Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Boğaziçi Köprüsü yapım aşamaları

Konu, 'Serbest Kürsü' kısmında behcetatinc tarafından paylaşıldı.

  1. behcetatinc

    behcetatinc Bisikletkolik

    Kayıt:
    18 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.382
    Beğeniler:
    1.386
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Avrupa'yı Asya'ya bağlayan "1. Boğaziçi Köprüsü"nün temeli Beylerbeyi ayakları şantiyesinde; 20 Şubat 1970'de törenle atıldı. Kabataş ve Kadıköy'den kalkan 2 adet şehirhatları vapuru, davetlileri taşıyarak tören alanına getirdi. 21 pare top atışıyla çalışmalar başladı...

    [​IMG]

    20 Şubat 1970: Temel atma töreni (Beylerbeyi)

    Mart 1970'de Ortaköy ayaklarının kazısı başladı. Hemen ardından da Beylerbeyi ayaklarının kazısı başladı...

    [​IMG]

    4 Ağustos 1971: Kule montajı

    [​IMG]

    17 Ağustos 1971: Kule montajı

    [​IMG]

    Ortaköy kulesinin inşaatı
    Mayıs 1971'de Ortaköy çelik kulelerinin montajına başlandı. Beylerbeyi kulelerinin montajına ise Temmuz 1971'de başlandı. 1972'nin Ocak ayında her iki çelik kule de yükseldi.

    [​IMG]

    Dikey kulelerin birbirleriyle yatay olarak bağlanması
    Kuleler tamamlanınca Ortaköy'den Beylerbeyi'ne kadar denizin yüzeyine, birbirine paralel; 2 adet kılavuz halat serildi ve bunlar kulelerden aynı anda çekilerek, ilk birleşim sağlandı (Ocak 1972).

    [​IMG]

    Taşıtıcı çelik halatların çekimi

    [​IMG]

    Taşıyıcı halatlarla ilk bağlantı

    Ardından, tellerin gerilim ve büküm işlemleri 10 Haziran 1972'de başladı ve köprünün açılışına kadar sürdü.
    İtalya ve İngiltere'de hazırlanan, içi boş kutular şeklindeki 60 adet tabliyeyi oluşturacak olan paneller, demonte vaziyette denizyoluyla getirilerek, Göksu birleştirme şantiyesine bırakıldı ve burada montajları yapılmaya başlandı...

    [​IMG]

    Tabliye dikey kesiti
    Tabliyeler; Köprü'nün üzerindeki trafik akışını sağlayacak olan yolu oluşturan, içleri boş ve her iki uçlarındaki dikey taşıyıcı halatlar yardımıyla, kulelerdeki gerili çelik halatlara salıncak gibi asılan ve birbirlerine lego oyuncakları gibi bağlanan, rijitleştirilmiş taşıyıcı bloklardı.

    [​IMG]
     
  2. behcetatinc

    behcetatinc Bisikletkolik

    Kayıt:
    18 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.382
    Beğeniler:
    1.386
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    21 Şubat 1972: Kılavuz halatlar çekili

    [​IMG]

    Kuleler (henüz tabliyesiz)

    [​IMG]

    Kulelerden birinin içi
    Aralık 1972'de ilk tabliye köprüye gerilen çelik halatlara, salıncak sistemiyle monte edilmeye başlandı. Kulelerin tepesindeki vinçler yardımıyla ve palangalar vasıtasıyla içi boş tabliyeler askı halatlarına bağlandılar. Tabliyelerin yukarı çekilmesine köprünün ortasından başlandı ve sırasıyla iki uca doğru eşit sayıda çekildi.

    [​IMG]

    Tabliyelerin orta kesimden başlayan montajı

    [​IMG]

    Tabliye montajı devam ediyor
    26 Mart 1973'de son tabliye de montajlandı. Ardından 60 adet tabliye birbirine kaynaklandı. Böylece, ilk kez yürüyerek Asya'dan Avrupa'ya geçildi...

    [​IMG]

    26 Mart 1973: Son Tabliye denizden montaja getirilirken

    [​IMG]

    26 Mart 1973: Son Tabliyenin Montajı tamamlanmak üzere
    Nisan 1973'de kauçuk alaşımlı çift kat asfaltının dökümüne başlandı.
    1 Haziran 1973'de asfalt döküm işlemi tamamlandı.

