Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Bilgisayar Hastalıkları Ve Önlemenin Yolları...

Konu, 'Sağlık - Antrenman - Beslenme' kısmında Derya AKYILDIZ tarafından paylaşıldı.

  1. Derya AKYILDIZ

    Derya AKYILDIZ Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2006
    Mesajlar:
    1.551
    Beğeniler:
    1.807
    Şehir:
    Ataşehir
    Seviye:
    Bilgisayar kullanıcıları, belli bir zamandan sonra en sık bel, boyun, baş ağrısı, ellere
    kramp girme ve gözlerde yaşarma gibi sorunlarla karşılaşabiliyor.

    [​IMG]


    TRABZON - Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Tıp Fakültesi Fizik Tedavi Ana Bilim Dalı
    Başkanı Prof. Dr. Mustafa Güler, bilgisayar kullanıcılarını uzun bir zaman sonra bekleyen
    tehlikeler bulunduğunu belirterek, zaman içinde bilgisayarın sağlık düşmanı olabileceğini
    söyledi.

    Çok gelişmiş bir araç olmasına karşın bilgisayarın pek çok zaman sağlığa zararlı
    olduğuna dikkati çeken Güler, şöyle devam etti:

    “Bilgisayara veriler klavye ve fare kullanılarak girilir. Çalışma sonuçlarını görmek için
    sürekli olarak monitöre bakmak gerekir. Üstelik bunları yaparken saatlerce bilgisayar
    karşısında hareketsiz oturmanız gerekebilir. Böyle olunca bilgisayar kullanırken sağlığınızı
    korumak için bazı konulara dikkat etmelisiniz. Bazı bilgisayar kullanıcıları yemeği bile
    unutabilirler. Dünyanın en güzel bilgisayarı sizin olabilir ama doğru şeyleri yapmazsanız
    en sıradan ve can sıkıcı hastalıklara sahip olabilirsiniz.”

    BİLGİSAYAR KARŞISINDA DOĞRU OTURMA BİÇİMİ
    Prof. Dr. Güler, bilgisayar kullanırken ilk olarak oturulan koltuğun doğru seçilmesi
    gerektiğini vurgulayarak, şunları söyledi:

    “Yüksekliği ayarlı, sırt için desteği olan yumuşak minderli ve dayanıklı bir koltuk
    almalısınız. Sert ve ayarlı olmayan bir koltukta uzun süre oturmak şiddetli bel ve boyun
    ağrılarına neden olabilir. Koltuk seçiminden sonra eğer yoksa bir bilgisayar masası
    almalısınız. Normal çalışma masaları çoğu zaman bilgisayarlar için kullanışlı değildir.
    Örneğin bilgisayar monitörünün gözünüzden biraz aşağıda ve tam karşınızda bulunması
    gereklidir. Ayrıca klavyenin, dik oturduğunuz zaman kollarınız dirsekten 90 derece
    kıvrıkken ellerinizle aynı hizada ve tam karşınızda olması gereklidir.”

    Bilgisayar kullanırken gereken fare, telefon, printer ve diğer araçların da masa üzerinde
    kolayca ulaşabilecek yerlerde olması gerektiğini dile getiren Güler, “Bilgisayar kullanırken
    sık olarak yazı okumanız gerekirse yazıları bir askı ile tam önünüze koyup monitörü biraz
    yana almalısınız. Monitörünüzün pencereden veya diğer ışık kaynaklarından uzak olması
    gereklidir. Ayrıca monitörünüzün rezolüsyonunu yazıların kolayca okunacağı bir ayara ve
    yenileme hızını titreşme olmayacak bir hıza ayarlanması gereklidir” dedi.

    BİLEK, DİZ VE DİRSEK KİREÇLENMESİ
    Prof. Dr. Güler, parmak, el bileği ve dirseğin bilgisayar kullanırken yaptığı küçük ve
    tekrarlayıcı hareketlerin özellikle el bileği hizasında bozukluklara neden olabileceğini
    kaydederek, “Bu hastalık da el bileği içinden geçen sinir ve tendon denilen kasların
    kemiğe yapıştığı dokular zedelenip sıkışır. Bu durumda elde uyuşukluk ve ağrı,
    başparmak hareketlerinde ve el sıkma gücünde azalma ortaya çıkar, el becerisi bozulur.
    Bu rahatsızlığın tedavisi için bir ortopedi uzmanına danışmalısınız” diye konuştu.

