Bisiklet ağırlığı ve toplam ağırlık paradoksu

KemalBaloglu

Forum Demirbaşı
Kayıt
12 Eylül 2007
Mesaj
502
Tepki
779
Şehir
istanbul/suadiye
bildiğimiz gibi bisiklette ağırlık çok önemli bir husus olarak bilinir fakat benim aklıma takılan bir yer var. Büyük ihtimal forumdada çok tartışılmıştır ama konu hakkında yazı bulamadım, soruma geliyorum;
özellikle üst düzey bisiklet kullanıcıları bisikletlerini 300 gr hafifletmek için dünyanın parasını harcarlar çünkü bisiklet ne kadar hafif olursa ağırlık/güç oranı o kadar düşük olacak ve daha verimli ve zevkli bir sürüş elde edeceğiz, benim kaçkar bisikletten aldığım bir bisiklet kilidi var yaklaşık 500Gr ağırlıgında, ben bu kilidi dersaneye vs.lere giderken sele borusuna bağlıyorum tabi bisiklet birden 500Gr ağırlaşıyor bu kilidi çantamda taşısam ne fark olur sonuçta toplam ağırlık değişmez ama bisiklet hafifer aynı örnek su matarasıyla da verilebilir. Bisiklet ne kadar hafif olursa olsun ha bisikletin üzerinde aksesuar vs. var yada sırtımızda çantada toplam ağırlık değişmiyor peki biz neden bisikletlerimizi hafifleştirmek için bu kadar uğraşıyoruz ben kilidi hep çantamdami taşiyim bisikletin hafif olması açısından yada toplam ağırlık değişmediği için bir sorun oluşturmazmı bun nasıl açıklayabiliriz
sağlıklı, bol pedallı günler
İYİ BAYRAMLAR
 
Scudo

barhan

Daimi Üye
Kayıt
10 Ekim 2007
Mesaj
375
Tepki
626
Şehir
port gentil
Bisiklet
Diğer
sırtında taşıdığın bir ağırlık ile ayağında taşıdığın bir ağırlık hiçbir zaman aynı eforu harcamana neden olmaz örneğin eskiden mahkumlar kaçamasın diye ayaklarından prangalanırdı ,kol yada boyunlarından değil,bunu istersen spor magazalarında satılan ayak ağırlıklarıyla deneyebilirsin(ele bağlıyken mi? ayağa bağlıyken mi ?daha zor).
 

KemalBaloglu

Forum Demirbaşı
Kayıt
12 Eylül 2007
Mesaj
502
Tepki
779
Şehir
istanbul/suadiye
ceaplarınız için saolunda ben bisiklet kilidimi çantamdamı sele borusundami taşıyayim 2 kilidim var ortalama 750 gr ediyorlar çantadamı taşımak iyidir yoksa bisiklet üzerindemi
 

Speedy Cycler

Daimi Üye
Kayıt
15 Mayıs 2007
Mesaj
360
Tepki
298
@LorD Of DrinkS

Bisiklet ağırlığının 1 kg azalması alt sınırda vücuttaki yaklaşık 6 kg hafiflemeye üst sınırda ise 3 kg hafiflemeye eşdeğerdir. Yani 23 kg ağırlığındaki bir bisikletin 22 kg ye inmesi vücuttaki 3 kg hafiflemeye, 9 kg ağırlığındaki bir bisikletin 8 kg ye inmesi vücuttaki yaklaşık 6 kg hafiflemeye denktir. Bisikletteki ağırlık sınırı daha da aşağılara indikçe bunun vücuttaki eşdeğer hafiflemesi daha da artar.
Daha önce başka bir sayfada aynı mesajı çektim. Ancak bu sayfaya da aynı mesajı yazıyorum. Bir sırt çantası al, içine koyabildiğin kadar kitap koy, bu sırt çantasını sırtına alıp bisikletle dolaş. Daha sonra bu çantayı bisiklete bağla, o halde bisikletle dolaş. Her iki durundaki performansını karşılaştır. Çantan sırtındayken performansın daha fazala olacaktır. Hafif bisikletler sürücüyü taşır, ancak ağır bisikletler sürücüleri tarafından taşınırlar. Ben kendi kullandığım 17 kg lik Aspid den inip arkadaşımın 14 kg lik Bianchi Meta Pro suna bindiğimde bisikletten inesim gelmedi, çünkü sürüş kalitesi çok daha fazlaydı. Bir de şunu belirteyim. Bisiklette hangi parçaların hafiflediği de çok önemlidir. Hafiflediği zaman en fazla performans artışı sağlayan parçalar arka dış lastik, arka iç lastik, ruble ve arka janttır. Kadronun çelik yerine aliminyum olması hem hafiflemeyi sağlar hem de aliminyum elementi yol darbelerini çeliğe göre daha iyi emdiği için sürücüye fazladan bir avantaj sağlar.
 