    [​IMG]

    Köprü üzerinde kauçuk menşeili Asflatlama
    Kulelerin altındaki geçiş noktalarına, köprüdeki genleşmeye uyum sağlaması amacıyla dönen-levhalar (rolling leaf) monte edildi.

    [​IMG]
     
  3. felis911

    felis911 Bisikletkolik

    Kayıt:
    17 Temmuz 2006
    Mesajlar:
    1.368
    Beğeniler:
    918
    Şehir:
    ce
    Seviye:
    çok teşekkürler bu konuda hiçbir fikrim yoktu. paylaşımınızın boldukça faydası oldu bana
     
  4. behcetatinc

    behcetatinc Bisikletkolik

    Kayıt:
    18 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.382
    Beğeniler:
    1.386
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    23 Temmuz 1973: Rolling leafların montajı
    Yaklaşım viyadüklerinin inşasına (Ortaköy ve Beylerbeyi üzerinden geçen) Şubat 1973'de başladı ve Mayıs 1973'de bitirildi.

    [​IMG]

    20 Temmuz 1973: Yaklaşım viyadüğü inşası
    8 Haziran 1973'de ilk defa araçla geçiş tecrübesi yapıldı.

    [​IMG]

    Yaklaşım viyadüğü inşaatı

    (Bu arada; 15 Mart 1974'de Çevreyolu'nun önemli geçişlerinden olan; Haliç Köprüsü'nün iki yakası birleştirildi ve yaya olarak geçildi. 10 Eylül 1974'de de Haliç Köprüsü açıldı).

    [​IMG]

    İnşaat bitmek üzere
    ... Ve Köprü 30 Ekim 1973'de törenle açıldı... (Cumhuriyet'in 50. Yıldönümü)

    [​IMG]

    Açılış sabahı

    [​IMG]

    Açılış töreni. Yeni alınan Büssingler misafirleri getirmişler ve beklemedeler...
    Köprünün açıldığı gün halk o kadar yoğun bir ilgi gösterdi ki, onbinlerce kişi aynı anda köprünün üzerinde Asya'dan Avrupa yakasına doğru ve bir süre sonra da her iki yakaya doğru karşılıklı yürümeye başladı (Köprüyü ertesi günü çalacaklar (!) ya, onun endişesi herhalde, "Aman köprünün başına bir şey gelmeden, bir an önce ben de üzerinden bir kere geçeyim bari" psikolojisi). Açılış şerefine araç yolundan da yayalara yürüme izni verilince, köprünün üzerinde yaya adımlarının çokluğu ve bu yoğunluğun homojen olarak köprünün tüm yüzeyine yayılması sonunda rezonans artışı had safhaya girerek, köprü salıncak gibi sallanmaya başlayınca, daha ilk günden köprümüz çökmesin korkusuyla, derhal yaya geçişine son verildiğini gazeteler günlerce yazdılar...(Gerçekten de lastik tekerlekli araçların geçişleri yerine onbinlerce adımın aynı anda zemine yaptığı darbesel etki, lastik tekerlekten çok daha fazla tehlikeye yol açar, salınım artmaya başlayınca da bunun sönümlenmesi oldukça zordur, hızla sallanan salıncağın uzun süre sonra yavaşlayarak durması gibi)... Hatta yanlış hatırlamıyorsam, gazetelerde şu örnek verilmişti: "Köprüden arka arkaya tanklar geçse o derece risk oluşturmaz ama, bir tabur asker uygun adımla köprüyü geçmeye çalışırsa, bu daha büyük tehlikedir." Ayakların aynı anda yere vurması yüzünden...

    [​IMG]

    30 Ekim 1973: Tören Alanı-Yayaların yürüyüşü Başladı..

    [​IMG]

    30 Ekim 1973: Yoğun Yaya Geçişi
    İlk 24 saat içinde; 28.126 motorlu araç köprüden geçti. Bu rakam; 402 araba vapurunun taşıyacağı araç adedine eşitti. Köprü 440 milyon liraya maloldu.

