Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Bisiklette hafiflik, Lastiklerde sürtünme direnci, aerodinamik ve performansa etkisi.

Konu, 'Bisiklet Püfleri' kısmında Hakan Yazman tarafından paylaşıldı.

  1. Hakan Yazman

    Hakan Yazman Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Ekim 2004
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    5.678
    Şehir:
    Alanya/İstanbul
    Seviye:
    Merhaba arkadaşlar, bir arkadaşımız çok güzel bir yazı hazırlamış yayınlamamı rica etti, sözü fazla uzatmadan ona bırakıyorum selamlar / Hakan Yazman...
    ----------------------------------------------
    Bisiklette hafiflik, Lastiklerde sürtünme direnci, aerodinamik ve performansa etkisi.

    Hazırlayan yazarın linki : http://www.paganx.org/bisiklette-hafiflik-ve-aerodinamizm.html

    Uzaktan yakından bisikletlerle ilgilenen biriyseniz, bisikletseverlerin ağırlık konusunda nasıl takıntılı olduğunu bilirsiniz. Her bisikletçi daha hafif bir bisiklete sahip olmak için çabalar. Hatta kimileri bisikletinin hafifliğine, ona binmekten çok zaman ayırır. Saatlerce nette dolaşıp hafifletebilecekleri bir şeyler arar. Mesela benim tanıdığım birkaç adam var; doğru düzgün bisiklete binmiyorlar, fazla kilolular, günde 2 paket sigara içiyorlar ama herhangi bir parçanın 50 gram hafifini gördükleri an hiç düşünmeden yüzlerce dolar verebiliyorlar.

    Bisikletin hafif olmasının tabi ki büyük getirileri var ama hafif olmasından daha önemli faktörler olamaz mı? Ya da hafif olmasının getirisi ne? Bu yazıda kısaca bunları size göstermek istiyorum.

    Bir bisikletçi giderken 3 farklı kuvvete karşı savaşır:

    Dönme Direnişi
    Kısaca, lastiğin — veya üzerinde gittiği yüzeyin — dönerken şeklinin bozulması sonucu ortaya çıkar. Lastik bisiklet ve sürücünün ağırlığı sonucu aşağıdaki gibi şeklini kaybeder ve daha sonra tekrar eski haline gelir. Lastiğin şeklini kaybetmesi için gereken enerji, onu eski haline getirmek için gereken enerjiden fazladır ve bu fazladan enerji ısı enerjisine dönüşür. Çelikten yapılmış bir tren tekerlerine göre lastikten yapılmış araba veya bisiklet lastikleri çok daha fazla dönme direnişine uğrar. Çünkü çelik çok az esner ve hemen eski haline gelir. Oysa lastik daha fazla esner ve daha yavaş eski haline gelir.

    Dönme direnişi lastik içinde hava basıncına, lastiğin yapısına, yapıldığı maddeye ve kalınlığına göre değişir. Kalın lastik, aynı basınçtaki ince lastiğe göre daha az dönme direnişi yaşar. Çünkü her iki lastikte aynı ağırlık altında yerle eşit kontakt alanına sahiptir. Kalın olan lastiğin alanı daha kısa ve geniş, ince lastiğin ise daha uzun ve dar olur. O yüzden ince lastik daha çok şekil kaybına uğrar. Lastiğin hava basıncı yükseldikçe dönme direnişi, yol tutuşu ve konforu azalır. Asfalt yolda dişsiz lastiğin, dişli lastiğe göre hem yol tutuşu fazladır, hem de dönme direnişi daha az olur.

    [​IMG] [​IMG]

    Sürtünme kuvvetini bulmak için

    f=(mb+ms+mt)*c*g
    f=kuvvet
    mb=Bisikletin ağırlığı
    ms=Sürücünün ağırlığı
    mt=Ön ve arka tekerlerin toplam ağırlığı
    g=Yerçekimi Kuvveti (9,807 m/s^2)
    c= Dönme direnişi katsayısı

    Bu katsayısı lastiğe ve yolun durumuna göre değişir. Asfalt üzerinde yaklaşık 0,004 katsayısını kullanın. Ağırlıklara bisikletin ve sürücünün ağırlığına ek olarak tekerleri de ekliyoruz çünkü onlar hem ileri doğru hareket ediyor hem de kendi eksenleri etrafında dönüyor ve döngüsel kinetik enerjiye sahipler.

