Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Aynakollarda Rijite...

Konu, 'Vites - Çekiş Sistemi' kısmında Erhan Doğaner tarafından paylaşıldı.

  1. Erhan Doğaner

    Erhan Doğaner Bisikletkolik

    Kayıt:
    28 Aralık 2006
    Mesajlar:
    1.046
    Beğeniler:
    61
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Arkadaşlar hangi aynakolun ne kadar rijit olduğunu gösteren, rakamlarla, yüzdelerle açıklayan bir tablo var mı? örneğin xtr ile xt arasında ne kadarlık bir rijite farkı var? bunu anlayabilmemiz açısından...
    tabii Türkiyede bulunması zor olan ancak yurtdışında satılan aynakollarıda içeren (ör: Race Face, FSA gibi) rijitlik değerlerine sahip bir tablodan söz etmek gerekiyor. Böyle bir bilgiye sahip olan bir arkadaşımız varsa lütfen bu bilgisini bisiklet forum üyeleriyle payşamasını rica ediyorum, görüşürüz...
     
    Raven_35 bunu beğendi.
  2. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Geçen yıl İtalyan veya Fransız forumlarının birisinde böyle bir tablo bulmuştum. Ancak pek güncel değil, mesela XTR aynakol bu sene değişti vs.
    Ama yine de örnek olabilir. Aynısının bir de ağırlık tablosu olacaktı bir yerlerde, bulursam onu da eklerim :)
    [​IMG]

    Hatta buldum :) Ancak bu tablo da aynı şekilde 2006 yılı itibariyle güncel olan modelleri içeriyor.
    [​IMG]
     
    günay, otec, Ozan Güven ve 10 kişi daha bunu beğendi.
  3. Erhan Doğaner

    Erhan Doğaner Bisikletkolik

    Kayıt:
    28 Aralık 2006
    Mesajlar:
    1.046
    Beğeniler:
    61
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    bu tablonun kesin doğru olduğunu biliyor muyuz? şundan soruyorum Truvativ Stylo nun Xt aynakoldan daha rijit olması garibime gittide... öyle olmadığı ile ilgili yorumlar okumuştum...
     
  4. Firochromis

    Firochromis Kıdemli Üye

    Kayıt:
    21 Ekim 2006
    Mesajlar:
    352
    Beğeniler:
    275
    Şehir:
    Bolu
    Adı:
    Fırat Çıngı
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Merak ettiğim bir şey var. Bir kere bu rakamların birimini bilmiyoruz. Dolayısıyla nasıl bir büyüklüğü ifade ettiğini de bilmiyoruz. Ama sizce bu değerler nasıl elde ediliyordur? Şöyle ki: Aynakolu kilitleyip, pedala yük uygulayıp, aynakolun kollarından birinin eğilerek kırılmasıyla mı bulunuyordur, yoksa tekerleği kilitleyip pedala yük uygulayarak aynakol sisteminin herhangi bir yerinden (neresi olursa) kırılmasıyla mı bulunuyordur? Bu niye önemli açıklamaya çalışayım. İlk durumda kırılması beklenen parça aynakolun koludur (pedalı bağladığımız parçayı tarif etmeye çalışıyorum); ikinci durumda ise -bence her zaman) orta göbektir. Yani gelmeye çalıştığım nokta şu: Bu değerler ortagöbek düşünülerek bulunmadıysa bizim için çok da bir şey ifade etmez, çünkü gerçek hayatta bence zayıf halka orta göbektir.
     
  5. Ercan Bayram

    Ercan Bayram Onursal Üye

    Kayıt:
    27 Ocak 2006
    Mesajlar:
    2.092
    Beğeniler:
    1.655
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    ağır daha sağlam demek değil bunu biliyorum ama
    aralarında 22 gram gibi bir fark varken stylo nun daha rigid olması doğal :)

    bende Stylo Team kullanıyorum memnunum...
     
