Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Bisikletli Şehirden, Bisiklet Şehrine...

Konu, 'İç Anadolu Bölgesi' kısmında Fatih Sert tarafından paylaşıldı.

  1. Fatih Sert

    Fatih Sert Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    28 Haziran 2010
    Mesajlar:
    667
    Beğeniler:
    3.009
    Şehir:
    KONYA
    Seviye:
    KonyaLife / Ekim-Kasım sayısı...

    [​IMG]

    Bisikleti sever aslında her şehirli. Kime sorarsanız sorun, bisiklete dair cevaplarda hep bir koruma refleksi vardır insanımızda. Öyle ya mahallenin amcaları veya dedeleri, 1960-70 li yılların bisikletlerine ağır ağır binerler hâlâ. Eski garaj veya Kadınlar Pazarı’ ndan aldıklarını, rengi kaybolmuş, zincirleri yağdan ve tortudan gözükmeyen bisikletleri ile taşırlar, bahçelerinde tandır fırını olan tek dam evlerine. Aheste çevrilen pedallar hep sevimli gelmiştir bize. Sabırla çevrilen pedallar ve dönen tekerler, tüm fıtrata has dengeleri uhdesinde barındırarak ulaştırır ulaşılacak yere ve bisiklet insanı, aslında yine kendisine ulaştır, aslına ulaştırır.

    Her dönemin zaman makinesi edasıyla, insanı ve insanlığı taşır bisiklet. İki teker üzerinde dengeyi sağladığından beri insanoğlu, dünyaya ait tüm dengeleri alt üst etmiş, dengesizlik üzerine kurduğu gelişme mantalitesini terk etme refleksiyle, bisikleti yeniden keşfetmiştir. Sporda, gezide ve eğlencede yakaladığı popülerliğini, Avrupa’ nın sokaklarında itibar ve entelektüel hayat anlayışına çevirmiş, hatta bazı ortam ve mesailerde çeşitli iltifatların haklı hedefi haline gelmiştir.
    Bu bir medeniyet çizgisidir. O çizginin müdavimi bir şehir olabilmek için yapılması gerekenler, toplumun şehirli bisiklete yaklaşımının içerisinde gizlidir. Şehirli bisiklet tabiri, her bir bireyde farklı algılar doğurabilir. “Şehir sokaklarında dolaşan her bisiklet şehirli bisiklet midir?” sorusu karşısında, gerek duygusal, gerek teknik ve gerekse de kültürel yaklaşımlarla çeşitli cevaplar verilebilir. En önemli cevap yaklaşımı da, şehirli bisiklet olabilmek için bisiklette olması gereken asgari donanımlardır ve şehrin bisiklet için yaptıklarıdır.
    Konya’ da bisiklet sayısını teknik bir veri olarak paylaşırken, önemli bir elekten geçirmeli, sokaklarda ve caddelerde mahzun bir ulaşım aracı fonksiyonunu icra edebilen emektarları, daha açık ifadeyle, çarşıda pazarda dedelerimizi ve amcalarımızı, okul yolarında öğrencilerimizi, sanayi sitelerinde işçi gençlerimizi taşıyan bisikletleri öne çıkarmalıyız. Ulaşım düzenlemelerimiz yaya ve motorlu araç üzerine kurulmuş, sanki kendi aralarında imzalanmış bir mutabakat metni gibidir. Öyle ya, her yaya mutlaka motorlu araçla buluşur, her motorlu araç kullanan da mutlaka bazı zamanlarda yayadır. Motorlu araçlarla bisikletleri, bu kıyaslama ve mutabakat yaklaşımının içerisinde değerlendirebilmek, Konyamızda bugün için mümkün gözükmemektedir.

