Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Bisiklet Seçimi

Konu, 'Bisiklet Seçimi' kısmında egehan93 tarafından paylaşıldı.

  1. egehan93

    egehan93 Yeni Üye

    Kayıt:
    8 Haziran 2008
    Mesajlar:
    10
    Beğeniler:
    10
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    BİSİKLET SEÇİMİ :

    Bisikleti nerede kullanmayı düşünüyorsunuz? Şehirde mi, doğada mı, uzun asfalt yollarda mı? Bisikleti ne amaçlı kullanmayı düşünüyorsunuz? Ulaşım aracı olarak, gezmek eğlenmek için..21 Vites, 24 Vites, 27 Vites Alüminyum, Zirkonyum, Shimano, Rapid Fire sözcüklerini duymuş, kafanız karışmış ve çaresiz kalmış olabilirsiniz.

    Bisiklet alacaksınız ama hangisi? İlk karar vermeniz gereken hangi tür bisikletin size daha uygun olduğudur. Dağ bisikleti, şehir bisikleti, yarış bisikleti (yol bisikleti) olarak üç ana grupta toplanan bisiklet türlerinden birini seçtikten sonra dikkat etmeniz gereken en önemli nokta bisiklet kadrosunun size uygunluğudur. Bunun ideal ölçüsü ise şudur: Ayaklarınız yerde, bisikletin üst borusu üzerinde durduğunuz zaman boruyla aranızda dağ bisikletinde en az 3-4 cm, yarış ve tur bisikletlerinde 2,5 cm boşluk olması gerekir. Kadro boyu, bisikletin diğer ölçüleri arasında en fazla önem taşıyandır. Aşağıdaki tablo genel olarak bacak boyu ile kadro boyu arasındaki oranı belirler. Bu tablodaki değerler genel olmasının yanında, kişinin tercihlerine göre de farklılık gösterebilir.
    Boy
    Kadro Boyu (cm)
    Kadro Boyu (inch)

    155 - 165
    35 - 38 cm
    14 - 15 "

    165 - 170
    38 - 41 cm
    15 - 16 "

    170 - 175
    41 - 43 cm
    16 - 17 "

    175 - 180
    43 - 46 cm
    17 - 18 "

    180 - 185
    46 - 48 cm
    18 - 19 "

    185 - 190
    48 - 53 cm
    19 - 21 "

    190 - 195
    53 - 56 cm
    21 - 22 "

    195 - 200
    56 - 58 cm
    22 - 23 "




    Bu tablodaki bir istisna ise şudur: Örnek olarak 185 cm boyunda olan biri 19" kadroya binebileceği gibi bir boy düşük kadroya da binebilir. Yani aynı kişi için 17" kadroda uygun olabilir. Buradaki asıl mantık şudur. Bisiklette ağırlık merkezi yere yakın oldukça , sizin bisikleti kontrol etmeniz daha kolay olur. Özellikle bu tarz boy seçimini yarışçılar daha çok yapar. Çünkü arazi şartlarında , dağ bisikleti kullanan biri için bisikleti kontrol edebilmek her şeyden daha önemlidir.


    __________________________________________________________________

    DAĞ BİSİKLETİ :

    Dağ bisikleti, doğayı, zarar vermeden keşfetmek için en uygun araçtır. Tüm dağ bisikletlerinin jantları 26 inçtir.

    Dağ bisikletleri de kendi aralarında farklılık gösterir:
    XC Yarış Bisikletleri:

    Adını, sıklıkla “Cross Country” değiminden alan XC bisikletleri genel olarak zor arazi şartları için uyarlanmış, tamamen performansa yönelik bisikletlerdir. Genel olarak bu bisikletlerin hafif olmaları amaçlanır. Bu yüzden bu bisikletlerde sık sık karbon parçalara rastlamak mümkündür. Gövde genelde karbon malzemelerden olup, amortisör seçeneği olarak 80 mm esneme mesafeli amortisörler yarışlar için daha uygundur. Bu tarz bisikletlerin daha alt modelleri giriş seviyesindeki kullanıcılar içinde uygundur.


