Siz ne kadar dikkatlide olsanız dediğiniz gibi başkalarının (dolmuş, otobüs, kamyon, araba,vb) ne yapacağı belli olmaz. Ama bence bu bisikletten vazgeçmek anlamına gelmemeli. Motorsikletle karşılaştırırsak bisiklet hala çok daha güvenli keza motorsikletlere hala bisiklet muamelesi yapılıyor...
Ankara' yı bilmiyorum fakat dikkat edilmesi gereken bazı fiziki şartlar var. Mesela mazgallar. Bisikletle araç yolunda giderken dogal olarak yol ile kaldırımın arasında bisiklet kullanacağınız zaman çok yoğun olacak. Türkiye genelide mazgallar bisiklet düşünülerek tasarlanmadığı için ve dikkat edilmediği için ızgaraları yola paralel hizalanıyorlar. Yani bisiklet tekerleğinin sürüş esnasında mazgala takılması (arasına girmesi) söz konusu olabilir. Bu durumla ilgili bazı kötü anılar yazılmış forumda.
Özellikle dönüşlerde araçlar sizi sıkıştırabilir. Trafikteki algıda sürücülerin algısı büyük aracı (araba, vb) görmek üzerine şartlandırıldığından bisiklet ulaşım aracı olarak algılanmıyor. Trafik yasalarına göre şehir içi yollarda iki bisikletseniz eğer, sağ şeritte istediğiniz hızda seyretme hakkına sahipsiniz ama bu sadece yasada geçiyor. gerçek hayatta bir geçerliliği yok.
Normalde bisikletle kaldırımdan gitmek yasak. Ama bu yasaktan trafik polisinin bile haberi yok. Onlarda bisikleti çocuk aleti olarak görüyorlar.
Bisikletle yolda giderken bazı şeyleri dikkate alarak "dikkatli" şekilde gitmek mümkün. Sıralamak gerekirse:
- Ani duruşlardan kaçınmak gerekir. Hiçbir araba bisiklet kadar kısa fren mesafesinde duramaz.
- Dikkat çekici renkli canlı kıyafetlerle "dikkat" çekmeniz gerekir.
- Tabiki kask, herzaman kask.
- Sürüş hızınıza göre bakış açısını ayarlamak. Süratlendikçe önünüz yerine daha uzaktaki yolunuza bakmanız reaksiyon sürenizi arttırır.
- Okula gitmek derken eğer lise ise pantalon paçanızı zincire kaptırmamak lazım. eğer üniversite ise şort gitmek lazım.
- Düzgün ayakkabı can kurtarır. Ufak bir detay gibi gözüksede uygun ayakkabı, pedal seçimi yapmak gerekir.
- Dolmuş durakları, otobüs durakları gibi yerler çok ama çok tehlikeli yerlerdir. Özellikle otobüs sürücüleri dikiz aynalarında sizi duruyormuş zannedebilirler. Cevval dolmuşçularda aniden durabilirler yolcu almak için. En mantıklısı yanyana gelmemeye çalışmak.
- Bazı bisiklet sürücüleri çift şeritli yollarda ters şeridi tercih eder. Bunun gerekçesi karşıdan gelen arabanın sizi görmesi, sizinde arkadan gelen araba varmı diye bir düşünmeden bisikler kullanmanızı sağlamasıdır. Göreceli olarak güvenlidir ama eğer kaza olursa direk ölümdür sonucu.
- Yolda park etmiş arabaların yanından geçerken arabanın kapısı açılabilir. Ben böyle bir kaza yaşadım. Taksi sürücüsünü dövmüşlüğüm var. Olay sonrası davranışları ve tutumu yüzünden hak etti napiyim.
- Kutluhan arkadaşımızın dediği gibi kavşaklara, geçişlere, köprülere girerken ekstra dikkat gerekir.
Bu ve bunun gibi birçok şey sayılabilir. Tüm bunlar "çok" olarak algılabilir ama belli bir tecrübeden sonra otomatiğe bağlıyor insan. Mümkün olan tüm tedbirleri almak lazım. Bence korkmayın, tüm tedbirlerinizi alarak deneyin. Adı üstünde "kaza". Bilinerek yapılan birşey değil. Kaldırımda bisikletinizle dururken bile başınıza gelebilir......Şimdiden mutlu keyifli pedallar.
PS: Geniş lastikli bisikler (MTB) alarak mazgallardan kurtulma şansınızı arttırırsınız ama yorucu ve keyifsiz bir sürüş olur...Şimdiden hayırlı olsun bisikletiniz.