Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Bisiklet fiziği Dersleri (Soru cevap şeklinde)

Konu, 'Eski Arşiv' kısmında Mesut Girgiç tarafından paylaşıldı.

  1. Mesut Girgiç

    Mesut Girgiç Onursal Üye

    Kayıt:
    28 Mart 2006
    Mesajlar:
    4.526
    Beğeniler:
    12.611
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    Önce Alıştırmalar.



    Örnek soru::)
    Bisiklet yarışçıları neden daha az sürtünme için ince tekerleği tercih eder? Fizik kurallarına göre yüzey alanının sürtünmeyi etkilememesi gerekmiyor mu?
     
    Onur Kula ve ZekiAlper bunu beğendi.
  2. Mesut Girgiç

    Mesut Girgiç Onursal Üye

    Kayıt:
    28 Mart 2006
    Mesajlar:
    4.526
    Beğeniler:
    12.611
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    Tamam, cevabı sildim. :in:

    Artık, sen hariç herkes cevaplayabilir. :)
     
  3. Haşim Okyay

    Haşim Okyay Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2008
    Mesajlar:
    5.246
    Beğeniler:
    4.692
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Hiç kafa yoramam abi şimdi buna sabah sabah :p :D

    Ama etkilemesi gerekiyor, yüzey alanı önemli burda. Mesela, asfalt bir yolda yaptığımız sürati çakıl bir yolda yapabilirmiyiz? Yaparız da nasıl yaparız.
    Bir de ince tekerleğin kütlesi daha küçük. Hızlanması daha kolay olur.
    Misal, bende 2,40 lastik var. Arkadaşımda da 1,5 slick var. Benden daha çabuk hızlanıyor :D
    Ama arazide gelsin, iş değişir ozaman :rolleyes: :04:
     
  4. gurkankas

    gurkankas Onursal Üye

    Kayıt:
    20 Mart 2007
    Mesajlar:
    2.655
    Beğeniler:
    1.393
    Şehir:
    Balıkesir/Merkez
    Seviye:
    yüzey alanı ile sürtünme doğru orantılıdır.jilet gibi ince bacaklı bir nesneyi ayakkabı kutusu kadar geniş bacaklı bir nesneye göre daha rahat hareket ettiririz. aynı durum bu pateninde de vardır.bu pateni ayakkabılarının altı bildiğiniz üzere çook incedir.bunlarla buzda kaymak normal ayakkağıla buzda kaymaktan daha kolaydır.fakat paten ayakkabılarıyla arazide yürümek daha zordur. aynı durm bisiklettede vardır ;)

     
  5. Mesut Girgiç

    Mesut Girgiç Onursal Üye

    Kayıt:
    28 Mart 2006
    Mesajlar:
    4.526
    Beğeniler:
    12.611
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    Maşallah,
    hiç kafa yoramam demişsiniz ama cevabın da yarısını yazmışsınız. Tebrikler. :)
    (Çaktırmadan ders çalışan zeki öğrenciler böyle olur. ;) :D )



    İki sebeple ince tekerlek tercih ediliyor. Evet, birincisi kütlesinin daha düşük olması. :)
    Bu cevap size 100 üzerinden 50 puanı garantiledi.

    Diğer anahtar kelimeyi de söylerseniz
    100 puan alacaksınız.
    Ya da o durumda size kanaat notu da kullanarak puanlama gücüm olan 3313 puan hediye ederim.
    Puanın tamamı da helal olsun derim.
    :)
     
    Haşim Okyay bunu beğendi.
  6. Haşim Okyay

    Haşim Okyay Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2008
    Mesajlar:
    5.246
    Beğeniler:
    4.692
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Abi işte, yüzey alanına bağlı olduğu için bu durum, ince tekerlek daha az hava sürtünmesi demek oluyor. Yüzey alanı / daha az kütle + daha az hava sürtünmesi = daha yüksek ve daha kolay hız :rolleyes:

    Bu yüzden yarış bisikletleri bizim bisikletlerden ( MTB ) daha hızlı gidiyor. Tabi bu ince tekerleğin yanına jant çapını da eklemek lazım.
     
