Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Bisikletimi nasıl küçültürüm? (Velo Akademi) / Bol Görsel İçerir)

Konu, 'Bisiklet Püfleri' kısmında vahapaydin tarafından paylaşıldı.

  1. vahapaydin

    vahapaydin Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Haziran 2013
    Mesajlar:
    226
    Beğeniler:
    148
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    [​IMG]

    Sevgili okurlarım; bisiklete gönül veren beyefendiler, zariflikleri, güzellikleri ve naiflikleri ile bisikletleri ve şehirleri ve hatta dünyayı güzelleştiren hanımefendiler...

    Hatırlayacağınız üzere daha önce "Şehirlerarası otobüslerde bisiklet taşımacılığı..." isimli bir metni kaleme almış, blogumda yayınlamıştım. Sizler de okumuş, düşünce ve önerilerinizi paylaşmış ve hatta sorularınızı da yöneltmiştiniz. Hepsi için ayrı ayrı teşekkürü borç bilirim.

    "Bisikletin küçültülmesi ile ilgili bir yazı da yazabilirseniz çok seviniriz" diyerek zaten aklımda olan bu konuyu yazmam hususunda beni teşvik eden okuyucularımın da istekleri üzerine ileri tarihlerde kaleme alacağım bu konuyu bir fırsat yaratıp olabildiğince de görselle süsleyerek kaleme alıyor ve siz değerli okurlarımın beğenilerine sunuyorum.

    Velo Akademi adlı blogumda Bisikletimi Nasıl Küçültürüm başlığıyla okuyabileceğiniz bu metni burada da olduğu gibi paylaşıyorum. Tahmin ediyorum ki; hem seyahat ederken minimum yer kaplaması için hem de kış mevsiminin gelmesi ile birlikte her ne kadar istemiyor olsak da bisikletlerini bahar aylarına kadar bir yerlere kaldıracak arkadaşlarımız için faydalı bir yazı olabilecektir.


    Hepimizin bildiği üzere bazı firmalar otobüslerinde bisiklet taşıyorlar ve bunu yapmak için bizden bisikletlerimizi minimum boyutlara getirmemizi istiyorlar. Bu biraz zor ve karışık bir işmiş gibi görünse de aslında iki, belki de üç dakika bile sürmeyecek basit bir iş. Sadece birazcık pratik yapmak gerekiyor, o kadar :)

    Bisikletinizi nasıl minimum boyutlara getireceğinizi anlatmaya başlamadan evvel anlatımın V frenli ve Quick Release (QR) mandalları ile kadro ve maşaya sabitlenen göbeklere sahip jantlı bir bisiklet (yeni olarak satın aldığınız neredeyse bütün bisikletlerde QR sistemi vardır) aracılığı ile yapılacağını belirtmekte fayda olacağını düşünüyorum.

    [​IMG]

    Gördüğünüz gibi hepimizin kullandığı standart dağ bisikletlerinden biri üzerinde yapacağız küçültme işlemimizi.

    İşe ön tekerleği kadrodan ayırmakla başlıyoruz.

    [​IMG]

    Gördüğünüz üzere frenlerimizin fren kollarıyla bağlayan bir kablo var. Bunu tek elimizle sökebiliriz.

    [​IMG]

    Fren kablosunu tutarak kablonun geldiği taraftaki fren bacağını lastiğe doğru itiyoruz. Bu esnada fren kablosunu da tam tersi yöne çekiyoruz. Aşağıda yer alan fotoğrafta gördüğünüz üzere; kablonun kilitlenmesini sağlayan mekanizma kendiliğinden kurtuluyor ve aşağı düşüyor.

    [​IMG]

    Mekanizma aşağı düştükten sonra fren bacakları kendilerini tutan yayların etkisiyle iki yana doğru açılıyorlar.

    [​IMG]

    Haliyle tekerleğimiz kendisini tutan fren pabuçlarından kurtuluyor ve özgürlüğüne kavuşmak için ilk adımını atmış oluyor.

    [​IMG]

    Sonrasında ise Quick Release (QR) mandalının kilidin açıyor ve jant göbeğini gevşetiyoruz.

    [​IMG]

    Hafif bir güç uygulayarak QR'ı tamamen açık konuma getiriyoruz.