Barış Kılınç

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Eylül 2007
Mesaj
729
Tepki
1.154
Şehir
İstanbul
@Semih Temiz


Bu rakamları neye dayanarak verdiğinizi sorabilir miyim? Sırtınıza astığınız kitap dolu çantayla beliniz ya da sırtınız ağrımadan kaç saat sürebilirsiniz? Yokuşta ayağa kalkıp bisiklet kullanırken çantayı da sırtınızda hareket ettirerek daha fazla enerji harcamayacak mısınız? Hafif bisikletin ivmelenmelerde büyük avantajı vardır. Çabuk hızlanır ve durur. Ancak üzerinize aldığınız yükle zaten çabuk hızlanmayı beceremezsiniz. Ayrıca hafiflediği zaman performansı arttıran parçalar arasında pedallar ve aynakol da vardır. Kısaca dönerek moment kazanan parçaların hafifliği performansa daha çok etkir. Ayrıca alüminyum kadrolar yol darbelerini çeliğe göre daha iyi emmez!
 

Barış Kılınç

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Eylül 2007
Mesaj
729
Tepki
1.154
Şehir
İstanbul
@Barış Kılınç

Fizikçi bir arkadaşımla tartıştım ve bu önerme konusunda emin olmadığımı düşündüm.

bisikletin sibobu 20kg olsa bu tekerin tam bir dönüşünün sonunda sistemde net bir kazanç veya kayıp yaratmaz, çünkü hareketin yarısında yavaşlatıcı diğer yarısında aynı şiddette hızlandırıcı bir etki yaratır
 

Firochromis

Daimi Üye
Kayıt
21 Ekim 2006
Mesaj
306
Tepki
234
Şehir
Bolu
İsim
Fırat Çıngı
Bisiklet
Diğer
Fakat işin içine sürtünme karışınca 20 kg'lik sibob mutlaka kayıp yaratacaktır.

Asıl soru konusundaki fikrim de, en azından sırtta taşımakla sele borusuna bağlamak arasında kayda değer bir fark olacağını düşünmüyorum. Her iki durumda da yük zaten sele borusundan bisikletin diğer elemanlarına ve daha sonra tekerleklere aktarılacaktır. Yani yükün izleyeceği yol aynı. Peki diğer borulara bağlayacak olsanız nasıl olur? Herhalde bir mühendislik modeli kurup yükün tekerlekler arasında nasıl paylaşıldığını filan bulmak gerekir.

Sonuç: Bu kadar çok diplomanın bulunduğu bir ortama bu tip sorular sorulmaz kardeşim :) Sonuçta ufak bir farktan bahsettiğimize göre kafayı takmadan bisikletin keyfini çıkarmak lazım :)
 
  • Beğen
Tepkiler: KemalBaloglu

Spec

Forum Demirbaşı
Kayıt
22 Haziran 2006
Mesaj
474
Tepki
659
Şehir
istanbul
@Barış Kılınç

