Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

"Bottom Bracket" daha aşağıda olursa ne olur?

Konu, 'Yol Bisikleti / Road Bike' kısmında Cem Unden tarafından paylaşıldı.

  1. Cem Unden

    Cem Unden Onursal Üye

    Kayıt:
    12 Şubat 2010
    Mesajlar:
    3.461
    Beğeniler:
    5.524
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    Bottom bracket pozisyonlarının farklı oluşu (daha aşağıda veya yukarıda) bize ne gibi avantajlar kazandırır ? Bisiklet geometri bilgisi olan arkadaşların cevaplarını bekliyorum

    Mark Renshaw bir takım açıklamalar yapıyor ama beni tatmin etmedi
    2:54
    http://www.youtube.com/watch?v=WC3M7iglToI
     
  2. Harun Salcı

    Harun Salcı Bisikletkolik

    Kayıt:
    8 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    1.379
    Beğeniler:
    650
    Şehir:
    İnegöl/Bursa
    Seviye:
    En basitinden bacağın uzunsa işe yarayabilir.
     
  3. onur demirer

    onur demirer Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    328
    Beğeniler:
    325
    Şehir:
    Austin/TX
    Bisiklet:
    Marin
    Seviye:
    Agirlik merkezi asagi iner, donuslerde stabilite ve pedal vurma olasiligi artar. Tum "responsiveness" olayini sadece BB yuksekligine baglamasi biraz genelleme olmus.
     
    Raven_35 ve Cem Unden bunu beğendi.
  4. Ahmet Miura

    Ahmet Miura Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    5 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    408
    Beğeniler:
    871
    Şehir:
    Winter Park, Florida
    Adı:
    Ahmet Cemiloglu
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Ideal yukseklik her bisiklet tipi icin farkli. Pist, Yol, MTB ve Downhill bisikletlerinde farkli ihtiyaclar oldugu icin farkli olculer kullaniliyor.

    Konu yol bisikleti olduguna gore:

    Asagida konumlandirilmis bir BB, pedali yere daha yakinlastiracagindan virajlarda pedal cevirmeyi cok riskli hale getirir, pedali yere vurup tum bisikletin kontrolsuz havalanmasina neden olabilir. Agirlik merkezinin dusmesi virajlarda avantaj saglayacakken bu sebepten dolayi tamamen bir dezavantaja donusur. Pedal kuvveti uygulanan noktanin daha dar aciya sahip kadro geometrisi nedeniyle gerekenden fazla esneyecegini okumustum ama bu konuda kisisel bir yorum yapacak deneyimim yok.

    Yukari konumlandirilmasi durumunda ise seleyi de yukseltmek gerekeceginden bisikletcinin sele uzerindeyken ayagini yere koymasi zorlasmaya baslar. Klasik paralel ust borulu kadrolarda ise yere ayaklar basildiginda boru uzerine oturmamak icin daha kucuk kadro kullanmak gerekecektir. Agirlik merkezi yukseldiginden virajlarda stabilite azalir. Avatarimda gorulen pist bisikletim banketli velodromlar icin yapildigindan gobek yuksekligi yol bisikletlerinden fazlaydi, pist standardi olan 165 mm krankla oturma pozisyonu daha da yukari ciktigindan farklari hissedebiliyordum. Bu tip bisikletlerin BB bolgesinde biraz daha rijit oldugu soyleniyor fakat bu rijitligin yol bisikletine bir faydasi olacagini dusunmuyorum. Esnemeyen bir yol bisikleti kisa surede yorulmaya neden olacak ve bisikletcinin guc uygulamasina tepkisiz kalacaktir. Pist bisikletlerinde ise rijitlige ihtiyac var, adamlarin bacaklarini ve attiklari sprintleri goz onunde bulundurursak hak vermemek mumkun degil.
     
  5. Raven_35

    Raven_35 Onursal Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2006
    Mesajlar:
    2.426
    Beğeniler:
    1.886
    Seviye:
    Bir faydası daha vardır.Aşağı çekilmiş olan BB bölgesi geometrik olarak kadronun daha iyi tırmanmasını sağlar.Arka göbek mili merkezi ile BB mili merkezi arası farkın artması zincirin aşağı(yere doğru) çekilmesini sağlar.Daha anlaşılır şekilde söyleyeyim: Bir anahtarla vida sıkarken yada gevşetirken anahtarı yukarı değil aşağı doğru yerçekimi etkisini de kullanarak çevirirsiniz.

    Bu etki ne sağlar: Aynakoldan zincir yardımıyla rubleye aktarılan güçte artış olur.Zamana karşı ve özel tırmanış kadrolarında BB bölgesi daha alçaktadır.
     
  6. Cem Unden

    Cem Unden Onursal Üye

    Kayıt:
    12 Şubat 2010
    Mesajlar:
    3.461
    Beğeniler:
    5.524
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    Benim genellikle üst düzey firmaların kadrolarında dikkat ettiğim "BB Drop" 65 mm - 72mm arasında . Sanırım optimal düzeylerde bınlar . Scott , Specialized vs gibi firmalar bu ölçülerin arasında . Bir de "Chain stay" olayı var bildiğiniz gibi . Arka jant merkezinin Sele borusuna uzaklığı . Bu miktar azaldıkça doğal olarak Sele borusu açısı daha dike yakın oluyor . Bu da bisikleti daha agresif yapıyor .