    [​IMG]

    Köprünün açıldığı hafta
    Köprüden yayalara (iki kenardaki yaya yollarından geçmeleri şartıyla) geçiş; 2 Mayıs 1974'de verildi (Geçiş ücreti 1 lira). Köprünün taşıyıcı ayaklarının (daha doğrusu kulelerinin) dördünde de yayaları yukarıya taşıyan dev asansörler mevcuttu ve yayalar bunları kullanarak köprüye çıkarlar, yürüyerek karşıya geçince de, yine buradaki kulelerin asansörlerini kullanarak aşağıya inerlerdi. Ancak köprüden aşağıya atlayanların sayısının artması yüzünden birkaç yıl sonra yayalara yasak geldi ve bundan böyle köprü, günümüze kadar yaya özürlü olarak hizmetine devam etti....

    Anlatılanların tamamı tarafıma gönderilen bir mailden alıntıdır.
     
  5. Tuğrul

    Tuğrul Onursal Üye

    Kayıt:
    5 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.753
    Beğeniler:
    1.318
    Şehir:
    Suadiye
    Seviye:
    Görmediğim resimlerdi .Çok teşekkürler.
     
  6. Guldal

    Guldal Yeni Üye

    Kayıt:
    15 Eylül 2004
    Mesajlar:
    47
    Beğeniler:
    17
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Hakkaten süpermiş. Yazılanları okumak bile o dönemi bizlere yaşatmaya yetti resmen ve o anları yaşamış kadar oldum. :in:
    Teşekkürler tekrar!!!

    Bu arada Behçet Abi, walla hiç değişmemişsin, ben yeni gördüm resmini :D
     
  7. semrta

    semrta Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    4 Aralık 2005
    Mesajlar:
    624
    Beğeniler:
    539
    Şehir:
    kadıköy
    Seviye:
    çok guzel resimler..
    hiç bilmediğimiz görüntüler..
    paylaşım için teşekkürler
     
  8. H.Can DEMİREL

    H.Can DEMİREL Bisikletkolik

    Kayıt:
    25 Temmuz 2006
    Mesajlar:
    1.233
    Beğeniler:
    993
    Şehir:
    Muğla
    Seviye:
    Paylaşım için telekkürler.
     
  9. mehmet_svm

    mehmet_svm Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    22 Temmuz 2006
    Mesajlar:
    625
    Beğeniler:
    443
    Şehir:
    İstanbul/Eyüp
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Bende merak ediyordum aslında,resimlerle anlatım çok güzel,paylaşım için teşekkür ederim...
     
  10. Önder Özdoğan

    Önder Özdoğan Onursal Üye

    Kayıt:
    25 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    2.329
    Beğeniler:
    1.290
    Seviye:
    Behçet abi eline sağlık teşekkür ederiz..

    Arada bir,bu tür bilgiler iyi oluyor,tazeliyoruz....:)

    Saygılar...
     
  11. İsmail Ağıllı

    İsmail Ağıllı Onursal Üye

    Kayıt:
    5 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    1.707
    Beğeniler:
    930
    Şehir:
    Ürgüp, Kapadokya
    Seviye:
    vay be helal olsun o zamanda güzel köprü yapmışlar ben her zaman merak ederdim böyle köprüleri iyi oldu abi resimleri koydugun sağol
     
  12. Ender Alıcıoğlu

    Ender Alıcıoğlu Onursal Üye

    Kayıt:
    5 Haziran 2006
    Mesajlar:
    2.430
    Beğeniler:
    4.154
    Şehir:
    Antalya
    Seviye:
    Çok güzel bir çalışma . teşekkürler.

    Ben bu köprü yapım aşamasında iken lise çağlarındaydım. Aklımız, hayalimiz bu köprünün yapılmasını almıyordu. Gazetelerden izliyorduk. Tellerin tek , tek çekilişini.
    O yıllarda Yurt içinde daha televizyon yayınları yoktu. Televizyon almak bile, o zamanlarda ulaşılması zor bir olaydı. Yanlış hatırlamıyorsam 1973 veya 1974 yıllarında Antalya' da paket tv programları yayınlanmaya başlamıştı. Köprü açıldıktan birkaç gün sonra tv den açılışı izlemiştik.

    Bana o eski günleri yeniden yaşattınız.

    Hoşçakalın.
     
    Markenrad bunu beğendi.