Binler koştu, köprü beşik misali

Konu, 'Güncel Haberler' kısmında krankmili tarafından paylaşıldı.

  1. krankmili

    krankmili Onursal Üye

    Kayıt:
    9 Haziran 2009
    Mesajlar:
    1.636
    Beğeniler:
    2.997
    Seviye:
    18.10.2010, Sabah

    Boğaziçi Köprüsü, Avrasya Maratonu Halk Koşusu sırasında sallandı, vatandaş tedirgin oldu, yetkililer "normal" dedi. Kent bilimci Prof. Alp ise "Köprü yıkılabilirdi" açıklaması yaptı.

    Kıtalararası 32. Avrasya Maratonu kapsamında yapılan Halk Koşusu, bu yıl 100 bine yakın kişinin katılımıyla gerçekleşti. Ancak bu kez geçen yıllara oranla katılımdaki artış nedeniyle Boğaziçi Köprüsü adeta beşik gibi sallandı. Köprü üzerini boydan boya kaplayan kalabalığın hareketi bir süre sonra köprüyü sallamaya başladı. Bazı vatandaşlar, köprünün sallanmasından tedirgin olurken, o anı kendilerinden uzakta bulunan ailelerine cep telefonlarıyla anlattıkları görüldü. Köprünün yaşanan yoğunluk nedeniyle normal esneme payı oranında sallandığı, bunun tedirginliğe neden olacak bir durum olmadığı belirtildi.


    PROF. DR ALP: GEÇMİŞ OLSUN

    Ancak kentbilimci ve mimar Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp "Avrasya Maratonu, Boğaziçi Köprüsü'nü yıkabilirdi" şeklinde açıklama yaptı. Alp, açıklamasında, salınımlar esnasında sistemin normal durumuna göre yaptığı yer değiştirme miktarına "genlik" denildiğini hatırlattı. Salınımların sistemin doğal frekansına eşit olması halinde, sistemin genliğinin sonsuza dek artma eğilimi gösterdiğini savunan Alp, bu olaya "rezonans" denildiğini bildirdi. Kesintili rüzgar altındaki bir köprünün, deprem dalgaları nedeniyle oluşan salınım etkisi altındaki bir binanın rezonansa uğrayabileceğini ifade eden Alp, şunları kaydetti: "Örneğin 1940'ta ABD'nin Washington eyaletinde yapılmış olan, Boğaziçi Köprüsü'nün benzeri Tacoma Asma Köprüsü, ulaşıma açıldığından birkaç ay sonra rüzgar etkisiyle rezonansa girerek yıkılmıştır. Benzer etki salınımlı bir asma köprü üzerine büyük bir insan kitlesinin yürümesi veya koşması nedeniyle de oluşabilir. 2000'de Londra'da Thames Nehri üzerine inşa edilen Millenium Yaya Köprüsü de insanların yürüyüşlerinden oluşan titreşimler nedeniyle sallanmaya başlamış ve rezonansa girme eğilimi gösterdiğinden ulaşıma kapatılarak mühendislik hesapları yenilenmiş, gerekli takviye ve değişiklikler yapıldıktan sonra 2002'de tekrar hizmete açılabilmiştir. İstanbul'a geçmiş olsun."
     
  2. Tolga Ayla

    Tolga Ayla Onursal Üye

    Kayıt:
    12 Eylül 2009
    Mesajlar:
    1.744
    Beğeniler:
    2.576
    Şehir:
    İstanbul, Ümraniye
    Seviye:
    Madem konu Boğaz Köprüsü.. Bu da benden..

    köprünün tipi ingilizce "suspension bridge" denilen kablolu köprü tipidir. bu tipte, köprünün ana platformunun yükü düşey kablolarla, kulelere bağlı ana kabloya taşıtılır.

    boğaziçi köprüsü'nde göze çarpan en önemli özellik, düşey kabloların tam olarak düşey değil de diyagonal olmasıdır. plastik şekil değiştirmesi de göz önüne alınarak her biri yaklaşık 232 ton yük taşıma kapasitesine sahip olan bu kablolar, diyagonal duruşları sayesinde köprünün dinamik yükler altında düşey salınımında adeta birer yay görevi görürler.

