Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Bisiklet Neden Çok Önemli? ( Dr.Bülent Savran )

Konu, 'Serbest Kürsü' kısmında akifberkant tarafından paylaşıldı.

  1. akifberkant

    akifberkant Bisikletkolik

    Kayıt:
    3 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    1.158
    Beğeniler:
    1.169
    Şehir:
    -Kırklareli-İstanbul
    Bisiklet:
    Corratec
    Seviye:
    - Merhaba Dostlar,

    internette Dr. Bülent Sarvan'ın yazdığı bu yazıyı gördüm. Hemen hepimizce bisiklet kullanmanın önemi ve faydaları malum. Fakat Dr.Bülent Savran çok güzel kaleme almış. Belki benim gibi henüz okumamış olanlar vardır diye, bu yazıyı paylaşmak istedim. -


    Bisiklet Neden Çok Önemli?
    Yazar: Dr.Bülent Savran



    Bisiklet, toplum için geniş çaplı yararları olan bir aktivitedir. Çevreye dost, hiçbir duman veya ses oluşturmayan bir ulaşım şeklidir. Kentlerimizdeki tıkanan sorunların çözümünde önemli bir katkı sağlayacaktır. Bunlar, çoğu insanın ekonomik yararına da olacaktır.

    Bisiklet sağlıktır. Bisiklet bizi, zevkli ve sağlıklı fizik egzersize davet etmektedir. Bisiklet hastalığı önler: Haftada 4 saatlik egzersiz geniş bir aralıktaki hastalık riskini önemli derecede azaltır. Hatta haftada 1 saat bile önemli bir azalma sağlamaktadır.



    Haftada 4 saatlik bisiklete binme kolay bir egzersizdir. İşe giderken yarım saat ve dönerken; ve hedefin üzerindeyiz artık. Yarım saatte çoğu insan 3 ile 8 km arasında bir mesafede bisiklete binebilir. Kapıdan kapıya, bisikletçi genellikle bu mesafeler arasında araç kullanmadan daha hızlıdır. Ve, her gün işten eve gidip gelirken değerli bir boş zamanda egzersiz yapılacaktır.

    Düzenli bisiklete binenler daha az hasta olurlar. Bir Amerikan sigorta şirketinin deneyimi, haftada çalışanlar arasında 3 kez egzersiz yaparlarsa hastalık nedeniyle çalışılmayan günlerin %20 azaldığını ortaya koymuştur. Bu bulgular İsveçli otomobil üreticisi Saab - Scania tarafından da onaylanmıştır. Düzenli egzersiz yapmayanlar yılda ortalama 30 gün hasta hissederken, fiziken aktif olanlar yılda ortalama sadece 8 gün hasta olurlar.



    Orta derecede egzersiz birçok fizik ve mental fayda sağlar, bunlar;



    - Kan şekerinin regülasyonu sağlar, yükselmesini önler,

    - Zararlı kolesterolü düşürür,

    - İmmün sistemi güçlendirir,

    - Kalp, adale, kemik ve tendonları güçlendirir,

    - Diyabet, kemik kırıkları, kardiyo-vasküler şikayetleri ve kanser riskini azaltır,

    - Stres, yüksek tansiyon, anksiyete ve depresyonun hafif formlarının oluşma riskini azaltır.



    Faydalı olması için egzersiz düzenli olmalıdır. Günlük kısa yolculuklarda bisiklet kullanmak, ihtiyacımız olan egzersizi yapmak için, uygun bir yoldur.

    Bireysel bisikletçi için, çalışanlar için, toplumlar için, işe bisikletle gitme sağlık için önemlidir.

    Tüm bu nedenlerle bisiklet desteklenmeli ve ulaşım politikaları mümkün olduğunca fazla sayıda insanın bisiklete binmesine yönelmelidir.



    Yol Güvenliği;

    Bisiklet kullanımında en büyük engel olan, yol güvenliğinin sağlanması, bisikletin desteklenmesi politikasında merkezi tema olmalıdır.