    GÖZ BOZUKLUKLARI
    Uzun süre bilgisayar karşısında çalışmanın gözlerde de bazı rahatsızlıklara neden
    olabildiğine işaret eden Prof. Dr. Güler, şunları kaydetti:

    “Böyle durumlarda en sıklıkla göz çevresi ve başta ağrı, gözlerde yorgunluk hissi, yanma,
    batma ve kızarıklık görülebilir. Yakınmalar daha çok günde 4-6 saatten fazla bilgisayar
    karşısında çalışan, özellikle gözlerinde miyop veya astigmatizm kusurları olan kişilerde sık
    görülür. Bilgisayarla çalışmanın gözlerde kalıcı bir etkiye neden olmadığı bilinmektedir.
    Fakat gündelik yaşamda pek sorun oluşturmayan astigmatizm gibi kusurlar bilgisayar
    karşısında rahatsızlıklara neden olabilir. Yanma, batma, kızarıklık, sulanma gibi
    yakınmalar monitöre bakarak çalışan kişilerde göz kırpma sayısındaki belirgin azalmaya
    bağlı olabilir.”

    Ekranın gözlerden 50-70 santimetre uzakta ve göz hizasından biraz aşağıda bulunmasının
    yorgunluk yakınmalarının azalmasını sağlayabileceğini ifade eden Güler, “Gözle ilgili
    yakınmaların azaltılabilmesi için öncelikle iyi bir göz muayenesi yapılmalıdır. Ayrıca
    çalışma sırasında sık ara vermek ve aralarda örneğin pencereden uzak nesnelere
    bakmak göz sağlığı açısından önemlidir” dedi.

    BEL, BAŞ VE BOYUN AĞRILARI
    Tıp Fakültesi Fizik Tedavi Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Güler, bel, baş ve boyun
    ağrıları, omuz ve boyun tutulması, boyun ve belde disk zorlanmaları, sırt bölgesinde şekil
    bozuklukları, eğilmeler, osteoporoz gibi bölgelerde ağrıların oldukça sık görülen
    rahatsızlıklar olduğunu belirterek, şunları söyledi:

    “Hatta iş güç kaybına ve sağlık hizmeti alma açısından şirketlere ve devletlere oldukça
    büyük yük getirmektedir. Bunların bilgisayar kullanımı ile ilgili olarak sıklıkla uzun süre
    hareketsiz kalma, stres, uygun olmayan duruş biçimi gibi nedenlerle ortaya çıkarlar. Kas,
    kemik, sinir ve damarların aşırı gerilme ve uygun olmayan duruş biçimlerine bağlı olarak
    şekil bozuklukları bu tip hastalıkları yaratabilir. Bu rahatsızlıklar olduğu zaman ihmal
    etmeden öncelikle bir ortopedi uzmanına muayene olmalısınız.”

    BİLGİSAYAR KULLANIRKEN YAPMANIZ GEREKENLER
    Prof. Dr. Güler, bilgisayar kullanılırken, bazı hareketlere dikkat edilmesi gerektiğini
    vurgulayarak, “Bilgisayar karşısında dik olarak oturun. Yazı yazarken klavyedeki tuşlara
    fazla güçlü olmayan bir biçimde dokunun. Fareyi yumuşak bir biçimde tutun. Kollarınızı ve
    parmaklarınızı yazma işlemi yapmadığınız zaman dinlendirin. Uzun süreler çalışmayın ve
    sık sık aralar verin. Çalışma sürenizi planlayın. Her gün belli sürelerle çalışın ve ara verin”
    diye konuştu.

    Uzun süre aynı pozisyonda oturulmaması gerektiğini dile getiren Güler, şunları söyledi:

    “Oturduğunuz sandalyenin arkası belinizi destekleyecek şekilde olmalı, bilgisayarınız göz
    hizasında olmalı, bileğinizi olabildiğince düz bir şekilde tutun. Ayağa kalkın ve sağ elinizle
    sol omzunuzu sol elinizle sağ omuzunuzu kavrayın. Başınızı kolunuzun aksi yönünde
    çevirebildiğiniz kadar hareket ettirin. Başlangıçta kendinizi zorlamayın. Gün geçtikçe ve
    boyun kaslarınız güçlendikçe zaten hareket mesafesi artacaktır. Boynunuzu beşer kez
    sağa sola öne ve arkaya doğru hareket ettirin. Her iki omuz, dirsek ve el bileği
    eklemlerini ve parmakları 2-3 saat arayla hareket ettiriniz, açıp kapatın. Oturduğunuz
    yerden kalkarak ayakta durunuz ve dizlerinizi kırmadan parmaklarınız yere değecek
    şekilde öne eğilin. Ayrıca sağa sola ve arkaya belden eğilmeye çalışın. Oturduğunuz
    yerde derin nefes alıp verin. Bu hem gerginliğinizi azaltır, hem de kaslarınızı gevşetir.”

