Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

çift süspansiyon konusundaki yanılgı?

Konu, 'Bisiklet Seçimi' kısmında SametAksuoğlu tarafından paylaşıldı.

  1. SametAksuoğlu

    SametAksuoğlu Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    30 Nisan 2005
    Mesajlar:
    600
    Beğeniler:
    469
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    2010 spark modelleri;

    [​IMG]

    Spark 10


    [​IMG]

    Spark 20


    [​IMG]

    Spark 30


    [​IMG]

    Spark 35


    [​IMG]

    Spark 40


    [​IMG]

    Spark 50


    [​IMG]

    Spark 60


    [​IMG]

    Spark Limited


    [​IMG]

    Spark RC




    Beyin Takımı Soruyor!

    yahu, Scale alıp dağ tepe kayalık yarışlara katınılmaz ki? sonra modeli deore ve üstü bile olsa o bisikletin furç, teker göbeği gibi kompenentlerinin hali nice olur? en fazla 1-2 yıl gider hatta yarış esnasında kırılır; oysa onlar evladiyelik parçalardır, al sonuna kadar kullan hesabı üretilirler...

    Scale almak yerine spark kullanımı yaygın olsaydı, bugün bisikletçiler o zengin ve para bırakan müşterilerini her ay değilde şüphesiz yılda bir göreceklerdi . Psikolojik harp var bu işin içinde diyorum ve susuyorum... çift amartisörlü marka bisikletler konusunda biri ya da birileri müşteriyi soğutuyor...

    gittim ritchey furç u dağıttım, eksiksiz bir süspansiyon olsa 30 - 40 dolarlık o furç dağılır mıydı? Scale 'e oranla Sparkların ağırlık fazlası nedir? 800 gr diyelim, peki böyle bir fazlalık için dağılan furçlar, yamulan mavic jant setleri gibi nice masraf biraz fazla kaçmıyor mu? soruyorum ve bu konu tartışma değer diyorum:rolleyes:
     
  2. Samet Şenel

    Samet Şenel Onursal Üye

    Kayıt:
    20 Nisan 2009
    Mesajlar:
    2.246
    Beğeniler:
    846
    Şehir:
    Eskişehir
    Bisiklet:
    Bisan
    Seviye:
    Para,para,para :) Kaliteli tam süspansiyonlu kadrolar pahalı olmasa acaba kaç kişi sabit kadro kullanırdı ki? Furş takımınızın dağılma nedeni tam sıkılmaması,düzgün yerleştirilmemiş olmasıda olabilir ama bunun arka şoklu bir bisikletle alakası nedir onu çözemedim :) Masraf bakımından tam süspansiyonluların getirisi daha zor bozulan arka teker akord ayarı olabilir belki.Üretilen parçalar zorlu şartlar için üretiliyor kullanım alanının dışına çıkılmadıkça öyle kolay kolay birşey olacağını da pek sanmıyorum.Kötüleme fikrini savunmuyorum,durum tamamen duygusaldır bence.. :)
     
    SametAksuoğlu bunu beğendi.
  3. SametAksuoğlu

    SametAksuoğlu Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    30 Nisan 2005
    Mesajlar:
    600
    Beğeniler:
    469
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    furç örneği sadece bir örnekti. tabloya bir bütün olarak bakmanı istirham ediyorum senden:) yahu zaten "para para para" diyen adam iki kuruş daha fazla koyup spark almalı diyorum,

    ülkemizde alt seri bir scale alınıp elden geçirilerek sağlamlığı arttırılıyor. peki ya alt seri bir spark ın elden geçirilmeden onca darbe ve zorlu koşul ile mücadele edebilceği görülemiyor mu?
     
  4. SametAksuoğlu

    SametAksuoğlu Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    30 Nisan 2005
    Mesajlar:
    600
    Beğeniler:
    469
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    soru şu şekilde de sorulabilir. yere değen yüzeyi 2.2" olan lastiklere sahip bir scale düşünelim. bu kalın lastikler ona ikinci bir süspansiyonun rahatlığını az biraz verebilir. ancak hızından, kıvraklığından ya da bisikletin ataletinden de çok şey alacaktır.
    bunun yerine 1.4" ya da 1.5" lastikleri spark a takıp bununla arazide uç noktaları zorlayabilirsiniz. ortadaki süspansiyon lastiğin ince yapısını mümkün olduğu ölçüde egale edecektir. sizede 1.4" lastikle arazide kıvraklığınızı, hızlı kalkışlarınızı ya da ani menevralanızı etrafınıza göstermesi kalacaktır.
     