    XC Çift Süspansiyon Bisikletleri:

    XC çift süspansiyon bisikletleri, ,dağ bisikleti dendiğinde akıla gelen ilk bisiklet türüdür ve genel olarak en çok kullanılan ve beğenilen bisiklet türüdür. Bu bisikletlerde genel olarak hem önde hemde arkada süspansiyon bulunur. Aktif süspansiyonlar , kalın dişli lastikler , bu bisikleti arazi için vaz geçilmez kılar. XC yarış bisikletlerine göre performansı daha düşüktür. Ama diğer bisikletlere göre daha eğlencelidir. Özellikle bu tarz bisikletler tepe inişi adı verilen yerlerde daha çok kullanılır. Bu tarz bisikletler ile zorlu kayaların üzerinden aşmak hiçte zor değildir.


    Zorlu Koşul Dağ bisikletleri:

    Bazı kullanıcılar her zaman daha fazlasını ister. Zorlu koşullar, daha fazla esneme mesafeli bisikletler, disk frenler. İşte bu bisikletler bu tarz koşulara en uygun bisiklet modelleridir.



    Serbest Sürüş Bisikletleri:

    Bu tarz bisikletlere binen sürücüler , bisikletçiliğin en uç noktalarını zorlarlar. Çok yüksek tepelerden atlarlar. Kendileri için rampa inşa edip bu rampalardan atlamak onlar için en büyük zevktir. Bu bisikletlerin açıları genel olarak arkaya doğru yatıktır. Yokuş aşağı inme performansı oldukça yüksektir. Ancak yokuş yukarı çıkma performansı da bir o kadar düşüktür.



    Bu bisikletler genellikle kalın dişlidir. En çok kullanılan Lastik ölçüsü 26x1.95 tir. istendiğinde daha ince, dişsiz, asfalt yollara uygun lastikle değiştirmek mümkündür.Lastiğin dişli olması arazide tutunma koşullarını daha da artırabilir. Her koşul için ayrı çeşit lastik olmasına rağmen genel amaçlı lastik seçimleri de mümkündür. Örnek olarak , düz asfaltta gidecekseniz “slick” denen yüzeyi düz olan bir lastik seçimi daha uygun olur. Bu lastiğin tek dezavantajı ıslak ortamlarda diğer lastiklere göre daha fazla kaydırmasıdır. Arazi şartlarına uygun olan lastik ise kalın ve dişli olandır. Genelde kalın lastikler arazi için tercih sebebidir. Burada kaygan zeminde tutması amaçlanmıştır. Üçüncü bir seçenek ise “semi-slick” denen hem asfalta hem de arazi şartlarına uygun lastik seçimidir. Bu tarz lastiklerin üzerinde , arazi lastiklerine göre daha az diş vardır ve su tahliye kanalları bulunur. Slick lastikler ile sürtünme daha az olduğu için daha hızlı gidersiniz. Arazi lastikleri asfaltta hızlı gitmeniz mümkün değildir. Çünkü sürtünme daha fazladır.

    Fren sistemleri ise bisiklet seçiminde en çok karar verilemeyen konulardan biridir. Bisikletlerde günümüzde kullanılan 3 tip fren sistemi vardır. V-Brake, mekanik disk ve hidrolik disk.



    ŞEHİR BİSİKLETİ:

    Genelde 28” jant ebadına sahip olan şehir bisikletleri asfalt için çok uygun bisikletlerdir. Çamurluklu ve ön-arka bagajlı uzun yol için tasarlanmış bu bisikletlerde de aynı dağ bisikletlerinde olduğu gibi boy seçenekleri vardır. Tasarım olarak yarış bisikletlerine benzese de konfor olarak yarış bisikletlerinden çok farklıdır.

