Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Bisiklette doğru fren kullanımı? (Normal kullanım, Ani kullanım)

Konu, 'Bisiklet Püfleri' kısmında Gökhan ÇİÇEK tarafından paylaşıldı.

  1. Gökhan ÇİÇEK

    Gökhan ÇİÇEK Yeni Üye

    Kayıt:
    9 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    34
    Beğeniler:
    13
    Şehir:
    Konya
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    Bu konu hakkında internette yazılmış çizilmiş bir kaç yazı var? Ancak her birinde farklı teknikler konuşulmuş. Özellikle de ani fren kullanımında? Yani motosikletteki gibi kesin bir teknik yok gibi yada ben bulamadım.

    1. Arka fren tam kuvvetle basılır ön fren bas çek yapılır?
    2. Ön fren tam kuvvetle basılır arka fren bas çek yapılır?

    Şimdi bunlardan gerçekten doğru olan hangisidir. Forumumuz da bulunan bisikleti profesyonel olarak kullanan kişilerden profesyonel yorumlar alırsak sanırım benim gibi kendini böyle bir duruma hazırlıklı hale getirmek isteyenlere de yardımcı olmuş oluruz.

    Yani aslında genel olarak sizler normal kullanımda nasıl bir kombinasyon ani fren durumlarında nasıl bir kombinasyon izliyorsunuz?

    Saygılarımla.
     
  2. ibt1990

    ibt1990 Kıdemli Üye

    Kayıt:
    9 Haziran 2012
    Mesajlar:
    210
    Beğeniler:
    55
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    1ci seçenek dogrudur arkayada acill durumlarda tam basılması gerekir genede bisiklete kızaklama yaptırmamamk için ve daha güvenli durmak için dogru orantıda arkaya arka bastıgınızın yarısı kadar ön firen yaparsanız bisiklet güvenli bi şekilde durur digelim
    arkaya tam bastınız ön frenide yarın şekilde çekin
    gelelim 2ci seçenege eger ön frene sonuna kadar basıp arkayı bas çek yapmaya fırsatınız kalmaz direk düşersiniz eger çok kuvetli firenleriniz ve yumuşak hamurlu lastikleriniz varsa sizi üstünden direk atma şansı bile var ön fren daha dikkatlı ve bilinçli kullanılmalı en kırıtık fren ön frendir zaten umarım bilgilendirebilmişimdir iyi forumlar
     
  3. Gökhan ÇİÇEK

    Gökhan ÇİÇEK Yeni Üye

    Kayıt:
    9 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    34
    Beğeniler:
    13
    Şehir:
    Konya
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    Cevabınız için çok teşekkürler.

    Ben tam sizin yorumladığınız şekilde kullanıyorum zaten ve bu güne kadar hiç sıkıntı yaşamadım. Üstelik eğer çok yavaşsam ve ani durma gereği duymuyorsam sadece arka frene asılırım. Ancak aşağıdaki konuyu görüp incelediğimde 2. seçenekten bahsediyor bana hiç mantıklı gelmedi bu seçenek ama bu şekilde kullanılması gerektiği söyleniyor o yüzden genel kullanım şekli nedir diye bir konu açıp sonuca varayım/varalım istedim.

    Konu linki: http://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=86353
     
  4. Edip Dinçer

    Edip Dinçer HTFU!

    Yaş:
    32
    Kayıt:
    12 Haziran 2011
    Mesajlar:
    5.926
    Beğeniler:
    5.333
    Şehir:
    Sarıyer, İstanbul
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    Bence tam tersi..

    Ön fren kilitlenme noktasına kadar sıkılır, arka fren mütemadiyen sıkılıp bırakılır.
    Ön frenin durdurma gücü daha yüksektir. Arka freni tam sıkarsanız, arka tekerlek kilitlenecek ve kayacaktır. Bu da kontrolü kaybetmeye neden olur..

    En azından ben bu şekilde yapıyorum. Bu güne kadar hep istediğim mesafede durabildim..
     
  5. Tahir Keskin

    Tahir Keskin Onursal Üye

    Yaş:
    31
    Kayıt:
    22 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    3.277
    Beğeniler:
    4.037
    Şehir:
    Kocaeli, Gölcük
    Adı:
    Tahir Keskin
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    Belki de bu durum kişiye ve bisiklete göre değişiklik gösteriyordur.
    Ben arka fren kullanmaya alışkınım, genelde arka frenle yavaşlarım. Lakin acil durumda tam sıkınca arka kilitleniyor, önle de desteklemek gerekiyor(muş) demek ki :)
    Cumartesi günü bisikletin üstündeyken teker kaymadan nasıl durulu diye düşünüyordum, bu konu iyi oldu Gökhan Çiçek.
     