    Örneğin 70 kiloluk bir sürücü, 10 kiloluk bir bisiklete binerse ve bisikletin tekerlerinin toplam ağırlığı 3 kiloysa dönme direnişi f=(70+10+3)*9,807*0,004=3,25 Newton olur. Bu kuvveti ne kadar yüksek hızda üretirseniz o kadar çok güç üretmiş olursunuz. Mesela dönme direnişine karşı gelmek için 2 m/s hızla giderken 3,25*2=6,5 Watt ve 10 m/s hızla giderken 3,25*10=32,5 Watt güç üretmeniz gerekir.

    Hava Direnişi
    Havanın bisiklete ve sürücüye gösterdiği dirençtir ve iki farklı şekildedir:

    Birincisi, havanın hareket eden cismin ön yüzeyine çarpmasıyla ortaya çıkan kuvvet. Cisim, hareket ederken havayı (aynen suda yaptığımız gibi) itmesi gerekir. Hava buna belli bir direniş gösterir. Hız ne kadar yüksekse hava moleküllerine o kadar hızlı çarpar ve kuvvet o kadar fazla olur. Havayla sürtünme sonucu ortaya çıkan bu kuvveti azaltmak için bisikletçi ön alanını azaltmalıdır.

    İkincisi ve daha kuvvetli olanı ise basınç sonucunda ortaya çıkar. Bisiklet sürücüsü havayı yardığı an hava ikiye ayrılır ve bisikletçinin arkasında bir türbülans oluşturur. Böylece bisikletçinin önünde daha yoğun olan havanın basıncı, arkasındaki daha az yoğunluktaki havadan yüksek olur ve bu bisiklet sürücüsünü geriye doğru iter. Uçaklar da aynen bu prensiple çalışır. Bu direnişi azaltmak için cismin daha aerodinamik bir yapıda olması, yani havayı kolayca yarıp, havanın düzgün bir şekilde her iki yanından uzaklaşmasını sağlayacak bir yapıda olması gerekir. Drag katsayısıı cismin ne kadar aerodinamik olduğunu ifade eder. Silindir şeklinde tüplerden, keskin kenarlı cisimlerden (aynakol, pedal, gidon vs) yapılan bisikletler fazla aerodinamik sayılmaz. Kalın lastikler, ince lastiklere göre daha çok hava direnişi yaratır. Bu arada jantın kalınlığının lastiğin kalınlığına oranı da önemli. Jant ne kadar inceyse, lastik de o kadar ince olmalı ve türbülans yaratmamalı. Bisiklet sürücülerinin bacak kıllarını aldırması da geleneksel olmanın yanı sıra size aerodinamik avantaj sağlayacaktır.

    [​IMG]

    Düşük hızlarda bisikletçinin yenmesi gereken en önemli kuvvet dönme direnişi olsa da belli bir hızdan sonra hava direnişi onun yerini alır. Öyle ki hava direnişini 10 gram azaltmak — 48 km hızda 12 santimlik bir kalemi dikine tuttuğunuz zaman ortaya çıkan kuvvet — 1 kg ağırlığı azaltmaya bedel. Hava direnişini etkileyen faktörler havanın yoğunluğu, bisiklet ve kullanıcının ön alanı ve aerodinamik yapısıdır. Bisikletle giderken ayağa kalkarsanız ön alanınız ve bununla beraber hava direnişi de artar. Eğer gidona eğilip uzanırsanız ön alanınızı azaltırsınız ve böylece hava direnişi azalır. Bisikletin fren ve vites kabloları hava direnişini rahatlıkla 10 gramdan fazla artırabilir. Kablolar gidonların ve kadronun içinde olmalı. Hava direnişi aynı şekilde, havanın daha kolay akıp gitmesini sağlayacak yapıdaki şekillerle de azaltılır. Sürüş sırasında hava direnişinin %25’inden bisiklet, geriye kalanından sürücü sorumlu olur.