    matraks86 bunu beğendi.
  5. SametAksuoğlu

    SametAksuoğlu Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    30 Nisan 2005
    Mesajlar:
    600
    Beğeniler:
    469
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    bu soruyu sorma nedenim geçen gün karda gerçekleştirdiğim uzun yol tecrübemle birlikte netlik kazandı. lastiğin yere değen yüzeyinin bizden ne kadar çok şey aldığını ya da verdiğini bizzat deneyimleme fırsatım oldu. ucuz yollu cst traveller lastikleri bisikletime, dönüş yönü ters olacak şekilde takıp havasınıda az bastıktan sonra, bisikletin donmuş yüzeyde "neredeyse" kaymamaya başladığını gördüm. ancak ne zamam ki rakım düştü ve biz sulu asfalt yollara geldik, bisiklet bu sefer de "neredeyse" gitmiyordu, pedal çevirişimi bırakmamla neredeyse durmak için çırpınıyordu.

    şöyle bir sonuca vardım ki lastiğin yere değen yüzeyinin fazla olası ya da lastiğin deseni, bisikletin ağırlığındaki fazladan bir ya da iki kilodan çok önemli sorunlara ya da avantajlara neden olabiliyor.

    lütfen bisiklet seçiminde biraz bisikleti ne için, nerede, ne kadar süreyle (uzun yol, günlük aktivite..vs) kullanacağınızı hesaba katarak alışverişe kalkışın diyorum.

    edit:
    flood için kusura bakmayın...
     
    matraks86 bunu beğendi.
  6. tolgayalcin

    tolgayalcin Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    15 Temmuz 2009
    Mesajlar:
    847
    Beğeniler:
    1.531
    Şehir:
    İstanbul/Beşiktaş
    Seviye:
    bence çok güzel bi noktaya parmak basmışsınız. yolları sokakları belli olan Türkiye için , hele birde araziye ormana girmeyi sevenler için çift süspansiyon bence daha mantıklı bir seçim.

    Bende bu imajın böyle olmasının sebebi; 30 kiloluk çift süspansiyonlu bisikletlerle başlayan acemi bir bisikletçinin kendini geliştirdikten sonra ve bilgi sahibi olduktan sonra artık tek süspansiyonlu 10-12 kg arası xc bisikletlere yönelmesi...Çif süspansiyonun bu kötü imajının sebebi bu Hi-ten kadrolu çift süspansiyonlu 30 kg lık bisikletler.
     
  7. Barış TOPÇU

    Barış TOPÇU Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    3 Nisan 2007
    Mesajlar:
    529
    Beğeniler:
    330
    Şehir:
    ANKARA
    Seviye:
    arkadaşlar aslında bir çoğumuz ağırlıktan çok oluşan esnemeden dolayı arka süspansiyonlu bisikletten kaçınıyoruz...
     
  8. Aydın Hiçyılmaz

    Aydın Hiçyılmaz Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Eylül 2009
    Mesajlar:
    227
    Beğeniler:
    130
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Bu esneme olayıda süspansiyon kilidi ile halledilebiliyor. Fakat yarış esnasında bir insan bu kilit olayına ne kadar dikkat edebilir. Birde bu durum var. Yarışçıların ekstra dikkatini dağıtacak bir konu olabilir belki. Gerçi ben hiç yarışmadım. O yüzden yorum yapmam doğru olmaz. Ama zaten yarışçı yarışırken vites ve frenlere dikkat etmek zorunda. Birde bunlara amortisörlere yok nerde kilitleme yapacam yok nerde yapmıycam düşüncesi eklenirse bence dikkatleri dağılabilir. Oysa bir yarışçı her hareketini refkleksleriyle yapmalıdır. Düşünmeye fazla vakti yoktur yarışçının.

    Yani bunların dışında tabiki mükemmel bisikletler olduklarını kabul ediyorum. Kullanım alanları scaleye göre daha geniş. İster yarış ister maraton bisikleti olarak kullan. Yani o konuda hakkını vermek lazım.

