Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Bisikletin Faydaları Ve Tarihçesi

Konu, 'Sağlık - Antrenman - Beslenme' kısmında Ufuk Sarıcık tarafından paylaşıldı.

  1. Ufuk Sarıcık

    Ufuk Sarıcık Yeni Üye

    Kayıt:
    4 Haziran 2009
    Mesajlar:
    43
    Beğeniler:
    117
    Şehir:
    Zonguldak
    Seviye:
    Bisiklet ve Sağlığımıza Etkileri

    Herkesin bildiği gibi düzenli yapılan egzersizlerin vücutta oluşturduğu ortak cevaplar vardır. Örneğin, kan dolaşımının önce hızlanıp sonra regüle olması, solunum hızının artışı, hormonlarımızdaki olumlu değişiklikler, endorfinler aracılığıyla sağladığı psikolojik rahatlık, vb. Tüm bunların yanında düzenli olarak spor yapanların gündelik yaşamlarında işlerini daha rahat yürüttüklerini görmekteyiz. Merdiven çıkma, kaçırılacak olan bir otobüse yetişme, pazar dönüşü eldeki torbaların ağırlığı altında ezilmeme, ev işlerini daha kısa sürede bitirme bunlar arasında sayılabilir.

    Bisiklet sporunun ise şişmanlık, stres, metabolizma hastalıkları, sırt ağrıları, yüksek tansiyon gibi vücuttaki olumsuzlukları giderdiği, daha sağlıklı ve mutlu bir insan yarattığı yapılan birçok araştırmada ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte dayanıklılık gücümüzü artırması, stresle baş etmemizde yardımcı olması, kuvvet gelişiminden sonra yağ yakımı ve dolayısıyla kilomuzu kontrol etmemizi sağlaması, eklemlerimizi güçlendirmesi, sırt, bacak, karın ve kol kaslarını çalıştırması ve nihayetinde kondisyonumuzu artırması bunlar arasında sayılabilir.

    Özellikle, bacak ve sırt kaslarını harekete geçiren bisiklet ile zinde kalmak mümkün. Uzmanlar, aşırı kilolardan şikayet edenlere bu sporu özellikle öneriyorlar. Bisiklet, kas yapmak isteyen erkeklerin hem eğlenerek hem de para harcamadan yapacakları en keyifli sporlardan

    [​IMG]


    Kadınlar her ne kadar bisiklet sporuna erkekler kadar çok ilgi göstermese de sağladığı faydaları göz ardı etmemek gerekir. Özellikle düzenli olarak bisiklet kullanımı kemik yoğunluğunu artırarak kadınların ileri yaşlarda osteoporoz hastalığına yakalanma riskini azaltmaktadır. Osteoporoz tedavisinde kadının yaşı ne olursa olsun, tedavinin bir parçası olarak egzersiz reçetesi verilmektedir ve bisiklet hem eklemlere daha az yüklenilmesi hem de yoğun olarak yapılmadığı sürece diğer sporlara göre daha az yorması nedeni ile orta yaş grubu için uygundur.

    Peki, açık havada bisiklet kullanırken nelere dikkat etmeliyiz?


    Sıvı kaybına dikkat edilmeli. Mutlaka su şişesi taşınmalı. Yola çıkmadan önce sıvı alınmalı. Yoğun yapılan antrenmanlarda tuz ve mineral kaybı göz önüne alınmalı. Takviye olarak, soda ve tuzlu içecekler alınabilir.
    Sporcu içeceklerini tavsiye ediyoruz. (Evde de hazırlanabilir. Bir kabın içine eşit ölçülerde elma suyu ve soda konup karıştırılmalı. Soğutulup yola çıkarken yanına alabilirler. Mineral alımını dengeler ve meyve şekeriyle enerji alımını sağlar.)
    Koruyucu malzeme çok önemli. Kask, dizlik ve dirseklik takılmalı.
    Şehir içinde kullanıyor ise reflektörlerin iyi olmasına dikkat etmeli. Arka ve ön ışık mutlaka kullanılmalı.
    Sara ve hemofili (kan hastalığı) hastaları bisiklet kullanmamalı.
    Herhangi bir hastalığı olan, 35 yaş üstü erkek, 40 yaş üstü kadınlar, sigara içenler, yoğun stres altındakiler, şeker, tansiyon hastaları ve aşırı kilolular doktor kontrolünde efor testinden geçtikten sonra spora başlamalı.