    Mesut Girgiç bunu beğendi.
  7. ZekiAlper

    ZekiAlper Antalya Downhill Prof MTB rider

    Kayıt:
    4 Ekim 2007
    Mesajlar:
    2.906
    Beğeniler:
    1.647
    Şehir:
    Antalya
    Adı:
    Antalya Downhill Özel Antrenör
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Hava sürtünmesi tamamen yüzey alanına bağlıdır ve ince tekerlek daha az hava sürtünmesi demektir. Ayrıca ince tekerlekler daha az kütleli oldukları için sebep oldukları eylemsizlik momenti de daha az olacaktır. Bu da bisikletin daha kolay hızlanmasını sağlar.

    Ayrıca kullanım ve arazi şartlarına baglı olarak alınabilecek lastikler, performansa göre; ebatlarına ve diş yapısına ayrılırlar. Arazi şartları için genelde dişli ve kalın lastikler tercih edilirken , yolda kullanılacak lastiklerde ise dişsiz ve sürtünmeyi azaltmak için ince lastikler tercih edilir:)
    Aslında genel mantık Hız 'dır. Yani Hız =Yol/Zaman dır; yani V=X/t dir ;)
     
  8. Haşim Okyay

    Haşim Okyay Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2008
    Mesajlar:
    5.246
    Beğeniler:
    4.692
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Vay bea, ne Einstein`lar varmış aramızda :p Bir çırpıda söyleyiverdi :D
     
  9. bianconero

    bianconero Aktif Üye

    Kayıt:
    2 Haziran 2008
    Mesajlar:
    116
    Beğeniler:
    63
    Şehir:
    Ayvalik
    Seviye:
    dün öss ye giren arkadaşlarım uzak dursun bu konudan lütfen.. geziler bölümünde gezinmeyi tercih etsinler daha iyi olur kendileri için :)
     
    encralis, ahmet ozgen ve halp bunu beğendi.
  10. Onur Kula

    Onur Kula Bisikletkolik

    Yaş:
    33
    Kayıt:
    23 Eylül 2006
    Mesajlar:
    1.008
    Beğeniler:
    905
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Onur Kula
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    Bir lastiğin yanağı yere temas ettiği her turda bizim ve bisikletin ağırlığından dolayı sıkışmakta ve her sıkışma sırasında aslında belli bir gücü absorbe etmekte yani emmekte.Ve bu yüzden inik lastikle gitmek, şişik lastikle gitmeye göre çok daha fazla yormakta.

    İnce lastik kalın lastik olayına gelirsek, genelde ince bir lastiğin yanakları da dar olmakta ve bu yüzden yerle temas ettiğinde oluşan basınçtan dolayı ezilme miktarı (ya da yanak mesafesinin kısalma miktarı diyelim) daha az olmakta ve her turda daha az bir kuvvet absorbe etmekte. Hele bir de havası çok şişikse, neredeyse hiç ezilmemekte ve neredeyse hiç bir kuvveti sönümlememekte.Dolayısıyla güç kaybı da yaşanmamakta..... diye düşünüyorum :)

    Ayrıca kalın lastiklerin özellikle dişleri dolayısıyla, düz ve ince lastiklere göre kat kat fazla olan yüzey alanı ve dolayısıyla fazla olan hava direnci de buna eklenince fark biraz daha artıyor.

    Tabi hafiflik farkının hızlanmaya olan etkisini saymıyorum bile.

    Yalnız gözden kaçmaması gereken bir şey var, ikisi de yeterince şişik ince ya da kalın lastiğin perforansa etkisi, bizim bisiklet üzerinde oluşturduğumuz büyük hava direncinin yanında çok küçük kalacağı için profosyonel olmayan arkadaşların lastiklerin hava direnci miktarlarını fazla kafalarına takmamalarını tavsiye ederim:D :)
     
    tuninger_haa bunu beğendi.
  11. Mesut Girgiç

    Mesut Girgiç Onursal Üye

    Kayıt:
    28 Mart 2006
    Mesajlar:
    4.526
    Beğeniler:
    12.611
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    Bu formülü yol bisikletlerinin de bilmesine şaşırdım... :) :) demek ondan hızlı gidiyorlar.

    Cevabınız doğru. ;)

    orijinal cevap ise aynen şu idi:


    Tebrikler 3bin küsur puan cebinizde.. :in:
     
    Haşim Okyay bunu beğendi.
  12. Ceyhun Oğuz

    Ceyhun Oğuz Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    8 Haziran 2008
    Mesajlar:
    615
    Beğeniler:
    327
    Şehir:
    Tarsus
    Seviye:
    Gene Kopyala + Yapistir Gibi:d
     
  13. gurkankas

    gurkankas Onursal Üye

    Kayıt:
    20 Mart 2007
    Mesajlar:
    2.655
    Beğeniler:
    1.393
    Şehir:
    Balıkesir/Merkez
    Seviye:
    başka soru ?
     