    Bu arada ilginç bir not . Tamamen optimal net değerler , bisiklet için daha henüz bulunabilmiş değil
     
  7. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    875
    Beğeniler:
    2.183
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:

    Aynen :in:
     
    Cyclist999 bunu beğendi.
  8. burak koçak

    burak koçak Kıdemli Üye

    Kayıt:
    6 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    316
    Beğeniler:
    130
    Şehir:
    istanbul - ayvalık
    Seviye:
  9. Ahmet Miura

    Ahmet Miura Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    5 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    408
    Beğeniler:
    871
    Şehir:
    Winter Park, Florida
    Adı:
    Ahmet Cemiloglu
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Zamana karşı yarış bisikletlerinde daha alçak olmasının tek nedeni virajların eksikliği aslında. Bisikletçiyi daha alçak konumlandırarak ön yüzeyde kapladığı alanı azaltmak içindir. Tırmanışlar için böyle bir tercih olduğunu sanmıyorum. Tırmanma yapan bisikletler viraj da dönüyorlar. İşin içine bir de krank boyu giriyor. Çok uzun boylu bir bisikletçinin BB yüksekliği de fazla oluyor. Bu nedenle kadro olması gerekenden daha da yüksek görünebiliyor.

    Yerçekimi ve vida örneği ile BB yüksekliği ve zincir arasında bir ilişki kuramadım, biraz daha açar mısınız?
     
  10. atakibrahim

    atakibrahim Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    6 Ocak 2008
    Mesajlar:
    815
    Beğeniler:
    320
    Şehir:
    Ankara Bisikle
    Seviye:
    Bence düşük BB ,1.Her bisiklet dalının kendıne has bir vücudun duruş pozisyonu vardır.Bisiklet üzeründeki vücudun duruş pozısyonunu değiştirmek için yapılmıştır.
    2.İki teker merkezının altında olan BB düşük yapılmasının nedeni hareketlı olan tekerlerin kontrolünü depar veya spin atarken vucud ile kordinasyonunu paralel tutmak ve bu spinleri kolaylaştırarak en az enerji harcamak içindir.Bunu şu şekılde anlatabılırım hemen hemen herkes boşta ön tekerını mılınden tutup döndürdüğümzde ivme kazanan tekeri sağa sola yatırmak istediğimiz zaman zorlandığımıızı bılıyoruz.İşte bu stabiliteyi paralellık sağlamak amacıyla düşük bb kullanılmaktadır.Buda her tür kategorıde hem tırmanışı hemde dönüşleri kolaylaştırır...
     
    Raven_35 bunu beğendi.
  11. Raven_35

    Raven_35 Onursal Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2006
    Mesajlar:
    2.426
    Beğeniler:
    1.886
    Seviye:
    Kısaca potansiyel enerji farkı diyelim.Zinciri bizler,rubleden aynakola doğru çekerek gücümüzü aktarıyoruz.Zincir daha yüksekteki rubleden aynakola doğru iniş yaparken(aynı dağdan aşağı inen bisikletçi gibi),yerçekimi ivmesinin sayesinde kendi ağırlığıyla yardımcı olacaktır.Rubleden aynakola doğru gelirken kaybettiği potansiyel enerjisini kinetik enerjisi olarak verecektir.Aynakol dişli çapı bile bu değişkene etkilidir.Küçük çaplı(az sayıda diş sayılı) aynakol dişli yaprağı,ruble dişlisi ile arasındaki yükseklik farkını koruyacaktır.Siz BB yüksekliğini değiştirmeden aynakol yaprağını büyütürseniz,ruble dişlisi ile aynı seviyeye ya da daha yukarıya çıkmak zorunda kalan zincirin ağırlığını da yukarıya çekmiş olacaksınız.Anlaşılmadı ise görsel olarakta çizebilirim.Bisikletçiliğin mühendislik kısımları zor biraz.

    Diğer nedenlerden dolayı işte pedalın yere değmesi,aynakol dişlisinin yere yakınlaşması,aynakol kolu uzunluğu gibi,sürüşe uygun ayarlar seçilmeye çalışılır.

    Resimlerden daha iyi anlaşılır.Sizce hangisi daha rahat döner.Yol bisikletinin 50 dişte mtb'de 32 dişte olduğunu unutmayın.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. onur demirer

    onur demirer Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    328
    Beğeniler:
    325
    Şehir:
    Austin/TX
    Bisiklet:
    Marin
    Seviye:
    Kusura bakmayin, ama bu bilgi tamamen yanlis.

    Sonucta zincir kapali bir dongu ve BB asagi cekilince rubleden aynakola gelen zincir kendi agirligiyla aynakolu dondurmeye yardimci olsaydi bile(ki olmaz, agirliginin aynakol merkezine gore momenti ters yonde) aynakoldan rubleye geri donen zincirin agirligi bu etkiyi sifirlayacaktir.
     
    Raven_35 bunu beğendi.
  13. Raven_35

    Raven_35 Onursal Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2006
    Mesajlar:
    2.426
    Beğeniler:
    1.886
    Seviye:
    Basit anlatımla:Arka aktarıcıların olduğu sistemde,arka aktarıcının yaylarının potansiyel enerjisi zinciri sürekli yukarı çeker.Zincirinizi ayırın ve bisiklete takın zincirin sürekli aynakolu çektiğini farkedersiniz.Pist bisikletleri için evet yukarıda dedikleriniz doğru birbirlerini dengeler.Pist bisikletlerinde BB yüksekliği çekme kuvvetinde etkili değildir.
     
  14. Ahmet Miura

    Ahmet Miura Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    5 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    408
    Beğeniler:
    871
    Şehir:
    Winter Park, Florida
    Adı:
    Ahmet Cemiloglu
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Fixed bisikletin arkasini kaldirinca teker donuyor muydu hatirlamiyorum.