Cylocross bisikletini gezi-tur bisikleti olarak kullanmak...

Bora

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Ocak 2005
Mesaj
893
Tepki
1.432
Şehir
İSTANBUL
Bisiklet
Focus
Cyclocross bisikletleri camurda yarismanin yanisira aslinda iyi de birer tur bisikletidir. Ben de cyclocross bisikletimi, gunluk sehir ici ulasim araci ve konforlu bir tur bisikleti olarak kullanma maksadi ile satin almistim.. Zaman icerisinde kullanisliligini tecrube ettikce de ne kadar dogru bir karar verdigimi gormus oldum ve tecrubelerimi sizlere de paylasmak istedim. Bu bisikletler dunyanin dort bir yaninda da konforlu birer gezi ve tur bisikleti olarak kullanilmakta. Zaten bu konuda bana ilk olarak ilham verenler de yine bu kullanicilar ve aktardiklari olumlu surus deneyimleri olmustu.

Sirasiyla; dusuk hava basincina olanak saglayan kalin lastikler, konforlu bir surus saglayan kadro-masa geometrisi(en azindan kullandigim model icin gecerli), drop-bar gidon yapisi, kimi modellerde mevcut darbe ve titresimleri sonumlemeye yardimci entegre sistemler... Bunlarin hepsi bir araya gelince de yukarida bahsetmis oldugum, sehir ici-gunluk kullanim, uzun, keyifli yolculuklar icin oldukca ideal ve kullanisli bir secenek ortaya cikmis oldu.

Bisiklet uzerinde gelen 700x35c lastiklerden sonra 28c ebat lastikler ile konfor olarak hissedilir bir kayip yasadim. Tabi bu durumu bekliyordum, sonucta 50psi kullanabildigim lastiklerden sonra 90psi basinc hissedilir bir fark getirdi. Bu lastiklerin sagladigi konfor, yol bisikletinde kullanmaya asina oldugumuz 23c olcusundeki 110-120 psi basincli lastiklere nazaran basarili olsa da beni tatmin etmedi. Sonucta bu bisiklet icin konfor benim icin ilk oncelikti. Bununla birlikte, 28c continental 4 season lastik degisimi ile bisikletin yol tutus ve akicliginin yol bisikletimi aratmadigini da belirtmeliyim. Asil kullanmayi planladigim 37c-42c ebadlarindaki conti topcontact II lastiklerini ise, piyasaya henuz surulmedikleri icin kullanamiyorum ve beklemedeyim. Kismet olursa bu lastiklerle de ilgili tecrubelerimi burdan paylasmak isterim. Asagidaki fotolardan, bisikletin 700x35c ebadindaki orjinal disli lastikli ve 700x28c slick lastikli goruntulerini kiyaslayabilirsiniz. Peki keyifli ve konforlu yolculuklar icin neden cyclocross bisikletini sectim? Yol bisikleti, 29'er, mtb, hybrid, citybike gibi secenekler de varken, neden cyclocross? Benim icin bu bisikleti diger seceneklerden ayiran fark, 3 temel ozelligi de bir arada barindiriyor olmasiydi. Bunlardan birisi eksik olsa olmazdi benim icin...

1-)28" cember capi... Sozkonusu olan uzun mesafeleri katetmek ise 28" jantli bir bisiklet sizi daha az yoracaktir. Bununla birlikte daha az sarsilacaksiniz ki, bu da daha fazla konfor anlamina geliyor.

2-)Genis lastik... Genis lastik kullanmak, dusuk lastik hava basinciyla seyahat edebilmenin tek yoludur. Bu da bisikletin konforu ile oynayabileceginiz en onemli ve hissedilebilir detayidir. Ustelik soz konusu olan yalnizca konfor da degil.. Yollarimizin durumu da malum, heryer puruzsuz kaymak asfalt degil! Ozellikle sehirler arasi stabilize yollarda seyrederken bunu daha da iyi anliyorsunuz. Bu gibi durumlarda asiri vibrasyonun neden oldugu acı ve sarsintiya dayanabilseniz dahi, ince ve yuksek basincli lastiklerle tekerlerin yuvarlanma direnci daha yuksek olacaktir ki, bu da sizin 'iki kez' yorulacaginiz anlamina gelir.

3-)Kadro geometrisi ve Drop-Bar kullanimi... Drop bar gidonlar, sayisiz tutus pozisyonu, aerodinamizim ve sundugu keyif olarak rakipsizlerdir. Burada dikkat edilmesi gerekenler gidonun genisligi, reach(erisim mesafesi) ve drop'un geometrisidir. Yaris ve performans'a yonelik kullanimin aksine, gezi ve tur maksatli konforlu kullanim icin 'bir olcu' genis gidon kullanimi daha uygun olacaktir. Reach mesafesi ve drop geometrisinin de yine ust bedeninize uygun ve elverisli bir acida olmasinda fayda var.