  6. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Fırat, yazdığın çelişkiler zaten bu rakamların bu zamana dek bu tablonun forumda değil de, bilgisayarımda bir yerlerde durmasının temel nedenidir.
    Arkadaşlarımdan feydalanarak "esnemezlik" "ağırlık" gibi kelimeleri çevirerek bu tabloların ne olduğunu ortaya çıkarmıştım. Öte yandan değer büyüdükçe esnemezliğin arttığı doğru olan. Çünkü zaten XTR'ın XT'den daha esnemez olduğunu biliyoruz.

    Fakat, burada söz konusu olan orta göbek değil, kollar olmalı. Çünkü yukarıdaki tabloda her ayna kolun göbek mili kendisine bağlı değil. Kimileri ISIS.

    edoganer XT'nin Stylo'dan daha esnemez olduğunu sanıyorum bir iki hafta önce ben yazmıştım. O nedenle de özdür dilemek istiyorum, tablodan aklımda öyle kalmış. Bu tabloları referans alarak Stylo'nun daha rijit olduğu kanısına varabiliriz.
    Ancak 2008 itibariyle XT'nin de değişikliğe uğradığını unutmamak gerekir.
     
  7. Erhan Doğaner

    Erhan Doğaner Bisikletkolik

    Kayıt:
    28 Aralık 2006
    Mesajlar:
    1.046
    Beğeniler:
    61
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    tamamdır Halilcim, ne demek... bu arada yeni Xt yi gördüm ve direk aşık oldum. ne zaman gelir Türkiyeye?
     
  8. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Yeni ürünler o yılın Şubat ayı gibi geliyor genelde. Takip etmek gerek :)
     
  9. Oksal Özdöl

    Oksal Özdöl Onursal Üye

    Kayıt:
    5 Ekim 2006
    Mesajlar:
    1.668
    Beğeniler:
    1.299
    Şehir:
    izmir
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    shimanonun katologlarıda vardı sanıyorsam bu tür karşılaştırmalar...
     
  10. A.Bülent Yamaner

    A.Bülent Yamaner Bisikletkolik

    Kayıt:
    6 Şubat 2005
    Mesajlar:
    1.218
    Beğeniler:
    326
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:

    Arkadaşlar,
    Halil kardeşimin foruma taşıdığı tablodan anlaşılan ayna kol' larda kullanılan malzemelerin sertlik değerleridir. Bilindiği üzere metallerde sertlik esnemezlik anlamına gelmektedir. Bu nedenle en sert olan malzemeden yapılmış olan ayna kol en yüksek esnemezliğe sahip olacaktır.
    Sertlik ölçme yöntemlerine gelince bugün dünya üzerinde malzeme muayenesi ile ilgili en çok kullanılan iki standart vardır. birisi Brinell diğeri Rockwell. Bu iki deneyde kendine has özel makinalarında yapılırlar. Brinell bir adet çelik bilyanın hidrolik pres baskısıyla malzeme üzerinde yarattığı izin büyüklüğüne, Rockwell ise elmas koninin yine hidrolik baskı altında yarattığı izin derinliğine göre malzemelerin sertlik değerleri belirlenir.
    Sonuç olarak bu yöntemlerden herhangi birisi ile yapılan ölçümler dünya üzerinde her yerde aynı malzeme üzerinde aynı sonuçları verir.
    Bu ölçmeler metallurji laboratuarı bulunan her sanayi kuruluşunda çok kısa sürede ve kolaylıkla yapılabilir.
    İlgilenen arkadaşların bilgisine.

    A.Bülent Yamaner
     
    d.berkay, otec, Firochromis ve 2 kişi daha bunu beğendi.
  11. Firochromis

    Firochromis Kıdemli Üye

    Kayıt:
    21 Ekim 2006
    Mesajlar:
    352
    Beğeniler:
    275
    Şehir:
    Bolu
    Adı:
    Fırat Çıngı
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Bülent Bey, bilgiler için çok teşekkür ederim. Ama benim katılmadığım bir nokta var. Anladığım kadarıyla sizin verdiğiniz tanım tamamen malzemenin fiziksel özellikleriyle ilgilidir. Ne Brinell ne de Rockwell yönteminden haberdarım. Fakat, bu deneyden değişik değerlerin ortaya çıkması için değişik malzemenin kullanılmış olması gerektiğini düşünüyorum. Yani somut örnek verecek olursam, XTR ile XT farklı değerler gösteriyorsa, benim anladığım kadarıyla ancak değişik malzemeden imal edildiği sonucunu çıkarmamız gerekiyor.