    10 kiloluk bisiklet üstünde 70 kiloluk bir sürücünün mücadele etmesi gereken kuvvetler:

    [​IMG]

    Hava direnişini bulmak için:

    F=(A*C*p*v^2)/2
    A=Bisiklet ve sürücünün toplam ön alanı. Sıradan bir bisiklette bu alan 0,3 ve 0,6 arasında değişir.
    C= Drag Katsayısı, 0,3 ve 0,6 arasında değişiyor.
    p=Havanın yoğunluğu. Yükselik arttıkça hava yoğunluğu azalıyor. Deniz seviyesinde 1,226
    v^2=Hızın karesi. Bisikletin hızının ve eğer karşı istikametten rüzgar geliyorsa ikisinin toplamının karesi

    Ön alanı 0,5 m2 ve drag katsayısı 0,5 olan 10 m/s hızla giden bir bisikletin maruz kaldığı hava direnişi: f=(0,5*0,5*1,226*10^2)/=15,3 Newton ve bu hızda bu kuvvete karşı koyabilmek için üretmesi gereken güç: 15,3*10=153 Watt

    Yerçekimi
    Düz yolda bisikletin ağırlığı lastiklerin daha çok deforme olmasına neden olur ve böylece dönme direnişi artırır. Ama ne var ki daha önce belirttiğim gibi, hava direnişi dönme direnişinden çok daha büyük olur (yüksek hızlarda). Yerçekimi asıl gücünü yokuşlarda gösterir ve bisikletçinin mücadele etmesi gereken en önemli kuvvet haline gelir. Yokuşun derecesi arttıkça yerçekiminin uyguladığı kuvvet de artar.

    %8 eğimli bir yokuş, her 100 metrede 8 metre yükselen yokuş anlamına gelir. 2000 metre uzunluğunda %8 eğimli bir yokuşu çıkmak isteyen 10 kg bisiklete binen 70 kiloluk sürücü w=m*g*h yani w=80*9,807*8=125529,6 Joule iş yapmış olur. Güç ise bildiğiniz gibi işi yapma oranıdır. Yani işin ne kadar zamanda yapıldığı. Eğer bisiklet sürücüsü 5 dakikada bu yokuşu çıkmak istiyorsa p=w/t yani p=6276,48/20=418,4 Watt güç üretmek zorundadır. Bu sadece yerçekimi kuvvetine karşı koymak için gerekli olan güç. Dönme ve hava direnişlerini hesaba katmıyoruz.

    Kısaca yerçekimi kuvvetini bulmak için:

    f=m*g*s
    f=kuvvet
    m=bisiklet+sürücü+ön ve arka tekerin toplam ağırlığı
    s= Eğimin derecesi (%8’lik eğim için 0,08)
    f=82*9,807*0,08=64,3 Newton

    Eylemsizlik Kuvveti
    Newton’un 300 yıl önce ortaya attığı “Hareketin Korunumu Kanunu’na göre bir cismin hızını azaltmak veya çoğaltmak için ona kuvvet uygulamak gerekir; yoksa cisim aynı hızda ve aynı yönde yoluna devam eder. Duran bir bisikleti harekete geçirmek için, ya da hareket eden bir bisikleti durdurmak veya hızlandırmak için kuvvet uygulamanız gerekir.

    Belirli bir hızla giderken mücadele etmeniz gereken sadece dönme direnişi ve hava direnişi. Eğer bu iki faktör olmasa bisikleti belli bir hıza çıkarırdınız ve pedal çevirmeden yolunuza devam edebilirdiniz. Sabit hızda giderken hızınızı artırmak için bu iki faktöre ilaveten eylemsizlik kuvvetine de karşı koymanız gerekir.

    F=m*a
    F=kuvvet
    m=bisiklet+sürücü
    a=ivme.

    İvmeyi bulmanız için yapmanız gereken son hızdan ilk hızı çıkarmak ve bunu zamana bölmek. Bisiklet 10 metre saniye hızdan 20 metre saniye hıza 5 saniye çıkıyorsa ivme de (20-10)/5=2 m/s^2 olacaktır. Toplam ağırlığı 80 kg olan bisiklete bu ivmelendirmeyi yaptırmak için f=80*2=160 Newton kuvvet gerekecektir. Buna ek olarak bisikleti hızlandırmanız gerektiği gibi, aynı zamanda bisikletin tekerlerinin dönme hızını artırmak için de ayrı bir kuvvet harcamanız gerekiyor. Buna tekerin eylemsizliği deniyor. Ama fazla matematiğe kaçmamak için bunu yok sayıyorum.

