Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

''Bisiklete binerken kaska karşıyım''

Konu, 'Genel Bisiklet Konuları' kısmında Faruk ahmett tarafından paylaşıldı.

  1. Faruk ahmett

    Faruk ahmett Aktif Üye

    Kayıt:
    1 Eylül 2011
    Mesajlar:
    121
    Beğeniler:
    43
    Şehir:
    Ordu
    Adı:
    Ahmet faruk
    Seviye:
    Merhabalar,

    Muhtemelen başlığa binaen ani bir tepki olarak bazı arkadaşlar "ihtiyacın olmadığı için" ya da "koruyacak birşeyin olmadığı için" gibi düşünceleri kafalarından geçirecekler veya doğrudan buraya yazacaklar. Amacım bu bildik tartışmayı tekrar ısıtıp polemiğe çevirmek değil, ya da kask kullanımını eleştirmek değil. Ayrıca şaşırtıcı gelebilir ama ben de kask kullanıyorum ancak üzerine bilimsel ve popüler, ulusal uluslararası yazıları takip ediyorum.

    Öncelikle bu başlık çoğumuzun bildiği gibi European Cyclists' Federation'ın bir belgesi (http://www.ecf.com adresinde bulunabilir çevirisi var mı bilmiyorum). Belgede kask kullanımına karşı bir konum yok ancak bisiklet kullanımının korku yaymaya çalışılan toplumda giderek tehlikeli bir aktivite haline gelmesi eleştiriliyor. Ayrıca bazı bilimsel verilerden hareketle kask kullanımının ölümcül kazalarda istatistiki olarak anlamlı bir olumlu katkı yapmadığı belirtiliyor.
    Bu konuda bilim insanları ikiye bölünmüş durumda. Yani dünyada kask ölümcül kazaları önler şeklinde bilimsel bir veri yok. Kafa travmalarının çok önemli bir bölümü geçici ve önemsiz travmalar, ölümcül travma yaşanılan kazalarda da kaskın işe yaradığı konusunda yeterli bir bilimsel veri yok. En çok alıntılanan 1989 tarihli bir bilimsel çalışmada (bu çalışma bir google araştırması ile birkaç dakikada bulunabilir) bulunan sonuçlara şüpheyle bakıyorlar çünkü örneklem seçimi sorunlu. Her neyse benim meselem kuşkusuz binlerce bilim insanının üzerinde araştırma yaptığı ve bir sonuca ulaşamadığı bir olguyu değerlendirmek değil.

    Üniversitede çalışan, yurtdışında da bir süre bulunmuş ve uluslararası saygın platformlarda da yayınları olan bir öğretim üyesi olarak kasklar hakkındaki bilimsel çalışmaları tabi ki önemsiyorum. Ancak beni rahatsız eden ülkemizde bisikletle ilgili her türlü dernek, araştırma ya da hobi topluluklarında varolan bir kraldan çok kralcı mantığının egemen olması. Birisi kaskın işe yararlılığı ya da kaskın fetişleştirilmesinin ardındaki korku ideolojisini (ve bununla bağlantılı olarak milyarlarca dolarlık bir sektörü) gündeme getirse hemen 'doğulu' olmakla ya da daha kötüsü Türk mentalitesine sahip olmakla suçlanıyor. Hakikat bu değil. Dünyanın her yerinde bu tartışılıyor, kask kullanımını zorunlu hale getiren yasalar acımasızca eleştiriliyor, herkes fikrini söylüyor. Bizde de söylemeli. Ayrıca bisiklet güvenliğini artıran eğitimler, motorlu taşıt sürücülerine kaza anındaki cezai müeyyideler, bisikletçi dostu trafik düzenlemeleri gibi kökten değişiklikler yerine, kaskı tak gerisini kafana takma tarzı bir düşünce ve ideoloji hakim. Hollanda ve danimarka gibi bisiklet dostu ülkelerde kask kullanılmıyor. Buradaki trafik şartlarını gündeme getirecek dostlara bir önerim bisikletçi kaza istatistiklerine bakmalarıdır. Kaskın kafamızı koruduğu durumlar genellikle işin içine motorlu taşıtların girmediği ve Rotational impact denilen kafanın dönerek çarpıp travma yaşadığı durumların dışındaki durumlardır. Ki kask üreticileri de bunu bildiklerinden kullanım şartlarına bu notu eklerler. Kaskın bu rotational impact denilen durumu artırdığına (kafayı ağırlaştırıp ve dahi normalde çizgisel olan çarpmayı arkadaki çıkıntılarla dönme hareketine çevirme ihtimali) ilişkin bile birçok bilimsel veriye ulaşabilirsiniz (azıcık araştırma ile). Ayrıca, motorlu taşıt sürücülerinin ve hatta yayaların kaskların koruyacağı türden kafa travmalarını bisikletçilerden daha fazla yaşadığı (incidence per hours of practice - yani burada söz konusu olan önyargılı bir örneklem değil doğrudan pratiğin süresine bağlı bir ölçüm) şeklinde bilimsel veriler de mevcut. O halde yayalar ve arabalarının içinde oturan insanların daha çok kaska ihtiyacı vardır gibi bir sonuca ulaşırız ki bu da aslında kaska yüklenen değerin abartılı olduğunu tek başına kanıtlamakta.