    Yine bunun bir sonucu olarak aynakolun geometrik özelliklerinin deney sonucuna etkisini göremeyiz. Yani, malzeme aynı olduğu sürece 1 cm çapındaki kol ile 5 cm kalınlığındaki kol aynı sertlik değerine sahip çıkar, çünkü malzeme aynı. Bizim burada ihtiyacımız olan malzeme sertliğinden çok aynakolun geometsidir.

    Saygılar
     
  12. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Fırat'a bu konuda katılmamak elde değil.
    Elbette Bülent Abi'nin söylediği gibi malzemenin yapısı, sertlik değerlerine etki edecektir. Fakat sertliği artırmak için ayna kolların profil yapılarının değiştirilmesi, içlerinin boşaltılması (Bkz. Hollowtech) gibi bir takım işlemler ayna kollar üzerinde direk etki edecektir ki sanıyorum bizim için asıl önemli olan da buradaki esnemezliktir.

    Bu arada düşündükçe, yukarıdaki esnemezlik değerlerinin ayna kol merkezinden, pedal mili merkezine olan değerler olması fikri aklıma yatıyor. Çünkü diğer yandan bakıldığında, göbek milinin esnemeye meğilli olduğu yerde desteğini kadrodan alması gerekiyor. Haliyle burada da kadronun, ayna kol merkezinden ne kadar esneyeceği devreye giriyor. Tabi bir de yaprakların esnemezlik durumu var (Bkz. 2007 öncesi XTR ayna kollarda en büyük yaprak dahi ayna kola direk vidalanırdı. Şimdi ise en büyük yaprağa özel bir profil verip esnemenin önüne geçmek istemişler gibi görünüyor)

    Hatırlarsanız Gürsel Abi bir mesajında, Scale karbon kadroların, yapılan bir testte ayna kol merkezinden en az esneyen kadro olarak sonuç aldığını yazmıştı. Büyük ihtimalle bire bire aynı kadrolarda her ayna kolu esnetip, alınan değerleri de o ayna kolların sertliği olarak sonuçlandırıyor olabilirler.
     
  13. Ozan Güven

    Ozan Güven Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    1 Ekim 2006
    Mesajlar:
    676
    Beğeniler:
    225
    Şehir:
    Avrupayakası
    Seviye:
    Benim de şöyle bir sorum olcak bu tabloda verilen değerler aynakolların rijitlik değerleri mi yoksa yapıldığı malzemenin rockwell sertliği mi ki sanırım rijitlik değerleri zira buşekilde bir değer rakamların büyüklüğünden tahminim üzere ancak HRC olabilir oda çok yüseksek değerler olacağından pekte mantıklı gelmiyo neredeyse takım çeliği sertliğinde değerlere ulaşıyor çünkü...
    Eğer bunlar aynakolların pedal cevirimi esnasındaki esnemezliği ise malzemeyle çesidiyle beraber geometrisine de oldukça bağlıdır.. Yani bu deneyleri yapmak okadar da kolay olmayabilir:) Yanlışım varsa düzelt Bülent Abi.. saygılar
     
  14. Firochromis

    Firochromis Kıdemli Üye

    Kayıt:
    21 Ekim 2006
    Mesajlar:
    352
    Beğeniler:
    275
    Şehir:
    Bolu
    Adı:
    Fırat Çıngı
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Halil, tüm yazdıklarına katılıyorum. İlk mesajımda belirtmeye çalıştığım şeyler bunlardı zaten (Böylece herkes, 2007 XTR göbeklerle ilgili yazdıklarını da zaten bildiğim sandı hehehe)

    Ozan işte benim demeye çalıştığım, biz bisikletçilerin işine yarayan değerin Rockwell sertliği değil, -senin ifadenle- aynakolların rijitlik değeridir. Ben bunu geometri olarak açıklamıştım şimdi de biraz daha artistik hale getireyim ve "geometrik rijitlik" diyeyim :)
     
    Ozan Güven bunu beğendi.
  15. Firochromis

    Firochromis Kıdemli Üye

    Kayıt:
    21 Ekim 2006
    Mesajlar:
    352
    Beğeniler:
    275
    Şehir:
    Bolu
    Adı:
    Fırat Çıngı
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Bu arada mesajı başlatan arkadaş ve yöneticiler sıcak bakarsa, başlığı "Aynakollarda Rijitlik" ya da "Aynakollarda Sertlik" olarak değiştirebilir miyiz?
     