    [​IMG]

    Bazı zamanlar, düşüncelerimle ve hayallerimle bisiklet sürer gibi adımlıyorum Konya Cadde ve sokaklarını. Larende Caddesi’ nde, Eski Garaj civarında, Aziziye Camii etrafında veya okul yollarında. Yanımdan gelip geçen her bir bisikletli ile mutlu oluyor, asıl gururlanması gereken bu insanların, sanki etrafına rahatsızlık vermek istemezcesine pedallara basmasına hayıflanıyorum. Maddi imkânsızlıkların şekillendirdiği bir ulaşım aracı görüntüsündeki bisikleti, insana ait en saf değerleri bünyesinde barındıran, gerek çevresel ve gerekse insan haklarını da kapsayan, kendimize has manevi tabirimizle, kul hakkı mertebesinde ele alınan bir medeniyet ölçüsü haline getirebilirsek, o zaman her türlü şehirsel düzenleme, kurallar ve yaptırımlar bir anlam ifade edecektir.
    Bisikletin şehirde var olma mücadelesinin en dramatik göstergesi, herhalde bisiklet yolları olsa gerek. Yeni yeni şehrimizi süslemeye başlayan bu yollar, kendi içerisinde paradoksa dönüşmüş garip ironiyi barındırmakta. “Sen de bunlarla idare et” tarzında bir his uyandırmakta bende. Ortak mekânlardan kurtarabildiklerimizle, parklardan çalabildiklerimizle oluşturulan izler, elbette özlenen medeniyet anlayışına giden yolda önemli bir başlangıç adımını ifade etmektedir. Bisiklete binmenin, cadde ve sokaklarda gerçek itibar ve iltifatlara mazhar olmaya başlamasıyla bu başlangıç adımı, şehri planlamada en önemli tetikleyici etken olacaktır.

    [​IMG]


    Engelsiz şehir projesi, şehir insanlarının ve yöneticilerinin empati yapması ile ortaya konulmuş, en başarılı, en kullanılabilir düzenlemeleri uhdesinde barındıran, adı proje olamayacak kadar bize has, bir hayat yaklaşımıdır. Her bir ferdin şehirde hakkı vardır. Bu hak fiziksel durumuna, maddi gücüne, yaşına kısaca varlığının her bir detayından kaynaklanır. Bu haklar dâhilinde yapılan şehir düzenlemesi ve planlaması, bisiklet yolları, kaldırımlar, cadde ve sokaklar, binalar, parklar, sosyal alanlarda kendisini gösterecektir.
    Bisiklet yollarının yapımına başlanılmasından bu güne, şehrin bisiklete bakış açısında müspet değişimler olduğunu görmemek mümkün değildir. Bisiklet amblemi ile başlayan bir mavi iz bile, şehrin bisikletlilerle empati yapmaya başladığı göstermektedir. Yapılan bu düzenlemelerden hareketle daha mükemmeline ulaşılacak ve bisiklet kullanımı toplumun farklı her kesimine mutlaka yayılacaktır.
    Şehrin ve toplumun, bu en masum ve sağlıklı ulaşım aracının hak ettiği yere getirilmesine ihtiyacı var. Her bir fert öyle bir bilinçlenme seviyesine ulaşmalı ki; garajlarında arabalarını bırakıp, bisikleti ferdi bir ulaşım aracı olarak kullanmaya başlasın. Lüks arabalara gösterilen iltifat neticesinde, genç nesillerde onarılması güç hedef yozlaşması oluşmakta ve bisiklet bazı zamanlarda binilen sadece bir eğlence aracı olarak gözükmeye başlamaktadır. Spor, eğlence, sağlık sürüşleri insanın kendisine yaptığı büyük bir iyilik iken, ulaşım amaçlı bisiklete binmek ferdin topluma ve yaşadığı şehre yaptığı en muteber katkı ve iyiliktir. Şehrin diğer kesimi bunu fark etmese de.
    Şehri bu mantıkla planlamak, aslında hayatı planlamaktır. Kendi hayatımızı planlamaktan aciz bir durumda yaşarsak, şehri nasıl planlayabiliriz. Tüketmemek, kirletmemek, rahatsız etmemek, israf etmemek, toplum içindeki vazifesinin şuurunda olarak geliştirilen hayat planlamasının neticesinde, her bir bireyin ortaya koyduğu katkı performansı, şehirleri en yaşanabilir medeniyet seviyesine taşıyacaktır. Mecburiyetten bisikleti kullananlar yanında, çevreye ve topluma saygı duygusundan hareketle kullananların çoğalması ile ideal ulaşım formu yakalanabilir. Toplumun bu tercihi ile belirginleşen bisiklete dair talepler, cadde ve sokaklarda yol, sinyalizasyon sistemi, işaretler, ceza-i müeyyideler, modern bisiklet parkları ve bisikletli bireye sunulan avantajlar olarak kendisini gösterecektir. Bu sürecin sonunda özgürleşen bisiklet, motorlu araçların hareket alanını en azından şehir merkezinde kısıtlayacak ve bu durum genel kabul görecektir.