    bu diyagonal kablo fikri ilk olarak ingiltere'de hayata geçirilmiş, daha sonra boğaziçi köprüsü'ne de uygulanmıştır. oysa ki bunun sakıncaları daha sonra ortaya çıkmıştır. ingiltere'deki köprü 400 metre açıklığa sahipken 1074 metre açıklığa sahip boğaziçi köprüsü'nde mekanik davranış daha farklı olmuştur. üstelik ingiltere'deki "kardeş köprü"nün kabloları değiştirilmiştir; artık diyagonal değildirler. aynı biçimde, boğaziçi köprüsü için de zaman zaman kabloların tamamen düşey hale getirilmesi ile ilgili fikirler ortaya atılsa da henüz elle tutulur bir durum yok ortada. köprünün ağır araç trafiğine kapalı olmasının da (birtakım şehir içi belediye otobüsleri ve acil durumlar hariç hiçbir ağır vasıta boğaziçi köprüsü'nden geçiş yapamaz) bunda etkisi olsa gerek.

    köprünün ana platformunda dikkati çeken özellik, platformun rüzgâr yüklemesi altında aerodinamik katsayısı düşük olacak biçimde tasarlanmış kapalı tüp sistem oluşudur. yani daha basit bir ifade ile, köprü platformu, hızı 100 km/saati aşan rüzgâr altında dahi güvenle salınır durur. zaten tacoma narrows köprüsü'nden beri* köprü platformlarının (diğer bir deyişle "köprü kirişlerinin") bu tip rüzgâr yüklemeleri altında davranışları artık daha dikkatli incelenmektedir.

    İTÜ SÖZLÜK
     
  3. Niyazi ALTUN

    Niyazi ALTUN Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    4 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    646
    Beğeniler:
    483
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    Teşekkürler Tolga kardeşim olaya fizyomedikalist :) bir yaklaşımla sergilemişsin konuyu ..Emeğinine yüreğine sağlık.
     
    Tolga Ayla bunu beğendi.
  4. krankmili

    krankmili Onursal Üye

    Kayıt:
    9 Haziran 2009
    Mesajlar:
    1.636
    Beğeniler:
    2.997
    Seviye:
    Yazıda Tacoma Narrows köprüsü geçiyor. İlgimi çekti, biraz araştırdım. ABD 'de 1940 yılında, yapıldıktan 4 ay sonra yıkılan bir köprüymüş.


    Tacoma Narrows Köprüsü’nün Çöküşü

    7 Kasım 1940 sabahı talihsiz bir sabahtı. O sabah rüzgar hızını saatte 42 mile kadar çıkarttı ve Tacoma Narrows Köprüsü’nün çökmesine sebep oldu. Kazada maddi kayıp olmadı fakat mühendislerin hesaplama yaparken daha detaylı düşünmeleri gerektiğini çok sert biçimde öğretti.

    Köprü Özellikeleri;

    Washington Tacoma’da bulunan köprünün inşaası 1940 yılında tamamlandı. Asma köprü olarak tasarlanan ve uzunluğu 7392 feet olan köprü 6.4 milyon dolara mal oldu. Kollar arasındaki genişlik 2800 feettir.

    Köprüyü tasarlayan mühendis Moisseiff köprü üstündeki otoyolun altını çelik çubuklarla güçlendirmişti. Fakat köprü trafiğe açılınca sorunlar başladı. Köprü güçlü rüzgarlarla, izin verilebilen sınırların çok üstünde sallanmaya ve bu bu dalgalanmayı köprünün yüzeyine aktarmaya başladı. Nitekim tamamlanmasından yalnızca 4 ay sonra da köprü bu rüzgar yüküne dayanamayarak çöktü.

    İnceleme sonucu gösterdi ki; yolu sağlamlaştırmak için altına koyulan çelik çubuklar rüzgarı engelledi ve köprüde burkulmaya köprü üzerinde bir burkulma momentine sebep oldu. Bu burkulma momenti nihayetinde köprünün çöküşüyle sonuçlanan dönme hareketini oluşturdu. Nedenin anlaşılmasından sonra yerine yapılan yeni köprü rüzgarın geçebilmesi için boşluklar bırakılarak yapıldı.
     
    Tolga Ayla bunu beğendi.
  5. Emre TAŞCAN

    Emre TAŞCAN Forum Demirbaşı

    Yaş:
    34
    Kayıt:
    19 Haziran 2007
    Mesajlar:
    525
    Beğeniler:
    434
    Şehir:
    Istanbul (Anadolu)
    Bisiklet:
    Cervélo
    Seviye:
    krankmili ve Tolga Ayla bunu beğendi.
  6. Cem Unden

    Cem Unden Onursal Üye

    Kayıt:
    12 Şubat 2010
    Mesajlar:
    3.461
    Beğeniler:
    5.541
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    Bu kadar abartmayalım . Seneye koşuyu düzenlememek için bir bahane olmasın .