    Bu bisikletlerinde farklı modelleri vardır:

    Hibrid Bisikletler:

    Bu bisikletler genelde şehir içi kullanımına uygundur. Bu modellerde sele oturuş pozisyonu, selenin açısı ve gidon gibi bileşenler tamamen sürücüyü rahat ettirme amaçlıdır. Tasarım ve hafiflik olarak yarış bisikletlerine de benzese, onlardan ayrılan en büyük özelliği komforlu olmasıdır. Bu bisikletlere hibrid denmesinin sebebi yarış bisikleti geometrisine sahip olup dağ bisikletinin esnek özelliklerini tek bir bisiklette birleştirmesidir. Geniş vites seçenekleri ile her türlü yol için uygundur.



    Komfor Şehir Bisikletleri:

    Bu bisikletler komfor bisikleti denmesinin en büyük sebebi tamamen komfor amaçlı , rahat bir sürüşü tercih eden kullanıcılar için uygundur. Genellikle ön tarafında ve opsiyonel olarak sele borusunun altında amortisör seçenekleri mevcuttur. Geniş seleler, yukarı eğimli gidon ve gidon boğazları bu tarz bisikletler için genel özellik kabul edilmektedir.


    ol bisikleti:

    Yol bisikleti denince ilk akıla gelen model ince ve 28” jant ebadına sahip olan bisikletleridir. Aerodinamik unsurlar ön plandadır. Bir çok farklı geometriye sahip olsa da temel amaç hızdır. Giriş seviyesinden profesyonel kullanıcılara hitap eden bir çok seçeneği mevcuttur.









    Zamana karşı yada Triatlon bisikletleri:

    Bu tarz bisikletlerin yapışış amacı tamamen hızdır. Sürücü özel giysiler giyerek tamamen aerodinamik bir pozisyon içinde bisikleti sürer. Bütün bileşenleri hız için özel araştırma laboratuarlarında test edilerek tasarlanmıştır. Bu bisikletlerde kullanılan malzemeler yarış bisikletlerine benzer.











    Salon(Veledrome) Bisikleti:

    Bu tarz bisikletler bir bisikletçinin isteyebileceği en son bisiklet tarzıdır. Spor salonlarına benzeyen kapalı pistlerde kullanılan bu bisikletler tamamen vitessiz ve frensizdir. Çok fazla güç ve çok fazla kondisyon gerektiren bu bisiklet türü son zamanlarda en çok ilgi çeken türlerden biridir.












    Bisikleti satın almadan önce :

    İlk önce kendinize bir kağıt kalem alın ve kendiniz hakkında dürüst düşünün. 2 liste yapın. İlk liste bisiklete binerken kullanacağınız eşyalar olsun. Örneğin gece binerken fara ihtiyacınız olabilir veya km saati veya kilit gibi aksesuarlar bisikletin vazgeçilmez ihtiyacıdır. İlk kez binecek bir kullanıcı mısınız yoksa bisikletinizi daha üst model bir bisiklet ile değiştirecek bir kişi misiniz ? Yoksa her gün binen, her gün antreman yapan, yiyeceklerinize en üst seviyede dikkat eden, yarışlarda gözünüze kestirdiğiniz kişileri geçmek için var gücünüzle savaşan bir bisiklet savaşçısı mısınız? Siz bunlardan hangisisiniz ?

    Seçtiğiniz modellerin teknik detaylarına bakın. Ağırlık sizin için önemli ise tabiki daha üst donanımlı bir model almanız önemli. Eğer giriş seviyesinde bir kullanıcı iseniz ve ağırlık sizin için önemli değilse , benim için fonksiyonellik önemli diyorsanız hemen hemen bütün vites ve fren donanımları sizin için uygun olacaktır. Kadro malzemelerine bakın. Sizin için fiyat olarak hangisi daha önemli hafiflik mi yoksa hayat boyu kullanacağınız bir bisiklet mi olacak. Unutmayın ki teknolojiye verdiğiniz değer , cebinizden eksi değer olarak çıkacak , ama binerken de artı değer olarak size geri dönecektir.