    Yinede yarışta insanın dikkatini dağıtıyor mu yoksa dağıtmıyor mu sorusunu bu bu tür bisikletleri yarışlarda kullananlara sormak lazım. Böylesi daha doğru olur.
     
    tolgayalcin bunu beğendi.
  9. halid acar

    halid acar Bisikletkolik

    Kayıt:
    28 Temmuz 2009
    Mesajlar:
    1.235
    Beğeniler:
    630
    Şehir:
    KONYA
    Seviye:
    tamamiyle para diyorum:D ben şuanda arka süspansiyona karşı olan tarafım en azından kendim için karşıyım mesela başlık açılıo 800liraya full süspansiyon almak istiyorum diyor onun arka süspansiyornu ne kadar kaliteli olacak ki. benim spark alacak param olsa scale bakmam zaten scale alacak paramda yok:D
     
  10. tolgayalcin

    tolgayalcin Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    15 Temmuz 2009
    Mesajlar:
    847
    Beğeniler:
    1.531
    Şehir:
    İstanbul/Beşiktaş
    Seviye:
    Kaliteli full süspansiyon bisikletlerde 2 kullanım şekli var biri manual olarak kitliyorsunuz ve arka süs. hiç çalışmıyor ya da açık olduğu zamanda üsten esnemiyor yani yokuş yukarı ayağa kalkıp pedala yüklendiğiz zaman esneme olmuyor sadece alttan gelen darbelerde çalışıyor. Dolayısıyla bir yarışçının dikkatini dağıtıcak bir durum söz konusu değil, zaten amortisör kendisi yapıyor işini...:in: yani yaygın olmayışının tek sebepi pahalı olması.
     
  11. Güney Tuncer

    Güney Tuncer Onursal Üye

    Kayıt:
    21 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    1.674
    Beğeniler:
    2.804
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    Yarış esnasında ön ve arka amortisör kilitlerini sürekli kontrol etmek pek mümkün olmuyor. İşte bu yüzden Specialized brain, Fox Terralogic vs gibi ihtiyaç duyulmadığında otomatik kilitlenen sistemler var. Ayrıca arka amortisörün tasarımlarının sürekli yenilenmesinin en büyük nedeni de bu. Manuel veya otomatik bir kilit sistemine ihtiyaç olmaksızın pedal gücünü korumak hedefleniyor.

    Normal kullanım için ortalama bir FS bence de hardtail bisiklete göre daha avantajlı ama fiyatını uygun olduğu müddetçe. Hepimizin bir alım gücü var. Bugün iyi bir FS kadro "sadece kadro" alabilmemiz için yaklaşık 1000 Avro gibi bir rakam ödememiz lazım ama yarı fiyatına çok kaliteli bir hardtail alabiliriz.

    Yarışlara gelince tahmin etmesi güç değil inişler kadar uzun ve sert tırmanışlar da var. Hatta sadece tırmanış olan maraton tarzında yarışlar da var. Dolayısıyla FS bisiklet tercih etmemek için nedenler var. Mesela Absolon 'un Orbea'sı hardtail.. Ama alacaksanızda özellikle pedal gücünü koruma konusunda iddalı bir model tercih edilmeli.
     
    Aydın Hiçyılmaz bunu beğendi.
  12. SametAksuoğlu

    SametAksuoğlu Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    30 Nisan 2005
    Mesajlar:
    600
    Beğeniler:
    469
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    bu mantıkla hareket edersek arazi motorsikletleriyle yapılan yarışlarda kullanılan motorların hiç ya da neredeyse süspansiyonu olmaması gerekiyor, halbuki en gelişmiş süspansiyon sistemlerinin bu motorlarda kullanıldığı da bir gerçek?

    yahu esneyecek tabiki, tepe bayır, step gibi bir arazide gitseniz tamam o zaman,tek süspansiyon kafi ancak ordan burdan bisikletin sıçradığı o kayadan bu odun parçasına doğru süzüldüğünüz sert arazi koşullarında sanki dünya klasmanında yarışıyor ve bir şeyleri kanıtlıyormuşcasına tek süspansiyonda diretmek..??!?!
     
  13. umutkahraman

    umutkahraman Onursal Üye

    Kayıt:
    24 Ekim 2009
    Mesajlar:
    2.352
    Beğeniler:
    1.376
    Şehir:
    İNEGÖL-BURSA
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    bence tercih edilmemesinin sebebi fiyatlardır.
     
  14. onur demirer

    onur demirer Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    328
    Beğeniler:
    325
    Şehir:
    Austin/TX
    Bisiklet:
    Marin
    Seviye:
    Scale yerine Spark yaygin olsaydi eminim ki bisikletciler daha memnun olurdu. Full suspension kadronun maruz kaldigi darbeleri yumusatsa da bunu yapmak icin daha fazla hareketli, bakim isteyen, yanal darbelere maruz kalinca bozulabilecek parcalar kullaniyor. Hem alista, hem bakim masrafinda full suspension daha pahali, herkes de zaten maliyeti gortermis baslica sebep olarak. Sizce de mantikli degil mi?