Drop bar'larin sagladigi avantajlar her ne kadar guzel gozukse de soyle de bir detay var ki, bu gidonlar her bisiklete gelisiguzel uygulanamiyorlar. Iste tam bu noktada da kadro geometrileri devreye giriyor. Bir bisiklet, fabrikasyon olarak drop-bar ile birlikte geliyor ise zaten geometrisi de bu sekilde kullanima ozel ve uygundur. Bu bisikletlerin ust boru uzunluklari, duz gidonlara sahip mtb, city, hybrid, 29'er gibi bisikletlere nazaran 5-7cm kadar daha kisadir. Bu kisalik, drop-barinizin reach(erisim) mesafesini de bir olcude tolere ederek konforlu bir surus pozisyonu almanizi saglayacak, gereginden fazla one yatmanizi engelleyecektir. Ornegin siz duz gidonla kullanim icin tasarlanmis ve bu sekilde sunulan bir citybike'a dropbar gidon uygulamaya kalkarsaniz, ust boru uzunlugu duz gidon kullanima gore olculendirildiginden, drop'lardan veya fren-vites kollarindan kavradiginizda, sanki 2-3 olcu buyuk bir bisiklete biniyormussunuz hissine kapilirsiniz.

Asagidaki grafikten yaygin olarak kullanilan drop sekillerini ve degisen 'reach' (erisim) olculerini inceleyebilirsiniz...

Iste cyclocross bisikletlerinin buyuk cogunlugu da yukarida siralamis oldugum bu 3 ozelligi birlikte barindiriyor. Aslinda bu 3 maddeyi bir arada barindiran ozel tur bisikletleri de mevcut, ancak bu bisikletler genellikle butik ureticiler tarafindan celik ve titanyum malzemeden uretiliyor ve maliyetleri de oldukca yuksek. Alu malzmeden yapilan nispeten ucuz modeller de mevcut ancak bunlar da diger modeller gibi ulkemizde satisa sunulmuyor. Iste bahsettigim ozel tur bisikletlerine birer ornek.. Ilk fotoda yukarida bahsetmis oldugum, nispeten uygun fiyatli olan ornek var.. Ikinci fotoda ise ti govdeli ve ust donanimli ozel bir model yer aliyor.

Bu ozel tur bisikletlerinin cyclocross bisikletine gore bir artisi var, o da daha da kalin lastik kullanmaya elverisli olmasi. Bu bisikletlerde 700c-2.2" ebadindaki lastikleri dahi kullanabiliyorsunuz. Tabi bu kadar kalin lastik kullanmak pratikte ne fayda getirir tartisilir. Sayet eger asil kullanim amacina uygun olarak patlamaya dayanikli bir tur lastigi kullanilacaksa, max 2" genisliginde lastik bulabiliyorsunuz, ancak bunlarin agirligi da 1000-1300g arasinda degisiyor. Benim icin 28" jant uzerindeki 1.4"-1.6" genisligindeki lastiklerin min. basinc degeri olan 45-55psi yeterli konforu sagladigindan, daha da kalin lastik kullanmanin bir getirisi olacagini dusunmuyorum.

Peki cylcocross bisikletleri icin, dezavantaj olarak neler sayilabilir?

Ornegin yol bisikletine gore agirlik merkezi yukarida kaldigindan, hizli girilen virajlarda sizi zor durumda birakabilir. Bu durum, genel kullanim amacimi da goz onune alirsak benim icin hissedilir bir olumsuzluk getirmedi. Baska bir dezavantaj ise, ozellikle ust model ve de karbon modellerde bagaj takmak icin vida yerleri bulunmamakta. Bu ayrinti da benim icin onemsizdi. Bununla birlikte bazi alu. modellerde kadro masanin uzerinde bu montaj yerleri de mevcut. Peki satin aldigimiz cyclocross bisikletini nasil gezi ve tur bisikletine donusturebiliriz? Isin en kolay yani da burasi cunku sadece lastik degisikligi ile bisikleti keyifli bir gezi-tur bisikletine donusturebiliyorsunuz. Zaten kadro geometrisi ve fren sistemi, 38c-42c(1.60") ebatlara kadar lastik kullanimina musade ediyor. Sadece uygun ebat ve kullanim amaciniza uygun ozellikteki lastigi secin ve bisikletin uzerinde fabrikasyon olarak gelen disli, arazi lastiginizi degistirin. (Bu bisikletler %90 bahsettigim gibi disli ve patlamaya elverisli, koruma katmansiz lastiklerle geliyorlar)

Bundan otesi sizin zevk ve ozel isteklerinize gore detaylandirilabilir. Ornegin dik veya uzun rampalari daha verimli tirmanmaniza olanak saglayan buyuk ruble ve daha kucuk ayna disliler, farkli sele, canta, camurluk, cesitli aksesuarlar gibi...