    [​IMG]

    Jant göbeğini tutan mandalın gevşediğini açıkça görebiliriz.

    [​IMG]

    Gerek olması halinde ise QR mandalının tam kaşı tarafında kalan vida somununu da gevşetiyoruz ki ön tekerleğimizi rahatlıkla maşadan ayıralım :)

    Tüm bu gevşetme işlemlerinin ardından bisikletimizin ön kısmını kaldırınca ön tekerleğimiz kendiliğinden ayrılacaktır maşadan. Ayrılmaması halinde tekerleğe üstten aşağı doğru hafifçe bir güç uygulayarak ayırabiliriz.

    [​IMG]

    Ön tekerleği kadrodan ayırdıktan sonra bisikletimizi maşa bacaklarının üzerinde dengede duracak şekilde bırakıyoruz. Bu dengenin sağlanması için gerekirse pedallardan da destek alabiliriz. Sonrasında ise selemizi aşağı indirmeye geliyor sıra. Bu da çok basit bir işlem.

    [​IMG]

    Fotoğrafta gördüğünüz üzere; sele borumuzu tutan bir mandal mekanizması bulunmakta.

    [​IMG]

    Bu mandalı çekip açıyoruz. Küçük bir güç uygulamak yeterli.

    [​IMG]

    Mandalı açtıktan sonra sele borusunun kadro içerisinde rahatlıkla hareket ettiğini göreceğiz.

    [​IMG]

    Selemize; üstten aşağı doğru uygulayacağımız hafifçe bir kuvvet selenin aşağı doğru inmesine sebep olacaktır.

    [​IMG]

    Böylelikle selemizden kaynaklı yükseklik sorununun da üstesinden gelmiş olacağız.

    [​IMG]

    Gördüğünüz gibi ilk fotoğraflarda kocaman duran bisiklet neredeyse ufacık oldu :)

    [​IMG]

    Sıra gidonu sağa veya sola çevirip ön tekerleği bisiklete bağlamaya ve yüklemeye geldi.

    [​IMG]

    Ben gidonumu sağ taraşa çevirmeyi ve maşadan ayırdığım ön tekerleği bisikletimin sağ tarafına bağlamayı tercih ediyorum. Bağlamanıza gerek yok tabi ancak ben her şey toplu dursun, tek seferde her şeyi yükleyeyim ve alayım düşüncesinde olduğum için genelde bağlamayı tercih ediyorum.

    Bağlama işini de iki veya üç adet kancalı lastikle hallediyorum.

    [​IMG]

    Tepeden bakınca işte böyle bir hâl alıyor bisikletimiz. En fazla 30 cm genişliğinde bir yük. Haliyle ince ama bir, bir buçuk metre uzunluğundaki kolilerden hiç bir farkı kalmıyor. Bu haliyle de aslında hiç bir otobüs firmasının taşımama hakkı bulunmuyor.

    Yine de olabildiğince sorun çıkartmayan firmaları tercih etmekte fayda var.

    Her neyse; burada yazılanları yaptık, ön tekerleğimizi söktük, otobüse yükleyip istediğimiz yere gittik bisikleti indirdik bagajdan ama bir sorun var;

    Bisiklet kısmen demonte halde!

    İşte şimdi de o meseleye bir el atalım ve sizlere bisikletinizi nasıl eski haline getireceğinizi gösterelim :)

    Öncelikle bisikletimize bağlı ise ön tekerleğimizi bağlarından kurtarıyor ve bisikletimizi ters çeviriyoruz. Dileyen arkadaşlar ters çevirmeden de yapabilirler ancak böylesi birazcık daha kolay.

    Ha unutmadan; bisikletimize bagaj takılı olabilir, heybe yüklü olabilir. Hiç problem değil, doğru biçimde bağladı iseniz yüklü de olsa gönül rahatlığıyla bisikletinizi ters çevirebilirsiniz.

    [​IMG]

    Bisikletimizi ters çevirdikten sonra maşamıza bir göz atıyoruz.