    Tüm diğer ulaşım modelleri gibi bisiklet ne tamamen güvenli değildir ne de birçok insanın düşündüğü gibi tehlikeli de değildir. İngiltere'den Policy Studies İnstitute'den Dr.Mayer Hillman, bisiklet ve sağlık üzerine bir seri makale yayımladı. Bisiklete binmeyle kazanılan yaşam yılının, bisikletçiler arasında yüksek sayılabilecek, 20/1 kaza oranı ile kaybedilen yaşam yılına göre daha fazla olduğunu hesapladı. İngiltere'den verilen rakamlar, bisiklete binenlerin daha uzun yaşadığını ve binmeyenlere göre daha sağlıklı kaldığını göstermiştir.



    Danimarka Bisiklet Federasyonu benzer çalışmaları ortaya koydu. Tıbbi araştırmalar temelinde, günde ortalama 3 km bisiklete binen 5 milyon Danimarkalı toplam yaşamlarına 40 bin yıl eklemekte iken, her yıl ortalama 80 Danimarkalı trafik kazalarında ölmektedir. Ortalama beklenen yaşam süresi 70 olarak kabul edilirse, ortalama yaşta ölen bisikletçiler hesaba katıldığında, 3.500 yıllık toplumsal kayıp ortaya çıkmaktadır. Bu kaybı toplam kazançtan çıkarırsak Danimarkalının net toplam yaşam kazancının 36.500 yıllık yaşam olduğu görülebilecektir. Her ne kadar ortadaki çok sayıda faktör daha ileri çalışmalara ihtiyaç gösterse de, bu hesaplama düzenli bisiklete binmenin, toplumun sağlığına yararlı olduğunu göstermiştir. Bu aynı zamanda Avustralya ve Yeni Zelanda'da yasa ile kask zorunluluğu getirilmesi sırasında da, toplumun %10'nun bisiklete binmekten vazgeçmesinin, toplumsal sağlığı olumsuz şekilde etkilediğini göstermiştir.



    Bisiklete binme sonucu kazanılan yaşam yılı trafik kazasında kaybedilen yıllardan 20 kat daha yüksektir.







    Yol şartları, çocuklar, yaşlı insanlar ve engelliler gibi hassas yol kullanıcıları için uyarlanmalıdır. Daha düşük risk idraki olan ve daha sıklıkla düşme eğilimi olan ve tek araçlık kazalara karışan çocuklar için kask kullanımının önemi açıktır. 18 km/saat hızla meydana gelen bir kazada kask, tam-gerçek bir koruma sağlamaktadır. Ancak kask takılmasının sağlanması çocuğu bisikletten alıkoymamalıdır. Bisikletin desteklenmesi politikasının başarısı için çocukların cesaretinin kırılmaması gerekmektedir. Ailelerin, çocuklarının kask takmak ya da takmamak konusunda bilgilendirilmeleri doğru olacaktır.



    Avrupa ülkelerde binilen kilometre ile ölüm oranının karşılaştırılması.



    Yaşam tehlikelidir ve insanlar türlü çeşit kazada yaralanır ve ölürler. Diğer ulaşım çeşitleri ve diğer günlük aktivitelerle karşılaştırılınca, bisiklete binmeyen insanların sıklıkla sandığı ölçüde, bisikletin tehlikeli olmadığı görülecektir. Gönüllü ve zorunlu kask kullanımı lehine yapılan kampanyalar bisikletin tehlikeli olduğu kavramını abartmaktadır. Gerçekte ise, yayalarda olduğu gibi, şiddetli yaralanmaya yol açan veya fatal yol kazaları, tek bir yaygın nedenden kaynaklanmaktadır- bir motorlu araç tarafından çarpılmak. Bu sorunun tek çözümü ise, kaynağa yönelmek, hız ile tehlikeli sürüşü durdurmaktır.



    Tüm yol kazalarında kafa travmaları sadece bisikletçilerde değil, sürücülerde, yayalarda da görülmektedir. İngiltere'de 1987-1991 arası yolda meydana gelen kazalarda yaralananlar üzerine yapılan araştırma sonuçları şu şekildedir.