    ***

    Peki hafif bisikletin bize getirisi ne? Yani eğer bisikletimiz 1 kg daha hafif olursa ne kazanırız? İsterseniz bunu hesaplayalım.

    1. Sürücü (70 kg)
    Bisiklet 10 kg
    Ön Teker : 800 gr.
    Arka Teker: 1000 gr.

    2. Sürücü (70 kg)
    Bisiklet 11 kg
    Ön Teker: 800 gr.
    Arka Teker: 1000 gr.

    Her iki sürücünün de ortalama 300 Watt güç ürettiğini varsayalım. Bu iki bisiklet %5 eğimli 1000 metrelik bir yokuşu çıkmaya başladılar. Aradaki fark ne kadar olur?

    Önce bisikletçilerin mücadele etmesi gereken sürtünme kuvvetini bulalım:
    1) f=(70+10+0,8+1)*0,004*9,807=3,2 Newton
    2) f=(70+11+0,8+1)*0,004*9,807=3,24 Netwon

    Şimdi sıra yokuş yüzünden ortaya çıkan yerçekimde
    1) f=(70+10+0,8+1)*0,05*9,807=40,11 Newton
    2) f=(70+11+0,8+1)*0,05*9,807=40,6 Newton

    Toplam kuvvet
    43,31 Newton
    43,84 Newton

    Şimdi hava direnişini ve hızı bulmamız lazım. Ama sorun şu ki hava direnişi olmadan hızı ve hız olmadan da hava direnişini bulamıyoruz. Bunun için şöyle bir denklem kullanmamız gerekecek.

    Hava Direnişi=(Alan*Katsayı*Hava Yoğunluğu*Hızın Karesi)/2
    Hava Direnişi=(0,5*0,5*1,226*x^2)/2
    Hava Direnişi=0,15325*x^2

    1. Bisiklet için
    Güç=(Sürtünme+yerçekimi+havadirenişi)*Hız
    300=(43,31+0,15325*x^2)*x
    x=6,117 metre saniye

    2. Bisiklet için
    300=(43,84+0,15325*x^2)*x
    x=6,064 metre saniye

    Yani iki bisiklet arasında çok çok az bir hız farkı var. Bu iki bisiklet yarışsa 1. bisiklet sadece 1.42 saniye farkla diğerini geçebilecek. Bu sıradan bir kullanıcı için önemsiz gibi gözükebilir. Ama profesyonel bir yarışçı için oldukça önemli sayılabilecek bir rakam. Ama bildiğiniz bisikletin fiyatları kilo arttıkça katlanarak artıyor. 12 kiloluk bir bisikleti 2 milyar alabilirken, 9,5 kiloluk bisikletler 7-8 milyara alıcı buluyor. O yüzden bisikleti sadece zevk için kullanacaksanız, veya ulaşım amaçlı kullanacaksanız, bisikletin kilosuna fazla takılmanıza gerek yok. Unutmayın ki parçalar hafifledikçe dayanıklılıları da azalıyor. Bu tür parçalar kısa dönemler için, yani sponsorları sayesinde kolaylıkla onları alabilen yarışçılar için yapılıyor. Onlar bu parçaları senelerce kullanmıyor. Bazı parçalar hafif olmasına rağmen daha esnek oluyor ve bu da enerji kaybına neden oluyor.

    Tekerlerdeki ağırlığı azaltmak, bisiklet veya sürücünün ağırlığını azaltmaya oranla sanılanın aksine çok çok az bir fark yaratıyor. En büyük fark bisikletin aerodinamiğinde. Kraig Willet adlı bir matematikçi bir model yapıp tekerlerin ve aerodinamizmin performans üstündeki etkilerini hesaplamış:

    [​IMG]

    Gördüğünüz gibi sürücünün mücadele etmesi gereken en önemli kuvvet kendisine karşı gelen hava direnişi. Sürücü ürettiği gücün %60’ını kendisine, %8’ini tekerleklere, %8’ini kadroya karşı gelen hava direnişine; %12’sini dönme direnişine; %0,5’i tekerlerin eylemsizliğine ve %8’ini de sürücü+bisikletin eylemsizliğine harcamak zorunda. Tekerlerin eylemsizliği çok önemsiz çünkü eylemsizlik sadece hızlanmalarda etkisini gösteriyor ama bu bile sizin ve bisikletin ağırlığının yanında çok ufak bir önem arz ediyor. Tekerin performansında en önemli etken aerodinamiği ve sonra 10 kat daha önemsiz olan ağırlığı ve son olarak 100 kat daha önemsiz olan eylemsizliği.

