Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

bisiklet

Konu, 'Genel Bisiklet Konuları' kısmında Çağrı Aydoğmuş tarafından paylaşıldı.

  1. Çağrı Aydoğmuş

    Çağrı Aydoğmuş Yeni Üye

    Kayıt:
    9 Şubat 2009
    Mesajlar:
    22
    Beğeniler:
    24
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Bisiklet, motorsuz, iki tekerlekli, pedallı, insan gücü ile ilerleyen bir ulaşım aracı.
    Bisiklet sporunun da aracıdır. Yarış bisikleti, dağ bisikleti, şehir bisikleti, motorlu bisiklet, BMX, yatay bisiklet (recumbent), çift kişilik bisiklet (tandem) gibi türleri vardır. Vitesli ve vitessiz türleri bulunmaktadır. İlk bisiklet 1791'de Sivrac'ın bisikletiydi. Bunun bir direksiyonu (gidonu) bile yoktu. 1817'de ilk defa gidonlu bisiklet bulundu (Karl Drais) ve 1839'da Mac Millan'ın ilk pedallı bisikleti buluşu bu günkü bisikletlerin taslağını oluşturdu.

    Bisikletin tarihi

    İlk bisiklet çok ilkel biçimde 12. yüzyılda Çin'de görülmüştür. Fransız Sirvac yaptığı sağ ve sol ayakların itmesiyle yürüyen bisiklet yapmıştır. "Celerifere" adını taşıyan bu alet 1791 tarihlidir. Baron Karl Von Drais, Drais de Senerbol'un yaptığı bisikleti geliştirmiş ve bisiklete gidon eklemiştir. Bu bisiklet 1816 yılında yapılmıştır. Bu bisiklet tahtadan imal edilmiştir. 1818'de bisiklette metal kullanılmaya başlanmıştır.
    Leonardo Da Vinci'nin çizimleri kullanarak ilk pedallı bisikleti üreten Kirkpatrick Mac Millan'dır. 1839-1840 yılları arasında İskoçya'da yapılan bu bisiklet, halen Londra Science Museum'da sergilenmektedir. 1855'te Fransız Ernest Michaux'un bisikleti pedalı etkin olarak kullanmıştır. 1870ten sonra geliştirilen yeni bisikletlere "Bicyole" denilmiştir. Bu modelde ön tekerliğin çapı bir ila 1,5 metre arasında değişmiştir.
    İlk seri üretim bisiklet "Michaux Company" tarafından yapılmıştır. Şirket, yılda yüzkırk bisiklet üretiyordu. Bisikletin ilgi görmesi dönemin devletlerinin de dikkatini çekmiştir. 1800'lerin ikinci yarısında Fransa Savunma Bakanlığı bisiklet üretimini destek vermiş ve 1871'de imal edilen bisikletlerAlmanya ile yapılan savaşta kullanılmıştır.
    Trufaut, içi boş kauçuk lastiğini bulmuş, bunu İngiltere'de eşit tekerlekli komple kadrolu, bilyalı ve milli bisikletlerin yapılması ve ardından ortadan katlanan portatif bisikletler izlemiştir.
    İrlanda'da 1888 yılında havalı plastik biskletler piyasaya sürülmüştür. Bu durum, bisiklet endüstrisini geliştirmiştir. Bisiklet üretiminde kullanılan malzemenin fiyatının yüksekliği, işçilik maliyetlerinin yüksekliği nedeniyle halka inememiştir. 1800'lerin sonundan fabrikaların artması ve seri üretimin hızlanmasıyla maliyetlerde yaşanan düşüş bisikletin geniş kitlelere ulaşmasını sağladı. Özellikle Fransa, Belçika, İngiltere, İtalya veİspanya'daki bisiklet fabrikaları bisikletin bu ülkelerde yaygınlaşmasına ve bisiklet sporunu gelişmesine önayak olmuştur.
    I. Dünya Savaşı'nda Avrupa ülkeleri bisikleti askeri amaçla (ordu süratinin artırılması) amacıyla kullanmışlardır.
    Günümüzde bisiklet, her toplumda kullanılan yaygın bir ulaşım ve eğlence aracıdır.