  6. sargonnas

    sargonnas Misafir

    Bir kere bas çekten ne anlıyoruz? Bas çek evet bastım takla attım bastım hala bisiklet gidiyor? :) Bas çek bence biraz yanlış olmuş çünkü uyguladığınız kuvvetle alakadar bir durum. Tamamen değişkendir (boy, kilo, bisikletin kadrosu, o an ki merkez kaç kuvvet, tekerlek çapı, frenlerin kalitesi, yol durumu, lastik kalınlığı, lastik durumu gibi). Ben çok ani duruşlarda iki frenide aynı anda kilitlemeye kadar sıkarak kullanıyorum. Genelde ani duruş sergilemeyeceksem de aynı anda iki freni kullanıyorum. Dönüşlerde ön fren biliyorsunuz kullanılmaz. Aslında ne kadar güzel konu evet kesin bir yapılışı vardır ama dediğim gibi değişkenlere göre herkesin durma şeklide değişir kanımca...
     
  7. Gökhan ÇİÇEK

    Gökhan ÇİÇEK Yeni Üye

    Kayıt:
    9 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    34
    Beğeniler:
    13
    Şehir:
    Konya
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    @Edip Dinçer

    Yok arkayı hiçbir zaman kilitleme noktasına kadar sıkmam. Ben önce arkayı, ardından önü sıkıyorum. İkisinide kilitleme noktasına kadar asla sıkmam. Ayrıca siz yavaş giderken sadece ön freni mi sıkıyorsunuz, yoksa yine önce ön sonra arka şeklinden kombinasyonlu mu sıkıyorsunuz.

    @mtkeskin

    Rica ederim ne demek. Dediğim gibi ben çocukluğumdan beri hep bu şekilde kullandım, çok yavaşsam sadece arka eğer hızlıysamda arka sonra da ön ani durmak istiyorsamda bir nevi aynı anda arka ön fakat önü bas çek yapıyorum. Nedense önce ön frene asılma düşüncesi takla atacağım hissiyatını oluşturuyor bende ondan dolayı böyle yapıyorum. Ayrıca ani frende kendini arkaya atma meselesini küçükkende yapardım niye yapardım kim öğretti bilmiyorum ama yapardım doğruymuş :D

    @Deniz ÇINAR

    Bas çekten kastım şu yani bir nevi abs sistemi gibi tamamen bırakma değil ve çok hızlı şekilde kilitleme sınırında çok ince şekilde çekip bırakma olayı. Evet kesin bir tekniği vardır bunun, şu ana kadar benim gibi herkes kendine uygun olanı yapıyor sanırım, umarım bu konuda benim gibi bilmeyenler doğrusunu öğreniriz. :)
     
  8. Edip Dinçer

    Edip Dinçer HTFU!

    Yaş:
    32
    Kayıt:
    12 Haziran 2011
    Mesajlar:
    5.926
    Beğeniler:
    5.333
    Şehir:
    Sarıyer, İstanbul
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    Frenleme işlemini hep dediğim şekilde yapıyorum. Yavaş da gitsem hızlı da gitsem, ön ve arkayı aynı anda sıkarım, ön freni kilitlenme noktasına kadar sıkıp bir daha bırakmam, arka freni sık-bırak yaparım..
     
  9. Gökhan ÇİÇEK

    Gökhan ÇİÇEK Yeni Üye

    Kayıt:
    9 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    34
    Beğeniler:
    13
    Şehir:
    Konya
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    Bilgilendirme için çok teşekkürler. Peki sebebi doğru tekniği bu olduğundan mı yoksa en uygun bu olduğunu düşündüğünüzden mi bu şekilde kullanıyorsunuz.
     
  10. Edip Dinçer

    Edip Dinçer HTFU!

    Yaş:
    32
    Kayıt:
    12 Haziran 2011
    Mesajlar:
    5.926
    Beğeniler:
    5.333
    Şehir:
    Sarıyer, İstanbul
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    Serkan Mıstınoğlu ve Cem Özyurt bunu beğendi.
  11. Gökhan ÇİÇEK

    Gökhan ÇİÇEK Yeni Üye

    Kayıt:
    9 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    34
    Beğeniler:
    13
    Şehir:
    Konya
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    Evet benim bahsettiğim ile aynı konu. Ancak başka bir forumda da tam tersi bir uygulama gerektiğini okudum eğer sorun olmayacaksa link de vereyim. Aslında tam tersi sayılmaz arka freni kilitleme noktasına kadar sıkılıp ön freni de daha az sertlikte sıkılması gerektiği söyleniyor. O yüzden kafam karıştı ve doğrusunu öğrenmek istedim.
     
  12. Edip Dinçer

    Edip Dinçer HTFU!

    Yaş:
    32
    Kayıt:
    12 Haziran 2011
    Mesajlar:
    5.926
    Beğeniler:
    5.333
    Şehir:
    Sarıyer, İstanbul
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    Kuru zeminde bisikletin durmasını ön fren sağlar. Bu yüzden durma işlemini ön frene yüklemek doğru olur.