Bisikletin sibobu dönerken yavaşlatıcı veya hızlandırıcı bir etki yaratmaz evet doğru ama 20 kglık siboplu bisikleti 0-30km/sa hıza çıkarmakla 11 kglık bir bisikleti 0-30km/sa e çıkarmak aynı şey değil.
(m*v=f*t) Kütle arttığı için 30km/sa'lik bir hız değişimi için aynı sürede uygulaman gereken kuvvet çok daha fazladır. (sürtünme olduğu için pedala sürekli bir kuvvet uygulamak zorundayız) Sürtünmesiz bir ortam olsaydı zaten 1 kg bisikletle 1 milyon tonluk bir bisiklet arasında fark olmazdı. (yeterince hız kazandıktan sonra)

Ağırlık taşımada ise taşıdığınız ağırlık vücudunuzun ağırlık merkezine ne kadar yakınsa o kadar rahat taşırsınız o kadar az yorulursunuz. Ağırlık merkezimiz de sırtımıza denk geldiğine göre herhangi bir ağırlığı sırtımızda taşımak hem sürüş kontrolü hem de enerji tasarrufu bakımından daha avantajlı olmalı diye düşünüyorum. Ama 750 grlık kilit ne kadar enerji tasarrufu sağlar hatta o 750 grlık kilit için bu konuyu tartışmaya , kafa yormaya değer mi , değmez. :D
 
  • Beğen
Tepkiler: KemalBaloglu

kerembasaran

Aktif Üye
Kayıt
29 Ocak 2007
Mesaj
162
Tepki
190
Şehir
istanbul
dönen ve aynı sırada ötelenen parçaları (tekerlek) ivmelendirmek için yapmanız gereken iş, yalnızca ötelenen (kadro, gidon vs.) parçaları ivmelendirmek için yapmanız gereken işten daha büyüktür. bu sebeple bisikleti daha atılgan yapmak için ilk hafiflemesi gereken parçalar teker setleridir. özellikle dış lastik ve jant.

bunun sebebi dönen parçaların dönme ataletine sahip olmasıdır. dönme ataleti, dönen parça üzerindeki kütlenin dönme merkezine doğru sürekli olarak çizgisel olmayan bir yer değiştirme yapmak zorunda olmasından kaynaklanmaktadır. dönen bir teker üzerinde bir nokta alalım. bu nokta aslında tekere teğet bir çizgi üzerinde dümdüz ilerlemek istemektedir. tıpkı bir merminin dümdüz yolunda gitmek istemesi gibi. bu noktayı/mermiyi bir yöne saptırmak için bir iş yapmanız gerekmektedir. dönen cisim üzerindeki noktaları kendi yarıçaplarında döner olarak tutmak için, sürekli olarak onları dönme merkezine doğru çekmeniz gerekir. bu, merkezkaç kuvvetine karşı yapılan iştir ve **yalnızca ** dönen parçalara has bir özelliktir. düz bir çizgi üzerinde ötelenen parçalarda etkimez.

dönme ataleti yarıçapın karesi ve kütle ile doğru orantılıdır. bu da, lastiğin ağırlığının 4 kat artması ya da lastiğin yarıçapının iki kat artmasının dönme ataletini 4 kat arttıracağı anlamına gelir. dönme ataleti arttıkça dönen parçayı belli bir açısal hıza (dönme hızı) getirmek için gereken enerji de artar. bisikletinizi belli bir hıza çıkarmak için gereken toplam enerji artar. bisikletiniz hantal hisseder.

sonuç:
dönen parçaların (özellikle yarıçapı büyük olanların) kütlesinin fazla olması ivmelenmenize büyük darbe vurur. göbek, ruble, fren diski vs. yarıçapı çok ufak olduğu için dönme direnci düşüktür. ama örneğin dış lastik son derece önemlidir.

Bisiklet kilidine gelince,
Ben sırtımda taşırdım. Çünkü bu kilidin oluşturduğu atalet kuvvetlerinin bana sırtıma bağlı çantadan gelmesini gidon, pedal gibi yerlerden dolaylı olarak gelmesine tercih ederim. Bu şekilde bu kuvvetlerle cebelleşmek çok daha kolay. Kuvvet, moment, atalet çok makine gibi konuştum ama motorsiklet kullanmış ya da 30 kilogram yüklenmiş bir bisikleti yokuşta kaldırmaya çalışmış her insanoğlu eminim beni anlıyordur. Bisiklet işi cambazlıktır. Bisiklet hafifledikçe dengede tutmak kolaylaşır.
 