    [​IMG]

    QR mandalı kadronun sol tarafına doğru gelecek şekilde jantımızı konumlandırıyoruz. Tabi km sayacının mıknatısı da olması gereken tarafta olmalı. Bunları kısa bir göz gezdirme ile kolaylıkla çözebiliriz. Gerekirse arka tekerlekteki mandalın da ne tarafta olduğuna bakabilirsiniz. İki mandal da aynı tarafta olacak şekilde montajımızı yapacağız.

    [​IMG]

    Tekerleği elimize aldık, maşa da girmesi gereken yerin üzerine getirdik ama o da ne? Tekerlek yuvasına tam oturmuyor.

    [​IMG]

    İleri geri oynatıyoruz, olmuyor!

    [​IMG]

    Bastırıyoruz, bir tarafını oturtuyoruz diğer tarafı yine olmuyor!

    [​IMG]

    Çünkü maşa aralığı dar geliyor göbeğe. İşte burada aklımıza şu soru düşebilir;

    "Yolda maşam mı yamuldu?"

    Böyle düşünmeniz gayet normal, çünkü; yola çıkmadan evvel ön tekerleğiniz o yuvadan sorunsuzca çıktı.

    Ancak durum öyle değil ve tüm bu karmaşanın aslında çok basit bir çözümü var.

    Jant göbeğini maşa üzerindeki yuvalarının üzerine denk gelecek şekilde koyup maşanızın bacaklarını iki elinizle tutup dışarı doğru hafifçe çekeceksiniz.

    [​IMG]

    Sizin o bastırıp, güç uygulayıp yerine oturtamadığınız jant yerine oturacak. Hem de bir kaç saniye içerisinde.

    [​IMG]

    Sonrasında ise jantın her iki tarafını da kontrol ediyor ve elimizle gevşettiğimiz vidayı birazcık sıkıyoruz.

    [​IMG]

    Tabi bu sıkma işlemini abartmamak lazım. Bazı arkadaşlarımız çok aşırı sıkıyorlar sonrasında ise QR mandalını kapatamıyorlar.

    [​IMG]

    Vidayı birazcık sıktıktan sonra QR mandalını, mandalın ucu bisikletin gidonuna bakacak şekilde baş parmağımızla hafifçe bastırarak kilitliyoruz. Somunu sıkma seviyemizi de bu mandala uygulayacağımız kuvvetle anlayabiliriz. Ne çok güç bir şekilde kapanacak ne de çok hafif. Birazcık güç uygulayarak kapatıp açabileceğimiz sıkılık en uygun seviyedir.

    [​IMG]

    Mandalımızı da kapattıktan sonra ters çevirdiğimiz bisikletimizi düzeltiyoruz. Hazır düzeltmişken bisikletimizin önünü hafifçe tutarak kaldırabilir, elimizle ön tekerleği çevirerek dönmesinde bir sıkıntı olup olmadığını kontrol edebiliriz. Faydalı bir kontrol olacaktır bu. Eğer tekerlekte bir anormallik gözümüze çarparsa söküp baştan takmamız gerekebilir.

    [​IMG]

    Tekerleğimizin montajında herhangi bir sorun olmadığından emin olduktan sonra sıra en başta yuvasından çıkardığımız ve pasif duruma geçirdiğimiz ön frenimizin yeniden montajını yapmaya ve aktif duruma geçirmeye geliyor.

    [​IMG]

    Bu kareyi hatırladınız mı? Hani fren kablosunu yerinden çıkardığımızda görmüştük. Bu sefer de aynı işlemleri yapacağız. Küçük bir farkla ama.

    [​IMG]

    Fren kablosu ve kablodan tarafta yer alan fren bacağını tutuyor, fren bacağını kadroya doğru itiyor kabloyu da tam tersi tarafa doğru bastırıyoruz.

    [​IMG]

    Fren bacağı ve kablonun konumu yukarıdaki gibi olduktan sonra aşağı düştüğünden söz ettiğimiz kilit mekanizmasını diğer elimiz vasıtası ile yukarı doğru çekiyoruz. Ta ki; kablo içinden geçene kadar.

    [​IMG]

    Kabloyu o mekanizmanın içinden geçirip yuvasına oturttuktan sonra yukarıda ki fotoğrafta görüldüğü gibi olması gerekiyor her şeyin.

