro geometrisi ve fren sistemi, 38c-42c(1.60") ebatlara kadar lastik kullanimina musade ediyor. Sadece uygun ebat ve kullanim amaciniza uygun ozellikteki lastigi secin ve bisikletin uzerinde fabrikasyon olarak gelen disli, arazi lastiginizi degistirin. (Bu bisikletler %90 bahsettigim gibi disli ve patlamaya elverisli, koruma katmansiz lastiklerle geliyorlar)
Bundan otesi sizin zevk ve ozel isteklerinize gore detaylandirilabilir. Ornegin dik veya uzun rampalari daha verimli tirmanmaniza olanak saglayan buyuk ruble ve daha kucuk ayna disliler, farkli sele, canta, camurluk, cesitli aksesuarlar gibi...
Siz de bu okuduklarinizdan sonra bisikletinizi ve kullanim amacinizi bir kez daha gozden gecirin. Gercekten de bisikletinizi amacina uygun kullaniyor musunuz? Ya da bahsettigim gibi sehir icinde gunluk ulasim icin kullanimdan tutun da, yorulmadan keyifle uzun yolculuklar yapabileceginiz ikinci bir bisikletiniz de olsun istemez misiniz? Siddetle tavsiye edilir.
Sirasiyla; dusuk hava basincina olanak saglayan kalin lastikler, konforlu bir surus saglayan kadro-masa geometrisi(en azindan kullandigim model icin gecerli), drop-bar gidon yapisi, kimi modellerde mevcut darbe ve titresimleri sonumlemeye yardimci entegre sistemler... Bunlarin hepsi bir araya gelince de yukarida bahsetmis oldugum, sehir ici-gunluk kullanim, uzun, keyifli yolculuklar icin oldukca ideal ve kullanisli bir secenek ortaya cikmis oldu.
Bisiklet uzerinde gelen 700x35c lastiklerden sonra 28c ebat lastikler ile konfor olarak hissedilir bir kayip yasadim. Tabi bu durumu bekliyordum, sonucta 50psi kullanabildigim lastiklerden sonra 90psi basinc hissedilir bir fark getirdi. Bu lastiklerin sagladigi konfor, yol bisikletinde kullanmaya asina oldugumuz 23c olcusundeki 110-120 psi basincli lastiklere nazaran basarili olsa da beni tatmin etmedi. Sonucta bu bisiklet icin konfor benim icin ilk oncelikti. Bununla birlikte, 28c continental 4 season lastik degisimi ile bisikletin yol tutus ve akicliginin yol bisikletimi aratmadigini da belirtmeliyim. Asil kullanmayi planladigim 37c-42c ebadlarindaki conti topcontact II lastiklerini ise, piyasaya henuz surulmedikleri icin kullanamiyorum ve beklemedeyim. Kismet olursa bu lastiklerle de ilgili tecrubelerimi burdan paylasmak isterim. Asagidaki fotolardan, bisikletin 700x35c ebadindaki orjinal disli lastikli ve 700x28c slick lastikli goruntulerini kiyaslayabilirsiniz. Peki keyifli ve konforlu yolculuklar icin neden cyclocross bisikletini sectim? Yol bisikleti, 29'er, mtb, hybrid, citybike gibi secenekler de varken, neden cyclocross? Benim icin bu bisikleti diger seceneklerden ayiran fark, 3 temel ozelligi de bir arada barindiriyor olmasiydi. Bunlardan birisi eksik olsa olmazdi benim icin...
1-)28" cember capi... Sozkonusu olan uzun mesafeleri katetmek ise 28" jantli bir bisiklet sizi daha az yoracaktir. Bununla birlikte daha az sarsilacaksiniz ki, bu da daha fazla konfor anlamina geliyor.
2-)Genis lastik... Genis lastik kullanmak, dusuk lastik hava basinciyla seyahat edebilmenin tek yoludur. Bu da bisikletin konforu ile oynayabileceginiz en onemli ve hissedilebilir detayidir. Ustelik soz konusu olan yalnizca konfor da degil.. Yollarimizin durumu da malum, heryer puruzsuz kaymak asfalt degil! Ozellikle sehirler arasi stabilize yollarda seyrederken bunu daha da iyi anliyorsunuz. Bu gibi durumlarda asiri vibrasyonun neden oldugu acı ve sarsintiya dayanabilseniz dahi, ince ve yuksek basincli lastiklerle tekerlerin yuvarlanma direnci daha yuksek olacaktir ki, bu da sizin 'iki kez' yorulacaginiz anlamina gelir.
3-)Kadro geometrisi ve Drop-Bar kullanimi... Drop bar gidonlar, sayisiz tutus pozisyonu, aerodinamizim ve sundugu keyif olarak rakipsizlerdir. Burada dikkat edilmesi gerekenler gidonun genisligi, reach(erisim mesafesi) ve drop'un geometrisidir. Yaris ve performans'a yonelik kullanimin aksine, gezi ve tur maksatli konforlu kullanim icin 'bir olcu' genis gidon kullanimi daha uygun olacaktir. Reach mesafesi ve drop geometrisinin de yine ust bedeninize uygun ve elverisli bir acida olmasinda fayda var.
