Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Bisiklet Tasarlamak-Kullanım Amacı-Bisiklet Türleri

Konu, 'Bisiklet Seçimi' kısmında Güney Mertkan tarafından paylaşıldı.

  1. Güney Mertkan

    Güney Mertkan Aktif Üye

    Kayıt:
    25 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    111
    Beğeniler:
    91
    Şehir:
    İstanbul-Avcılar
    Seviye:
    Bisiklet satın alırken—eğer bu konuda yeterince bilgili değilsek bir binek otomobili alır gibi, piyasada bize sunulan hazır seçeneklerden birinde karar kılmak zorunda kalırız. Aslında sıradan bir müşteri olarak, bu konuda yapabileceğimiz çok fazla bir şey de yoktur, çünkü bisiklet piyasası da genelde sıradan müşteriye göre biçimlenmiştir. Yarış bisikleti, dağ bisikleti, klasik (her ne demekse?) bir gezi bisikleti—belli markalar altında toplanmış, kalitesine göre sıralanmış boy boy standart bisikletler çıkar karşınıza.
    Halbuki, uzunca bir süre bisiklet kullanmış meraklı ve deneyimli bir bisikletçi bilir: Otomobil markası ya da buzdolabı markası gibi kesin bir bisiklet markası yoktur. Bisiklet parçalarının veya parça gruplarının markaları vardır. Otomobil alırken sadece marka olarak değil, model ve üretim yılı olarak da belirli kategorilerle, servis ve bakım dahil kendi içlerinde bir bütün olan seçeneklerle karşılaşırsınız. Öte yandan bisikleti, ihtiyacınıza, zevkinize, özel şartlarınıza ve maddi olanaklarınıza göre farklı parçalar seçerek bir araya getirip kurabileceğiniz bir “yap-boz” gibi düşünebilirsiniz—yeter ki bisikletinizi hangi koşullarda, ne amaç için kullanacağınıza karar verin. Bu konuda yapacağınız bir araştırma sonucunda, birbirleriyle uyumlu olan parça ve grupları, bunları birlikte kullandığınızda ne gibi özellikler elde edeceğinizi öğrenir, zaman içinde deneyerek, değiştirerek tam amacınıza uygun bir bileşime ulaşırsınız. Bu tür melez bisikletler hemen her zaman hazır seçeneklerden daha kullanışlı olur.
    Yalnız, böyle melez bir bisiklet oluştururken karşınıza çıkacak olasılıkları iyi irdelemeniz gerekir. Örneğin, bir yarış kadrosu tekerlek kalınlığınızı sınırlar. Islak zeminde kolay kayan, yumuşak zemine gömülen ince ve düz lastikler işinize gelmeyebilir. Ayrıca bisiklete portbagaj, çamurluk gibi eklentiler uydurmakta çok zorlanırsınız.
    Ama, örneğin, çok dik yokuşları olan bir şehirde iyi havalarda bineceğiniz bir bisiklet için çok hafif, narin bir yarış kadrosu seçip, vites aralığı geniş bir dağ bisikleti vites grubunu uydurabilirsiniz. Diğer yandan, kasaba-köy ortamında, hep toprak yollarda kullanacağınız, bu yüzden kalın ve dişli lâstikler takacağınız bir dağ bisikletine, uzun yol gideceğiniz için boynuz şeklindeki yarış gidonu veya bir aerobar takmak işinize gelebilir. Ama bu kez fren grubunu yeniden düşünmelisiniz. Dağ bisikleti kadrosundaki askı frenler ile yarış vitesinin kollarını birbirine uydurmalısınız. Bu örnekler çok arttırılabilir ve iyi çözümlere ancak deneyimle ulaşılabilir.
    Uzun bir yolculuğa hazırlanırken, yolculuğun amacı, süresi, tarzı, yanınıza alacağınız eşyayı belirlediği kadar, bisikletin tümüyle yapısını belirler. Kadro, tekerlek, lâstik, gidon, sele, fren grubu, vites grubu, bu gruplar içinden değişik parçalar, port-bagaj v.b. bütün aksesuar seçilir, bir araya getirilir ve özel bir bisiklet ortaya çıkar. Bisiklet hazır satın alınan ve aldıktan sonra öylece kullanılan bir araç değildir. Yeterince araştırmayı ve denemeyi göze alırsanız, tam ihtiyacınıza göre bir bisiklet yaparsınız. Ama belirli koşullarda, hep aynı amaç için kullanmak üzere yapılan bisiklet de farklı koşullarda yetersiz, hattâ tamamen işlevsiz kalabilir. Bu yüzden birden fazla
    bisikletiniz olması gerekebilir. Bunu fazla görmeyin: Ortama ve koşullara göre değişik giysileriniz yok mu?