    Full suspensiona gecince 1.4 1.5 inc lastik kullanip bundan arazide memnun kalan birini gordunuz mu cok merak ediyorum. Zira arazi kosullarinda ne kivraklik ne de ani manevra saglamaz bu lastikler size. Oyle bir mantikla yaklasirsak onde suspansiyon oldugu icin hardtail kullananlar da on lastigi olabildigince ince secerdi, ama cogu bisiklete bakarsaniz lastik boyutlari esit degilse her zaman on lastigin daha genis oldugunu gorursunuz, cunku bisiklette onden kayma basladiginda toparlamak cok zordur ve on lastigin yere iyi tutunmasi gerekir. Kisacasi hersey yuvarlanma direnci ve agirlik degil, yol tutus da onemli.

    Ama bahsettiginiz gibi agresif kullanim icin hafif xc hardtail kullanmak da arizaya davetiye cikarmak acikcasi.
     
    SametAksuoğlu ve umutkahraman bunu beğendi.
  15. Bora

    Bora N/A

    Kayıt:
    24 Ocak 2005
    Mesajlar:
    938
    Beğeniler:
    1.494
    Şehir:
    İSTANBUL
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    Arka suspansiyon, arazi kosullarindaki inislerde onemli bir rol oynayarak, bisikletin engeller karsisinda daha stabil kalip, fazla ziplamadan ilerlemesine yardimci olacaktir.
    Ikinci (arka) amortisorun, furs takimi,jantlar v.s. yamulmaktan korudugunu da ilk defa burdan duyuyorum:eek:
    FS bir bisiklet, sadece arazi kosullari ve gundelik kullanimda extra konfor icin dusunuluyorsa tatmin edici olmayacaktir, ozellikle de goturdukleri dusunuldugunde.
    Uygun hava basinci ile dogru kullanilan tubeless tekerleriniz, size istediginiz extra konfor ve cekisi saglayacaktir.;)
     
    SametAksuoğlu bunu beğendi.
  16. Kerem Gürgüt

    Kerem Gürgüt Kıdemli Üye

    Kayıt:
    28 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    309
    Beğeniler:
    331
    Şehir:
    Denizli
    Seviye:
    size katılıyorum...
     
  17. SametAksuoğlu

    SametAksuoğlu Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    30 Nisan 2005
    Mesajlar:
    600
    Beğeniler:
    469
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    konu başlığını bir muhalefet partisi edasıyla açsamda, şuanda edindiğim bilgilerin bana getirileri tartışılamaz ölçüde değerli...

    ortaya ancak böyle genele ters düşen konular açınca istenilen sağlıklı yorum ve tartışma ortamının oluşabildiğini görmek ise forumların en büyük handikabı...
     
  18. SametAksuoğlu

    SametAksuoğlu Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    30 Nisan 2005
    Mesajlar:
    600
    Beğeniler:
    469
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    örneğin kaçkar yarışı gibi bir yarışa, süspansiyona sahip olmayan bir bisikletle katılım gösterilebilir miydi? mosso ya da diğer bir çok firmanın ülkemiz pazarında satılan -dağ bisikletleri için- aluminyum çatalları bulunuyor biliyorsunuz?
     
  19. Hasan Çağri

    Hasan Çağri Onursal Üye

    Kayıt:
    12 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    4.584
    Beğeniler:
    4.961
    Şehir:
    Bostancı, İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Valla yazsam yazsam sayfalar dolusu yazsam gene yetmez gibi geliyor...

    Dürüstçe konuşmak gerekirse konuyu ilk okuduğumda FS bisikletlere olan yaklaşımınız bana çok çok basit geldi ki FS bisikletlerin üzerlerindeki teknoloji gerçekten bu kadar basit yaklaşılabilecek ölçüde değil... FS bir bisiklet tasarlanırken arka amortisörün çalışması esnasındaki vites değişim ferformansı, fren yaptığınız amortisöre karşı oluşan fazladan yüke olan vermesi gereken tepki ve bu koşullarda doğru ve verimli çalışabilmesi, amortisör çalışırken pedalı geri dönmeye zorlamasının engellenmesi, zincir hattının boyunun değişminin en az aralıkta tutulabilmesi, bu kadar çok şeyi bir araya getirip hem kullanıcıya ulaşabilecek fiyata, hafifliğe ve diğerleri ile rekabet edebilecek şekilde üretilebilmesi :) Gerçekten hiç kolay olmayan işler. Tak amortisörü gitsin şeklinde olmuyor :)

    İnanın şuanda elimde Specialized in 2010 eğitim kitabı var ve yaklaşık 100 sayfa FS bisikletlerini ve özelliklerini farklarını anlatıyor adamlar. Ve bunlar müşterilere anlatılmak kadar bizimde bilmemiz gerektiği için...

