Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Bisiklete geri dönüş: İzlenimlerim, deneyimlerim, fikirlerim.

Konu, 'Serbest Kürsü' kısmında emirhan.dongel tarafından paylaşıldı.

  1. emirhan.dongel

    emirhan.dongel Yeni Üye

    Kayıt:
    18 Nisan 2012
    Mesajlar:
    48
    Beğeniler:
    27
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    Uzun zaman sonra tekrar bisiklet kullanmaya başladım. Bu bilinç seviyesine ulaşmam biraz zaman aldı ama aklımdaydı bir süredir, ancak fırsat bulabildim. Bisiklet benim için çoğunuzda olduğu gibi bir "tutku" değil belki ama yine de kendime göre bir sevgim var.

    Uzun yılların sonunda dönüş dışında, feci-biçimde-teknik çalışan bir kafa yapım var. Bu yüzden sürekli araştırma halindeyim. Bu konuyu da kendi günlüğüm gibi kullanmaya karar verdim. Söyleyeceklerim çoğu forum üyesi için yeni şeyler değil. Ancak benim durumumda kalan kullanıcılar için belki Google'dan düşünce yardımı olur.

    Bisikletim şimdilik şu:
    http://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=100015&p=1311495#post1311495

    Benim durumum da şöyle:

    1. İş-güç-maddiyat: 2011 sonundan beri fiiliyatta işsizim. Bu haftalarda bir işe başlıyorum. Dolayısıyla maddi durum kısıtlı; üstüne üstlük yeni işim için başka bir şehre taşınmam, orada hayatımı tekrar kurmam gerekecek ve evleniyorum!

    2. Fiziksel durum: 1990'larda ortaokul ve lisede 4 kere Türkiye şampiyonu olmuş ciddi bir okul hentbol takımında 6 yılım geçti. Ondan sonraki 12 yıl boyunca gayet pasif bir hayatım oldu. Durağan nabzım spor geçmişimden dolayı düşük. İnce sayılabilecek kollar ve bacaklar üzerinde büyük duran bir göbeğim ve can simitlerim var. :) 1.80 boy, yaklaşık 78 kg ağırlık. Kaslar 12 sene geride kaldı. :) Yine de benim gibi 30 yaşındaki ortalama insanlardan daha çevik sayılırım.

    3. Zihinsel durum: Bisikletin medeni bir taşıt olduğuna inanıyorum. Pratik sebepler dışında (toplantı nedeniyle terlememiş olmak gereği, fiziksel ya da zamansal kısıtlamaların etkileyebileceği mesafeler vs.) bisiklet kullanmak istiyorum. Trafik kurallarını iyi bilirim, ortam koşullarına çok dikkat ederim, gereksiz risk almam ve başkalarına saygı gösteririm. Her işin kendi kuralları çerçevesinde yapılması gerektiğini düşünürüm ve bunun için de bol bol araştırmayı göze alırım.

    Eh, bir sonraki mesajla başlayayım. :)
     
    Tolga Günsezer ve CandanC bunu beğendi.
  2. emirhan.dongel

    emirhan.dongel Yeni Üye

    Kayıt:
    18 Nisan 2012
    Mesajlar:
    48
    Beğeniler:
    27
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    Yeni bisiklet mi eskisiyle devam mı?: Nasıl karar verdim?

    İlk mesajda yazdığım durumlar çerçevesinde, öncelikle yeni bir bisiklet alıp almama kararını vermem gerekiyordu. Bu arada babamı da bisiklet kullanıcısı yaptım bir Carraro Shako aldırarak, onu aldığımız sırada bol bol bisiklet baktım dükkanda. Sonra da forumlar ve dostlarımdan yardım aldım (Ayşe Yıldız: Teşekkürler Ayşecik! :) )

    1. Bisikletimin kadrosu muadillerinden daha hafif. Dolayısıyla yeni bisiklet alırken "hafiflik" kriterini baş köşeye koymak gerekti. Varolandan daha ağır bir bisiklet almaya gerek yok -eğer çok özeli bir faydası olmayacaksa.

