Bisiklette ergonomik ayarlar: Sele

Ferhat Köse

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Şubat 2010
Mesaj
6.263
Tepki
8.463
Yaş
48
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Bisan
Büyük bisiklet turlarını incelersen profosyonellerin hemen hemen hepsi küçük kadro kullanırlar.Bunun akla gelen ilk nedeni daha iyi yatarak rüzgar direncini azaltmak olsa gerek.Bende boyuma göre 4-6 cm ufak kadro kullanıyorum (bilerek değil takas üzerine aldıgım ıcın o denk geldı) ilk zamanlar senin gibi konu üzerine çok araştırma yaptım resimleri filmleri inceledim.Sonra uzun turlara cıktım hatta klüp ile antremanlara katıldım üst düzey performansta kullandım (38 ortalama ile 80 km ) vucudumun hiçbir yerinde ağrı sızı olmadı (hep derler ya uygun olmayan kadro kullanımında bel ağrısı bacak ağrısı gibi) kısaca şunu söyliyebilirim sele boyu ile gidon boğazını değiştirerek düz oturduğun zaman vucut 45 derece eğimli ön teker mili ile gidon aynı paralelde kalıyorsa ( ben bu durumu açılı ve uzun gidon boğazı ile ayarladım) hiçbir sıkıntı yaşamıyorsun.Senin durumun için de söyliyeceğim zaten senin aklına gelen şey ,gidon bogazını kısaltıp söylediğim ayarı tutturman.(düz oturuşta 45 derece eğimli eller fren vites kollarının üstünde ön teker milini görmeyeceksin gidon onu kapatacak.)
 
Scudo

Mehmet_Gürsoylu

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Eylül 2010
Mesaj
702
Tepki
381
Şehir
Eskişehir
Aynen bende bu konuyu çok merak ediyorum açıldığı iyi olmuş.Benimde sanırım boyuma göre bacak boyları biraz kısa olduğu için seleyi fazla yukarda kullanmıyorum.Bisikletin boyu 50 -52 olsa da koltuk çok kısa görünüyor ve bisiklet üstünde küçük görünüyorum.Gerçi böylesi daha iyi,öndeki kişinin arkasına geçince rüzgar yeme olasılığı azalıyor.
 

pala

Aktif Üye
Kayıt
25 Şubat 2009
Mesaj
147
Tepki
359
Şehir
Istanbul - Ankara
Selam Burcak,
- Önce LOOK 695 Mondrian modelinden başlıyalım. LOOK'un bu modelinde sele borusu entegredir. Bu nedenle (resimlerde) uzun ölçüde olması gereklidir. Kullanıcı bacak boyuna göre kısaltma/kesim yapılır. Üstüne sele borusu (ePost) aparatı takılarak kullanılır.

- Diğer örnekdeki internet sitesi resimleri ise tamamen görsel amaçlıdır. Buradaki görüntüleri baz alarak dizayn/ayar yapılmaz. Genelde demo amaçlı bisikletlerde görsellik ön plandadır. Sele yüksekliği, zincirin konumu, hatta aynakol duruş şekli bile aşağı-yukarı benzerdir.

Vücud ölçünüze uygun kadro boyu seçin ve üzerindeki komponentleri size uygun ayarlarda yapın/yaptırın. Mavi-Kırmızı hizali çizgi şekli şart değil, ölçünüze uygun olsun.

Not: 56 cm kadro sizin için büyüktür.
 
  • Beğen
Tepkiler: burak koçak

Gökhan Toros

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2010
Mesaj
4.580
Tepki
7.568
Şehir
Polonya
Başlangıç
2009—10
Yol bisikletince bacak ölçüsüne göre değil üst gövde ve kolların ölçüsüne göre kadro seçilmelidir derim ben.
Hangi siteye baktığınızı bilmiyorum fakat düzgün bir site kadro boyu ile beraber kadronuzda olması gereken üst boru (aşağıdaki fotoğrafta C ölçüsü) ve gidon boğazı uzunluğunu da söylerler. (ya da gidon boğazı + üst boru toplam ölçüsünü)
Siz de bu ölçülere göre bir kadro alırsınız, daha sonra da gidon boğazının uzunluğunu olması gerektiği modelle dğeiştirip kullanırsınız.
Sele yüksekliğini ayarlamak ise çok kolay, bacak boyunuza göre milimetrik olarak sele yüksekliğinizi ayarlarsınız.

Şimdi sorunuza gelirsek.
Öne doğru çok yatmanızın tek sebebi vardır.
Boyunuza göre uzun bir üst borusu vardır bisikletin. Yani kadro size büyüktür.

Bunu çözmenin yolu ise çok basittir. Dediğim gibi düzgün bir siteden size olması gereken üst boru + gidon boğazı uzunluğunu bulmanız gerekiyor. Daha sonra kadronuzun üst boru ölçüsünden bu ölçüyü çıkartıp kalan uzunluk neyse ona göre bir gidon boğazı aldığınız zaman sorun çözülecektir.

Sele ve gidon konumuna gelirsek.
Bu sizin nasıl bir kullanıcı olduğunuza bağlı. Sele ölçüsünü kendinize göre ayarladıktan sonra gidon boğazınızın yukarı aşağı açısını ve furş takımınızdaki spacer'ları kullanarak gidonu istediğiniz şekilde ayarlayabilirsiniz.