    FS bisikletlerin ilk amacı ne konfor ne de dayanıklılıktır... FS bisikletlerinin en byük amacı her türlü zemin koşulunda size sabit ve olabilenenin en iyi şeklinde bir tutunma sağlayabilmektir. Eğer sizin dediğiniz gibi FS bir kadroya geçip 1.5" lastik kullanıyor olsak (ki arazi için o ebatlarda dişli lastikler yok malesef) FS nin getirdiği pozitif tutunma etkisinin katkısını göremeyecek ve gene HT bir bisiklet kullanıyor çeklinde gidebilecektik. Ama FS bir kadro ile aynı geniş ebatlardaki lastikleri kullandığımızda tutunmamız iyice arttığı için daha hızlı, emniyetli sürüşler elde edebiliyoruz ki zaten temel amaç da budur... Daha iyi yol tutuş daha yüksek performans ve daha iyi tur zamanları daha iyi dereceler şeklinde devam eden bir zincir oluşturabilmek.

    Burada birde şöyle bir konu var günümüzde FS ağırlıkları HT bisikletlere çok yaklaşmış olsa bile bu yakınlıkta ağırlıklar için büyük bedeller ödemek gerekli. Daha alt seviye AL kadrolarda ise yüksek ağırlıklara karşılık çok güç tüketmek gerekli. Burada tabiki karar size kalıyor çünkü bisikletinize yüklediğiniz ağırlık karşısında daha üstün bir yol tutuş, daha normal zeminlerde ise konfor elde ediyorsunuz ama genede fiyatlar oldukça yükseklere çıkıyor HT kadrolara göre...

    Bazı arkadaşlar kilitleme mekanizmalarından bahsetmiş zor yada zaman kaybettirirci olabilir demiş ama sanırım Güney abinin verdiği cevaba biraz daha bişeyler eklemek gerekiyor...

    Scott Spark gibi basit yapılı kadrolarda bu iş kademeli yada tamamen kilitlemeli sistemler ile rahatlıkla çözülüyor sizinde söylediğiniz gibi ama bunun yerine biraz daha karmaşık bağlantı sistemleri ile ( Giant yada Marin gibi) kilitli olmasa bile üzerlerinde kullanılan Pro Pedal sistemine sahip (ki bu sistemde Fox un terralogic zamanından alıntılar ile geliştirdiği bir sistemdir) arka amortisörlerin varlığı ile gereksiz esnemeyi en aza indiren kadrolar ile çözüleiliyor. Yada Specialized in kullandığı Brain sistemi gibi tüm işi kendi yapan amortisör sistemleri ile çözülebiliyor.

    Bu karmaşık sistemlerin en büyük dezavantajı ise getirdikleri fazladan ağırlık oluyor ve daha farklı amortisörler ile kullanılamamaları oluyor. Burada ağırlık olarak Giant ı ayrı tutamsa genede karmaşık sisteminin ağırlık getirdiğini unutmamak gerekir demek istiyorum. Daha sadece bir tasarımla giant çok daha hafif FS ler üretebilir...

    Sağlamlık konusuna gelince bende gerçekten size katılabilsem. Aksine FS bisikletlerin çıkması daha çok malzeme kaybına sebep oluyor. Çünkü siz ark etmeseniz bile düzenli yapılan sürüşlerde FS bisikletlerin lastikleri zincir ve dişlileri daha hızlı aşınma gösteriyorlar :) Ön amortisörleri daha sert kullanıldıkları için daha çok bakıma ihtiyaç duyabiliyor. Ayrıca çok sayıdaki bağlantı parçası çok sık olmasa bile zaman zaman bakım ve değişim ihtiyacı duyuyor kesinlikle...

    Ayrıca bisiklein furş vs kısımlarının dağılması sizin sürüşünüz ile de doğrudan ilgilidir. Yani emin olun sizin FS bir bisikletiniz olsa onuda dağıtabilitdiniz. Onun dışında bilmiyorum aklınıza geldi mi ama ürün hatalıda olabilir...
     
  20. Güney Tuncer

    Güney Tuncer Onursal Üye

    Kayıt:
    21 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    1.674
    Beğeniler:
    2.804
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    Hasan cidden çok açıklayıcı yazmışsın. Son zamanlarda FS'lere ilgi arttı gibi. Bu bilgileri sabit bir konu altında derlemek iyi olabilir ne dersin ?
     
    ipek yetginer ve Hasan Çağri bunu beğendi.