    Yeni modeller çok çeşitli. Dağ bisikletlerinin kadrolarının daha kalın olma eğilimi var. Yol kullanımında çelik kadroların alüminyumlardan daha verimli olduğunu okudum (galiba Sheldon Brown'dan), ayrıca anlaşıldığı kadarıyla iyi alüminyum kadrolar görece pahalı. Yani 750-1000 TL civarına çıkmadıkça kadro açısından benimkinden daha avantajlı bisiklet bulmak zor.

    2. Yeni bisikletlerin benimkinden temel farklarından biri amortisörlerdi. Okuduğum kadarıyla amortisörler yol kullanımında verimsiz. Benim de sıkışınca hop diye kaldırıma zıplamak dışında bir başetmem gereken bir engebe yok şu etapta. Alınacaksa kolay kilitlenebilen bir maşası olmalı yeni bisikletin. Arka amortisöre ihtiyacım olmadığına karar verdim; pedal gücümü boşu boşuna sönümlendirmesin diye "hard-tail" kesin karar olacak yeni bisiklette.

    3. Kadronun idare edeceğine kanaat getirdiğimize göre bileşenlere gelelim. :) Önce frenler. Çamur kullanımım sıfır, bisiklet üzerinde yüksek ağırlıkla uzun rampa inişim de olmayacağından yeni orta düzey bisikletlerdeki disk frenlere ihtiyacım olmadığına karar verdim. Yani cantilever-tipi olduğunu okuduğum frenlerim ya da bunlar yerine takabileceğim direct-pull frenler yeterli gelecek: Eski kadromu değiştirmeme yine gerek yok.

    4. Yeni bisikletlerde bol miktarda vites aksamı seçeneği var. Ancak benim eski usul 6'lı sistem (18 vites) artık tedavülden kalkmış gözüküyor. Daha sonra açıklayacağım bir sebepten vites kollarımı değiştirmem gerek; ama bu da yeni sistemler hep 7'li ve daha fazla olduğu için arka aktarıcı, ruble ve belki aynakol değişimi getiriyor. Bunlar forumdan ucuz bulunabilen şeyler -en azından yeni bisiklet masrafından kurtaracak kadar ucuzlar.

    Sonuçta, bisiklete ayırabileceğim 1000 TL gibi bir param olana kadar, eski bisikletimi kullanıp rahatsızlık veren parçaları değiştirmeye karar verdim. Temel bileşenlerin üzerine ışıklandırma ve matara gibi parçalarla birlikte toplamda 100 TL gibi bir maliyet öngörüyorum. Bakalım ne olacak...
     
  3. emirhan.dongel

    emirhan.dongel Yeni Üye

    Kayıt:
    18 Nisan 2012
    Mesajlar:
    48
    Beğeniler:
    27
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    Hangi bisiklet olmaz - vol 1: Şehir bisikletleri

    Her türlü malzemeyi alırken kullanım şeklini gözönünde bulundurmak gerekiyor. Bilgisayardan arabaya kadar. Oyun oynamayan adamın 400 Dolarlık ekran kartına ihtiyacı yok. Dağa bayıra çıkmayana arazi aracı anlamsız (evet size diyorum şehir içinde 8 silindirli SUV kullanıp benim 12 yıllık Vectra'mla gittiğim pikniğe arabam çizilir diye gitmeyenler :) ). Buna bisiklet de dahil ve alınacak bisiklet üç kuruş fazla yakıt masrafı veya biraz fazla sesten daha fazlasına malolabiliyor: Keyif eksikliği.