    Bisiklet Tipleri

    Teker Çaplarına Göre

    Bisiklet tipleri birkaç farklı şekilde sınıflandırılabilirler. Bunlardan birisi tekerlek çaplarına göre sınıflandırmadır. 3 teker çapı şu anda çok yaygın olarak kullanılmaktadır. Bunlar: 622mm (28¨), 559mm (26¨), 406mm (20¨). Bunların dışında 27¨ çapındaki tekerlekler uzun yıllar boyunca yol bisikletlerinde kullanılmıştır. 584mm çaplı 650B olarak tanımlanan tekerlekler de son zamanlarda bazı üreticiler tarafından kullanılmaya başlanmıştır.

    Teker çapı sınıflandırmasına göre 28¨ teker çapına sahip bisikletler yol bisikleti, 26¨ teker çapına ship bisikletler dağ bisikleti olarak kabaca tanımlanır. 20¨ tekerlere sahip bisikletler BMX bisikletleri olabildikleri gibi, farklı 3 tekerlekli hatta 4 tekerlekli bisikletlerde ve yatay bisikletlerde sıklıkla kullanılırlar.

    Kullanım Amaçlarına Göre

    Bisikletler kullanım amaçlarına göre de sınıflandırılabilirler. Teker çapı ne olursa olsun, ince tekerli ve daha nahif yapılı, asfaltta kullanıma yönelik yapılmış bisikletlere yol bisikleti denir.

    Gene teker çapı 622mm ya da 559mm olmasına bakılmaksızın (genellikle 559mm olur), sağlam gövdeli ve dayanıklı parçalardan yapılmış, daha kalın lastiklerin kullanılmasına izin veren bisikletler araziye uygundurlar ve bunlara dağ bisikleti denir. Dağ bisikletlerinin ön süspansiyonlu, ön ve arka süspansiyonlu, süspansiyonsuz tipleri olabilir. Süspansiyon miktarına ve olup-olmamasına göre bisiklet kullanım alanları değişebilir.
    Teker çapı 622mm ya da 559mm ve son zamanlarda da 584mm olarak üretilen bazı bisikletler, uzun yollarda kullanılmak üzere üretilirler. Bu bisikletlerin ön ve arka kısımlarında çanta taşımaya imkanları vardır. Çamurluklar, rahat sele ve gidonlar kullanırlar. Tek amacı uzun mesafelere binicisini ve binicinin eşyalarını taşımak olan bu bisikletlere tur bisikleti denir.
    Teker çapı Türkiye'de 28¨, Fransa, İtalya, İskandinav ülkeleri gibi bölgelerde ise 650B olan bazı bisikletler vardır ki bunlara şehir bisikletleri denir. Bu bisikletlerin çoğu zaman ön ve arkalarında sepetleri, dinamolu ışıklandırma sistemleri vardır. Avrupa'nın pek çok yerinde genç-yaşlı insanlar şehir içindeki işlerini görmek, bir yerden bir yere gitmek, yük taşımak için bu bisikletleri kullanırlar.
    Asıl amacı akrobasi ve bazı özel yarışlar olan, sağlam yapılı ve 20¨ tekerlekli bisikletlere BMX bisikletleri denir. Bu bisikletler 1980'li yıllardan itibaren ortaya çıkmış ve bütün dünyada popülerlik kazanmışlardır.
    İki sürücünün aynı anda binmesine müsaade eden bisikletlere tandem denir. Tandemler uzun turlardan kısa arazi yarışlarına kadar pek çok farklı alanda kullanılabilirler.
    Sürücüsünün arkasına yaslanmasına hatta bazı durumlarda yatar pozisyonda durmasına müsaade eden bisikletlere yatay bisiklet denir. Yatay bisikletler Türkiye'de yaygın değildir. Yatay bisiklet kelimesi bile bilinmemektedir. Yatay bisikletin İngilizce'si Recumbent'dir.
    Sadece tek bir tekeri olan bisikletler de vardır. Tanımından da anlaşılacağı gibi bu bisikletlere tek tekerli bisiklet denir. Tek tekerli bisiklet kullanmayı öğrenmek normal bisiklet kullanmaktan farklıdır.
    İş bisikletleri özellikle yük taşımak için üretilirler. Bazıları yüz kilo ve üstündeki yükleri taşıyabilecek kadar sağlamdır. 2 veya 3 tekerlekli modelleri vardır. Bisikletin gövdesinde bulunan boş kısımda, hizmet ettiği şirketin reklam tabelasını taşıyabilirler. birde kullanım alanlarına göre bisiklet çeşitleri vardır.

    Bisiklet çeşitli donanımın bir araya gelmesinden oluşur.