  14. Turkishflier

    Turkishflier Aktif Üye

    Kayıt:
    16 Eylül 2004
    Mesajlar:
    175
    Beğeniler:
    152
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    İyi de sorunun doğru cevabı gelmedi ki.En önemli etkenler hafiflik ve rüzgar direnci değil yuvarlanma direncidir.Fizik kurallarına göre alan arttıkça sürtünme de artar;artmadığı nereden çıktı?

    Daha yumuşak veya daha geniş lastik kullanıldığında dolayısıyla tekerleğin yuvarlanma direnci de artar.



    Burada durum biraz daha farklı.Buz yüksek basınç altında eriyerek suya dönüşür.İnce tabanlı paten ayakkabıları da sağladıkları yüksek basınç sayesinde buzu eriterek bir kayma oluğu oluşturur.Ve kontrollü bir kayma sağlar.
     
    d.berkay, fatihgüven ve gurkankas bunu beğendi.
  15. Haşim Okyay

    Haşim Okyay Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2008
    Mesajlar:
    5.246
    Beğeniler:
    4.692
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:

    Söylediğiniz doğru. Ama sizin söylediğiniz binek otoları için geçerli galiba.


    Mesut abinin sorduğu soru ise bisiklet üzerineydi.
     
  16. Turkishflier

    Turkishflier Aktif Üye

    Kayıt:
    16 Eylül 2004
    Mesajlar:
    175
    Beğeniler:
    152
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    Fizik kuralları evrenseldir.İncelenen nesneye göre değişmez.
     
    tuncdemir bunu beğendi.
  17. Haşim Okyay

    Haşim Okyay Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2008
    Mesajlar:
    5.246
    Beğeniler:
    4.692
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Fizik kuralları değişmiyor ki, nesne değişiyor.
     
  18. Mesut Girgiç

    Mesut Girgiç Onursal Üye

    Kayıt:
    28 Mart 2006
    Mesajlar:
    4.526
    Beğeniler:
    12.611
    Şehir:
    Konya
    Seviye:
    Sorunun doğru cevabını yukarıda alıntı şeklinde vermiştim. Dikkatinizden kaçtı galiba.
    Hem soruyu hem de doğru yanıtı tekrar vereyim.
    Soruda ve cevapta geçen yüzey sürtünmesi ve rüzgar direnci konuyla örtüşmüyor olsa sanırım bu soruyu Tübitak dikkate almaz ve kendi sitesinde cevap verme gereği duymazdı.

    Ya da diğer bir ihtimal: Tübitak soruda kastedilen sürtünme direncini yer ile olan sürtünme yada dönme direnci (eylemsizlik) olarak değil de direk rüzgar direnci olarak algıladı.

    Aslında bana da soruya cevap verilirken sürtünme direnci kaale alınmadan direk rüzgar direncine (aerodinami) atlanmış gibi gelmedi değil. Sanki soruyla cevap arasında bir kopukluk var gibi.
    Ama soruya cevap veren Tübitak.

    Cevabın yanlışını bulursanız Tübitağı uyaralım. :) ;)

    Kaynak: http://www.biltek.tubitak.gov.tr/merak_ettikleriniz/index.php?kategori_id=4&soru_id=208





    .
     
  19. Turkishflier

    Turkishflier Aktif Üye

    Kayıt:
    16 Eylül 2004
    Mesajlar:
    175
    Beğeniler:
    152
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:

    ''Ya da diğer bir ihtimal: Tübitak soruda kastedilen sürtünme direncini yer ile olan sürtünme yada dönme direnci (eylemsizlik) olarak değil de direk rüzgar direnci olarak algıladı. ''

    Cevabı kendiniz vermişsiniz zaten:) Tübitak yetkilisi soruyu yanlış anlayıp yanlış bir yanıt vermiş orada.
     
  20. bianconero

    bianconero Aktif Üye

    Kayıt:
    2 Haziran 2008
    Mesajlar:
    116
    Beğeniler:
    63
    Şehir:
    Ayvalik
    Seviye:
    Mesut abi, Bisklet fiziği derslerinin devamı ne zaman gelecek acaba?? 1 diye yazmışsınız da.. güzel bilgiler edinebiliyoruz sayenizde..