    Babama bir Carraro Shako aldık demiştim. Bisikletçi ısrarla Shako'nun "ihraç malı" olduğunu, üreticinin de mağaza açılışı için gönderdiği 3 taneden başka göndermeyi reddettiğini iddia ediyor; bilemiyorum. :)

    Shako 29" jantlı, çok başarılı bulduğum bir şehir bisikleti. Kadro ve donanım kalitesini beğendim. Üzerindeki bileşenler alt seviye Shimano parçaları gibi görünüyor ama şehir bisikletine yeterli anlaşılan. Onu almamızın sebebi, 100 kg'den fazla ağırlıktaki 1956 doğumlu babamın benim dağ bisikletinde uygun olmayan bir pozisyonda oturmak zorunda kalmasıydı. Babam için daha dik oturabileceği, şehir içinde pratik bir hıza çıkabileceği ve o hızda rahat seyredebileceği bir bisiklet gerekiyordu, Shako aldık. Ben de Shako'yu birkaç kere kullanıp 29" şehir bisikletleri hakkında kendi fikirlerimi oluşturdum.

    İlk sıkıntım çeviklik oldu: Shako gibi şehir bisikletleri anladığım kadarıyla dağ bisikletimden daha uzun bir kadroya sahip oluyor. Ayrıca gidon yapısı da elcikler kullanıcıya dönük olacak şekilde. Bu iki sebepten bir tanesi benim Shako'da rahat etmemi engelledi, hangisi bilmiyorum. :) Yanlış anlaşılmasın, orta mesafelerde dağ bisikletimden daha rahat bir sürüş var ama kısa "wheelbase"li, T gidonlu dağ bisikletim kadar kolay kontrol edilebilir değil.

    Şehir bisikletlerinin aksesuarları da biraz karmaşık geldi. Bir bisiklet ne kadar karmaşık olabilir? :) Karmaşıklıktan kastım, mesela çamurluklar. Sıkışında kaldırıma çıkma eğilimim var ve eminim kısa süre sonra zangır zangır titrer onlar. Slackware Linux kafasıyla kısaca; "basitlik güçtür" diyorum.

    29" ince tekerlekler düzgün yolda bir harika. Az çabayla çok yol gitme imkanı sağlıyor. Eğer günlük 30 km gibi bir rotam olursa 29" bisikletleri ciddi şekilde değerlendireceğim. Tabii şehir bisikleti olanlarını değil.

    Şehir bisikletlerinin dik oturuş pozisyonu aynı zamanda rüzgar direnci dezavantajı da getiriyor. Evet ince lastikler avantajlı ama bisikletin üstünde kocaman bir paraşüt gibi kaldım.

    Kısacası şehir bisikletine ihtiyacım olmadığını net olarak anladım. Belki bir gün takım elbiseyle işe giderken bisiklet kullanırsam lazım olabilir. :p Şu anda karar vermem gereken konu ikiye indi: Zıplayıp kaldırıma çıkma şeklinde mi kullanacağım yoksa eğilip günlük 30-40 km işe gidiş-geliş gibi rotaları hızlı ve az çabayla mı almak isteyeceğim? Bu da seçenekleri dağ bisikleti, "yol" bisikleti ve tur bisikletine indirgiyor.

    Shako'yu merak edenlere: "Light" denebilecek bir kullanım tarzı için çok beğendim. Elciklerinin, selesinin kalitesi 600 TL'lik diğer bisikletler arasında benim gördüklerime göre daha iyi gibi. Kadro birleşim noktalarının "tıraşlanmış" gelmesi daha şık olabilirmiş bence ama yeni modellerde genelde birleşim noktaları böyle tercih ediliyor galiba, niye bilmiyorum. İşçilik de çok iyi, hiçbir aksesuar sallantılı, bozulacakmış gibi görünmüyor. Yalnız üzerindeki alt seviye bileşenlerin, özellikle aktarıcının pek öyle uzun kilometreler kullanılabilecek şeyler olmadığı gibi bir his oluştu forumda okuduklarımdan. Yanılıyor olabilirim. Ya da belki de yanılmıyorumdur, "ne kadar ekmek o kadar köfte" durumudur. :)
     