    Kadro

    Çatı da denir. Farklı maddelerden (karbon, çelik, titanyum gibi) yapılabilir. Sağlamlık açısından daha çok tercih edilen ve DownHill, Trial gibi alanlarda kullanılacak bisikletlerde çelik ve karbon kadrolar, DownHill veya Trial gibi alanlarda kullanılmayacak bisikletlerde daha çok alüminyum kadro tercih edilir. Alüminyum kadroların en büyük özelliklerinden birisi hafif olması ve darbeleri emmesidir.


    Bisikletteki zincir donanımı

    Çatal

    Amortisörlü ya da düz olabilir.

    Frenler

    Frenler ön ve arka olmak üzere iki kolla idare edilir, telli ya da hidrolik disk olabilir.

    Tekerler

    Bisiklette tekerlek 2 veya 3 tane bulunabilir.

    Vites Donanımı

    Arabalardaki viteslerden pek farkı yoktur manueldir. 12'den 30'a kadar uzanan çeşitleri vardır.
    2007 yılında Japon bisiklet parça üreticisi Shimano, yolun durumuna göre, bisikletin kendi ürettiği elektrik ile çalışan otomatik değişen vites grubu üretmiştir. 2007 yılı itibarı ile dağ bisikletinde en popüler vites sayısı 3x9=27; yol ve yaris bisikletinde ise 3x10=30 'dur. 30 vites, çarkların çok ince olması ve zincirlerinde buna uygun olarak ince ve dayanıksız olmasından dolayı dağ bisikletlerinde tercih edilmemektedir.
     
  2. Selami Daban

    Selami Daban Bisikletkolik

    Kayıt:
    16 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.168
    Beğeniler:
    538
    Şehir:
    giresun bulancak
    Seviye:
    türkiye deki ilk bisiklet kulübü fenerbahçedir doğru mu ilk havalı tekerleği icat eden dunloptur doğru mu
     
  3. gıdıkcak

    gıdıkcak Üye

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    57
    Beğeniler:
    29
    Şehir:
    Samsun
    Seviye:
    Bilgi vermen cok güzel bişey ama..

    Bu forumu kullananların hepsi bu bilgileri bilir. giriş ve gelişme bölümleri hariç
     
  4. Çağrı Aydoğmuş

    Çağrı Aydoğmuş Yeni Üye

    Kayıt:
    9 Şubat 2009
    Mesajlar:
    22
    Beğeniler:
    24
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    haklısın niyetim bilgi vermekten çok aslında bilinenler paylaşılsın diye bir platform oluşturmak ve devamını sağlamak ;)
     
  5. İsmailYetişir

    İsmailYetişir Aktif Üye

    Kayıt:
    17 Aralık 2008
    Mesajlar:
    131
    Beğeniler:
    212
    Şehir:
    AFYON
    Seviye:
    yol ve yaris bisikletinde ise 3x10=30 'dur. 30 vites, çarkların çok ince olması ve zincirlerinde buna uygun olarak ince ve dayanıksız olmasından dolayı dağ bisikletlerinde tercih edilmemektedir.
    bu ifadede bir sorun var...
     
    Çağrı Aydoğmuş bunu beğendi.
  6. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Herşeyden önce eğer kendiniz yazmadıysanız bir kaynak belirtmenizde fayda var.

    Diğer yandan, sadece son ifade de değil çoğu ifade de yarım ve havada kalan kısımlar var. Ancak yine de hiç bilmeyenler için bir ö bilgi niteliği var tabi.
     
    Çağrı Aydoğmuş bunu beğendi.
  7. Çağrı Aydoğmuş

    Çağrı Aydoğmuş Yeni Üye

    Kayıt:
    9 Şubat 2009
    Mesajlar:
    22
    Beğeniler:
    24
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    evet ifadelerde ki sorunlar düzeltilirken bildiklerinizi ya da önemle vurgulamak duyurmak istediklerinizi de eklerseniz açılmış olan konu amacına ulaşack arkadaşlr
    İsmail önemli değil cümlede ki anlam bulanıklığı biz bisikletçiler bu cümle de "30 vites ise çarklar ince,çarklara entegre olması için zincirlerde buna bağlı olarak ince,zincirlerin ince olması dayanıksız yapı oluşturuyor işte bu sebepten 30 vites dğ bisikletlerinde tercih edilmiyor"demek istediğini anlarız
     
    kasap ahmet bunu beğendi.