Aşağıda olması size daha aerodinamik bir pozisyon verecektir. Yarışlarda kullanılan bisikletlerde kadronun headtube denilen (aşağıdaki fotoğrafta B ile belirtilen kısım) normal bisikletlere göre kısa oluyor. Böylece yarışçılar çok daha iyi bir pozisyonda oturabiliyorlar bisikletlerinde.

Daha çok gezi amaçlı kullananlar ise yukarı açılı gidon boğazı kullanarak gidonu olabildiğince yukarı kaldırıp rahat bir sürüş pozisyonu elde edebilirler.

http://www.scott-sports.com/service/files/images/products/others/photos/a19019a19O02212377077208089s1803.png

Umarım kimsenin kafasını karıştırmamışımdır.
 

burak koçak

Daimi Üye
Kayıt
6 Ağustos 2010
Mesaj
310
Tepki
126
Şehir
istanbul - ayvalık
biraz araştırdım, ve epey profesyonel bir ölçüm hesaplamasına sahip bir site buldum,

(link)

ve şu şekilde çıktı sonuç,
http://i.imgur.com/rIXsn.jpg

competitive fit (profesyonel bisikletçilerin çoğu bu ölçüleri kullanıyor) birçok sitedeki hesaplamanın söylediği kadro boyundan 3-4 cm kadar küçük kadro boyu veriyor. bu da sele ve gidon arasındaki mesafeyi açan en büyük etken.

benim bisikletim biraz sanırım french fit e uygun, yani hız için değil de daha çok rahatlık için seçilebilecek bir ölçü.

yardımcı olan herkese çok teşekkürler ayrıca
 

Gökhan Toros

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2010
Mesaj
4.580
Tepki
7.568
Şehir
Polonya
Başlangıç
2009—10
@burak koçak

Competitive fit'i hesaplarsak, sizin için söylenen üst boru + gidon boğazı ölçüsü 65,2 - 66,2cm aralığında.

Kullandığınız bisikletin modelini bilmiyorum fakat standart 56cm kadrolarda üst boru 56cm oluyor.
Kısacası 90 veya 100mm'lik bir gidon boğazı alırsanız kendinize, kadro boyunuz size uygun hale gelecektir :)


Mesela ben 54cm kadro kullanıyorum şu an. Bana uygun olan üst boru + boğaz uzunluğu 685mm
Bisikletimin üst borusu 545mm. Kısacası 140mm'lik bir gidon boğazı alırsam kadro bana uygun hale geliyor :)
 

Salih Dinçer

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Haziran 2011
Mesaj
1.002
Tepki
691
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Sedona
Arkadaşlar ben de şu bisikleti (Trek Pure) sormak istiyorum, ne iş?

(link)

Dikkatinizi aynakolun oraya çekmek istiyorum, çok ileride değil mi?
 

Salih Dinçer

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Haziran 2011
Mesaj
1.002
Tepki
691
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Sedona
Biraz araştırdım...

http://s7d4.scene7.com/is/image/TrekBicycleProducts/14783

Orta Boyun (16") ölçüleri şöyle:
  • E (Bottom bracket height)= 28.5 cm
  • G ( Chainstay length)= 60 cm
  • D (Effective top tube)= 68.5 cm
  • C (Head angle)= 69
  • B (Head tube length)= 23.5 cm
  • H (Offset)= 5 cm
  • A (Seat tube angle)= 68
  • K (Standover)= 72.6 cm
  • J (Wheelbase)= 117.5 cm
 

Bozcan

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Temmuz 2005
Mesaj
710
Tepki
1.047
Şehir
Ankara
@sedat özel

Sele sekilleri ve boyutlari agirlik gozetilerek uretilmiyor. Performans gozetilerek uretiliyor. Ilk baslangicta modern tasarim bir sele sert gelebilir agri yapabilir. Fakat alisildiginda gececektir. Bagsettiginiz genis seleler bacaklarin kenarlarinda yara olusmasina sebeb olmaktadir. O yuzden ilk baslangic disinda tavsiye etmiyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Cem Tunç
Kayıt
8 Şubat 2011
Mesaj
2
Tepki
0
Şehir
Istanbul
Cok kolay bir dille cok detayli bir bilgilendirme olmus. Tesekkur ederim cok faydali oldu benim icin
 

MuratHan

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Temmuz 2008
Mesaj
1.687
Tepki
2.287
Şehir
Alanya
Bisiklet
Scott
@SeLiM ESENER

Çok doğru. 1 cm nedir ki diyerek geçiştirebilirsiniz, fakat o 1 cm'lik fark ileride dizde sizi bisikletten bir süre alıkoyacak hatta bu spora havlu attıracak tahribatlara yol açabiliyor. Özellikle sele ayarı çok çok önemli gerçekten 1 cm bile diz sağlığı açısından çok şeyi değiştirebiliyor. Son bir kaç senedir bisiklete olan ilgi katlanarak arttı ve artmaya devam ediyor. Uzun turlar düzenleniyor tek başına bu türden uzun turlara çıkanlar oluyor. Kaç kişi bu ergonomik ayarlardan haberdar ya da yanlış yapıp doğru yaptığını sanıyor. Bu yanlışlardan dolayı bisiklet sakatlıyor dedikodusu çıkmaya başlarsa hepimiz olumsuz anlamda etkileniriz. En azından ciddi bisiklet markaları satan yerlerde bu tür ayarlar için müşterilere bir şekilde yardımcı olunmalı. Bisiklete biniyoruz diyerek spor yaptığımızı sanıp 1cm'lik hata için ileride sağlığımızdan olmayalım. :)