Hakan Yazman

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Ekim 2004
Mesaj
3.960
Tepki
5.442
Şehir
Alanya/İstanbul
Merhaba sorunuzun cevabını bisiklette hafiflik ile ilgili yazımda var buraya da kopyalayayım:

Hafiflik neden önemli ?
Belki bir çoğumuz, benim 5-10 kilo fazlam var, bisikletim 1-2 kilo hafif olmasının ne önemi olabilir diyecektir, ancak pratiğe geldiğinde olayın boyutu oldukça değişmektedir, 12 kg olan bir mtb ile 10 kg olan bir mtb arasında çok önemli oranda sürüş kalitesi farkı olacaktır, hafif bisikletler sürüş esnasında ağır olana göre daha hızlı tepki verecek, yokuşlarda sizi çok rahatlatacaktır genel olarak bisiklet hafifledikçe bisikletten aldığınız zevk ve performans artacaktır.

Bisiklette hafifliğin önemi anlatmak için şöyle bir örnek verebiliriz; hemen hepimiz 3-5 kg bir ağırlığı uzun süre elimizde, sırtımızda uzun süre rahatlıkla taşıyabiliriz, ancak bu 3-5 kg ağırlığı ayaklarımıza bağlayıp birde öyle yürüdüğümüzü düşünün bu takdirde bu ağırlık her adımımızda sağa sola sallanacak, elimizde taşımamıza göre bizi 3-5 misli daha fazla yoracak ve kısa sürede yorgun düşürecektir. Bisiklette de aynı şey geçerlidir vücudumuzda taşıdığımız ağırlığa göre bisiklette olan ağırlık bizi çok daha fazla yoracaktır… Ayrıca örnek olarak vermemiz gerekirse bisikleti hafifletme meraklıları bisikletlerini 50-100 gr bile hafifletmek için bile büyük bedeller ödemeyi göze almaktadırlar bu da bisiklette hafifliğin önemini gösteren bir örnektir…
 

Speedy Cycler

Daimi Üye
Kayıt
15 Mayıs 2007
Mesaj
360
Tepki
298
@kerembasaran

Bu bilgilere göre 24 lük jantlara sahip bir bisiklet kendisiyle aynı ağırlığa sahip olan 28 lik jantlara sahip bir bisiklete göre çabuk hızlanır diyebiliriz. Ağırlığın sırtta taşınması sürücünün belini ve sırtını ağrıtır. Bu konuda bir itirazım yok. Ancak içi kitap dolu bir çantanın bisikletin üzerinde olması sırtta olmasına göre bisikletin ivmelenmesini daha fazla engeller. Bisiklet ağırlığının azalması alt sınırda ve üst sınırda aynı etkiyi yapmaz. Alt sınırda daha fazla etkilidir. Örnek vermem gerekirse, 30 kg lik özel yapım bir bisiklet düşünün. Bu bisikleti bacak kasları yeterince kuvvetli bir bisikletçi kullansın. Bu bisikleti 500 gr hafifletsek bisikletçi bu hafiflemeyi belki de hiç hissetmez. Ancak bu bisikletçi 9 kg lik bir bisiklet kullansa, bisikleti 500 gr hafifletsek bisikletçi hafiflemeyi rahatlıkla hisseder.
 