    Sonuç olarak kaska karşı değilim ve kask kullanıyorum. karşı olduğum şey daha önce bahsettiğim ülkemizde varolan kraldan çok kralcı yaklaşım. Bu mevular dünyanın her yerinde gayet saygın enstitülerde ve ortamlarda bile tartışılıyor. Bırakın tartışılsın. ben daha çok sürücüler nezdinde bir saygı oluşturduğu ve hatta size yol verdikleri için kask takıyorum. Ölmemek için kask takıyorum gibi yaklaşımları aynı korku toplumunun ve arkasında köktenci çözümler yerine bisikletçileri suçlayan bir mekanizmanın hakim olduğu bir ideolojinin ürettiği garabet söylemler olarak görüyorum.

    Şu konuşma çok etkileyici lütfen izleyin: http://www.youtube.com/watch?v=07o-TASvIxY
     
  2. Doğukan KARBAL

    Doğukan KARBAL Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    14 Şubat 2011
    Mesajlar:
    776
    Beğeniler:
    399
    Şehir:
    İzmir/Bornova
    Bisiklet:
    Merida
    Seviye:
    Bisiklete binerken kaskı takıcaksın kardeş yanı bunun daha otesi yok bence demek istiyorum ama diyemiyorum. İnsanlar anlamıyorlar. O kasklar ne hayatlar kurtarıyor ama işte. Bisikletine ışıklı şeyler almayı biliyorlar onu alacagına kask alsan hayatın guvende. Ancak işte söylesende anlamıyorlar. :)
     
  3. Faruk ahmett

    Faruk ahmett Aktif Üye

    Kayıt:
    1 Eylül 2011
    Mesajlar:
    121
    Beğeniler:
    43
    Şehir:
    Ordu
    Adı:
    Ahmet faruk
    Seviye:
    katılıyorum :)
     
  4. Salih Dinçer

    Salih Dinçer Bisikletkolik

    Kayıt:
    30 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.031
    Beğeniler:
    781
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Geçen yine bilimsel bir araştırma ile alakalı anti-kask vurgusu yapılmıştı. Bu da onun gibi bir şey zannedersem. Sonuçta araba kullanırken kemer, motor kullanırken kask takılması zorunlu ve elzem ise bisiklet kullanırken de bir şey yapmalı. Kim dizlik gibi bir şey kullanıyor?

    Sanırım yarışçılar harici pek kullanan yok. Oysa dizlerimiz de çok hassas olmalı. Ama iş beyine gelince hava girmeye dursun, mazallah...

    [​IMG]
     
  5. Muammer D.

    Muammer D. Üye

    Kayıt:
    25 Ağustos 2011
    Mesajlar:
    68
    Beğeniler:
    41
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Bu yazının aşağıdaki linkteki yazıyla ne farkı var? Ya da bu bir alıntıysa belirtmeniz gerekmez mi?

    http://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=87635
     
    Salih Dinçer bunu beğendi.
  6. Lütfü Ekşioğlu

    Lütfü Ekşioğlu Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    14 Mayıs 2011
    Mesajlar:
    673
    Beğeniler:
    291
    Şehir:
    İstanbul/Yenibosna
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Çok haklısın.Hem alıntı dediğin örnek göstermek veya başka sitelere yayınlamak için yapılır.

    Bu arkadaş ise aynı konuyu 15 gün aradan sonra yine açmış.

    Lütfen konu açmadan önce 2 defa aratın...
     
  7. Murat Çetinkale

    Murat Çetinkale Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    15 Temmuz 2011
    Mesajlar:
    580
    Beğeniler:
    326
    Şehir:
    Ankara/Batıkent
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    Motorcular için kask zorunlu, çünkü yasal olarak sanırım 80 km/h hıza çıkabiliyorlar (Gerçekte 265 km/h gören tanıdığım var!!). Arabalar için yasal sınır en fazla 120 km/h (+%10=132 km/h max), bisiklet içinse yanlış bilmiyorsam en kralı 45 km/h. Şimdiiii, izin verilen hızları (yasal davranıldığını hayal ediyorum) baz alırsak ve işin içine bu araçların ağırlıklarını da katıp bir kıyaslama yaparsak herhangi bir kaza durumunda en düşük risk bisiklette olacaktır. Ama bisiklete bir motosiklet veya motorlu bir araç çarparsa bu durumda oluşabilecek riskleri (yaralanma, ölüm, vs.) kask ne kadar engelleyebilecektir, ona bakmak lazım. Konuyu açan arkadaşın ortaya koyduğu makaleyi okuyup linkteki videoyu da izledikten sonra, ben burada anlatılmak istenenin bu olduğu sonucunu çıkardım. Ayrıca bir de işin yasa boyutu var ki, bisikletçilerin güvenliği ile ilgili Türkiye'de çok belirgin düzenlemeler yok. Zaten AB'nin de bu konuda baskısı var, içerisinde bisikletle ilgili düzenlemeler yer almayan bir kanun taslağını ciddiye bile almıyorlar. Benim kişisel görüşüm, eğer trafikte bisiklet kullanılıyorsa, bizim bilinçsiz ve saygısız bir kısım (ki ne yazık ki çok kısım) sürücülerimizi göz önünde bulundurarak her türlü önlemi almak gerektiği şeklindedir. Bildiğim kadarıyla gelişmiş ülkelerde yayaya ve bisiklete (özünde, "İnsan'a") saygı maksimum olduğu için böyle bir ihtiyaç yok. Konuyu bir de bu tarafından değerlendirmekte fayda var. Saygılarımla.
     
    Mutlu Köksal bunu beğendi.