    Bisiklet endüstirisi senelerce uğraşıp gerçekten başaralı ve çok hafif ürünler ortaya çıkarabildi. Ama artık dikkat daha aerodinamik bisikletler üretmeye doğru kayıyor.

    Özgür Doğan

    -----------------------------------
     
  2. BEYHAN

    BEYHAN Kıdemli Üye

    Kayıt:
    1 Mayıs 2009
    Mesajlar:
    353
    Beğeniler:
    178
    Şehir:
    Seyhan / ADANA
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    güzel bir bilgi teşekkurler....
     
    Hakan Yazman bunu beğendi.
  3. Serden Us

    Serden Us Onursal Üye

    Yaş:
    34
    Kayıt:
    2 Şubat 2007
    Mesajlar:
    2.762
    Beğeniler:
    1.540
    Şehir:
    Eskişehir
    Bisiklet:
    Amoeba
    Seviye:
    Arşivlik yazı olmuş, teşekkürler.
     
    Hakan Yazman bunu beğendi.
  4. Süleyman Uzunköprü

    Süleyman Uzunköprü Onursal Üye

    Kayıt:
    19 Haziran 2008
    Mesajlar:
    2.234
    Beğeniler:
    1.590
    Şehir:
    İstanbul-Fatih
    Seviye:
    Çok teşekkürler. Bu yazı 10 numara.
     
    Hakan Yazman bunu beğendi.
  5. yusuf yuce

    yusuf yuce Üye

    Kayıt:
    20 Nisan 2009
    Mesajlar:
    85
    Beğeniler:
    34
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Bilgi güzel tşk
     
    Hakan Yazman bunu beğendi.
  6. Hacı Murat ŞAHİN

    Hacı Murat ŞAHİN Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    639
    Beğeniler:
    799
    Şehir:
    Ankara/Keçiören
    Seviye:
    Bilgiler için teşekkür ederim.

    Bedenleri biniş esnasında aerodinamik hale nasıl getirebiliriz? Bunun için özel kıyafetler var mı? Yada bisiklet (yarışçıları daha çok ilgilendirir sanırım) için önerilen kilo veya beden yapısı gibi kriterler varsa nelerdir? Hesaplamalara göre %75 binici karşı kuvvete maruz kalıyor. Bisiklette yapılabilen hafiflemeler ise gramlar seviyesine kadar inmiş. Ama bisikletçiyi de jokeyler gibi insanlardan seçmek mantıklı değil. Demek ki bisikletçiler için ortalama bir kilo, boy gibi ideal ölçüler olabilir.

    Öyleyse bu alanda kıyafet ve kilo/boy gibi yapılacak daha fazla şeyler vardır herhalde.
     
    Hakan Yazman bunu beğendi.
  7. Hakan Yazman

    Hakan Yazman Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Ekim 2004
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    5.678
    Şehir:
    Alanya/İstanbul
    Seviye:
    Aerodinamik kıyafetler tabiiki var mesela zamana karşı yarışlarında kullanılan kıyafetler, kasklar vs son derece farklıdır. Beden yapısı ise değişik etaplara göre değişik performanslar sergiler, çok hafif kassız birisi genellikle tırmanış etaplarında avantajlı olurken düz bir zamana karşı yarışında ya da final sprintinde yapılı kaslı birine rahatlıkla geçilebilir, yine ufak tefek birisi rüzgara karşı uzun boylu birine göre daha avantajlı olabilir, yine genetik kas yapılanma türünün oranı (hızlı kasılan, yavaş kasılan vs.) atletin en başarılı olacağı branşı (sprinter, tempocu, zamana karşıcı, tırmanıcı vs) belirler.
     