    Çok gelişmiş bir araç olmasına karşın bilgisayarın pek çok zaman sağlığa zararlı olduğuna
    dikkati çeken Güler, şöyle devam etti:

    “Bilgisayara veriler klavye ve fare kullanılarak girilir. Çalışma sonuçlarını görmek için
    sürekli olarak monitöre bakmak gerekir. Üstelik bunları yaparken saatlerce bilgisayar
    karşısında hareketsiz oturmanız gerekebilir. Böyle olunca bilgisayar kullanırken sağlığınızı
    korumak için bazı konulara dikkat etmelisiniz. Bazı bilgisayar kullanıcıları yemeği bile
    unutabilirler. Dünyanın en güzel bilgisayarı sizin olabilir ama doğru şeyleri yapmazsanız
    en sıradan ve can sıkıcı hastalıklara sahip olabilirsiniz.”

    BİLGİSAYAR KARŞISINDA DOĞRU OTURMA BİÇİMİ
    Prof. Dr. Güler, bilgisayar kullanırken ilk olarak oturulan koltuğun doğru seçilmesi
    gerektiğini vurgulayarak, şunları söyledi:

    “Yüksekliği ayarlı, sırt için desteği olan yumuşak minderli ve dayanıklı bir koltuk
    almalısınız. Sert ve ayarlı olmayan bir koltukta uzun süre oturmak şiddetli bel ve boyun
    ağrılarına neden olabilir. Koltuk seçiminden sonra eğer yoksa bir bilgisayar masası
    almalısınız. Normal çalışma masaları çoğu zaman bilgisayarlar için kullanışlı değildir.
    Örneğin bilgisayar monitörünün gözünüzden biraz aşağıda ve tam karşınızda bulunması
    gereklidir. Ayrıca klavyenin, dik oturduğunuz zaman kollarınız dirsekten 90 derece
    kıvrıkken ellerinizle aynı hizada ve tam karşınızda olması gereklidir.”

    Bilgisayar kullanırken gereken fare, telefon, printer ve diğer araçların da masa üzerinde
    kolayca ulaşabilecek yerlerde olması gerektiğini dile getiren Güler, “Bilgisayar kullanırken
    sık olarak yazı okumanız gerekirse yazıları bir askı ile tam önünüze koyup monitörü biraz
    yana almalısınız. Monitörünüzün pencereden veya diğer ışık kaynaklarından uzak olması
    gereklidir. Ayrıca monitörünüzün rezolüsyonunu yazıların kolayca okunacağı bir ayara ve
    yenileme hızını titreşme olmayacak bir hıza ayarlanması gereklidir” dedi.

    BİLEK, DİZ VE DİRSEK KİREÇLENMESİ
    Prof. Dr. Güler, parmak, el bileği ve dirseğin bilgisayar kullanırken yaptığı küçük ve
    tekrarlayıcı hareketlerin özellikle el bileği hizasında bozukluklara neden olabileceğini
    kaydederek, “Bu hastalık da el bileği içinden geçen sinir ve tendon denilen kasların
    kemiğe yapıştığı dokular zedelenip sıkışır. Bu durumda elde uyuşukluk ve ağrı,
    başparmak hareketlerinde ve el sıkma gücünde azalma ortaya çıkar, el becerisi bozulur.
    Bu rahatsızlığın tedavisi için bir ortopedi uzmanına danışmalısınız” diye konuştu.

    GÖZ BOZUKLUKLARI
    Uzun süre bilgisayar karşısında çalışmanın gözlerde de bazı rahatsızlıklara neden
    olabildiğine işaret eden Prof. Dr. Güler, şunları kaydetti:

    “Böyle durumlarda en sıklıkla göz çevresi ve başta ağrı, gözlerde yorgunluk hissi, yanma,
    batma ve kızarıklık görülebilir. Yakınmalar daha çok günde 4-6 saatten fazla bilgisayar
    karşısında çalışan, özellikle gözlerinde miyop veya astigmatizm kusurları olan kişilerde sık
    görülür. Bilgisayarla çalışmanın gözlerde kalıcı bir etkiye neden olmadığı bilinmektedir.
    Fakat gündelik yaşamda pek sorun oluşturmayan astigmatizm gibi kusurlar bilgisayar
    karşısında rahatsızlıklara neden olabilir. Yanma, batma, kızarıklık, sulanma gibi
    yakınmalar monitöre bakarak çalışan kişilerde göz kırpma sayısındaki belirgin azalmaya
    bağlı olabilir.”