    ( Yaralı % )
    Sürücü % 40,5
    Yaya % 39,1
    Motosikletçi % 11,9
    Bisikletçi % 8,5



    Yollar, çocuklar ve yaşlıları içeren toplumun tüm üyelerine özgürce hareket imkanı vermelidir ve yaralanma ve ölümleri azaltmanın en iyi yolu, motorlu araçların yol hiyerarşisindeki pozisyonuna son vermektir. Bu ancak araç hızını kesmek ve motorlu araç trafik hacmini düşürmekle ve çoğu zararda rolü olan motorlu araç sürücülerine yönelik yasal düzenlemeler yapmakla mümkündür.

    Danimarka'da kaza sayısı yarıya inerken aşağıdaki önlemlerin alınması kabul edildi.



    - Kentsel alanlarda hız limitlerinin düşürülmesi,

    - Sarhoş araç kullanan tutukluların tedavisi ,

    - Genç sürücülere ve sarhoş sürücülere yönelik kampanyalar,

    - 15 - 19 yaşlarda yol güvenliği eğitimi,

    - Kazalarda kara noktaların yok edilmesi,

    - Kamyonların dizayn ve ekipmanında genel güçlendirme,

    - Yoğunlaşmış motorlu araç trafik kontrolü,

    - Yeni bisiklet çizgileri ve bisiklet yolları.



    Hollanda yine, aynı çizgide düşünmektedir. Yaklaşımları, bisikletçileri, hızlı hareket eden ve yoğun motorlu araç trafiğinden ayırmaktır. Mümkün olsa da olmasa da, araç hızı kent içinde 30 km/saat ile sınırlandırılmıştır. Hollandalılar halen güvenliğin artırılmasında bir rekora da sahiptirler. 1996'ya kadar 26 yılda bisikletçi yaralanmaları yarıdan fazla düşürülmüştür ve kask kullanan bisikletçi sayısı hala sıfıra yakındır.



    İngiltere, kendi yol politikasını yenilemektedir. Ve Ulusal Bisiklet Stratejisine adapte etmektedir. Bisikletçi sayısını 2012'ye kadar bunu ikiye katlamayı amaçlamaktadır.



    Sonuç olarak, yaygın şekilde bisiklet kullanılan ülkelerde, riski azaltmak için, bisiklet kaskı kullanımını teşvik veya zorunlu kılmaktan ziyade, daha güvenli yol şartlarının sağlanması yönünde stratejiler seçilmiştir.



    Bisikletin ciddiye alınması için birçok neden vardır. Bisiklet çevreyi korumamıza yardım eder ve kalabalık kentlerimizde çok az bir yer kaplar. Kirlilik yaratmaz. Her bir bireyin kolayca ulaşabileceği bir hareket formudur. Bireysel ve kentsel sağlık sorunlarının çözümlenmesinde bisiklet ciddi bir alternatiftir.
     
  2. akifberkant

    akifberkant Bisikletkolik

    Kayıt:
    3 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    1.158
    Beğeniler:
    1.169
    Şehir:
    -Kırklareli-İstanbul
    Bisiklet:
    Corratec
    Seviye:
    Ayrıca şu yazıyı da hemen konuya dahil etmek isterim; faydalı bilgiler:

    '' Düzenli yapılan bisiklet egzersizi, beynin endorfin adı verilen mutluluk hormonunun salgılanmasını sağlıyor.



    Selçuk Üniversitesi (SÜ) Meram Tıp Fakültesi Spor Fizyolojisi Bilim Dalı Başkanı ve Spor Hekimliği Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hakkı Gökbel, düzenli yapılan bisiklet egzersizinin dayanıklılık antrenmanı yerine geçtiğini, bunun da beyin tarafından endorfin adı verilen mutluluk hormonunun salgılanmasına yol açtığını belirtti.

    Bu hormonun kişinin kendisini daha iyi hissetmesini, ağrılarının ve endişe hissinin azalmasını, dolayısıyla da kişinin kendisini mutlu hissetmesini sağladığını ifade eden Gökbel, ”Mutluluk hormonunu salgılatacak egzersizlerin 30-45 dakikalık süreyle olması gerekli ve bu egzersiz düzenli şekilde haftada en az 3 gün yapılmalı. Bu yapılırsa salgılanan mutluluk hormonu daha da fazla olur” dedi.