    Bisiklet kullanımının bir alışkanlık olduğu, bisikletin ana ulaşım araçlarından biri olduğu İsveç, Hollanda, Belçika gibi Avrupa ülkelerinde kalp hastalıkları daha az görülmektedir. Dünyada en faydalı icatlar arasında sayılan bisiklet, umarız ülkemizde de hak ettiği yeri bulacaktır.


    Bisikletin Tarihçesi

    Bisiklet, motorsuz, iki tekerlekli, pedallı, insan gücü ile ilerleyen bir ulaşım aracı. Bisiklet sporunun da aracıdır. Yarış bisikleti, dağ bisikleti, şehir bisikleti, motorlu bisiklet, BMX, yatay bisiklet (recumbent), çift kişilik bisiklet (tandem) gibi türleri vardır.

    Vitesli ve vitessiz türleri bulunmaktadır. İlk bisiklet 1791 de Sivrac'ın bisikletiydi. Bunun bir direksiyonu (gidonu) bile yoktu. 1817 de ilk defa gidonlu bisiklet bulundu (Karl von Dralis) ve 1839 da Mac Millan'ın ilk pedallı bisikleti buluşu bu günkü bisikletlerin taslağını oluşturdu.

    İlk bisiklet çok ilkel biçimde 12. yüzyılda Çin'de görülmüştür. Fransız Sirvac yaptığı sağ ve sol ayakların itmesi ile yürüyen bisiklet yapmıştır. "Celerifere" adını taşıyan bu alet 1791 tarihlidir. Baron Karl Von Drais, Drais de Senerbol'un yaptığı bisikleti geliştirmiş ve bisiklete gidon eklemiştir. Bu bisiklet 1816 yılında yapılmıştır. Bu bisiklet tahtadan imal edilmiştir. 1818'de bisiklette metal kullanılmaya başlanmıştır.

    Leonardo Da Vinci'nin çizimleri kullanarak ilk pedallı bisikleti üreten Kirkpatrick Mac Millan'dır. 1839-1840 yılları arasında İskoçya'da yapılan bu bisiklet, halen Londra Science Museum'da sergilenmektedir. 1855'te Fransız Ernest Michaux'un bisikleti pedalı etkin olarak kullanmıştır. 1870ten sonra geliştirilen yeni bisikletlere "Bicyole" denilmiştir. Bu modelde ön tekerliğin çapı bir ila 1,5 metre arasında değişmiştir.

    İlk seri üretim bisiklet "Michaux Company" tarafından yapılmıştır. Şirket, yılda yüzkırk bisiklet üretiyordu. Bisikletin ilgi görmesi dönemin devletlerinin de dikkatini çekmiştir. 1800'lerin ikinci yarısında Fransa Savunma Bakanlığı bisiklet üretimini destek vermiş ve 1871'de imal edilen bisikletlerAlmanya ile yapılan savaşta kullanılmıştır.


    [​IMG]

    Trufaut, içi boş kauçuk lastiğini bulmuş, bunu İngiltere'de eşit tekerlekli komple kadrolu, bilyalı ve milli bisikletlerin yapılması ve ardından ortadan katlanan portatif bisikletler izlemiştir.

    İrlanda'da 1888 yılında havalı plastik biskletler piyasaya sürülmüştür. Bu durum, bisiklet endüstrisini geliştirmiştir. Bisiklet üretiminde kullanılan malzemenin fiyatının yüksekliği, işçilik maliyetlerinin yüksekliği nedeniyle halka inememiştir. 1800'lerin sonundan fabrikaların artması ve seri üretimin hızlanmasıyla maliyetlerde yaşanan düşüş bisikletin geniş kitlelere ulaşmasını sağladı. Özellikle Fransa, Belçika, İngiltere, İtalya veİspanya'daki bisiklet fabrikaları bisikletin bu ülkelerde yaygınlaşmasına ve bisiklet sporunu gelişmesine önayak olmuştur.

    I. Dünya Savaşı'nda Avrupa ülkeleri bisikleti askeri amaçla (ordu süratinin artırılması) amacıyla kullanmışlardır.

    Günümüzde bisiklet, her toplumda kullanılan yaygın bir ulaşım ve eğlence aracıdır


    Not: Daha önce verilmiş olsa bile sadece hatırlatma amaçlı paylaşmak istediğim bir konudur.Bilindiği üzre tansiyon sorunu arkadaşlarımızdan bolca vardır muhakkak aramızda...Bisikletle ilgili daha farklı bilgilere rastladıkça buradan paylaşacağım..