Bisiklette ergonomik ayarlar: Sele

Bozcan

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Temmuz 2005
Mesaj
710
Tepki
1.047
Şehir
Ankara
Sele ayarı bazı tecrübeli bisikletçilerin bile atladığı bir konu. Genelde yükseklik ayarının nasıl yapılması gerektiğini biliyoruz fakat ileri-geri hizalama veya açı ayarının nasıl ve neden yapılması gerektiğini bilmiyoruz. Bu sebepten dolayı ya tesadüfen doğru ayarlarla biniyoruz ya da senelerdir hep hatalı ayarla bindik. Hatalı sele ayarı başta bacak kaslarınıza, kol, omuz ve sırt kaslarınıza normalde olmaması gereken fakat bozuk geometriden dolayı oluşan bir takım yüklerin binmesine sebep oluyor. Doğru sele ayarı ile oluşması muhtemel kol ve sırt ağrıları ile bilek uyuşmalarının, sele bölgesi ağrı ve yaralarının önüne geçmek mümkün. Eğer pedala doğru basmıyorsanız yapacağınız bütün sele ayarları neredeyse tamamen işlevsiz kalacaktır. Bu yüzden ilk olarak pedala nasıl basılması gerektiğini öğrenmek gerekiyor.

Pedala nasıl basılmalı?
Ayak parmaklarınızı tamamen yukarı kaldırdığınızda parmaklarınız ve tabanınız arasında neredeyse 90 derecelik bir acı oluşur. Pedala basma noktası bu acının köşe noktası olan ve ayak topu (topuk değil top) tabir edilen noktadır. Bütün kilitli pedal ayakkabılarının altındaki kilit delikleri bu bölgede bulunur. Kilidin yerini tam olarak ayak topuna gelecek şekilde ayarlamalısınız.

Yükseklik Ayarı:
Selenizin doğru yüksekliğinde ise pedal en alt noktada iken diziniz hafif kırık kalmalıdır. Bu bacak kaslarınızı en verimli kullanabildiğiniz aralığa getirir. Pratik bir ayar yapmak için seleye oturun. Pedalı en alt noktaya alın. Fotoğraftaki gibi topuğunuz ile pedala basın. Selenizi bu konumda bacağınız tamamen düz olacak şekilde ayarlayın. Eğer seleniz alçak ise pedal veriminiz düşer ve pedalın en üst noktasında dizlerinize fazladan yük biner. Eğer seleniz fazla yüksek ise pedalın en alt konumunda dizleriniz gereğinden fazla açılır, pedal çevirirken kalçanız sağa sola oynar. Bu iki ayarsız konum da dizlerinizde ve sele bölgenizde sağlık problemlerine yol açabilir.

----------Alçak Sele Yüksekliği--------------------Doğru Sele Yüksekliği--------------------Yüksek Sele Yüksekliği

İleri-Geri Ayarı:
İleri-Geri Ayarı genellikle nasıl yapıldığını bilmediğimiz için atladığımız fakat pedal verimini çok etkileyen bir ayar. Daha kötüsü bu ayarı gidona olan mesafeyi ayarlamak için kullanan bisikletçilerin olması. Bu ayarın amacı da yükseklik ayarında olduğu gibi bacak kaslarını ve iskelet sistemini en verimli çalışabileceği konuma getirmektir. Başlangıç noktası olarak pedal milini düşey olarak tam dizin altına gelecek şekilde ayarlayacağız. Pratik bir ayar yapmak için önce seleye oturun. Pedalı yere paralel konuma getirin. Diz kapağınız düşey olarak pedal milinin 1cm önüne gelecek şekilde ayarlayın. Selenizi kesinlikle gidona olan mesafenizi ayarlamak için kullanmayın. Bunu farklı uzunlukta gidon boğazı kullanarak yapabilirsiniz.

Açı Ayarı:
Diğer ayarlar kullanıcıdan kullanıcıya göre farklılık gösterse de sele ayarı neredeyse hiç farklılık göstermez. Sele açısını yere tam paralel konumdan 1-2 derece öne bakacak şekilde ayarlamak hem omurganızı olması gerektiği gibi destekler hem de geometri bozukluğundan kollarınıza ve sırtınıza fazladan yük binmesini engeller. Pratik bir ayar için yol bisikletinde selenizi su terazisi kullanarak veya göz kararı yere tam paralel olacak şekilde ayarlayın ve neredeyse ölçü aleti olmaksızın fark edilmeyecek şekilde öne eğin. Eğer dağ bisikleti kullanıyorsanız selenizi yere tam paralel olacak şekilde ayarlayın. Bisiklete bindiğinizde ön amortisördeki “sag” tabir edilen ilk çökme sebebi ile sele 1-2 derece öne eğilecektir. Seleniz olması gerekenden fazla öne eğikse kol ve sırtta ağrı ve bilek uyuşmalarına sebep olabilir. Seleniz fazla geriye eğikse de bacak aranızdaki yumuşak dokuya fazla basınç yaptığından dolayı sele ağrısı yapacaktır.