    [​IMG]

    Konya bisikletli bir şehirdir ve bisiklet şehri olmak içinse gayret sarf etmektedir. Bisiklet sayımızın yanında, asgari güvenlik tedbirlerini almış bisiklet düzenlemesi ile meşgul olmak, şehir merkezinde en rahat ulaşım aracı olarak bisikletin tercih edilebilmesi amacıyla nihai projelerin bugünkü planlamasını gerçekleştirmek, güvenli bisiklet parkı uygulaması için adımlar atmak, okul eğitimleri, daimi örnek kullanımları teşvik etmek gibi çalışmalara imza atmak gereklidir. Kullanım amacına ve vücut yapısına uygun bisiklet seçmenin bile hayati önem taşıdığı, en verimli ve emniyetli sürüş teknikleri, alınması gereken asgari güvenlik tedbirleri, hatta ve hatta güvenli düşme biçimi gibi ana eğitim konularını içerisine alan kurslar düzenlenmeli, ilgili dernekler teşvik edilmeli.
    Bisikletin şehre girmesiyle yazılabilecekler elbette bu mevzularla sınırlı değildir. Bisiklete dair ufak bir sevgi besleyen her fert, en azından bazı zamanlar ulaşım amaçlı kullanmalı, yanından geçen hacı abiye selam vermeli, şehrin damarlarında bisikletiyle yaşamalı, haliyle topluma teşvik aşılamalıdır. Topluma aşılanan bu teşvik, en mükemmel düzenleme için cesaret vermelidir.
    Selamlar…
     
  2. Mustafa Acar

    Mustafa Acar Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    2 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    821
    Beğeniler:
    537
    Şehir:
    Konya
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    Çok güzel bir yazı olmuş. Ellerinize,dilinize ve klavyenize sağlık..:)
     
    emreseda ve Fatih Sert bunu beğendi.
  3. Gürhan Taşpınar

    Gürhan Taşpınar Yeni Üye

    Kayıt:
    2 Kasım 2011
    Mesajlar:
    37
    Beğeniler:
    13
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    "Lüks arabalara gösterilen iltifat neticesinde, genç nesillerde onarılması güç hedef yozlaşması oluşmakta"

    Bunu onarmak artık çok güç. :(
     
    Fatih Sert bunu beğendi.
  4. Berkhan Bayraktar

    Berkhan Bayraktar Üye

    Kayıt:
    5 Kasım 2011
    Mesajlar:
    97
    Beğeniler:
    29
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Keşke her şehrimiz bisiklet şehri olsa, bisikletle bir yere gitmek garipsenmese. :( Yazı için teşekkürler çok güzel olmuş.
     
    Fatih Sert bunu beğendi.
  5. İbrahim Aslanhan

    İbrahim Aslanhan Onursal Üye

    Kayıt:
    1 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    1.999
    Beğeniler:
    864
    Şehir:
    Diyarbakır
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    Fatih Sert Abi,

    Ya sen ne güzel bir makale paylaşmışsın, sen ne güzel yazmışsın öyle !!! Ne desem az. O kadar güzel vurgulamalar yapmışsın ki, götürüp bunu belediyeye sunasım geliyor. Süper....
     
    Fatih Sert bunu beğendi.
  6. A.Samet Topcuoglu

    A.Samet Topcuoglu Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    16 Haziran 2009
    Mesajlar:
    504
    Beğeniler:
    318
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    cok guzel bı yazı olmus abı elıne saglık
     
    Fatih Sert bunu beğendi.