    Eğer her şey böyle oldu ise bisikletimizin ön kısmını tekrar kaldırıyor ve ön tekerleği bir kez daha çevirerek bir problem olup olmadığını kontrol ediyoruz. Genellikle bir problem olmuyor bu aşamada.

    Ancak çok küçük bir ihtimal de olsa fren pabucunun janta sürtmesi problemi çıkabiliyor karşımıza. Tekerleği yuvasına tam oturtamamışsak karşılaşabiliyoruz bu problemle. Bir de fren ayarlarının bozulması durumu söz konusu olabiliyor. Tekerleği oturtup oturtamadığımızı fren montajını yapmadan evvel kontrol etmemiz de burada önemli oluyor işte. Eğer o kontrolde hiç bir problemle karşılaşmaz isek muhtemelen fren ayarımız bozulmuştur.

    Çok ciddi bir problem değil bu; küçük bir tornavida hareketi ile üstesinden kolayca gelebiliriz.

    [​IMG]

    Frenlerimiz de tamam olduktan sonra sıra en aşağı konuma getirdiğimiz selemize geliyor. Sele aşağıdayken ne kadar da tipsiz duruyor değil mi bu bisiklet? :)

    [​IMG]

    Mandalı gevşetmekle başlıyoruz yine işe. Sonra da selemizi tutup yukarı çekiyoruz.

    [​IMG]

    Uygun konuma getiriyoruz selemizi.

    [​IMG]

    Sonrasında ise gevşek konumdaki mandalı sıkıyoruz.

    [​IMG]

    Mandalı tamamen sıktığımızdan emin olmamız gerekiyor. Sürüş esnasında selemizin yavaş yavaş aşağı kaymasını ve sürüş pozisyonumuzu bozmasını istemeyiz :)

    [​IMG]

    Selemizin de tamam olduğundan emin olmak için üstten baskı uygulayabiliriz.

    [​IMG]

    Sonrasında ise arka flaşörlerin konumunu ayarlıyoruz. Var ise sele altı çantasını taktıktan sonra ayarlamak ve arkadan gelenlerin rahatlıkla görebileceği bir konumda olmasına özen göstermek gerekli. Sağlıklı bir sürüş için olmazsa olmazlardan biri de bu flaşörler.

    [​IMG]

    Montaj ve demontaj işlemlerini yapmak önemli elbette. Tüm bunları sağlıklı bir şekilde yaptıktan sonra da taşıyacağınız yere doğru bir biçimde yerleştirmeniz de önemli. Bisikletin yolda devrilmemesi, arka artırıcıların zarar görmemesi lazım. Çizilmelere karşı da önlem alabiliyor isek ne âlâ. Zaten devrilmediği müddetçe sıkıntı yok.

    [​IMG]

    Bu fotoğraf bizim Ev Bezgini'nden alıntı. Hani şu Tekirdağ - Güneyli turu var ya; oradan. Ev Bezgini'nin bisikletini ön tekerleği sökmeden koymuşlar. Bagajda ön tekerleği sökmeye çalışıyoruz muavinle. Ah bu muavinler... Arkamda duran da benim bisikletim. Bak hiç sorun çıkartıyor mu bana. Neyse; iki bisikleti de hiç sorun yaşamadan götürdük biz.

    Az kalsın unutuyordum; eğer bisikletleriniz disk frenli ise işiniz daha kolay. QR mandallarını gevşetin, sökün. Takma işi de basit; takın ve mandalları sıkın. Rotorun; balatalar arasına gelmesine dikkat edin. Bitti... Sadece piyasada disk fren balataları kilitlenmesin diye satılan aparatlar var; onlardan alıp takmanız gerekebilir. O kadarcık.

    Umuyorum ki bu yazı özellikle bisiklete yeni başlayanlar olmak üzere pek çok takipçimin işine yarar :) Unutmadan; fren ayarlarıyla ilgili bir yazı da kaleme almak gerekecek sanıyorum. Onu da tez vakte yazar, yayınlarım.

    Sağlıcakla kalın :)


    Bir de küçük bir not ekleyeyim; tur dönüşü yazı hazırlama fikri çıktı ve fotoğrafları da o esnada çektiğim için bisikletim biraz kirli. Artık kusura bakmayıverin :)