    Ozan Güven bunu beğendi.
  16. A.Bülent Yamaner

    A.Bülent Yamaner Bisikletkolik

    Kayıt:
    6 Şubat 2005
    Mesajlar:
    1.218
    Beğeniler:
    326
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:

    Arkadaşlar,
    Ben yukardaki yazımda Halil kardeşimin vermiş olduğu tablodaki değerlerin aynakol ların esnemezliğini mukayese etmek için yeterli ve tatminkar olacağını, teknolojik standartlar olarak bu ölçümlemelerin tüm dünyada kabul gördüğünü açıklamaya çalıştım. dikkat: sadece malzeme esnemezliği açısından !
    Aynakol un bütününü ele alırsak bu esnemezlik en büyük oranda BB orta milinde gerekecektir. Çünkü pedala verilen güç dişlileri çevirirken desteği bu orta milden alacaktır. Orta mildeki esnemezlik eksenel yönde burulma momentine karşı olmalıdır. Dikkat edilirse burada anahtar kelime malzeme esnemezliği yani sertliği yani rijitliği, Bu parçaların üretiminde en önemli unsur.
    Öte yandan malzemelerin sertliği arttıkça kırılganlaşacağıda bilinen bir gerçek. bu durumda sağlamlık elde edebilmek için ölçülendirme üzerinde oynamak gerekiyor. Tabi ölçülerin büyümesi ağırlığın artması anlamına geliyorki buda hiç istenmeyen bir şey. Bütün bu değişkenlerin içine birde malzemelerin alaşım yapılarını katarsanız bu konunun ne denli çok bilinmeyenli bir problem olduğu ortaya çıkar.
    Böyle önemli ve çok boyutlu bir mühendislik konusunun detaylarını üretici firmaların profesyonel elemanlarına bırakalım, ve bizler bisiklet keyfinden olabildiğince yararlanmaya çalışalım.
    Herkeze sağlıklı ve bol pedallı günler dilerim.

    A.Bülent Yamaner
     
    Firochromis ve Ozan Güven bunu beğendi.
  17. Kamil

    Kamil Kıdemli Üye

    Kayıt:
    9 Kasım 2006
    Mesajlar:
    289
    Beğeniler:
    63
    Şehir:
    İSTANBUL
    Seviye:
    selam arkadaşlar bende bi kaç ekleme yapmak istedim bunu bi şema ile yapacaktım hiç bi yerde bulamayınca kendim yaptım grafikçi olmadığım için bikaç kusur olabilir o yüzden özür dilerim.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    günay, bicycle16 ve Ozan Güven bunu beğendi.
  18. Ozan Güven

    Ozan Güven Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    1 Ekim 2006
    Mesajlar:
    676
    Beğeniler:
    225
    Şehir:
    Avrupayakası
    Seviye:
    Bülent abinin güzel açıklamasına gerçekten teşekkür ederim..Bir makina muhendisi adayı olarak kendimi okulda hissttim gerçekten :) ve okunanlara yorum yapmaktan büyük zevk alıyorum :) Tam bir açıklamaya girecektim ki Kamil isimli arkadaşın açıklayıcı resmi son noktayı koymuş:in:
    yatağın uzamasından ziyade çapın artmasıda önemli ölçüde katkı sağlamıştır
    muhakkak benim fikrime göre de eski tip bir aynakoldan yeni bir LX ve üstü aynokala geçen insanın hissettiği fark bundan ileri gelmekte.. Zaten lx üstü aynokallar arasında sürüş esnasında rijitlik anlamında farkın pek hissedilebilceğini düşünmüyorum. Yanlışım varsa hepsini kullanan deneyen arkadaşlar düzeltsin