    Ekranın gözlerden 50-70 santimetre uzakta ve göz hizasından biraz aşağıda bulunmasının
    yorgunluk yakınmalarının azalmasını sağlayabileceğini ifade eden Güler, “Gözle ilgili
    yakınmaların azaltılabilmesi için öncelikle iyi bir göz muayenesi yapılmalıdır. Ayrıca
    çalışma sırasında sık ara vermek ve aralarda örneğin pencereden uzak nesnelere
    bakmak göz sağlığı açısından önemlidir” dedi.

    BEL, BAŞ VE BOYUN AĞRILARI
    Tıp Fakültesi Fizik Tedavi Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Güler, bel, baş ve boyun
    ağrıları, omuz ve boyun tutulması, boyun ve belde disk zorlanmaları, sırt bölgesinde şekil
    bozuklukları, eğilmeler, osteoporoz gibi bölgelerde ağrıların oldukça sık görülen
    rahatsızlıklar olduğunu belirterek, şunları söyledi:

    “Hatta iş güç kaybına ve sağlık hizmeti alma açısından şirketlere ve devletlere oldukça
    büyük yük getirmektedir. Bunların bilgisayar kullanımı ile ilgili olarak sıklıkla uzun süre
    hareketsiz kalma, stres, uygun olmayan duruş biçimi gibi nedenlerle ortaya çıkarlar. Kas,
    kemik, sinir ve damarların aşırı gerilme ve uygun olmayan duruş biçimlerine bağlı olarak
    şekil bozuklukları bu tip hastalıkları yaratabilir. Bu rahatsızlıklar olduğu zaman ihmal
    etmeden öncelikle bir ortopedi uzmanına muayene olmalısınız.”

    BİLGİSAYAR KULLANIRKEN YAPMANIZ GEREKENLER
    Prof. Dr. Güler, bilgisayar kullanılırken, bazı hareketlere dikkat edilmesi gerektiğini
    vurgulayarak, “Bilgisayar karşısında dik olarak oturun. Yazı yazarken klavyedeki tuşlara
    fazla güçlü olmayan bir biçimde dokunun. Fareyi yumuşak bir biçimde tutun. Kollarınızı ve
    parmaklarınızı yazma işlemi yapmadığınız zaman dinlendirin. Uzun süreler çalışmayın ve
    sık sık aralar verin. Çalışma sürenizi planlayın. Her gün belli sürelerle çalışın ve ara verin”
    diye konuştu.

    Uzun süre aynı pozisyonda oturulmaması gerektiğini dile getiren Güler, şunları söyledi:

    “Oturduğunuz sandalyenin arkası belinizi destekleyecek şekilde olmalı, bilgisayarınız göz
    hizasında olmalı, bileğinizi olabildiğince düz bir şekilde tutun. Ayağa kalkın ve sağ elinizle
    sol omzunuzu sol elinizle sağ omuzunuzu kavrayın. Başınızı kolunuzun aksi yönünde
    çevirebildiğiniz kadar hareket ettirin. Başlangıçta kendinizi zorlamayın. Gün geçtikçe ve
    boyun kaslarınız güçlendikçe zaten hareket mesafesi artacaktır. Boynunuzu beşer kez
    sağa sola öne ve arkaya doğru hareket ettirin. Her iki omuz, dirsek ve el bileği
    eklemlerini ve parmakları 2-3 saat arayla hareket ettiriniz, açıp kapatın. Oturduğunuz
    yerden kalkarak ayakta durunuz ve dizlerinizi kırmadan parmaklarınız yere değecek
    şekilde öne eğilin. Ayrıca sağa sola ve arkaya belden eğilmeye çalışın. Oturduğunuz
    yerde derin nefes alıp verin. Bu hem gerginliğinizi azaltır, hem de kaslarınızı gevşetir.”

    NTVMSNBC' den alıntıdır
     
    otec, canyon, Mesut Girgiç ve 4 kişi daha bunu beğendi.
  2. sertacr88

    sertacr88 Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    25 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    721
    Beğeniler:
    374
    Şehir:
    Pistanbul-Fener
    Seviye:
    Yazıyı okumadım belki yazmıştır ama koltuğun mutlaka bir dirsekliği (kolu) olması lazım.