  8. bisikletseven

    bisikletseven Bisikletkolik

    Kayıt:
    6 Eylül 2008
    Mesajlar:
    1.040
    Beğeniler:
    1.817
    Şehir:
    Ordu----Artvin
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    Hakan bey güzel bir paylaşım oldu. Ben inceledim. Bisikletçinin kilosu da büyük etken. Her formülde binicinin kilosu var.
    Benim bisikletim 9,5 kg olsun kilom 100 olsun,
    Bir de bisikletim 14 kg olsun kilom 70 olsun
    Ben gezi/tur amaçlı biniyorum bisiklete ve ben de 2 ay önce 82 kg idim şuan 71,5 oldum. Bisikletçinin kilo vermesi de aerodinamik açısında önemli değil mi?
     
  9. serdarsom

    serdarsom Üye

    Kayıt:
    4 Aralık 2008
    Mesajlar:
    76
    Beğeniler:
    32
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Binici ağırlığı kesinlikle büyük etken. Ben 57 kiloyum ve kulllandığım bisiklet 14kilo. Eğer bisiklet 20kg olsaydı veya ben 100kg olsaydım özellikle yokuş çıkarken çok zorlanacağımdan eminim. Ancak ağırlığın aerodinamiğe etkisi olmaz. Aynı binicinin farklı ağırlıkları için yüzey alanındaki artıştan gelecek aerodinamik kayıp ise sadece sporcuların hesaplayacağı kadar düşük bir kayıp olacaktır.

    Yazıda anlatılmak istenen "sporcu değilseniz 12kg yerine 10kg'lık bisiklet almak için 3 kat fazla para vermeyin"dir; ben de kesinlikle katılıyorum.
     
    ali ayhan cıvıl ve bisikletseven bunu beğendi.
  10. Hakan Yazman

    Hakan Yazman Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Ekim 2004
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    5.678
    Şehir:
    Alanya/İstanbul
    Seviye:
    Profosyönel yaklaşımda bisikletçinin yağ oranının olabildiğince az olması istenir, yine kas ağırlığının da kilo/güç oranını mümkün olduğunca etkilemeyecek şekilde azalması istenir, ideal bisikletçinin kilosunun azalması, devamlılıkta verdiği gücün artması istenir. Bisikletçinin kilosu (çok aşırı değilse) aerodinamiği az etkiler, ancak vo2max ve performansı bir hayli etkiler... Sizin örnekte elbette 2. seçenek çok daha avantajlı....
     
    Hasan Kuru ve bisikletseven bunu beğendi.
  11. Hacı Murat ŞAHİN

    Hacı Murat ŞAHİN Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    639
    Beğeniler:
    799
    Şehir:
    Ankara/Keçiören
    Seviye:
    Peki üzerinde karar kılınmış bir duruş tespit edilebilmiş mi?
     
  12. Hakan Yazman

    Hakan Yazman Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Ekim 2004
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    5.678
    Şehir:
    Alanya/İstanbul
    Seviye:
    Bu arada gerek resimler ve konu olarak günün anlam ve önemine uygun bir konu olacak arkadaşlar zira haftasonu Master Türkiye Yol Şampiyonasını koşacağız . Bu etaplı yarışlar dahilinde birinci gün zamana karşı yarışı koşulacak ve benim ilk yol zamana karşım olacak, gerçi 10 km gibi oldukça kısa, gidonum ergonomik olduğundan tri-bar dahi uyduramadım ama zamana karşılar iyi olduğum eforlardan bakalım iyi bir derece nasıl olacak :)
     
  13. unalkutlu

    unalkutlu Üye

    Kayıt:
    13 Nisan 2009
    Mesajlar:
    85
    Beğeniler:
    39
    Şehir:
    Tekirdağ
    Seviye:
    başarlar diliyorum.ayrıca konu paylaşımı için çok teşekkürler.
     
    Hakan Yazman bunu beğendi.
  14. Hacı Murat ŞAHİN

    Hacı Murat ŞAHİN Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    639
    Beğeniler:
    799
    Şehir:
    Ankara/Keçiören
    Seviye:
    Hakan Bey Başarılar.