Burada bahsedilen ayarlar aslında çok fazla etmene dayanan bazı problemlerin fazlaca basitleştirilmesinden ibaret bir takım basit mühendislik hesaplamalarına ve profesyonel bisikletçilerin tecrübelerine dayanır. Açı ayarı dışındakilerin böyle olması gerektiğini kanıtlayan hiçbir klinik çalışma yok. O yüzden bu ayarlar sizin için sadece bir başlangıç noktasıdır. Gerek sele yüksekliğinizi gerekse ileri-geri ayarınızı burada bahsedilen ayarlardan +/- 2cm oynayacak şekilde ayarlayabilirsiniz. Seleyi 1-2 cm geriye almak dayanıklılığı artırır fakat verimli bir şekilde yüksek kadans yapmanızı engeller. Aynı şekilde seleyi 1cm öne almak “time-trail” gibi bir müsabakada daha iyi zamanlar yapmanızı sağlar fakat fazlaca dizleri yorar. Bu 4cm’lik alanın dışına çıktığınızda basit olarak verim kaybı yaşarsınız. Ayrıca bir ayarın değişmesi geometriyi bozacağından diğer ayarları tekrar gözden geçirmeniz gerekebilir.

Fotoğraf çekimlerindeki yardımlarından dolayı Selim Kaltakkıran ((link))’a ayrıca teşekkür ederim.

Burak ÖZCAN
Odtü Dag Bisikleti Takimi
UCI Dag ve Yol Bisikleti Komiseri

Bu yazi ilk kez Tekerlekizi Dergisi 6.sayisinda yayinlanmistir. Telif haklari kanununca korunmaktadir. Izin alinmadan kaynak gösterilerek dahi alinti yapilamaz.

Aslında olaya akademik olarak bakılırsa burada anlatılan butun ayarlar için burada anlatılan yöntemlerden cok daha kompleks, özel ölçümler ve aletler gerektiren, ayarlama seklini bulan bisikletcinin adı ile anılan yöntemler mevcut. Fakat bu yöntemlerin hepsi asağı yukarı aynı kapıya cıktığı için bu yazıda mumkun olan en basit yöntemleri anlatmaya calıştım.

Yazının yeni başlayan ve orta düzeydeki arkadaşlara yol göstereceğine inanıyorum.

Saygılar.
 
Scudo

Hasan Çağri

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Ağustos 2006
Mesaj
4.541
Tepki
4.701
Şehir
Bostancı, İstanbul
Bisiklet
Specialized
Güzel bir yazı oluş emeğine sağlık... Forumdaki bir çok kullanıcı için nitelikli bir yazı sabit konu olma ihtimali yüksek.

Bunların içerisinde özellikle sele açı ayarı sırt ve bel kasları kadar genital bölgeden geçen damarların üzerinde oluşan baskıyıda etkileyen ayar... Yani açısı doğru ayarlanmamış bir sele genital bölgeden geçen damarlarda kalıcı damar daralmalarına üreme sorunlarına yol açabiliyor.

Bir çok firma bunun için selelerine yarıklar koysa dahi esas olay açı ve sürücüyü sele üzerinde doğru konumlandırmaya dayanıyor... Yani selenizin üzerindeki yarık siz yanlış oturuyorsanız görüntüden başka bişey ifade etmediği gibi ters tepkide verebiliyor. Bir çok firma çok kaliteli seleler üretse dahi nasıl montaj yapılacağına dair bir klavuz barındırmıyor.

Specialized gibi yol ve dağ bisikleti için ayrı tipte seleler üreten firmalar ise işi şansa bırakmamak için açı ayarını üretim sırasında devreye sokuyor ve siz sadece raylar yere paralel gelecek şekilde montajı yapıyorsunuz. Böylece sele üzerinde en doğru şekilde kendiniz konumlandırıyorsunuz...

Unutmayın seleye genital böygeniz yada popnuz ile değil leğen kemiklerinizin üstünde oturmanız gerekmektedir...
 

Emre Özhan

Forum Demirbaşı
Kayıt
20 Mayıs 2009
Mesaj
596
Tepki
877
Yaş
30
Şehir
Kocaeli
Başlangıç
1995—96
Bisiklet
Salcano
Bisiklet türü
Şehir - Tur
paylaşım için teşekkürler
 
Kayıt
28 Ağustos 2009
Mesaj
1
Tepki
1
Şehir
Adana
Bu güzel yazı için teşekkür ederim. Bisikletime ilk bindiğimin ertesi gününde yanlış ayarlar yüzünden ben de sele ağrısı çekmiştim. Umarım herkes bu yazıyı takip ederek selesini en doğru şekilde ayarlar.
 
  • Beğen
Tepkiler: Bozcan

dogan58

Aktif Üye
Kayıt
20 Aralık 2009
Mesaj
167
Tepki
101
Yaş
32
Şehir
KOCAELİ /GEBZE
İsim
Doğan
Bisiklet
Diğer
paylaşım için teşekkrüler
 
Kayıt
15 Ekim 2009
Mesaj
60
Tepki
55
Şehir
MANİSA
Benim öğrenmek istediğim şu;
Boyum 1,67.
KRON XC 1000 16" bisiklete sahibim.

1. olarak bu boyut yeterli mi?

2. olarak sele boyu ile gidon boyu aynı mı olmalı yoksa sele boyu gidon boyundan daha mı yüksek olmalı?

Saygılar...
 

Bora

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Ocak 2005
Mesaj
893
Tepki
1.432
Şehir
İSTANBUL
Bisiklet
Focus
@Berke Nayır

1-Boyut olarak kesinlikle yeterli, hatta benim tanidigim 1.80'e kadar bu olcude mtb kullanlar var.
2-Bunun tek bir dogru cevabi yok. Surus stiline gore yukseklikler belirlenir..
Ancak genelde sele ve gidonun esit yukseklikte olmasi, performans-konfor egrisinin optimum noktasini olusturur diyebiliriz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Berke Nayır