    Köprü testten geçmiş oldu . Sağlammış
     
    Tolga Ayla bunu beğendi.
  7. Goflet

    Goflet Onursal Üye

    Kayıt:
    19 Eylül 2009
    Mesajlar:
    1.636
    Beğeniler:
    1.184
    Şehir:
    Bakırköy-A.S.U.S.
    Seviye:
    köprünün işi sallanmak...sallanacak tabi..
     
    Cem Unden ve Tolga Ayla bunu beğendi.
  8. Tolga Ayla

    Tolga Ayla Onursal Üye

    Kayıt:
    12 Eylül 2009
    Mesajlar:
    1.744
    Beğeniler:
    2.576
    Şehir:
    İstanbul, Ümraniye
    Seviye:
    Bence köprü üzerindeki elektrik direklerini sökmeleri lazım..

    Göreceksiniz aylar sonra o ışıklandırmalara yeni çözüm bulacaklar..

    Demedi demeyin :)

    Bu arada
    güzel bir kelime, ama konuyu açan Görkemdir..

    Ne güzel ya güncel şeyleri konuşabildik..
     
    krankmili bunu beğendi.
  9. Kudret Kurtcebe

    Kudret Kurtcebe Onursal Üye

    Yaş:
    59
    Kayıt:
    10 Ocak 2009
    Mesajlar:
    32.716
    Beğeniler:
    42.927
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    biz kaderci bir milletiz kaderim buymuş ..der geçeriz hep öyle demedikmi dedik tabi..
    akıl derki....
    bak kardeşim bu köprünün çelik halatları var ya onlar sürekli kontrolde tutulmalı artık gücü yiye yiye sonunda çelik halatlar mazallah bir kopar 10 tane peşi sıra gitti köprü ..
    üzerinde o an giden otobüstekiler arabalar hepsi 64 metreden denize çakılır müthiş korkunç bir ölüm şekli bu...
    bunu engellemenin tek yolu bakımdır sürekli itina etmeliyiz insan hayatına önem vermeliyiz...
    karayollarında bu kadar can gitti ...ölümler ölümler kim suçlu sürücümü yoksa yol hatalarımı ...
    biz trafik kurallarına aldırmayız bana necilik bizde çoktur adam bisikletle kavşaktan geçiyor dikkat bile etmiyor araba geliyormu gelmiyormu diye bunu haber türkte seyrettim orda sürücünün kabahatı yok başka bir olay araba geliyor arkadan bisiklete vuruyor herkes hatalı bence bisiklet kullananlarda araba kullananlarda yayalarda herkes trafikte bence üzerine düşen görevleri yerine getirmiyor bu köprü olayındada yetkililer sağır vurdum duymaz olursa vah yani...şimdi bu kadermi sen olayı yavaş yavaş hazırlıyorsun bela geliyorum diyorsa sen duyarsızsan bela ne yapsın..oda gereğini tabi yerine getirir..
    depreme gelince konuşuyoruz konuşuyoruz hiç bi şey yapamıyoruz gidecek istanbul hemde öyle bir gidecekki öyle böyle değil millet unutmak istiyor konu açılınca ne olursa olsun eeeeee olsun tabi ...
    olacakta tabi tsunami gelecek bağdat caddesine kadar çıkacak ...
    o doldurulmuş sahil yolu koparak denize un ufak olacak ve hatta gemlikteki olay olabilir toprak aşağıya çöker 20 metre ve üstünde ne varsa aşağı onunda üstüne deniz gelir kimse burdan kurtulamaz o güzel bisiklet yollarında bisiklet sürenlerde bir anda 20 metre aşağıya uçacak düşünmek istemiyorsunuz bende ama yapılacak şey o doldurulan toprağı yeniden denize göndermekte nasıl olacak bu sen doğanın şeklini şemalini değiştirirsen o da seni öyle bir değiştirirki, hemde öyle bir değiştirirki şaşar kalırız....
    uygarlığımız aynı iskambil kağıtlarından yaptığımız evlere benzer bir güzel uçuracak bizi doğa ..
    akşam akşam gene insanlara iyi şeyler söyleyemedim ama ne yapalım gerçek bu..
    bu gerçeklerle yatıp kalkıyoruz bu koca mavi gezegende ...
     
    krankmili, Cem Unden ve Bora bunu beğendi.