Barış Kılınç

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Eylül 2007
Mesaj
729
Tepki
1.154
Şehir
İstanbul
Burada bir ikileme düşüyoruz bence. Binen kişi mi rahat hareket etmeli, bisiklet mi rahat hareket ettirilebilir olmalı? Bisiklet kilidini ya da suluğunuzu ayağınıza mı bağlıyorsunuz da taşıması daha zor hale geliyor? Sırtımızdaki bisiklet kilidini taşırken, vücudumuz bisikletten daha fazla hareket ettiği için daha çok iş yapmış oluruz. Bu 80 kiloluk adamla 70 kiloluk adamın farkı değil. Çünkü vücudumuzu motor olarak kabul edersek, kilit veya suluk bu motorun ağırlığının zaten dışında kalıyor. Ayrıca çanta binicinin hava sürtünmesini arttıracağı gibi kıvraklığını da düşürür. O yüzden aşağıdaki arkadaş da suluk taşıyor... :)

http://www.formulaworldshop.com/images/sports/basso.jpg
 

KemalBaloglu

Forum Demirbaşı
Kayıt
12 Eylül 2007
Mesaj
502
Tepki
779
Şehir
istanbul/suadiye
@gurkankas
:D:D:D ben yüzeysel ve kolay bir örnek olsun diye verdim yoksa bi kilit yüzünden konu açmaya değmez
 
  • Beğen
Tepkiler: Speedy Cycler
Kayıt
26 Nisan 2007
Mesaj
16
Tepki
4
Şehir
izmir
merhaba, bisikletin daha hafif olması (belki yol direnci açısından) bir fark yaratabilir. Tabii ki bu yarışçı arkadaşlar için önenmli olabilir. Ama bisikletle amatörce uğraşan arkadaşların, bisiklet ve malzemelere harcadıkları paraya dikkat etmeleri gerekir. Yani daha hafif diye birçok arkadaşım, maddi durumlarını zorlayarak sık sık parça değiştirmeye çalışıyorlar. Bu da konunun diğer boyutu bence...
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
2
@LorD Of DrinkS

Hayır, değer. Böyle bir konu açmayı düşünüyordum. Değer, çünkü birçok insanın değerli bilgileri öğrenmesine vesile oldunuz..
 

KemalBaloglu

Forum Demirbaşı
Kayıt
12 Eylül 2007
Mesaj
502
Tepki
779
Şehir
istanbul/suadiye
@stratus
doğru diyorsun dostum, benim bu konudaki fikirlerim netleştiği gibi bu konuyu okuyan, konu hakkında bilgisi olan yada olmayan diğer bisiklet severlerde faydalanmış oldu.
 
  • Beğen
Tepkiler: Şerif Şentürk

kerembasaran

Aktif Üye
Kayıt
29 Ocak 2007
Mesaj
162
Tepki
190
Şehir
istanbul
@Semih Temiz

Aslında tam olarak öyle değil. Sadece atalet momenti bisiklet tekerlerini
karşılaştırmak için yetersiz kalıyor. Tekerin yarıçapı arttıkça atalet momenti artıyor evet, ama o oranda da açısal hız azalıyor. Yani tekerin yaptığı
devir sayısı azalıyor, daha yavaş dönüyor. Yarıçapın artması ataleti arttırırken açısal hızdan düşürüyor. Bu sebeple gene asıl önemli olan tekerin çevresine yakın toplam kütle miktarı. Sonuç olarak 28" teker 24" olandan daha ağır bir dış lastik ve janta sahipse daha yavaş hızlanacaktır. Çapı büyük diye değil.

Unutmayın ki yukarıdaki çıkarımlar hep ivmelenme/çabuk hızlanma
üzerineydi. Time trial yapıyorsanız atalet momentinin adı anılmaz, önemli
olan rüzgar direncidir, bisikletin toplam ağırlığıdır. Ne de olsa dur kalk yapmaz dümdüz gidersiniz.

30kg'lik bisiklet ile 9kg'lik bisiklet karşılaştırmana katılıyorum, özellikle engel tepe vs. içeren yollarda. 500gr'ın 9kg'a oranı, 30kg'a oranından çok daha büyük. Ancak düz yolda gidiyorsan, cambazlık durumları yoksa, toplam ağırlık aynı olduğu sürece kitap sırttaydı bisikletteydi pek fark yaratacağını düşünmüyorum.