  4. CandanC

    CandanC Onursal Üye

    Yaş:
    38
    Kayıt:
    13 Nisan 2011
    Mesajlar:
    2.181
    Beğeniler:
    1.656
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Whistle
    Seviye:
    hani mesaj bütünlüğü açısından konuyla alakalı olmıycak ama, geçmiş olsun.
    işsizlik kötü... neyseki kısa sürede atlatmışsınız.

    bir de bi ömür mutluluk diliyorum :)
     
  5. emirhan.dongel

    emirhan.dongel Yeni Üye

    Kayıt:
    18 Nisan 2012
    Mesajlar:
    48
    Beğeniler:
    27
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    Yok canım, ben sadece gördüklerimi bisiklet acemisinin gözünden not ediyorum; istediğiniz gibi girebilirsiniz konunun arasına. :)

    Empati ve iyi dilekleriniz için teşekkürler. :) İş durumu biraz da müstakbel eşimin mesleğinden dolayı havada kalmıştı; kendisi doktor ve TUS'a girdi, ben nerede işe başlasam yine bırakıp onun gittiği yere gidecektim, yarım kalacaktı ne yapsam. Yeni yeni belli oluyor şimdilerde.
     
  6. CandanC

    CandanC Onursal Üye

    Yaş:
    38
    Kayıt:
    13 Nisan 2011
    Mesajlar:
    2.181
    Beğeniler:
    1.656
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Whistle
    Seviye:
    yukarıdaki mesajdan, eşinizin tus'u kazandığı sonucunu çıkarıyorum :)
    helal olsun ne diyim, tebrikler :)
     
  7. emirhan.dongel

    emirhan.dongel Yeni Üye

    Kayıt:
    18 Nisan 2012
    Mesajlar:
    48
    Beğeniler:
    27
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    Tam değil aslında ama ben umutluyum, söylediğiniz gibi varsayabiliriz. :) Sınav bitti, sonuçlar açıklanacak daha ama istediği yeri (belli üniversitelerin psikiyatri bölümleri) kazanabileceği bir puan alacağını düşünüyorum. Hayırlısı olsun, tekrar teşekkürler iyi dilekler için. :)
     
  8. Leventİ

    Leventİ Üye

    Kayıt:
    30 Mayıs 2011
    Mesajlar:
    94
    Beğeniler:
    91
    Şehir:
    Erzincan
    Adı:
    Levent
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Sizdeki bisikletle aynı çağlardan kalma 15 küsür senelik bir tane de bende vardı. Peogeot marka. Vites, fren sistemleri görebildiğim kadarıyla aynı. Ben o bisikletle çok uğraşmayıp yeni bir MTB aldım. Ardaki fark gerçekten büyük.

    Benim de çok tecrübem yok ancak alüminyum kadrolu hafif bir bisiklet bazen bisiklet sürmenin işkenceden çıkıp zevkli bir iş hale gelmesine yetiyor. Eğim çıkarken zaten bir avantajı var ama, düz yollarda eski bisikletimle pedallara güç uygulayıp bu güç nereye gidiyor diye merak ederken, yenisi ile güç uyguladıkça hızlandığımı hissediyorum. Benim için işi zevkli hale getiren de bu.

    Yeni bisiklet seçimi için uzun vaktinizin olması güzel. Kaldırımlara filan da çıkıyorum diyorsanız süspansiyonlu bir hibrid gayet işinizi görebilir. Hibridler de çeşit çeşit, yol bisikleti geometrisine yakın olanı da var, hatta yol bisikletinden tek eksiği gidonu diyebileceğiniz bisikletler de var, MTB ye daha yakın olanları da var, daha dik oturuşu olan da var.