    Arka fren şu durumlarda kullanılabilir;

    - Zemin ıslak veya kaygan olduğunda: Eğer böyle bir zeminde ön fren ile durmaya çalışırsanız kayıp düşmeniz çok olasıdır. Bu tip zeminlerde arka fren kullanılması daha uygundur.
    - Engebeli zeminde: Bu tip zeminde ön tekerlek havalandığında durmak için ön freni sıkarsanız tekerlek yer durmuş olarak inecektir. Bu da sıkıntı yaratır.
     
  13. Gökhan ÇİÇEK

    Gökhan ÇİÇEK Yeni Üye

    Kayıt:
    9 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    34
    Beğeniler:
    13
    Şehir:
    Konya
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    Mantıklı. Sanırım her zaman ikisini de kullanmalı ancak hiçbir zaman ikisini de kilitlemeden kullanmalı.
     
  14. Deniz Caz

    Deniz Caz Kıdemli Üye

    Yaş:
    18
    Kayıt:
    29 Eylül 2012
    Mesajlar:
    398
    Beğeniler:
    66
    Şehir:
    Malatya
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Edip beye katılıyorum benim frenlerim hep ön frendir tabi bu zemine göre değişir ön fren frenlemenin %70 arka fren %30 unu karşılar yani ön frenle çok kısa süreden durabilirsiniz arka frene panik halinde veya bir kaza halin çoğu kişi arka frene sonuna kadar asılır ve kayarak kontrolü kaybeder
     
  15. Gökhan ÇİÇEK

    Gökhan ÇİÇEK Yeni Üye

    Kayıt:
    9 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    34
    Beğeniler:
    13
    Şehir:
    Konya
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    Yani genelde tek başına ön fren kullanıyorsunuz. Peki iniş esnasında?
     
  16. ProfessionaL

    ProfessionaL Onursal Üye

    Yaş:
    25
    Kayıt:
    6 Haziran 2011
    Mesajlar:
    2.118
    Beğeniler:
    609
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Hasan Kılınç
    Bisiklet:
    Ghost
    Seviye:
    Aynı şekilde frenleme yapıyorum. Bence olması gerekende böyle :)
     
  17. umut a

    umut a Yeni Üye

    Kayıt:
    14 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    43
    Beğeniler:
    9
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    Panik fren adı üstünde dümdüz bir rotada yapabileceğiniz en hızlı yavaşlama/durma frenidir. şahsen, bunu sağlamak için de iki freni de eş zamanlı olarak orta şiddette sıkarım. Daha sonra ise durma mesafesinin kısalığına bağlı olarak da ince ayar yaparım. Yani demek istediğim, bu tip ani frenleme yapmak zorunda kaldığınız durumlarda edindiğiniz tecrübe çok önemli. Bisikletinizi ve sınırlarınızı çok iyi bilmeniz gerekli. Ancak, bir başlangıç ve doğru yönlendirme için, Edip Bey'in söylediği üzere, ön freni takla atmayacağınız kadar sıkmak ve arka freni de hem bisikleti dengelemek hem de durma mesafesini en kısa miktara çekmek için kullanmak en iyisidir. Arka fren kullanımında da dikkat etmek gereken nokta, çok kolay kilitlenip kontrolün elinizden gitmesine yol açmasıdır.
     
  18. umut a

    umut a Yeni Üye

    Kayıt:
    14 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    43
    Beğeniler:
    9
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    İnişte de bence aynı prensip geçerli fakat burada dikkat edilmesi gereken husus, ön frene takla atmayacak kadar dozaj uygulamak ve frenlemeden hemen önce mümkün mertebe ağırlığı arka tekere vermek. Ben bunu, kendimi selenin mümkün olan en arkasına kayarak ve kollarımı gidona en uzak ve gergin duracak şekilde yapıyorum. Yalnız kolları bu şekle getirmek de manevra kabiliyetini sınırlandırır. Buna da dikkat etmek gerekir.
     
    Murat Cömez bunu beğendi.
  19. Gökhan ÇİÇEK

    Gökhan ÇİÇEK Yeni Üye

    Kayıt:
    9 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    34
    Beğeniler:
    13
    Şehir:
    Konya
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    O zaman sanırım en doğrusu sizin görüşleriniz rehberliğinde çıkmış olan kullanım.

    İkisi aynı anda sıkılacak ancak, hiçbir zaman ikiside kilitleme noktasına kadar sıkılmayacak.

    Bir de merak ettiğim çok yavaş gidince yine aynı şekilde mi kullanıyorsunuz. Yoksa sadece ön fren mi. Mesela ben sadece arkayı sıkarım böyle durumlarda alışkanlık.
     
  20. umutcelikel

    umutcelikel Üye

    Kayıt:
    16 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    58
    Beğeniler:
    29
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Aslında otomobil freni de hemen hemen bu mantıkta çalışır...