    Ben MTB kullanıyorum ve yarışlara da girmiyorum ancak bazen geziler sırasında yokuş inişlerinde sürat yapabiliyorum (MTB kapasitesinde tabii). Bu esnada rüzgarı haliyle oldukça şiddetli hissediyorum. Ulaştığım en fazla hız şimdilik 72-73 arası. O amaçla sormuştum. Kilom ise 80 civarı ve azalıyor. Ancak şunu görüyorum ki yokuşlardan inerken tahminimce ağırlıktan dolayı pedal çevirmediğimiz durumlarda ince slick lastik takan arkadaşlardan daha hızlı iniyorum :). Tabii çıkışlarda aynı oranda negatif etkisi oluyor mudur, ya da inişlerdeki faydasına oranla çıkışlardaki zararının ne seviyede olacağını bilmiyorum. Belki çıkışlardaki dezavantaj kas gücü ile kısmen azaltılabilir.
     
    Hakan Yazman bunu beğendi.
  15. ilker g.

    ilker g. Kıdemli Üye

    Kayıt:
    29 Kasım 2004
    Mesajlar:
    256
    Beğeniler:
    118
    Seviye:
    Örneğin bir araç motor gücünün yüzde 70 lik bir kısmını sadece rüzgar direncini yenmek için kullanır.Rüzgar direnci bana göre en önemli konu.En iyi duruş için ise herşeyi geliştirmek için doğaya baktığımız gibi tekrar doğaya bakmamız gerekir.En aerodinamik şekil rüzgarsız ortamda yağmur damlasının düşerken aldığı şekildir.Çünkü su en az sürtünmeye göre şekil alır.Fakat rüzgar olması durumunda farklı noktalardan etki olacağı için yanıltıcı şekilde şekli bozulur.Örnek vermek gerekirse yaklaşık en iyi aerodinamik şekil şu şekildedir.

    [​IMG]

    Dikkat ederseniz örnek verilen bisikletçilerde bu çizime yakın bir duruş sergileme çalışır.Aynı zamanda son yıllarda üretilen araçlarada dikkat ederseniz mümkün olduğunca yuvarlak hatlara sahiptirler.Ve ön camın üstündeki tavan arka camın üstündeki tavana göre biraz daha yüksektedir.
     
    Hasan Kuru bunu beğendi.
  16. Erman Kurban

    Erman Kurban Yeni Üye

    Kayıt:
    25 Mayıs 2009
    Mesajlar:
    18
    Beğeniler:
    3
    Şehir:
    Balıkesir
    Seviye:
    Farkettimde , fotoğraftaki bisikletlerin arka jant tellerinin bulunduğu yer , kaplanmış .. Bu jant kapağının aerodinamik yapıya katkısı varmı ? Ve düzensiz hava akımında (rüzgarın yandan gelmesi) bu kapaklar sorun yaratıyormu ?
     
  17. Hakan Yazman

    Hakan Yazman Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Ekim 2004
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    5.678
    Şehir:
    Alanya/İstanbul
    Seviye:
    Yaratıyor, bu yüzden özellikle sadece arkaya takılıyor. Yan rüzgarın durumuna göre de takılmıyor olabilir...
     
    Erman Kurban bunu beğendi.
  18. enes soysal

    enes soysal Yeni Üye

    Kayıt:
    6 Aralık 2009
    Mesajlar:
    8
    Beğeniler:
    1
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Bianchi
    ben bianchi elite kullanıcısıyım ve yarışlara katılmak istiyorum bana yardım edibilecek kişi varmı acaba?
     
  19. M.Kaptanbaşı

    M.Kaptanbaşı Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    8 Aralık 2008
    Mesajlar:
    545
    Beğeniler:
    257
    Şehir:
    Balıkesir/Edremit
    Seviye:
    %50 daha az Sürücü dragı ...
    %50 daha az kadro dragı ...
    bunlar ne demektir acaba?
    Not: Lütfen konu hakkında gerçekten bilen insanlar cevap verirse sevinirim. Bilmediğim bir şeyi öğrenmeye çalışıyorum. Yanlış öğrenmek istemem. O yüzden doğru-dürüst bilmeyenler hemen konuya atlamasın!
     
  20. onur demirer

    onur demirer Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    328
    Beğeniler:
    325
    Şehir:
    Austin/TX
    Bisiklet:
    Marin
    Seviye:
    drag rüzgar direnci demektir, gerisini anlarsınız herhalde.
     
    M.Kaptanbaşı bunu beğendi.