    Bunun dışında vites oranları MTB, hibrid, yol bisikletlerinin diğer farklılaştığı noktalardan biri. Kullandığınız ortama göre de önemli olabilir. Bulabileceğiniz en düşük vites oranı tabiki MTB ler de var. Eğer dağ tepe çıkacağım diyorsanız yükünüzü hafifletir. Hibridler hem lastikleri büyük olduğundan, hem de ön dişlilerdeki diş sayıları MTB lere göre bi kaç tane fazla olduğundan biraz daha uzun oranlıdır ve çok dik rampada, dağ yolunda zorlayabilir. Yol bisikleti zaten bilirsiniz, en uzun oranlısı bunlardır. Konya gibi düz bi yerde uygun olabilir ama beni kısıtlayacağı için ikinci bir bisikletim olmadıkça ben şahsen tercih etmezdim.
     
  9. emirhan.dongel

    emirhan.dongel Yeni Üye

    Kayıt:
    18 Nisan 2012
    Mesajlar:
    48
    Beğeniler:
    27
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    Levent Bey, değerli bilgiler için teşekkürler. :) Bu konunun bana faydası sizin gibi dostlarımızın görüşleri oluyor aynı zamanda.

    Hibrid meselesini bir kenara yazdım. Bir de düzenli "işe gidiş-geliş kullanımı"nı deneyeceğim eksik kaldı o. Anladığım kadarıyla hibridler farklı çeşitlerde; bu yüzden her halükarda kullanım şeklimi iyice belirlemem gerekiyor. :)

    Şimdiki bisikletimi aynı zamanda deneme tahtası olarak kullanıyorum. Kadro, 8+ sistemler ve disk frenler dışında pek çok şeyi deneme imkanım var gibi geliyor şimdilik. 7'i sisteme geçişle başladım (Emre: hesap numaranı aldım, yarın EFT geçmiş olur :) ). Hayatımda hiç düzenli olarak "dropbar" tabir edilen (ya da edildiğini sandığım :) ) gidonlardan kullanmadım, onları deneyeceğim mümkünse. Bir de tekerlekler. Tabii bunlar konuya hakimiyetim geliştikçe yavaş yavaş olacak şeyler; counter-steering'i bilinçli olarak denemeye bugün cesaret edebildim mesela.
     
  10. Leventİ

    Leventİ Üye

    Kayıt:
    30 Mayıs 2011
    Mesajlar:
    94
    Beğeniler:
    91
    Şehir:
    Erzincan
    Adı:
    Levent
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Rica ederim. Hibrid bisikletler aslında şehir-tur bisikletleriyle aynı şey sayılır. Ben de tam emin değilim ama, tur için üretilen özel bisikletleri çıkarırsak sanırım hibrid=şehir-tur bisikleti diyebiliriz. Şu konudan bi kaçının resimlerine bakabilirsiniz. http://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=99092&p=1305540 Bu konuda daha önce bahsettiğim süspansiyonlu ve hafif dişli lastikleriyle MTB ye yakın olanı da var veya iyice ince lastikleri ve ayna kolda iki yaprak dişlisiyle yol bisikletini andıranını da görebilirsiniz.
     
  11. emirhan.dongel

    emirhan.dongel Yeni Üye

    Kayıt:
    18 Nisan 2012
    Mesajlar:
    48
    Beğeniler:
    27
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    Harika konu. Favorilere kaydettim. Özellikle lastikler konusunda çok yardımı olacak görünüyor. :) Tekrar teşekkürler -nezaketinizle yanıt vermeye vakit ayırmasanız da olur. :)
     
  12. Leventİ

    Leventİ Üye

    Kayıt:
    30 Mayıs 2011
    Mesajlar:
    94
    Beğeniler:
    91
    Şehir:
    Erzincan
    Adı:
    Levent
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Ne demek lafı mı olur. Sizin PCL yazılarınızdan az faydalanmadık:) bizim de size bi yararımız dokunsun.
     
    emirhan.dongel bunu beğendi.
  13. muratt35

    muratt35 Kıdemli Üye

    Kayıt:
    25 Şubat 2012
    Mesajlar:
    390
    Beğeniler:
    145
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    Hayırlı olsun yeniden dönmeniz beni sevindirdi.