    Satın aldığınız bisikletçi size teknik olarak neler sağlayabiliyor ? Bisikletinizin ayarları bozulduğunda götürebileceğiniz bir bisikletçi mi , yada beyaz eşya satıcısı mı ?

    Her zaman bilene danışın. Mutlaka çevrenizde bir arkadaşınız bisiklete biniyordur. Kendi bisikletindeki eksiklikler size verdiği tecrübeler size, bindiğiniz zaman artı değer olarak dönecektir.

    Bisikletleri karşılaştırın. Hangi marka , hangi donanım, hangi fiyat? Kısacası fiyat performans oranı. Siz, verdiğiniz paranın karşılığını ne kadar alıyorsunuz? Yoksa 50 gr için 200 dolar vermek sizin için her şeyden daha mı önemli?

    Ağırlık her zaman “her şey” demek değildir. Belirleyici faktör sağlamlık mı hafiflik mi ? Hangi bisikleti tercih edersiniz: hafif bir bisiklet olup 2 sene sonra kırılan bir bisiklet mi yoksa 7 sene sonra aynı ilk günmüş gibi sizin güvenle pedala basmanızı sağlayacak bir bisiklet mi? Kendinize bir sorun? Ben neden hafif bisiklet istiyorum. Yarışa mı gireceğim, yoksa arkadaşlarım arasında egomu mu tatmin edeceğim ?



    Mağazada :

    Aradığınız modele bir bakın. Satıcıya renk seçenekleri olup olmadığını sorun. Bisikletin üzerine oturun. Boyu size uygun mu ? Satıcıya tam olarak ne istediğiniz söyleyin . Size en iyi o yardımcı olabilir.

    Seçtiğiniz bisikletle kısa bir tur atın. Bu tur size bisiklet hakkında tüm detayları vermeyecektir. Ama genel özellikleri , kullanım koşulları, oturma posizyonu , selenin rahatlığı gibi faktörler hakkında genel bilgileri verecektir.

    Bisiklet satın alırken her zaman mantıklı olun. Unutmayın ki bir bisiklet dükkanında çalışmak zor bir iştir. Burada çalışanlar bu işi gerçekten sevdikleri için yaparlar. Amaçları zengin olmak değildir.



    Eve Geldiğinizde:

    Güzel bir bisiklet almanın mutluğu içinde , bisiklete binin. Onu deneyin. Hangi bisikleti alırsanız alın , bisiklet rodaj devresi geçirecektir. Vites ayarları bozulacaktır. Vidaları gevşeyecektir. Bunlar gayet normaldir. Yaklaşık olarak bir aylık kullanımdan sonra bu ayarların yeniden yapılması gerekir. Herhangi bir dış etki olmadıkça da bu ayarlar kolay kolay bozulmaz.

    Ayarları mı bozuldu? Lastiğiniz mi patladı? Gideceğiniz yer her zaman sizin bisikletçinizdir.

    DOĞRU GİYSİ SEÇİMİ

    Bisiklet kullanırken uygun giysiler giymek hem sürüş rahatlığı hem de vücut sağlığı için azami önem teşkil eden bir konudur. Arabanızla ilerlerken gördüğünüz tuhaf giyimli bisikletçiler size komik görünebilir fakat aslında tüm o tuhaf giysiler, kapsamlı bilimsel araştırmalar sonucunda üretilmiş kaliteli ve pahalı giysilerdir. Daha da önemli olan nokta ise mesafe ne olursa olsun o giysilerin bazılarının tüm bisiklet sürenler tarafından kullanılması gerektiğidir.


    Forma
    Jersey de denir. Uzun veya kısa kollu olur. En önemli özelliği vücudu tam olarak sarmasıdır, bisiklet sporunda vücudu tam olarak saran giysiler giyilmelidir. Değişik ve ilginç desenlerde olur, gece kullanımı için ışığı yansıtan modelleri de vardır. Arkasında iki veya üç adet cebi vardır.