Drop bar'larin sagladigi avantajlar her ne kadar guzel gozukse de soyle de bir detay var ki, bu gidonlar her bisiklete gelisiguzel uygulanamiyorlar. Iste tam bu noktada da kadro geometrileri devreye giriyor. Bir bisiklet, fabrikasyon olarak drop-bar ile birlikte geliyor ise zaten geometrisi de bu sekilde kullanima ozel ve uygundur. Bu bisikletlerin ust boru uzunluklari, duz gidonlara sahip mtb, city, hybrid, 29'er gibi bisikletlere nazaran 5-7cm kadar daha kisadir. Bu kisalik, drop-barinizin reach(erisim) mesafesini de bir olcude tolere ederek konforlu bir surus pozisyonu almanizi saglayacak, gereginden fazla one yatmanizi engelleyecektir. Ornegin siz duz gidonla kullanim icin tasarlanmis ve bu sekilde sunulan bir citybike'a dropbar gidon uygulamaya kalkarsaniz, ust boru uzunlugu duz gidon kullanima gore olculendirildiginden, drop'lardan veya fren-vites kollarindan kavradiginizda, sanki 2-3 olcu buyuk bir bisiklete biniyormussunuz hissine kapilirsiniz.
Asagidaki grafikten yaygin olarak kullanilan drop sekillerini ve degisen 'reach' (erisim) olculerini inceleyebilirsiniz...
Iste cyclocross bisikletlerinin buyuk cogunlugu da yukarida siralamis oldugum bu 3 ozelligi birlikte barindiriyor. Aslinda bu 3 maddeyi bir arada barindiran ozel tur bisikletleri de mevcut, ancak bu bisikletler genellikle butik ureticiler tarafindan celik ve titanyum malzemeden uretiliyor ve maliyetleri de oldukca yuksek. Alu malzmeden yapilan nispeten ucuz modeller de mevcut ancak bunlar da diger modeller gibi ulkemizde satisa sunulmuyor. Iste bahsettigim ozel tur bisikletlerine birer ornek.. Ilk fotoda yukarida bahsetmis oldugum, nispeten uygun fiyatli olan ornek var.. Ikinci fotoda ise ti govdeli ve ust donanimli ozel bir model yer aliyor.
Bu ozel tur bisikletlerinin cyclocross bisikletine gore bir artisi var, o da daha da kalin lastik kullanmaya elverisli olmasi. Bu bisikletlerde 700c-2.2" ebadindaki lastikleri dahi kullanabiliyorsunuz. Tabi bu kadar kalin lastik kullanmak pratikte ne fayda getirir tartisilir. Sayet eger asil kullanim amacina uygun olarak patlamaya dayanikli bir tur lastigi kullanilacaksa, max 2" genisliginde lastik bulabiliyorsunuz, ancak bunlarin agirligi da 1000-1300g arasinda degisiyor. Benim icin 28" jant uzerindeki 1.4"-1.6" genisligindeki lastiklerin min. basinc degeri olan 45-55psi yeterli konforu sagladigindan, daha da kalin lastik kullanmanin bir getirisi olacagini dusunmuyorum.
Peki cylcocross bisikletleri icin, dezavantaj olarak neler sayilabilir?
Ornegin yol bisikletine gore agirlik merkezi yukarida kaldigindan, hizli girilen virajlarda sizi zor durumda birakabilir. Bu durum, genel kullanim amacimi da goz onune alirsak benim icin hissedilir bir olumsuzluk getirmedi. Baska bir dezavantaj ise, ozellikle ust model ve de karbon modellerde bagaj takmak icin vida yerleri bulunmamakta. Bu ayrinti da benim icin onemsizdi. Bununla birlikte bazi alu. modellerde kadro masanin uzerinde bu montaj yerleri de mevcut. Peki satin aldigimiz cyclocross bisikletini nasil gezi ve tur bisikletine donusturebiliriz? Isin en kolay yani da burasi cunku sadece lastik degisikligi ile bisikleti keyifli bir gezi-tur bisikletine donusturebiliyorsunuz. Zaten kadro geometrisi ve fren sistemi, 38c-42c(1.60") ebatlara kadar lastik kullanimina musade ediyor. Sadece uygun ebat ve kullanim amaciniza uygun ozellikteki lastigi secin ve bisikletin uzerinde fabrikasyon olarak gelen disli, arazi lastiginizi degistirin. (Bu bisikletler %90 bahsettigim gibi disli ve patlamaya elverisli, koruma katmansiz lastiklerle geliyorlar)
Bundan otesi sizin zevk ve ozel isteklerinize gore detaylandirilabilir. Ornegin dik veya uzun rampalari daha verimli tirmanmaniza olanak saglayan buyuk ruble ve daha kucuk ayna disliler, farkli sele, canta, camurluk, cesitli aksesuarlar gibi...
Siz de bu okuduklarinizdan sonra bisikletinizi ve kullanim amacinizi bir kez daha gozden gecirin. Gercekten de bisikletinizi amacina uygun kullaniyor musunuz? Ya da bahsettigim gibi sehir icinde gunluk ulasim icin kullanimdan tutun da, yorulmadan keyifle uzun yolculuklar yapabileceginiz ikinci bir bisikletiniz de olsun istemez misiniz? Siddetle tavsiye edilir.