    Gökbel, bisiklet egzersizinin yemekten en az 2,5-3 saat sonra yapılması gerektiğini vurgulayarak şunları kaydetti:

    ”Yenilen yemek çok yağlı ve proteinli olmamalı. Mümkün olduğunca sıvı ve karbonhidrat açısından zengin bir menü olmalı. Yani yemeğin ağır olmaması ve yemekten sonra bir süre beklenilmesi gerekli. Daha sonra 30-45 dakika boyunca konuşmayı engellemeyecek hızla bisiklet sürülmeli. Bu egzersiz düzenli şekilde haftada 3 gün yapılırsa, bisiklet kullanan kişi, kendini daha iyi ve mutlu hisseder, yorgunluğu daha az olur.”
     
  3. Emre Yalcinkaya

    Emre Yalcinkaya Üye

    Kayıt:
    30 Mayıs 2011
    Mesajlar:
    72
    Beğeniler:
    28
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Öncelikle paylaşım için teşekkürler yalnız bunun Türkiye de uygulanması çok uzun süre alır gibi görünüyor öncelikli olarak şuan ki mevcut durumda hiçbir ön hazırlık yok bunun hazırlanması ve uygulamaya geçmesi çok çok yıllar alır diye düşünüyorum.
     
  4. Cyclist999

    Cyclist999 Bisikletkolik

    Kayıt:
    17 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    1.157
    Beğeniler:
    789
    Şehir:
    izmir
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    Müthiş ötesi paylaşımınız için çok teşekkür ederim.
    Benim kullanmamın 1.nedeni, tüm anlamıyla Bisikletçiliğin sonsuz derecede ve sonsuza dek tutkunu olduğum için.
    2. nedeni ise kendi sağlığım ve dünyanın sağlığı için.
    :)
     
    akifberkant bunu beğendi.
  5. Bahadır Budak

    Bahadır Budak Aktif Üye

    Kayıt:
    14 Mayıs 2011
    Mesajlar:
    142
    Beğeniler:
    67
    Şehir:
    Urla-İzmir
    Seviye:
    paylaşım için teşekkürler :) Türkiyem insanının çok ihtiyacı var bisiklete ama malesef sadece çocuklara karne hediyesi olarak görülüyor yaşını almış kişilerce.
     
  6. akifberkant

    akifberkant Bisikletkolik

    Kayıt:
    3 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    1.158
    Beğeniler:
    1.169
    Şehir:
    -Kırklareli-İstanbul
    Bisiklet:
    Corratec
    Seviye:

    Bisikleti seven insan için engeller çok önemli değil, bu forumda paylaşılan gezi ve turlardan da belli. Evet altyapı ve uygulama çok önemli. Aslında küçük şehirlerimizde ve ilçelerde bence çok büyük sıkıntı yok. Ben asıl sorunun büyük şehirlerde olduğunu düşünüyorum. Büyükşehirlerimizde ' mış gibi' altyapı ve yollar, 'mış gibi ' ulaşım ve karmakarışık - plan projeli olduğu söylenilen - güzel planlanmamış çarpık kentleşme var. Öyle yerler var ki insan kaldırımda yürürken bile risk altında.

    Dileriz ki gerçekten güzel bir alt yapı ve uygulama ile hem bisiklet sevgisi artar ve bisiklet kullanıcıları çoğalır, hem de başta trafik olmak üzere güvenli yol ve ortamlar sağlanır.
     
  7. anıl şahin

    anıl şahin Yeni Üye

    Kayıt:
    30 Haziran 2011
    Mesajlar:
    17
    Beğeniler:
    14
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    arabadan in!
    bisiklete bin!
     
  8. Salih Dinçer

    Salih Dinçer Bisikletkolik

    Kayıt:
    30 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.031
    Beğeniler:
    781
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Faydalı bir içerik, teşekkürler...

    Bu arada makalenin kaynağı neresi?
     
  9. özgün uygun

    özgün uygun Üye

    Kayıt:
    31 Ağustos 2011
    Mesajlar:
    52
    Beğeniler:
    1
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    hocam ellerinize sağlık paylaşım için teşekkürler