    Tayt
    Uzun mesafe sürecek olan bisikletçi için en gerekli giysidir. Bacak arasında sünger bulunur, böylece uzun süre bisiklet üzerinde giden sürücünün bacak arası sürtünmesi en aza indirilir. Omuzdan askılı veya belden lastikli olur. Bacak uzunluğu değişik modeller vardır.


    Kask
    Bisikletci için en önemli malzemedir. Olası bir düşme durumunda kafa travmalarını ve yaralanmalarını önler. Bir defa kaza yapılan kask tekrar kullanılmaz. Kasklar günümüzde en yüksek teknoloji ile üretilir, rüzgar tünellerinde sürtünmeleri azaltılır, en hafif ve dayanıklı malzemeden üretilir. Üzerindeki hava kanalları kafanızın serin kalması için özel olarak dizayn edilir. Tüm dünyada sürücüler bisikleti ne olursa olsun piyasadaki en pahalı kaskı satın alırken ülkemizde ve Türkiye’de genelde en ucuz kasklar tercih edilir.


    Eldivenler
    Kısa mesafelerde kullanılması isteğe bağlıdır fakat uzun mesafe sürerken mutlaka gereklidir. Avuç içinde bulunan ve hamate denen bir kemik mahmuzu vardır. Bu mahmuza her baskı yaptığınızda yük biner ve bu da ulnar sinirinin sıkıştırılmasına sebep olur. Bu duruma uzun süre maruz kalınırsa avuçta ağrı ve elde yorgunluk hissi doğurabilir. Günümüzde eldivenlerin avuç kısmına jel ya da kaliteli süngerler yerleştirilmekte ve sakatlanmalar minimuma indirilmektedir. Parmak uçları kesik veya tam parmaklı eldivenler piyasada mevcuttur.


    Gözlük
    Güneş gözlüğü veya renkli camlı gözlükler uzun mesafeler için gereklidir. Yazın ülkemizde güneş gözlüğü mutlaka gerekmektedir. Bunun yanında sarı camlı gözlükler kararmış havada açık bir görüntü sağlar,normal camlı gözlükler ise ülkemizde çok olan sinek,böcek vs haşarat için idealdir.hiçbir sebep olmasa bile yüksek hızla iniş inerken gözlerin yaşarmaması için kaliteli yol gözlüklerine ihtiyaç vardır.
    Bu giysilerin yanında ek olarak uygun çoraplar,kışın yağmurluk kullanılabilir. Terinizin gözünüze kaçmaması için bandana da kullanabilirsiniz.
     
  2. Serdar TEBER

    Serdar TEBER Bisikletkolik

    Kayıt:
    29 Kasım 2006
    Mesajlar:
    1.215
    Beğeniler:
    1.366
    Şehir:
    Ankara, Antalya
    Seviye:
    Çok iyi bir çalışma olmuş. Yeni başlayacakların faydalanacakları bir kaynak başlık.
     
  3. egehan93

    egehan93 Yeni Üye

    Kayıt:
    8 Haziran 2008
    Mesajlar:
    10
    Beğeniler:
    10
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    umarım bir faydam olur.
     
  4. caner ünsal

    caner ünsal Bisikletkolik

    Yaş:
    54
    Kayıt:
    1 Ekim 2007
    Mesajlar:
    1.151
    Beğeniler:
    496
    Şehir:
    izmir
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    bacak boyu değilde kişinin boyu demek istemişsiniz
     
  5. caner ünsal

    caner ünsal Bisikletkolik

    Yaş:
    54
    Kayıt:
    1 Ekim 2007
    Mesajlar:
    1.151
    Beğeniler:
    496
    Şehir:
    izmir
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    aslında sizin yazdığınız gibide ifade edilebilir dikkate almayın