Siz de bu okuduklarinizdan sonra bisikletinizi ve kullanim amacinizi bir kez daha gozden gecirin. Gercekten de bisikletinizi amacina uygun kullaniyor musunuz? Ya da bahsettigim gibi sehir icinde gunluk ulasim icin kullanimdan tutun da, yorulmadan keyifle uzun yolculuklar yapabileceginiz ikinci bir bisikletiniz de olsun istemez misiniz? Siddetle tavsiye edilir.
 
Scudo

Derya Keçeci

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Haziran 2011
Mesaj
1.735
Tepki
4.127
Şehir
Ankara
İsim
Derya
Başlangıç
1970—71
Bisiklet
Fuji
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Teşekkürler Bora bey;
Uzun yollardan ve yol bisikletinden vazgeçemeyenler için ideal bir bisiklet Cyclocross. 700x18/23 lastiklerle Peşpeşe iki gün 100 km ve üzeri yol yaptığınızda,bahsettiğiniz/önerdiğiniz lastiklerin önemi daha rahat anlaşılıyor ve her geçen gün,beni bir cyclocross bisikletine daha da yaklaştırıyor.Neden olmasın? Evimde 4. Bisikleti koyacak bir yer yok ancak kalbimde hala bisiklet sığdıracağım bir yer var.
 

Tolga Günsezer

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Temmuz 2011
Mesaj
1.206
Tepki
1.060
Yaş
50
Şehir
Manisa / Sarıgöl
Bisiklet
Whistle
İnceleme ve değerlendirme için teşekkürler. Ben de deneme yanılma yöntemiyle bunları öğrenmiştim. Şimdi şiddetle tavsiye ediyorum Cyclocross bisikletleri. Artık kendi topladığım bisikletimi kenara ayıracağım galiba zira Salcanonun CYC02 Apex modelini gözüme kestirdim :)
 

Ferhat Köse

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Şubat 2010
Mesaj
6.263
Tepki
8.463
Yaş
48
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Bisan
Son yılların en gözde bisiklet çeşidi diye düşünüyorum.Yıllardır her dükkana girene MTB satmaya çalışan sistemi sanırım bunlar yıkacak.Şimdiye kadar da hiç olumsuz eleştirisini okumadım. ilk gören herkeste bir sempati topluyor.Genel olarak bisiklet binicileri iki şey isterler hız ve asfalt yol dışında hareket edebilmek bu iki özelliğe çok güzel karşılık veren bir bisiklet türü .Şimdilik tek sıkıntı işin ekonomi tarafı.Eminim çok kısa sürede daha uygun fiyatlarda bu bisikletleri satın alabileceğiz.Paylaşım için teşekkürler Bora.....
 

meteoksasoglu

Aktif Üye
Kayıt
20 Ocak 2012
Mesaj
127
Tepki
26
Şehir
Mersin
Bisiklet
Scott
Cylocross bu bisikleti kimlerden satın alabiliriz? ben mersindeyim ve satan yer bulamadım az önce nette araştırdım
 
Kayıt
15 Kasım 2011
Mesaj
29
Tepki
17
Şehir
izmir
teşekkürler bora bey ve öneriniz için tolga beye.başka çeşit olarak önerisi olan varmı.Şimdiden teşekkürler
 

-Paşa-

askssy
Kayıt
11 Aralık 2009
Mesaj
959
Tepki
579
Şehir
Malatya
Bisiklet
Specialized
çok iyi bir anlatım özellikle benim gibi cyclocross a yeni başlayanlara tam rehber niteliğinde trek 7.1 imi cyc yapacağım umarım bütçem ve sabrım yeter :)
 

MDT

Daimi Üye
Kayıt
6 Nisan 2010
Mesaj
380
Tepki
248
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Specialized
Bora çok güzel bir topic açmışsın. Teşekürler.
CX bisikletlerinin tarihi 1900'lerin başlarına dayanmasına rağmen ülkemizde hiç bilinmiyor. Talep olmadığı için bayiler ellerinde bu tip bisikletleri haklı olarak bulundurmuyorlar. Birkaç ufak değişimle hem yol bisikleti gibi kullanmak hem tur bisikleti gibi veya arazide patikalarda kullanmak mümkün. Yani bir bisiklet alıyorsunuz ama üç farklı bisiklet gibi kullanabiliyorsunuz. Özellikle İstanbul'un içindeki bozuk kötü yollarda 28 jantlar ve kalın lastiklerle harika yol alınıyor. Düşünen arkadaşlar varsa bende şiddetle tavsiye ederim.
 

Alper Üste

Aktif Üye
Kayıt
24 Nisan 2010
Mesaj
115
Tepki
83
Şehir
Denizli
Bora bey öncelikle ellerinize sağlık çok güzel bir yazı olmuş. Şuanda MTB kullanıyorum fakat , cyclocross bisikletler de hiç fena sayılmaz. Büyük ihtimalle bir sonraki bisikletim Cyclocross olacak :)
 

yilmaz kaynak

Daimi Üye
Kayıt
30 Temmuz 2011
Mesaj
323
Tepki
119
Şehir
istanbul
Bisiklet
Specialized
bende uzun zamandir takip ediyorum cyclocross konularini gayet kullanisli geliyor , sonucta buyuk paralar verip bisiklet aliyoruz ama sonra aa bu toprakta olmaz ,, aa buda asfaltta olmaz diyorlar madem ole iste cyclocross.Bende hybrid bisiklet var giant roam 2 acaba onu cevirebilir miyim cyclocross modele ? gerci hem yolda hem toprak her yerde kullaniyorum ama cyclocroosa cevirebilir miyim merak ettim.
 

MDT

Daimi Üye
Kayıt
6 Nisan 2010
Mesaj
380
Tepki
248
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Specialized
elinde hiç parça yoksa hybridleri çevirmek biraz masraflı olur. Bence elindekini ikinci el olarak satıp yeni veya 2. el bir cx kadroyla yola devam etmek daha mantıklı.
 
  • Beğen
Tepkiler: yilmaz kaynak

Eser Sevinç

Eskiden buralar dutluktu
Kayıt
5 Nisan 2011
Mesaj
2.017
Tepki
3.078
Yaş
42
Şehir
Ankara - Eskişehir
İsim
Eser Sevinç
Başlangıç
1986—87
Bisiklet
Scott
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Önümüzdeki bir kaç hafta içerisinde bu konuyla ilgili bir blog yazısı yazıcam, şuan araştırma aşamasındayım, çeşitleri yolları mevcut, yarış performansı veya hobi kullanıcısı olarak ikiye ayırırsak konuyu, yarış performansında mecburen STI kolları kullanmak gerekiyor ki en büyük maliyeti bu oluşturuyor, eğer hobi kullanıcısı iseniz daha ucuz maliyetle hybrit bisikleti cyclocross`a çevirme yolları mevcut.
 

yilmaz kaynak

Daimi Üye
Kayıt
30 Temmuz 2011
Mesaj
323
Tepki
119
Şehir
istanbul
Bisiklet
Specialized
Bisikletimi satmak istemem cunku memnunum.Sadece icimde bi yol bisikleti hayranligi var gorunusu hosuma gidiyor bi kac degisiklik ile yol gorunusu katabilirsem sevinirim :) gidonu , jant setini , fren kollarini degistirmek isterim mumkunse tabi. yazinisi merakla bekliyorum.
 

Hasan TÜRKER

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Haziran 2011
Mesaj
1.750
Tepki
1.805
Şehir
Kocasinan - Bahçelievler - İstanbul
Verdıgınız bılgıler ıcın tesekkurler Bora bey.
Bende bır suredır Yol - Cyclo arasında kararsızdım.
Son kararımı Cyclo olarak vermıstım ve Salcano'nun apex modelının cıkmasını beklıyordum.
Yazdıklarınızdan ve yapılan yorumlardan anlıyorum kı dogru bır karar vermısım.
Demekkı o zaman Mayıs ayı gelsın dıye beklıycez :) :) :)

Verdıgınız bılgıler ve actıgınız konu ıcın tekrar tesekkur ederım...
 

Aydın Diricanlı

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Ağustos 2010
Mesaj
1.198
Tepki
1.871
Şehir
Üsküdar/İSTANBUL
Bisiklet
Specialized
@mehmet kendir

Mehmet Abi , ilgilendiğin için sana ama bilen varsa konudaki herkese de soruyorum.

Bu tip bisikleti İstanbul'da satan mağazalar var mı ? Varsa nerede ?

Bu Cylocross benim acayip ilgimi çekiyor, kanıma giriyor :) Duygularımın esiri olmak üzereyim :)
 

Sinan Yorulmaz

Aktif Üye
Kayıt
24 Eylül 2007
Mesaj
188
Tepki
141
Şehir
İstanbul/Feneryolu
Bora eline sağlık,

Gerçekten de son yıllarda okuduğum bisiklet üzerine en iyi ve bilgilendirici yazılardan birine imza atıp kaliteni yine konuşturmuşsun. Tebrikler, devamını bekliyoruz :)
 
  • Beğen
Tepkiler: afcu